انتخابات در وصيتنامه امام‌خميني (ره)؛

۱۳۴ بازديد
انتخابات در وصيتنامه امام‌خميني (ره)؛

ملت شريف ايران در تمام انتخابات بايد در صحنه باشند/ رئيس‌جمهور بايد از طبقه‌اي باشد كه مظلوميت محرومان جامعه را لمس كند

 امام‌خميني (ره) در وصيتنامه خود به مسئله انتخابات و اهميت حضور مردم در اين عرصه اشارات فراواني كردند.

، امسال بيست و چهارمين سالگرد رحلت جانگداز بنيانگذار انقلاب اسلامي حضرت امام خميني (ره) است.

اهميت انتخابات براي امام خميني (ره) به قدري زياد بود كه ايشان در وصيت‌نامه خود به اين امر مهم اشارات فراواني كرده‌اند.

بيانات زير بخشي از وصيتنامه امام خميني(ره) پيرامون انتخابات است:

وصيت من به ملت شريف آن است كه در تمام انتخابات، چه انتخاب رئيس‌جمهور و چه نمايندگان مجلس شوراي‌اسلامي و چه انتخاب خبرگان براي تعيين شوراي رهبري يا رهبر، در صحنه باشند و اشخاصي كه انتخاب مي‌كنند روي ضوابطي باشد كه اعتبار مي‌شود.

مثلا در انتخاب خبرگان براي تعيين شوراي رهبري يا رهبر، توجه كنند كه اگر مسامحه نمايند و خبرگان را روي موازين شرعيه و قانون انتخاب نكنند، چه بسا كه خساراتي به اسلام و كشور وارد شود كه جبران‌پذير نباشد و در اين صورت همه در پيشگاه خداوند متعال مسئول مي‌باشند.

از اين قرار، عدم دخالت ملت، از مراجع و علماي بزرگ تا طبقه بازاري و كشاورز و كارگر و كارمند، همه و همه مسئول سرنوشت كشور و اسلام مي‌باشند، چه در نسل حاضر و چه در نسل‌هاي آتيه، و چه بسا كه در بعضي مقاطع، عدم حضور و مسامحه، گناهي باشد كه در راس گناهان كبيره است. 

پس علاج واقعه را قبل از وقوع بايد كرد، والّا كار از دست همه خارج خواهد شد و اين حقيقتي است كه بعد از مشروطه لمس نموده‌ايد و نموده‌ايم، چه هيچ علاجي بالاتر و والاتر از آن نيست كه ملت در سرتاسر كشور در كارهايي كه محول به اوست برطبق ضوابط اسلامي و قانون اساسي انجام دهد.

در تعيين رئيس‌جمهور و وكلاي مجلس با طبقه تحصيلكرده متعهد و روشنفكر با اطلاع از مجاري امور و غيروابسته به كشورهاي قدرتمند استثمارگر و اشتهار به تقوا و تعهد به اسلام و جمهوري اسلامي مشورت كرده، و با علما و روحانيون با تقوا و متعهد به جمهوري‌اسلامي نيز مشورت نموده و توجه داشته باشند رئيس جمهور و وكلاي مجلس از طبقه‌اي باشند كه محروميت و مظلوميت مستضعفان و محرومان جامعه را لمس نموده و در فكر رفاه آنان باشند، نه از سرمايه‌داران و زمينخواران و صدرنشينان مرفه و غرق در لذات و شهوات كه تلخي محروميت و رنج گرسنگان و پابرهنگان را نمي‌توانند بفهمند.

و بايد بدانيم كه اگر رئيس جمهور و نمايندگان مجلس، شايسته و متعهد به اسلام و دلسوز براي كشور و ملت باشند، بسياري از مشكلات پيش نمي‌آيد، و مشكلاتي اگر باشد رفع مي‌شود. و همين معني در انتخاب خبرگان براي تعيين شوراي رهبري يا رهبر با ويژگي خاص بايد در نظر گرفته شود؛ كه اگر خبرگان كه با انتخاب ملت تعيين مي‌شوند از روي كمال دقت و با مشورت با مراجع عظام هر عصر و علماي بزرگ سرتاسر كشور و متدينين و دانشمندان متعهد، به مجلس خبرگان بروند، بسياري از مهمات و مشكلات به واسطه تعيين شايسته‌ترين و متعهدترين شخصيت‌ها براي رهبري يا شوراي رهبري پيش نخواهد آمد، يا باشايستگي رفع خواهد شد.

 با نظر به اصل 109 و 110 قانون اساسي، وظيفه سنگين ملت در تعيين خبرگان و نمايندگان در تعيين رهبر يا شوراي رهبري روشن خواهد شد، كه اندك مسامحه در انتخاب ، چه آسيبي به اسلام و كشور و جمهوري اسلامي وارد خواهد كرد كه احتمال آن، كه در سطح بالاي از اهميت است براي آنان تكليف الهي ايجاد مي‌كند.
تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد