كابينه احتمالي اقتصادي دولت تدبير و اميد

۱۴۹ بازديد
احياي سازمان مديريت؛ اقدام فوري روحاني

كابينه احتمالي اقتصادي دولت تدبير و اميد

با معرفي حسن روحاني به عنوان رئيس مجمهور منتخب ملت ايران، گمانه‌زني‌ها از تركيب اقتصادي كابينه دولت تدبير و اميد آغاز شده است. ملت ايران با مشاركت 72.7 درصدي در يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ايران، حماسه سياسي مدنظر معظم معظم رهبري در سال 92 را محقق كردند و حالا با معرفي حسن روحاني به عنوان رئيس جمهور منتخب ملت ايران، بايد منتظر حماسي اقتصادي باشيم.
 
در اين ميان، حسن روحاني كه با شعار اعتدال‌گريي، پايان افراط و تفريط‌ ها و تشكيل دولتي متشكل از اعتدال‌گيران، اصلاح‌طلبان معتدل و اصول‌گرايان معتدل به ميدان آمد و منتخب ملت ايران شد، بايد به شعارهاي انتخاباتي‌اش جامعه عمل بپوشاند و در عرصه اقتصاد، فضاي كسب و كار را بهبود بخشد و ثبات و آرامش را به اقتصاد ايران بازگرداند.
 
حال به بررسي تركيب احتمالي اقتصادي دولت تدبير و اميد با محوريت حسن روحاني مي‌پردازيم كه به نظر مي‌رسد تفكر كارگزاران بر اين دولت سايه خواهد افكند و در صورت استفاده حسن روحاني از اصلاح‌طلبان، قطعا آنان در پست‌هاي غير اقتصادي چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي- احمدمسجدجامعي و سازمان محيط زست- معصومه ابتكار-) استفاده خواهد شد.
 
در اين روزها و ماه‌ها و سال‌ها يكي هست كه همواره در كنار حسن روحاني بوده است و برخي تحليل‌گران، او را دست راست اقتصادي وي مي‌شناسند و از اعتماد كامل روحاني به او مي‌گويند. او را محمدباقر نوبخت مي‌شناسند، معاون اقتصادي مركز استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام و دبير كل حزب اعتدال و توسعه.
 
گمانه‌زني‌ها نشان مي‌مي‌دهد محور حركت اقتصادي دولت تدبير و اميد با محمد باقر نوبخت كليد خواهد خورد و قطعا او پستي كليدي در اختيار خواهد گرفت.
 
تحليل‌گران، احياي سازمان مديريت و برنامه ريزي را نخستين اقدام حسن روحاني پس از تشكيل كابينه نام مي‌برند و احتمال اينكه يار هميشگي وي يعني محمد باقر نوبخت به اين سازمان نقل مكان كند، كم نيست. در صورتي كه كليد سازمان مديريت و برنامه ريزي تحويل او نشود، قطعا كليد ساختمان باب همايون يعني وزارت امور اقتصادي و دارايي به وي سپرده خواهد شد.
 
در صورتي كه نوبخت به سازمان مديريت نرود و وزارت اقتصاد را انتخاب كند، كليد دولت تدبير و اميد در سازمان مديريت به محمدعلي نجفي يا روغني‌زنجاني‌ها روساي اسبق سازمان مديريت و برنامه ريزي سپرده خواهد شد.
 
بانك مركزي مقصد بعدي تغييرات در دولت حسن روحاني خواهد بود و به احتمال زياد، از بين مجيد قاسمي (مديرعامل فعلي بانك پاسارگاد و رئيس كميته اقتصادكلان مجمع تشخيص مصلحت نظام) و جلال رسول اف ( مدبرعامل فعلي بانك آينده) و سيد محمد حسين عادلي (رئيس كل اسبق بانك مركزي)، يكي كليد بانك مركزي را تحويل خواهد گرفت تا جايگزين محمود بهمني شود.
 
حسن روحاني، احتمالا در ادامه كليد وزارت صنعت، معدن و تجارت را به يكي از اين افراد، يعني اسحاق جهانگيري ( وزير اسبق صنايع و رئيس ستاد انتخاباتي هاشمي رفسنجاني)، رضا ويسه (رئيس اسبق سازمان گسترش) ، غلامرضا شافعي ( رئيس فعلي سازمان گسترش)، يحيي آل اسحاق (وزير بازرگاني دولت هاشمي رفسنجاني و رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران) و محمد نهاونديان ( رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران ) خواهد سپرد كه البته شانس جهانگيري، آل اسحاق و نهاونديان بيش از ساير گزينه‌هاي ديگر است.
 
براي وزارت نفت هم گزينه‌هاي متعددي وجود دارد و روحاني مي‌تواند از بين اكبر تركان ( قائم مقام ستاد انتخاباتي حسن روحاني و وزير اسبق دفاع و راه و معاون اسبق وزير نفت)، محمدرضا نعمت زاده ( وزير صنايع و معادن دولتهاي اول و دوم هاشمي رفسنجاني و رئيس ستاد انتخاباتي حسن روحاني و معاون اسبق وزير نفت) و بيژن زنگنه ( وزير نيرو در دولت هاشمي رفسنجاني و وزير نفت در دولت اصلاحات) يكي را به اين وزارتخانه خبرساز بفرست.
 
در عين حال، از علي عبدالعلي زاده وزير مسكن و شهرسازي دولت اصلاحات، اكبر تركان و عباس آخوندي (وزير مسكن هاشمي رفسنجاني) يكي به وزارت راه و شهرسازي خواهد رفت تا جايگزين علي نيكزد شود.
تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد