يك نمونه عبرت آموز از سيره رهبر انقلاب در برابر مخالفين

۲۰۳ بازديد
يك نمونه عبرت آموز از سيره رهبر انقلاب در برابر مخالفين

ماجراي تكريم شخصيت يك مخالف نظام توسط رهبر انقلاب / آيت الله خامنه‌اي درباره يدالله سحابي چه گفتند؟

اين مهم را مي‌توان حاكي از تاكيد رهبري بر رعايت مكارم اخلاق در برخورد با مخالف دانست. در واقع جذب حداكثري و دفع حداقلي و بالطبع رعايت اخلاق سياسي در تاريخ بيست و چند ساله زعامت ايشان همواره از اركان اصلي سيره رهبر انقلاب بوده و همواره ديگران را به اجراي اين اصل دعوت نموده اند، آنجا كه فرموده اند: "اينجور نباشد كه مخالفت با يك كسى، ما را وادار كند كه نسبت به آن كس از جاده‌ى حق تعدى كنيم، تجاوز كنيم، ظلم كنيم؛ نه، ظلم نبايد كرد. به هيچ كس نبايد ظلم كرد."  23 فروردين سالروز درگذشت دكتر يدالله سحابي است، مردي كه قبل از انقلاب، از مدافعان آن، در اوايل انقلاب از مسئولين حكومت و بعد از فتنه هاي سال 60 از مخالفين نظام اسلامي بود. اين نوشته قصد بحث درباره شخصيت دكتر سحابي را ندارد، بلكه هدف آن بررسي نحوه برخورد حضرت آيت الله خامنه اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي با ايشان و الگو برداري از اين سيره جهت سامان دادن نحوه برخورد با مخالف است.



ساعاتي بعد از درگذشت مرحوم سحابي، مقام معظم رهبري طي پيامي [1] بدون در نظر گرفتن كاستي ها و لغزش هاي دكتر سحابي به تجليل از شخصيت آن مرحوم مي‌پردازند. در اين پيام رهبر معظم انقلاب با الگو قرار دادن آيه شريفه "و لا يجرمنّكم شنآن قوم علي ألاّ تعدلوا اعدلوا هو أقرب للتّقوي" تنها به نكات مثبت شخصيتي ايشان (علمي، فرهنگي و سياسي) مي‌پردازند و به خطاهاي مرحوم سحابي و حزب متبوعش، اشاره اي ندارند .

اين مهم را مي‌توان حاكي از تاكيد رهبري بر رعايت مكارم اخلاق در برخورد با مخالف دانست. در واقع جذب حداكثري و دفع حداقلي و بالطبع رعايت اخلاق سياسي در تاريخ بيست و چند ساله زعامت ايشان همواره از اركان اصلي سيره رهبر انقلاب بوده و همواره  ديگران را به اجراي اين اصل دعوت نموده اند، آنجا كه فرموده اند: "اينجور نباشد كه مخالفت با يك كسى، ما را وادار كند كه نسبت به آن كس از جاده‌ى حق تعدى كنيم، تجاوز كنيم، ظلم كنيم؛ نه، ظلم نبايد كرد. به هيچ كس نبايد ظلم كرد."

احترام به شخصيت  دكتر سحابي تا دفاع از دولت هايي كه گه گاه با ايشان زاويه داشتند را مي‌توان در اجراي همين شعار توسط خود ايشان دانست و شايد بتوان يكي از بارزترين درخواست‌هاي ايشان براي اجراي اين فعل از گروه هايي كه در انجام آن اهمال كرده اند را در كلام ايشان در ديدار با مردم شريف آذربايجان يافت، كه ميفرمايند: "اين را هم عرض بكنيم؛ اين حرفى كه من امروز زدم و از بعضى از مسئولان و سران كشور گله‌گزارى كردم، موجب نشود كه حالا يك عده‌اى راه بيفتند، بنا كنند عليه اين و آن شعار دادن؛ نه، بنده با اين كار هم مخالفم. اينكه شما يك نفر را به عنوان ضد ولايت، ضد بصيرت، ضد چه، مشخص كنيد، بعد يك عده‌اى راه بيفتند عليه او شعار بدهند، مجلس را به هم بزنند، بنده با اين كارها هم مخالفم؛ اين را من صريح بگويم ..."

به فرموده مولا علي، هر پيرويي پيشوايي دارد كه بايد به آن پيشوا اقتدا كند، لذا انتظار ميرود افرادي كه "واقعاً حزب‌اللّهى و مؤمنند"، با نگاهي به افعال و كردار و تاسي به امام خود در آستانه انتخابات سرنوشت ساز سال 92، اين سنت پسنديده را نه تنها براي افراد خاص بلكه مهمتر از آن براي مسئولين فعلي نظام اسلامي به درستي رعايت كنند و به بهانه هاي مختلف و رمزگشايي هاي گوناگون از كلام رهبري قصد از دور خارج كردن رقباي خود را نداشته باشند.

پي نوشت:
------------------------

[1] در پي‌ درگذشت‌ مرحوم‌ دكتر يدالله‌ سحابي‌  حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ پيام‌ تسليتي‌ صادر فرمودند. متن‌ اين‌ پيام‌ بدين‌ شرح‌ است‌:
بسم‌الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌
درگذشت‌ مرحوم‌ مبرور آقاي‌ دكتر يدالله‌ سحابي‌ (رحمه‌ الله‌ عليه‌) را به‌ همه‌ فرزندان‌ محترم‌ و به‌ خاندان‌ گرامي‌ ايشان‌ تسليت‌ مي‌گويم‌. اين‌ شخصيت‌ كهن‌ سال‌ علمي‌ و فرهنگي‌ و سياسي‌، سالهاي‌ درازي‌ را با مجاهدت‌ و جديت‌، به‌ تلاشي‌ صادقانه‌، در راه‌ آنچه‌ بدان‌ باور داشت‌، مصروف‌ كرد. همت‌ اصلي‌ او گماشته‌ شده‌ بود اولا بر زدودن‌ تهمت‌ ناسازگاري‌ دين‌ و علم‌، كه‌ انگيزه‌هاي‌ منحرفي‌ موجب‌ طرح‌ مكرر آن‌ از سوي‌ عناصري‌ مي‌گشت‌ و نيز بر مردود شمردن‌ پندار جدايي‌ دين‌ از سياست‌. در بخش‌هايي‌ از سالهاي‌ متمادي‌ اين‌ مجاهدت‌ طولاني‌، وي‌ به‌ شيوه‌هاي‌ فرهنگي‌ و در بخش‌هاي‌ ديگري‌ به‌ شيوه‌هاي‌ سياسي‌ روي‌ مي‌آورد و سالها زندان‌ در رژيم‌ ستمشاهي‌، هزينه‌ي‌ اين‌ اقدام‌ با اهميت‌ بود.
مرحوم‌ دكتر سحابي‌، مردي‌ با ايمان‌، با حقيقت‌، خوش‌ روحيه‌ و مقاوم‌ بود. در دوران‌ نظام‌ جمهوري‌ اسلامي‌ پس‌ از مقطعي‌ كه‌ وي‌ از قواي‌ مجريه‌ و مقننه‌ خارج‌ شد، اختلاف‌ برخي‌ از ديدگاههايش‌ با مسؤولان‌ كشور، وي‌ را به‌ وادي‌ بي‌انصافي‌ و غرض‌ ورزي‌ سوق‌ نداد. او مردي‌ ديندار و متعبد و درست‌ كردار بود.
از خداي‌ متعال‌ مسئلت‌ مي‌كنم‌، كه‌ رحمت‌ و فضل‌ خود را بر روح‌ او ارزاني‌ فرمايد و دوراني‌ را كه‌ او اكنون‌ در آن‌ به‌ سر مي‌برد، براي‌ او دوران‌ آسايش‌ و برخورداري‌ از مغفرت‌ الهي‌ قرار بدهد.
بمنه‌ و كرمه‌ ـ سيدعلي‌ خامنه‌اي‌ ـ 24/ 01/ 1381


تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد