تقاضاي سرويس‌هاي اطلاعاتي انگليس و عربستان از مرتبطان با يك كانديداي خاص در كشور

۱۲۹ بازديد
تقاضاي سرويس‌هاي اطلاعاتي انگليس و عربستان از مرتبطان با يك كانديداي خاص در كشور كريدورهاي اطلاعاتي ميان دو سرويس اطلاعاتي خارجي و يك فرد نزديك به يكي از كانديداهاي انتخابات رياست جمهوري در ايران ظرف هفته گذشته به نحو قابل توجهي فعال شده است.  كريدورهاي اطلاعاتي ميان دو سرويس اطلاعاتي خارجي و يك فرد نزديك به يكي از كانديداهاي انتخابات رياست جمهوري درايران ظرف هفته گذشته به نحو قابل توجهي فعال شده است.

اين منابع كه به دليل صحبت درباره مسائل محرمانه مايل به افشاي نامشان نبودند، با اشاره به اقامت چند ساله يكي از بستگان اين كانديدا در انگلستان و تردد مكرر بقيه اعضالي خانواده وي به اين كشور، تاكيد كردند كه MI6 اكنون تصور مي كند نسبت به بقيه سرويس‌هاي اطلاعاتي غربي در موقعيت بهتري براي اثرگذاري بر رويدادهاي داخلي ايران بويژه كنترل رفتار انتخاباتي يك كانديداي خاص دارد.

يك منبع مطلع در اين باره گفت: «ما الان داريم مي‌بينيم كه ارتباطاتي كه قبلا به طور وسيع شكل گرفته بود، مجددا با قدرت فعال شده است طوري كه گويي اين ارتباطات اساسا براي همين روزها شكل گرفته بود».

اين منبع اضافه كرد: «انگلستان تنها نيست. سعودي‌ها هم فعال شده اند و با هم هماهنگ هستند».

منابع آگاه مي‌گويند در مجموعه اين ارتباطات چند كد اساسي در حال مبادله است.

1- اولين كد اين است كه اين دو سرويس خواهان آن هستند كه فرد مرتبط با آنها، ظرفيت آغاز مجدد حركت‌هاي خياباني در ايران را برآورد كند. منبع مورد اشاه گفت يكي از اين دو سرويس در يك گزارش درون سازماني حركت عصر شنبه (21 ارديبهشت) حاميان يكي از كانديداها جلوي در وزارت كشور را «يك آغاز خوب توصيف» كرده است. اطلاعات موجود نشان مي‌دهد اين سرويس اكنون از مرتبطان خود خواسته است اين موضوع را برآورد كنند كه چنين تحركاتي را چگونه مي‌توان گسترش داد و چگونه مي توان آنها را عليه نظام راديكال كرد.

يك كارشناس كه با موضوع سر و كار دارد گفت: «سوال غربي ها از فردي كه با آنها مرتبط است اكنون اين است كه بهترين رفتار از سوي غرب كه بتواند بيشترين تاثير را در صحنه داخلي ايران داشته باشد چيست»؟

2- كد دوم مربوط به اين است كه هر دو سرويس خواهان جمع آوري اطلاعات و تدوين برآوردهايي دقيق در اين باره هستند كه چگونه مي‌توان به بهانه انتخابات حداكثر مقدار بي‌ثبات سازي را در ايران ايجاد كرد. گزارش هاي موجود حكايت از آن دارد كه اين سرويس ها خواهان آن هستند كه در اين حوزه دو اتفاق بيفتد:

اول- هرگونه نقد وضع موجود و عملكرد دولت بايد بلافاصله به كليت نظام گره بخورد

دوم- بايد برآورد شود كه امكان دوباره طرح بحث تقلب از سوي يكي از كانديداهاي حاضر در صحنه –كه در سال 88 هم بيشترين نقش را در اين حوزه داشت- چقدر است؟ منبع گفت وگو كننده در اين مورد تاكيد كرد: «فرد مرتبط با سرويس انگليس از دو شب پيش مجددا جلساتي را آغاز كرده است كه در آن بحث امكان دست كاري در آرا طرح شده است».

در مجموع برآوردها حكايت از آن دارد كه سرويس هاي غربي مجددا به امكان حضور ميداني در صحنه ايران اميدوار شده اند و تصور مي كند حلقه هاي مرتبط با آنها قادرند كارايي گذشته بويژه تحولات 88 را احيا كنند
تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد