چند نكته راهبردي درباره اعدام جاسوسان اسرائيلي در ايران

۱۳۴ بازديد
موساد در بن بست استراتژيك

چند نكته راهبردي درباره اعدام جاسوسان اسرائيلي در ايران

توان اطلاعاتي ايران براي ضربه زدن به شبكه هاي جاسوسي اسراييل اكنون به تواني بي بديل در منطقه تبديل شده است. به دليل مواجهه پي در پي ايران با اسراييل در پروژه هاي امنيتي مهارتي كه ايران در كشف و خنثي سازي اين پروژه ها پيدا كرده تقريبا در منطقه بي بديل است. اعدام دو جاسوس مرتبط با سرويس هاي اطلاعاتي موساد و سيا در ايران از ديد برخي كارشناسان نشان دهنده آن است كه عمر عمليات جمع آوري اطلاعات از ايران به روش سنتي در حال به سر آمدن است.



وزارت اطلاعات چندي پيش در بيانيه اي اعلام كرد كه اين دو جاسوس در حال جمع آوري اطلاعات از مراكز حساس در ايران و ارسال آن به خارج از كشور بوده اند اما در ميانه راه در تور اطلاعاتي نيروهاي امنيتي ايران گرفتار شده و از مقطعي به بعد عملا چيزي جز اطلاعات نادرست منتقل نكرده اند.

هنوز هيچ واكنشي از جانب صهيونيست ها به اين خبر منتشر نشده، اما برخي كارشناسان حدس مي زنند ضربه خوردن اين كيس احتمالا چند نتيجه مهم در حوزه تقابل اطلاعاتي ايران و اسراييل خواهد داشت.

1- احتمالا جمع آوري اطلاعات از طريق منابع انساني هر چه بيشتر ناامن خواهد شد. اسراييلي ها پس از ضربه خوردن پي در پي شبكه ها و منابعشان در ايران (مسئله ترورو دانشمندان هسته اي و ...) احتمالا تا حدود زيادي متوجه شده اند كه اعتماد به منابع انساني در داخل ايران بسيار احمقانه است چرا كه تقريبا در همه موارد اين منابع در تور اطلاعاتي نظام جمهوري اسلامي قرار داشته اند و اشراف نظام به شبكه هاي جمع آوري سرويس ها به گونه اي است كه عملا احتمال اينكه اطلاعات صحيحي از اين ناحيه منتقل شود بسيار پايين است.

2- دومين مسئله اين است كه پس از يك دوره پهن شدن تورهاي جاسوسي اسراييل در ايران –كه فتنه 88 به شدت آن را تقويت كرد- اكنون اين تور در حال جمع شدن است و اسراييلي ها مجبور خواهند بود با كمك امريكا عمليات جمع آوري در ايران را از حوزه انساني خارج و به سمت حوزه هاي فني سوق بدهند.

3- مسئله سوم اين است كه توان اطلاعاتي ايران براي ضربه زدن به شبكه هاي جاسوسي اسراييل اكنون به تواني بي بديل در منطقه تبديل شده است. به دليل مواجهه پي در پي ايران با اسراييل در پروژه هاي امنيتي مهارتي كه ايران در كشف و خنثي سازي اين پروژه ها پيدا كرده تقريبا در منطقه بي بديل است. اين امر احتمالا موجب خواهد شد برخي كشورهاي ديگر منطقه كه درگير نبرد اطلاعاتي با اسراييل هستند خواهان همكاري با ايران در اين حوزه و دريافت تجربيات آن باشند. كارشناسان مي گويند اگر چنين اتفاقي رخ بدهد يك جبهه اطلاعاتي بسيار گسترده عليه اسراييل در منطقه گشوده خواهد شد
تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد