آمريكا چگونه با كمك ما جاسوسي مي‌كند؟ + تصاوير

۱۴۶ بازديد
گجت(Gadget) و ورود به دنياي پر از بي‌حفاظ

آمريكا چگونه با كمك ما جاسوسي مي‌كند؟ + تصاوير

هستند افرادي كه ساده لوحانه امكان جاسوسي را زير سوال برده و ابزارهاي الكترونيكي نوين را به مثابه‌ي صفر و يك هايي خنثي و پديده هايي تكنولوژيك مي‌پندارند، غافل از آنكه دشمنان هوشمند انسانيت كه همواره دنبال راهي براي تسلط بر زندگي انسان هستند، جاه طلبي‌هاي گسترده‌اي دارند و از اين قابليت‌هاي كاربردي و سودمند به راحتي نمي گذرند. قريب پنج سال از شروع بحران مالي در ايالات متحده امريكا و تسري آن به ساير كشورهاي جهان مي‌گذرد. بحران مالي كه ابتدا از موسسات پولي و اعتباري و بانك‌هاي امريكايي آغاز شده بود، به واسطه‌ي درهم تنيدگي و پيوستگي اقتصاد جهاني به ديگر حوزه‌هاي اقتصادي نظير بورس، بيمه، سرمايه گذاري و ... كشيده شد و در اندك زماني به يك بحران اقتصاد جهاني تبديل شد.



در چندسال گذشته بحران اقتصادي تأثير عميقي بر عملكرد دولت‌ها و زندگي مردم بسياري از كشورها گذاشته است. ورشكستگي گسترده‌ي بانك‌ها و موسسات مالي، انحلال شركت‌ها و بعضا غول‌هاي تجاري، تعديل در نيروي كار، كاهش دستمزدها، افزايش اجتناب ناپذير بيكاري، بي خانماني و نابساماني‌هاي اجتماعي، بروز اعتراضات مردمي بي سابقه در بيشتر كشورهاي اروپايي و امريكا، اتخاذ سياست‌هاي رياضتي سخت براي جلوگيري از فروپاشي اقتصادي از جمله تبعات بي بازگشت بحران اقتصادي است كه بعيد به نظر مي‌رسد در كوتاه و يا ميان مدت بتوان آثار و عواقب آن‌ها را بهبود داد.

از جمله پيامدهاي بحران اقتصادي كاهش بودجه‌ي بخش‌هاي مختلف حكومت هاست، در بسياري از كشورهاي امريكايي و اروپايي به منظور جلوگيري از افزايش كسري بودجه و كاهش هزينه‌هاي دولت در بودجه‌ي اختصاص داده شده به حوزه هايي همچون بهداشت و درمان، تحقيقات، رفاه اجتماعي، آموزش و پرورش و امثالهم تجديد نظر شده و در اكثر موارد از ميزان اين قبيل بودجه-ها به شدت كاسته شده است. علاوه بر بخش‌هاي فوق دامنه كاهش بودجه به امور دفاعي، نظامي و امنيتي نيز كشيده شده است.

اقتصاد و مسائل نظامي و امنيتي پيوندي تنگاتنگ با يكديگر دارند، هنگام ثبات اقتصادي و افزايش درآمدها، دولتمردان به حوزه-هاي دفاعي توجه ويژه كرده و با خريد تسليحات و سرمايه گذاري بر روي تحقيقات توان كشور را ارتقاء مي‌دهند و بالعكس در هنگام مواجهه با شرايط نابسامان اقتصادي يكي از بخش هايي كه قطعاً با تعديل و كاهش بودجه مواجه خواهد شد، سيستم دفاعي و نظامي و امنيتي كشور است.

از سال 2008 ميلادي تاكنون بيش از دو سوم كشورهاي اروپايي هزينه‌هاي دفاعي خود را كاهش داده اند. اين كاهش بودجه اثر قابل توجهي بر نفوذ اروپا در ناتو و همچنين عملكرد و برنامه‌هاي خود ناتو شده است. همچنين بايد در نظر داشت كاهش بودجه كشورها را از لحاظ دفاعي و امنيتي آسيب پذير تر كرده و از همين رو در برخي كشورهاي اروپايي شهروندان به شدت به اين نوع تعديل بودجه اعتراض دارند. بحران اقتصادي نظامي ايالات متحده كه همواره بر افزايش بودجه نظامي خود تأكيد داشته را نيز، مجبور به كاستن از بودجه‌ي اين حوزه كرده است.



اگرچه امريكا از سال 2009 ميلادي به كاهش هزينه‌هاي نظامي خود توجه داشته اما در سال 2013 ميلادي اين كاهش بودجه شكل جدي تري به خود گرفته است. بر همين اساس مبتني بر دستور كاهش اجباري هزينه‌هاي دولتي كه اوباما آن را امضاء كرده و از اول مارس 2013 ميلادي در حال اجراست، پنتاگون موظف است تا ماه سپتامبر 43 ميليارد دلار صرفه جويي در هزينه‌هاي خود صورت دهد. اين رقم جدا از كاهش 500 ميليارد دلاري است كه طي 10 سال در بودجه پنتاگون اتفاق خواهد افتاد.

كارشناسان امريكايي و مقامات پنتاگون ضمن هشدار درباره‌ي اين كاهش بودجه، اجراي آن را بستري براي به چالش كشيده شدن امنيت ملي اين كشور مي‌دانند. علاوه بر پنتاگون ساير سازمان‌هاي امنيتي نظير پليس فدرال آمريكا(اف بي آي) نيز طعم كاهش بودجه را خواهند چشيد. رئيس اين سازمان كاهش بودجه را عاملي مي‌داند كه بر روي فرايندهاي آموزش، سفر، استخدام نيروهاي جديد، انجام عمليات‌هاي مبارزه با تروريسم و ارتقاي تكنولوژي اطلاعاتي اثرات منفي خواهدگذاشت.

پيامدهاي كاهش بودجه نظامي امريكا از هم اكنون ظهور و بروز كرده است؛ براي مثال ناو هواپيمابر "يو.اس.اس هري ترومن" كه يكي از 10 ناو هواپيمابر هسته‌اي نيروي دريايي اين كشور است، ديگر در خليج فارس گشت زني نداشته و در ايالت "ويرجينا" پهلو خواهد گرفت؛ همچنين امور مربوط به نگهداري و حفظ "ناو يو.اس.اس آبراهام لينكلن" نيز به تأخير خواهد افتاد.

از طرف ديگر تأمين هزينه‌ي استقرار هزاران نظامي امريكايي در سراسر جهان و انجام عمليات‌هاي مختلف با چالش مواجه شده است. همچنين مقامات پنتاگون و بسياري از نمايندگان و كارشناسان امريكايي معتقدند كاهش بودجه پنتاگون پروژه‌هاي تحقيقاتي نظامي اين كشور را دچار مشكل خواهد كرد.

پايگاه آنتي وار اخيراً در گزارشي اعلام كرده است براي اولين بار پس از سال 1998 ميلادي بودجه نظامي كشورهاي جهان كاهش يافته، اما با وجود اين كاهش، همچنان بودجه نظامي ايالات متحده از مجموع بودجه نظامي ده كشوري كه بعد از امريكا در ليست منتشر شده قرار دارند، بيشتر است و براي نمونه اين بودجه چهار برابر هزينه امور نظامي چين به عنوان كشور دوم ليست مي‌باشد.

اهميت و جايگاه امور نظامي و امنيتي در ساختار نظام سياسي ايالات متحده امري انكار ناپذير است؛ امنيت ملي خط قرمز امريكاست و تمام برنامه ريزي‌ها، استراتژي ها، طرح‌ها و اقدامات انجام گرفته در حوزه‌هاي مختلف سياسي، اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و ... در اين كشور حول امنيت ملي تعريف مي‌شود.

از طرف ديگر امريكا به علت مواجهه با بحران اقتصادي و بروز نابساماني‌هاي گسترده‌ي اجتماعي مجبور به كاهش بودجه نظامي و امنيتي خود شده است، موضوعي كه از سوي كارشناسان و مقامات نظامي و امنيتي اين كشور، صدمات جبران ناپذيري براي امنيت ملي امريكا در پي خواهد داشت. ابتدايي ترين رخدادي كه مي‌توان انتظار آن را داشت؛ اين است كه ايالات متحده همان طور كه مارتين دمپسي، فرمانده ستاد مشترك ارتش اين كشور بيان كرده است، دست به تغيير در استراتژي‌هاي نظامي و امنيتي خود بزند.

ژنرال دمپسي معتقد است: «آمريكا مجبور به انطباق و هماهنگي ميان بلند‌پروازي‌ها و امكانات خود است و اين بدين معناست كه فعاليت‌هاي خود را كاهش دهيم، اما از كيفيت كار نكاهيم.».

از اين رو فضاي سايبر و بهره برداري از پتانسيل‌هاي شگفت انگيز آن تنها راهي است كه مقامات امريكايي براي جبران كاهش هزينه‌هاي نظامي و امنيتي خود پيش رو دارند.



نه تنها ايالات متحده كه بسياري از كشورهاي اروپايي و امريكايي ديگر كه بودجه‌هاي نظامي و امنيتي خود را كاهش داده اند، هم اكنون براي به حداقل رساندن تبعات اين تصميم ناچار به روي آوردن به فضاي سايبر هستند.

همواره درباره فيس بوك گفته مي‌شود كه اين سايت خدمت شاياني به سازمان‌هاي جاسوسي و جاسوس‌ها مي‌كند چرا كه در هزينه، نيروي انساني و زمان صرفه جويي كرده و اطلاعات مفيد و بعضاً كاملي از افراد را گردآوري مي‌كند؛ ديگر براي شناسايي افراد نيازي به تعقيب و مراقبت و صرف زمان و هزينه نيست، بلكه كافي است صفحه فيس بوك آن‌ها بررسي شود.



در نتيجه بديهي است كه فعاليت‌هاي جاسوسي در فضاي سايبر ابعاد گسترده تري به نسبت گذشته پيدا كند. در اين ميان گجت‌ها نقش تعيين كننده‌اي ايفاء مي‌كنند.

گجت(Gadget) ابزار كوچك نويني است كه عملكردي به خصوص دارد، هر دستگاه، ابداع مكانيكي و يا شيِ فردي هوشمند را گجت گويند.


انواع گجت‌هاي سخت افزاري و نرم افزاري

به عبارت ديگر به وسائل و تجهيزات كوچك و نويني كه در آن‌ها فناوري جديدي به كار رفته باشد، گجت گويند. تبلت، تلفن هوشمند، مسواك برقي، چمن زن خودكار، پخش كننده‌ي ام پي تري و مانند اينها نمونه‌هايي از گجت‌ها هستند.

گجت‌ها نيازهاي متفاوتي از انسان را پوشش مي‌دهند. گجت‌ها امكانات و قابليت‌هايي را براي انسان فراهم مي‌كنند كه پيش از اين تنها به شكل تخيل و رؤيا بودند، به عنوان مثال هم اكنون كمپاني‌هاي اپل و گوگل به شكل جداگانه بر روي كامپيوترهايي كار مي‌كنند كه بتوان آن‌ها را پوشيد.


گجت هاي دسكتاپ

از جمله پيامدهاي منفي استفاده‌ي بيش از حد از گجت‌ها لو رفتن اطلاعات شخصي و برهم خوردن امنيت شخصي فرد است و چون اكثر گجت‌ها قابل حمل بوده و ساعات زيادي از روز مورد استفاده قرار مي‌گيرند اطلاعات جاسوسي شده توسط آن‌ها كاربردي تر، عميق تر و حساس تر خواهد بود چرا كه لحظه لحظه‌ي زندگي فرد را پوشش مي‌دهد. گجت‌هاي جاسوس(Spy Gadgets) دسته‌ي شناخته شده‌اي از گجت‌ها هستند كه به لحاظ كوچك و بعضاً ريز بودن آن‌ها امكان شناسايي شان كمتر است.

از گجت‌هاي پوشيدني به عنوان نسل جديد گجت‌ها نام برده مي‌شود.

عينك گوگل(Google Glass) نام پروژه‌اي است كه قرار است تا پايان سال 2014 عملياتي شود؛ البته شنيده شده كه اين عينك تا اواخر سال 2013 روانه بازار خواهد شد.

با استفاده از اين گجت كه امكان اتصال به تلفن همراه و اينترنت را دارد مي‌توان پيام‌ها را چك كرد، از آب و هوا اطلاع پيدا كرده و نقشه را بازبيني نمود.



نماي ديد كاربر از برنامه‌هاي عينك گوگل

در حالي كه عينك گوگل هنوز در مرحله تست بتا به سر مي‌برد، اما سر و صداي بسياري به پا كرده است. چند روز قبل مقامات مسئول در حوزه‌ي حفاظت از داده‌ها و حريم خصوصي در هفت كشور از جمله كانادا٬ استراليا٬ سوئيس٬ مكزيك و ... در نامه‌اي به رئيس گوگل نسبت به آينده‌اي كه در آن استفاده از عينك گوگل فراگير شود، هشدار دادند.

اين مقامات علت نگراني خود را احتمال تجسس در زندگي افراد از طريق عينك گوگل، البته با درنظرگرفتن امكانات مختلف عينك نظير عكس برداري، فيلم برداري و اتصال به اينترنت و اپليكيشن هايي كه براي آن نوشته خواهد شد و نيز امكان تجسس و رهگيري همه‌جانبه بيان كرده اند.




اين نگراني با توجه به پيشينه گوگل در عدم ارائه‌ي اطلاعات شفاف امري طبيعي است، اگر گوگل از طريق اين عينك يك سيستم تشخيص چهره‌ي عظيم(Facial Recognition) راه اندازي كند، چه كسي در بيرون متوجه آن خواهد شد؟

عجيب نيست كه همزمان با اعلام نگراني مقامات حفاظت از داده‌ها و حريم خصوصي برخي كشورها، نظام رسانه‌اي غرب براي حمايت از اين گجت كه قابليت‌هاي فراواني براي جاسوسي دارد دست به كار شده و افراد جوامع مختلف را براي استفاده از عينك گوگل آماده كنند.

ده سال پس از اجلاس ژنو كه در آن تصويب شد موتورهاي جست و جو بايد زير نظر سازمان ملل اداره شوند، هنوز امريكا زير بار اين مصوبه نرفته است چرا كه موتورهاي جست و جو به خصوص گوگل از يك طرف بازوي جمع آوري داده و اطلاعات و از طرف ديگر در عمليات‌هاي رواني مختلف نقش آفرين و اثرگذار هستند.

گوگل به ازاي مجموعه‌اي از امكانات بي نظير و كارآمد رايگان را در اختيار كاربران قرار مي‌دهد، داده‌هاي مربوط به آن‌ها را گردآوري مي‌كند، گوگل به صورت خودكار داده هايي نظير نشاني اينترنتي، نوع مرورگر، زبان، تاريخ و زمان مشاهده و استفاده از خدمات آن را ذخيره خواهدكرد. گوگل درباره‌ي هر آي‌پي مي‌داند كه چه موضوعاتي را جست و جو كرده، به چه مباحثي علاقمند است، از طريق جي ميل با چه كساني در ارتباط است، در كدام سايت‌ها بر روي دكمه گوگل پلاس كليك كرده است و ...

در ميدان جمع آوري اطلاعات از مردم سراسر جهان عينك گوگل تنها گجت به كارگرفته شده نيست، سايت ها، نرم افزارها، رسانه‌هاي اجتماعي، اسمارت فون ها، تلويزيون‌هاي هوشمند، كنسول‌هاي بازي و ... همه و همه مي‌توانند به عنوان ابزارهاي جاسوسي به كار گرفته شوند.

براي مثال كنسول جديد شركت مايكروسافت اساساً براي استفاده در اتاق نشيمن طراحي شده است. دان ماتريك(Don Matrick) درباره‌ي چگونگي تغيير كاربري و انقلاب اين كنسول در اتاق‌هاي نشيمن چنين مي‌گويد: « اين روزها اتاق نشيمن تنها محلي براي دور هم جمع شدن اعضاي خانواده نيست، بلكه محلي براي دوره هم جمع شدن تمامي علاقه‌هاي آن‌ها نيز هست.» اتصال كنسول‌هاي بازي به اينترنت در كنار قابليت تصويربرداري با كيفيت آن‌ها همواره بحث برانگيز بوده است.



روشن است كه موارد مطرح شده به معناي مخالفت با پيشرفت‌هاي تكنولوژيك و بهبود و تسهيل زندگي انسان نيست، بلكه بحث بر سر امكان استفاده از اين فناوري‌ها براي جاسوسي و سيطره‌ي مطلق تمدن غرب بويژه ايالات متحده امريكا بر بسياري از شركت‌ها و كمپاني‌هاي ارائه دهنده‌ي خدمات سخت افزاري و نرم افزاري نوين است.

چطور مي‌توان قبول كرد دولت امريكا كه از يكطرف امنيت ملي را خط قرمز خود مي‌داند و از طرف ديگر مجبور به كاهش هزينه-هاي نظامي و دفاعي است، هنگامي كه بر فضاي سايبر اشراف اطلاعاتي داشته و مدت هاست در آن به گردآوري اطلاعات مي-پردازد و در سال‌هاي اخير نيز از اين ابزار براي بسط قدرت نرم خويش و دخالت در مسائل اجتماعي، فرهنگي و سياسي ساير جوامع استفاده كرده است، با وجود بحران اقتصادي نخواهد از فناوري‌هاي نوين براي جاسوسي بيشتر استفاده كند؟

فراگير شدن بحران اقتصادي و درگير شدن بخش‌هاي نظامي و امنيتي با مباحث مالي و كاهش بودجه‌ي آن‌ها باعث شده است سردمداران نظام سلطه در يك چرخش هوشمندانه به ابعاد جاسوسي خود در فضاي سايبر دامن زده و بيش از پيش اين نوع جاسوسي را مورد استفاده قرار دهند.



در اين حالت هزينه‌هاي لازم براي گردآوري اطلاعات افراد بر عهده خودشان قرار خواهد گرفت. در واقع در حال حاضر مردم سراسر جهان از جيب خود هزينه كرده، كامپيوتر شخصي، اسمارت فون، تلويزيون هوشمند، كنسول بازي، تبلت و ... تهيه مي‌كنند و هزينه‌هاي برق، اتصال به اينترنت و ... را نيز مي‌پردازند تا اطلاعات هويتي شان بر روي انواع سرورهاي خارجي به خصوص امريكايي ثبت و ضبط شود. البته هستند افرادي كه ساده لوحانه امكان جاسوسي را زير سوال برده و ابزارهاي الكترونيكي نوين را به مثابه‌ي صفر و يك هايي خنثي و پديده هايي تكنولوژيك مي‌پندارند، غافل از آنكه دشمنان هوشمند انسانيت كه همواره دنبال راهي براي تسلط بر زندگي انسان هستند، جاه طلبي‌هاي گسترده‌اي دارند و از اين قابليت‌هاي كاربردي و سودمند به راحتي نمي گذرند.
تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد