اخبار ويژه روزنامه‌هاي چهارشنبه

۱۴۸ بازديد
اخبار ويژه روزنامه‌هاي چهارشنبه

چرا خاتمي حاضر نيست به منتخب مردم تبريك بگويد؟/توبيخ مديران يك بانك دولتي به خاطر دور زدن دستورات

سيد حسن نصرالله بار ديگر موازنه قدرت را در منطقه به هم زد،ماجراي تقابل ديرين روحاني با افراطيون مدعي اصلاحات،تقلب نتانياهو در قضاوت درباره رئيس جمهور جديد ايران،تايم: نامه ۲۰۰۶ روحاني نويددهنده دوراني آرام و منطقي است،پيشنهاد يك مسئول درباره رسيدگي به تخلفات مسئولان ارشد دولتي،پروين احمدي‌نژاد و همسر مرتضوي چقدر راي آوردند؟،پشيماني از انحلال سازمان مديريت،اظهار نظر مريم رجوي درباره انتخاب روحاني،از مهمترين اخبار ويژه روزنامه هاي امروز هستند.  اخبار ويژه روزنامه هاي امروز را مي توانيد در اينجا بخوانيد.

*كيهان:

سيد حسن نصرالله بار ديگر موازنه قدرت را در منطقه به هم زد

«پيروزي ارتش سوريه در القصير به كمك حزب‌الله تأثير قابل توجهي در سراسر خاورميانه و موازنه قدرت آن خواهد داشت».
راديو آمريكايي فردا، با انتشار اين تحليل اعلام كرد: اتحاد راهبردي طرفداران بشار اسد در يك ژئوپولتيك پيچيده،‌از عوامل راهگشا در جنگ سوريه است.

 نقش كنوني سيدحسن نصرالله كه يك بازيگر غيردولتي در كسوت يك مبارز برجسته و شخصيت سياسي است، جنگ سوريه را به يك مرحله جديد وارد كرده است. از جمله دلايل بسيار مهم پيروزي نتيجه‌بخش حزب‌الله در شهر غربي قصير و همچنين شكست شورشيان، را بايد موج اخير حمايت عمومي از سيد حسن نصرالله- همچنين نظاميان، نيروهاي اطلاعاتي،‌و مشاوران امنيتي- او دانست.

پيروزي حزب‌الله در جنگ قصير، باعث برجسته شدن عوامل سياسي شد كه درگيري‌هاي سوريه را به مرحله‌اي نامتعارف و متمايز وارد كرده است.راديو فردا افزود: حزب‌الله را مي‌توان به عنوان قوي‌ترين بازيگر و سازمان غير دولتي در خاورميانه، بخاطر نيروي نظامي و چشم‌انداز رو به رشد آن بشمار آورد. اين مي‌تواند تأثير قابل توجهي در تغيير موازنه قدرت نه تنها در داخل سوريه، ‌بلكه در سراسر خاورميانه نيز داشته باشد.

نمونه بارز اين ادعا، به دست آوردن يكي از استراتژيك‌ترين شهرها يعني قصير است. براي ماه‌ها، نيروهاي نظامي بشار اسد اين شهر را محاصره كرده بودند و به گلوله‌باران و بمباران محله‌هاي اين شهر دست مي‌زدند؛ شورشيان نيز طي اين مدت ثابت كردند كه قدرت مقاومت و مبارزه با نيروهاي نظامي اسد را دارند؛ اما با ورود نيروهاي كارآزموده حزب‌الله به درگيري‌هاي قصير موازنه قدرت به سرعت تغيير يافت.
اين راديو گفت: به زودي پس از شكست استراتژيك خود، شورشيان اعلام كردند كه عقب‌نشيني آنها به علت درگيري مستقيم مبارزان حزب‌الله بوده است. آنان در يك بيانيه عمومي،‌ علت شكست خود را چنين بيان كردند: «مواجهه با زرادخانه بزرگ حزب‌الله.»

راديو فردا تصريح كرد: حزب‌الله با حمايت سپاه قدس، نيروي برون‌مرزي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران،‌و نيروهاي اطلاعاتي اين كشور، به سازماني با سطح آموزش نظامي بسيار بالا تبديل شده است. اين سطوح نظامي، راهبردي و تاكتيكي، حزب‌الله را قادر ساخت كه چندين جنگ عليه اسرائيل تدارك ببيند. براي نمونه، مي‌توان از جنگ ميان حزب‌الله و اسرائيل در سال 2006 نام برد.

 همچنين حزب‌الله اسرائيل را از جنوب لبنان در سال 2000 بيرون راند و برتري نظامي خود را در چند سال گذشته در بيروت نشان داده است. علاوه بر اين، حزب‌الله اين گروه سياسي شيعه در طي روند پيشرفت و تكاملش ثابت كرده است كه هر زمان كه رهبران اين گروه عزم خود را جزم كنند كه به حمايت از يك نهاد سياسي يا نظامي بپردازند و يا عليه يك دولت يا نهاد غيردولتي مبارزه كنند، نيروهاي پشتيبان آن سرسختانه و بي‌كم و كاست تا رسيدن به هدف، ‌هر نوع حمايتي را از حزب‌الله انجام مي‌دهند.

اين راديوي آمريكا در ادامه گزارش خود تأكيد كرد: از لحاظ ايدئولوژيك و مذهبي كه نگاه كنيم، جمهوري اسلامي ايران و حزب‌الله براي چندين دهه موضع عربستان سعودي را از طريق معرفي خودشان به عنوان حاميان واقعي ارزش‌هاي اسلامي، در خاورميانه به چالش كشيده‌اند.

چرا خاتمي حاضر نيست به منتخب مردم تبريك بگويد؟

با سپري شدن 5 روز از اعلام نتيجه نهايي انتخابات رياست‌جمهوري و پيروزي حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني، دبيركل و رئيس‌شوراي مركزي مجمع روحانيون دراين‌باره سكوت كرده و حاضر نيستند پيام تبريك خطاب به رئيس‌جمهور منتخب صادر كنند.

موسوي خوئيني‌ها پيش از انتخابات علنا خواستار تحريم اين جشن‌ ملي شد و سكوت او طبيعي است اما خاتمي كه از عارف حمايت مي‌كرد، سرانجام مجبور شده بود به اعتبار آراي پايين نامزد اصلاح‌طلبان در نظرسنجي‌ها و با توصيه مشاوران خود از روحاني اعلام حمايت كند. با اين حال اكنون كه 5 روز از اعلام نتيجه انتخابات مي‌گذرد، محمد خاتمي حاضر نشده پيروزي حسن روحاني را به وي تبريك بگويد.

 اين در حالي است كه همه رقباي انتخاباتي روحاني، پيروزي وي در انتخابات و جلب اعتماد اكثريت مردم را تبريك گفتند. آقاي روحاني در اولين كنفرانس مطبوعاتي خود تصريح كرد كه روحاني رئيس‌جمهور همه ملت است و نه گروه‌ها و اشخاص خاص.خاتمي ديروز در پيامي درگذشت جليل شهناز از اساتيد موسيقي را تسليت گفت.

شايان ذكر است رجب مزروعي عضو خارج‌نشين حزب مشاركت پيش از انتخابات در مصاحبه با راديو فردا گفته بود: اگر روحاني شكست بخورد، مصيبتي براي اصلاح‌طلبان نيست چرا كه آنها نيروي اجتماعي خود را دارند.

ماجراي تقابل ديرين روحاني با افراطيون مدعي اصلاحات

نوع تعامل جريان‌هاي افراط‌گرا با نامزد پيروز انتخابات داستان جالبي دارد.حسن روحاني در حالي نامزد انتخابات شد كه افراطيون مدعي اصلاحات به دلايل برخي سوابق در گذشته، روي خوشي به او نشان نمي‌دادند. وي در سال 1378 آشوبگران خياباني را «اوباش» و «حقيرتر و پست‌تر از آن كه بتوانند براندازي كنند» توصيف كرده بود.

او همچنين چند روز بعد از فتنه‌انگيزي فتنه‌گران در 25 بهمن 1389 ضمن سخناني در نشست مجلس خبرگان رهبري تصريح كرد: اقدام فتنه‌گران در روز 25 بهمن به بهانه حمايت از مردم تونس و مصر اقدامي خطرناك و حساب شده براي سوءاستفاده دشمنان بود كه توسط رهبري معظم و با حضور حماسي مردم خنثي شد.

وي با اشاره به خيزش اسلامي در سراسر منطقه شمال آفريقا و خاورميانه و جرقه اين خيزش از كشور تونس گفته بود: بيداري اسلامي كه ريشه در قرن نوزدهم و بيستم دارد و ايران پيشتاز اين حركت بوده است، قطعا از عوامل اصلي اين خيزش است. آمريكا و كشورهاي غربي مي‌خواهند با جايگزين كردن مدل‌هاي حكومتي مورد حمايت خود، خيزش‌هاي مردمي را منحرف كنند و الگوهاي حكومتي كاذب براي آنها بسازند و از طرف ديگر آنها را از الگوي انقلاب ايران دور كنند.

حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني اسفند سال گذشته نيز در ديدار جمعي از دانشجويان و در پاسخ به اين سؤال كه «نظرتان درباره وقايع پس از انتخابات سال 88 چيست؟» اظهار كرد: اعتراض اوليه بخشي از مردم پس از انتخابات و برخي از انتقادها طبيعي بود. گرچه هر حركتي بايد از مسير قانوني‌اش انجام شود. اما بعد از اين كه مقام معظم رهبري نظرشان را در نماز جمعه به صراحت اعلام كردند كه هرگونه اعتراضي بايد در چارچوب قانون ادامه پيدا مي‌كرد مي‌بايست اعتراض‌ها شكل قانوني به خود مي‌گرفت. من معتقدم مشكلات در خيابان حل و فصل نمي‌شود.

وجه ديگر انتقاد روحاني از تندروي مربوط به سوابق عملكرد مدعيان اصلاح‌طلبي است كه خواستار حمايت از صدام در برابر آمريكا بودند. وي خرداد سال 1390 در مصاحبه با يكي از نشريات و در بيان تندروي‌هاي جريان موسوم به چپ در مجلس سوم گفت: در همين مجلس سوم كه اكثريت در دست جناح چپ بود، وقتي شوراي عالي امنيت ملي تصميم گرفت در ائتلاف غرب عليه عراق بي‌طرف باشد، تندروها در مجلس شلوغ كردند و داد و فرياد به پا كردند كه چرا شورايعالي چنين تصميمي گرفته است و ما بايد از صدام طرفداري كنيم، زيرا مي‌خواهد با آمريكا بجنگد. حتي يكي از نمايندگان مجلس او را با خالد بن وليد مقايسه كرد. اتفاقاً من در آن جلسه حاضر بودم و عصباني شدم و گفتم اتوبوس دم در آماده است؛ هر كس مي‌خواهد به صدام كمك كند، به بغداد برود!

وي اضافه كرد: «آنها مي‌گفتند از صدام كه آنقدر در جنگ با ايران مرتكب جنايت شده است و به كويت هم حمله كرده است، حمايت كنيم. در حالي كه او اگر در كويت باقي مي‌ماند و جلويش گرفته نمي‌شد، خطر بزرگي براي ما بود. اصلاً هم فكر نمي‌كردند كه در صورت اعمال اين سياست، بايد با 30 كشور مي‌جنگيديم».

اين جريان (از جمله برخي سران سازمان مجاهدين انقلاب و حزب مشاركت) در دوره اصلاحات خواستار حمايت از طالبان مقابل آمريكا بودند.
احتمالا به اعتبار همين سوابق بود اصلاح‌طلبان تا هفته آخر قبل از انتخابات 92 با نامزدي روحاني مخالف بودند و تاكيد مي‌كردند او مطلقا اصلاح‌طلب نيست. اين تعبير را بسياري از زعماي حزب مشاركت و مجمع روحانيون و حتي كساني مانند عارف مكررا تكرار كردند كه روحاني را اصلاح‌طلب نمي‌دانند. عارف 15 ارديبهشت تأكيد كرده بود روحاني اصولگراست و نمي‌تواند محل اجماع اصلاح‌طلبان باشد.

همين تعبير را محمد سلامتي دبيركل سازمان (منحله) مجاهدين انقلاب مرداد سال 1387 و هنگامي كه روحاني به نامزدي ابراز تمايل كرد، عنوان نمود و گفت: نامزد جبهه اصلاحات بايد تفكر اصلاح‌طلبي داشته باشد و روحاني اصلاح‌طلب نيست.نكته جالب اينكه فردي با مختصات زيباكلام نيز 24 فروردين امسال اعلام كرد: روحاني اصلاح‌طلب نيست و اگر نامزد شود بيش از 2 ميليون راي نخواهد آورد.

او 12 خردادماه نيز به روزنامه آرمان گفته بود: ايده‌آل من نه تنها آقاي روحاني نيست بلكه حتي عارف و خود رئيس دولت اصلاحات هم نيست. ايده‌آل من واسلاو هاول، آنگ سان سوچي، مهدي بازرگان و نلسون ماندلا است.با اين همه زيباكلام در فيلم تبليغاتي دوم حسن روحاني حضور داشت!حمايت اجباري اصلاح‌طلبان از روحاني پس از آن صورت گرفت كه در نظرسنجي‌ها معلوم شد عارف بيش از 7 درصد آرا را ندارد.

تقلب نتانياهو در قضاوت درباره رئيس جمهور جديد ايران

نخست‌وزير اسرائيل براي چندمين بار گفت نبايد خود را گول بزنيم و تحت تأثير اين ادعا قرار گيريم كه رئيس جمهور جديد ايران ميانه‌رو است.
به گزارش جروزالم‌پست نتانياهو بعد از جلسه كابينه اين رژيم گفته است: من تحت تأثير واژه‌ ميانه‌رو قرار نمي‌گيرم. حسن روحاني نيز اسرائيل را «شيطان بزرگ صهيونيستي» مي‌خواند. غرب نبايد خيال باطل داشته باشد.

وي اظهار داشت: ما خودمان را فريب نمي‌دهيم. بايد به ياد داشته باشيم كه ابتدا نامزدهايي كه با ديدگاه‌هاي حاكميت موافق نبودند، رد صلاحيت شدند و از ميان كساني كه صلاحيت‌شان تأييد شد، يك نفر انتخاب شد. ما همچنان در مورد شخصي صحبت مي‌كنيم كه اسرائيل را «شيطان صهيونيستي بزرگ» مي‌خواند. نتانياهو خاطرنشان كرد: رهبر عالي ايران است كه در مورد سياست هسته‌اي اين كشور تصميم‌گيري مي‌كند.

نتانياهو با اشاره به «محمد خاتمي» گفت: وي نيز از طرف غرب فردي ميانه‌رو در نظر گرفته مي‌شد، اما هيچ تغييري در سياست‌هاي تهاجمي ايران اعمال نكرد.نتانياهو البته در اظهارات خود مطلب خلاف واقعي نيز گفته و اصطلاحاً وسط دعوا نرخ تعيين كرد. آنجا كه ادعا مي‌كند آقاي روحاني اسرائيل را شيطان «بزرگ» صهيونيستي مي‌داند. اين در حالي است كه اسرائيل در ادبيات مقامات ايراني به عنوان شيطانك، رژيم كودك‌كش، و سگ‌زنجيري آمريكا و نه بيشتر قلمداد مي‌شود.

در همين حال يوتال اشتاينتس وزيرامور استراتژيك رژيم صهيونيستي گفت مادام كه ما تغيير ملموسي پس از انتخاب روحاني به عنوان رئيس جمهوري جديد ايران نبينيم بايد بپذيريم سياست‌هاي ايران درباره برنامه هسته‌اي تغييري نكرده است.

به گزارش روزنامه «النشره» چاپ لبنان، «اشتاينتس» گفت: بهتر است پيشاپيش انتخاب روحاني به رياست جمهوري ايران را جشن نگيريم. او از نامزدهاي ديگر،‌ميانه روتر بود اما شخص اصلاح‌طلبي نيست و غرب نبايد چنين توهمي را در سر بپروراند. بايد تحريم‌ها را تشديد كرد و به تهديد نظامي ادامه داد.

شيمون پرز رئيس رژيم صهيونيستي نيز به آسوشيتدپرس گفته است: روحاني ميانه‌روترين نامزدهاست و انتخاب او براي تغيير بود اما او را بايد با كارهايش در آينده محك زد و سنجيد.يادآور مي‌شود تروريست‌هاي قاتل دانشمندان هسته‌اي ايران از سوي سرويس جاسوسي موساد آموزش ديده و براي ارتكاب جنايت گسيل شده بودند.

متاسفانه مردم به يك روحاني مضاعف راي دادند!

يك پادوي خياباني فتنه سبز مي‌گويد: انتخاب روحاني به نفع حاكميت بود و مردم يك بار ديگر به يك آخوند راي دادند.«محمد-ن» از عناصر فيلمسازي است كه با بند‌بازي‌هاي متعدد پول‌هاي هنگفتي را از بيت‌المال بالا كشيد و سپس در فتنه سبز به خيال اينكه ريل عوض شود، ماهيت منافق خود را بيرون ريخت.

او با وجود تقلاي فراوان براي به چشم آمدن و احيانا بازداشت شدن، از سوي مراجع امنيتي و قضايي جدي گرفته نمي‌شود. آقاي «ن» به دويچه‌وله گفته است: انتخاب روحاني يك خون تازه براي نظام بود[!] و متاسفانه در شرايطي كه نظام در بن‌بست بود، مردم مجددا به احياي نظام راي دادند و يك‌بار ديگر به يك آخوند و به يك روحاني مضاعف راي دادند.

وي اين را هم گفته كه «اصلاح‌طلبان مطلقا به اين سمت نخواهند رفت كه مطالبات راديكال و تند و تيز از آقاي روحاني داشته باشند. شيوه خاتمي در اين 4 سال كه سعي كرد خود را در داخل نظام جاي دهد، شاهد است. فقط مي‌ماند فضاي مجازي كه خواسته‌هاي بسيار جلوتري از اصلاح‌طلبان دارند. آقاي روحاني و دوستانشان مطلقا وارد مقوله ولايت‌فقيه نخواهند شد. اين چيزي نيست كه بتوان از او توقع داشت».

*وطن امروز:

چه كساني مي‌خواهند از دولت روحاني سوء استفاده كنند؟


حجت‌الاسلام حسن روحاني در حالي به عنوان منتخب مردم برگزيده شد كه برخي اصلاح‌طلبان افراطي كه در انتخابات سال 88 با بهانه واهي تقلب باعث شدند كشور 8‌ماه در آتش فتنه و آشوب بسوزد، در بيانيه‌هاي‌شان اعلام مي‌كردند ساز و كار انتخابات را قبول ندارند و بنابر مصلحت از روحاني حمايت مي‌كنند.

در همين رابطه جبهه مشاركت در بيانيه‌اش مي‌نويسد: «اينك و در اين شرايط حساس، جبهه مشاركت ايران اسلامي با حفظ اعتراض و انتقاد خود به روند و ساز و كارهاي انتخابات، بويژه انتخابات مهندسي شده و پر از ابهام سال 1388، به تبعيت از مصلحت‌انديشي و تدبير آقايان خاتمي و هاشمي و همراهي با شوراي مشاوران آقاي خاتمي، با اميد به تلاش ثمربخش در جهت نجات كشور، حمايت خود را از تصميم اتخاذ شده اعلام مي‌دارد».

 در اين ميان در شب جشن پيروزي حسن روحاني كه عموم مردم در آن شركت داشتند معدود افرادي در خيابان‌هاي تهران با سر دادن شعار‌هايي ساختارشكنانه در حمايت از فتنه‌گران سعي داشتند اينگونه القا كنند كه دولت حسن روحاني حامي خواسته‌هاي غيرقانوني سران فتنه 88 و برخي مطالبات ساختار‌شكنانه افراطيون اصلاح‌طلب است.

اين طيف از هواداران اصلاحات كه به‌علت داشتن مواضع ساختارشكنانه در طول فعاليت سياسي‌شان همواره از سوي جريان‌هاي مختلف طرد شده‌اند اين‌بار نيز همچون دولت اصلاحات سعي دارند راه نفوذي به دولت حسن روحاني پيدا كنند تا بتوانند مطالبات نامعقول و غيرقانوني خود را پيگيري كنند اما حسن روحاني كه با شعار «اعتدال» توانست آرا را به سوي خود جذب كند خود را تابع قانون دانسته و از افراط‌‍‌گري پرهيز كرده است و به مردم قول داده است در مقابل افراط و تفريط‌ها بايستد وتمام هم و غم‌اش حل مشكلات كشور و مردم باشد.

تايم: نامه ۲۰۰۶ روحاني نويددهنده دوراني آرام و منطقي است

نشريه آمريكايي تايم در مطلبي با نقل بخش‌هايي از نامه سال ۲۰۰۶ رئيس‌جمهور منتخب ايران به اين هفته‌نامه وعده داد، جهان مي‌تواند به رويكرد آرام و منطقي حسن روحاني اميدوار باشد. به گزارش خبرگزاري فارس، هفته‌نامه «تايم» در مطلبي به نامه‌ سال 2006 حسن روحاني به اين نشريه آمريكايي اشاره كرد و بر اساس محتواي همان نامه، به تحليل مواضع وي به عنوان رئيس‌جمهور در قبال مساله هسته‌اي ايران پرداخت.

 تايم در ابتداي مطلب خود، بخش نخست نامه روحاني را نقل كرده؛ بخشي كه در آن آمده: «ايران مجهز به سلاح هسته‌اي، منطقه را بي‌ثبات مي‌سازد، رقابت تسليحاتي در منطقه به وجود مي‌آورد و منابع كمياب در منطقه را به هدر مي‌دهد. اكنون زرادخانه هسته‌اي آمريكا و سياست آن براي اطمينان از وضعيت استراتژيك اسرائيل را در نظر بگيريد. در اين صورت، بمب ايران هيچ منفعت امنيتي براي آن ندارد. علاوه بر اين، برخي دلايل اسلامي وجود دارد كه چرا يك كشور اسلامي و در حال پيشرفت، نبايد تسليحات كشتار جمعي‌ توليد و از آنها استفاده كند.»

 اين نشريه با اشاره به اينكه اين جملات را حسن روحاني در سال 2006 براي تايم نوشته، افزود: 7 سال بعد از نگارش اين نامه، روحاني بعد از پيروزي شگفت‌آور در انتخابات 14 ژوئن، قرار است رئيس‌جمهور ايران شود. او با غلبه بر كانديداهاي اصولگرا، بيش از 50 درصد آرا را به خود اختصاص داد. اكنون توجهات بر اين متمركز شده است كه روحاني چگونه ايران را بويژه در زمينه برنامه هسته‌اي، به پيش مي‌برد آن‌هم برنامه‌اي كه به چند دور تحريم منجر شده و به اقتصاد ايران آسيب رسانده است.

اين نشريه در ادامه با اشاره به مواضع روحاني در نخستين كنفرانس خبري كه دوشنبه برگزار شد، نوشت: او با تاكيد بر ميانه‌رو بودن خود، گفته دولتش شفافيت بيشتري در زمينه برنامه هسته‌اي نشان خواهد داد.در بخش ديگري از اين مطلب آمده: البته كساني كه انتظار تغييري بزرگ و مهيج داشتند، نبايد منتظر بمانند.

 روحاني و ساير تشكيلات سياسي ايران مدت‌هاست بر موضع تهران مبني بر اينكه جمهوري اسلامي علاقه‌اي به توليد تسليحات هسته‌اي ندارد، تاكيد دارند. حق اين كشور براي دنبال كردن اهداف توسعه هسته‌اي، نيز بحثي ملي است كه ايرانيان را از همه طيف‌هاي سياسي متحد مي‌كند. حسن روحاني نيز در اين كنفرانس خبري درباره سياست‌هاي قلدرمآبانه و يكطرفه آمريكا و متحدانش هشدار داده است.

نخستين واكنش اوباما به انتخابات

رئيس‌جمهور آمريكا در پاسخ به سوالي درباره نتيجه انتخابات ايران و احتمال لغو تحريم‌ها تاكيد كرد كه دليلي براي لغو تحريم‌ها در شرايط كنوني وجود ندارد.به گزارش تسنيم به نقل از خبرگزاري فرانسه، «باراك اوباما» رئيس‌جمهور آمريكا در مصاحبه با شبكه خبري پي‌بي‌اس و در پاسخ به سوالي درباره نتيجه انتخابات ايران و احتمال لغو تحريم‌ها تاكيد كرد، دليلي براي لغو تحريم‌ها در شرايط كنوني وجود ندارد. وي درباره پيروزي حسن روحاني در انتخابات ايران ادعا كرد كه اين نتيجه نشان مي‌دهد مردم اين كشور خواهان مقابله و رو در رو شدن با جامعه جهاني نيستند.

*خراسان:

پيشنهاد يك مسئول درباره رسيدگي به تخلفات مسئولان ارشد دولتي

يك مسئول ارشد اجرايي پيشنهادي را به دولت ارسال كرده كه در صورت تصويب آن، رسيدگي به تخلفات اداري مديران كل و بالاتر و همتراز آنها در دولت تنها در هيئت رسيدگي به تخلفات اداري نهاد رياست جمهوري صورت بگيرد. در صورت تصويب اين پيشنهاد، اين حكم شامل رسيدگي به پرونده تخلفات اداري قبلي (قبل از تصدي پست مديركلي و بالاتر يا همتراز آن) اشخاص يادشده در دستگاه هاي اجرايي نيز مي شود.

توبيخ مديران يك بانك دولتي به خاطر دور زدن دستورات

در حالي كه بر اساس بخشنامه سال هاي گذشته رييس جمهور، مقرر شده بود اختلافات دستگاه هاي دولتي در زمينه هاي مختلف تنها به واسطه معاونت حقوقي رييس جمهور بررسي و حل شود، پس از بروز اختلاف بين يك وزارتخانه اقتصادي با يك بانك دولتي، اين بانك موضوع را از طريق دستگاه قضايي پيگيري و از مسئولان وزارتخانه مذكور شكايت كرده است كه اين موضوع باعث توبيخ مديران ارشد اين بانك شده است.

*تهران امروز:

پروين احمدي‌نژاد و همسر مرتضوي چقدر راي آوردند؟

خواهر رئيس‌جمهور در انتخابات شوراي شهر تهران رتبه 97 كل آراي تهران را به دست آورد. رتبه ۹۷ پروين احمدي‌نژاد در انتخابات چهارمين دوره شوراي شهر درحالي است كه او در دوره سوم شوراي شهر تهران ۲۴۹۵۴۹ راي آورد و نفر هشتم فهرست ۱۵نفره شوراي شهر پايتخت شد. همچنين نام هما فلاح‌تفتي تا حضور سعيد مرتضوي در تامين‌اجتماعي رسانه‌اي نشده بود. اما انتصاب او به سمت مديركلي آموزش و پژوهش سازمان تامين‌اجتماعي حواشي رسانه‌اي مختلفي به همراه داشت كه باعث چهره شدنش شد. هرچند كه پس از آن گفته شد خانم تفتي پيش از اين در تامين‌اجتماعي هم سمت‌هايي داشته است.

انتخابات،‌ شكست خورده‌اي نداشت

محمدرضا عارف معاون اول دولت اصلاحات در ديدار با جمعي از آذري زبان‌هاي مقيم تهران، اظهار داشت: ما فعاليت‌هايمان را از فضايي شروع كرديم كه نا اميدي مطلق بود و الان خوشحاليم كه در چنين فضايي هستيم. معاون اول دولت اصلاحات به انتخابات سال 88 اشاره و تصريح كرد: در انتخابات سال 88 بازي باخت-باخت بود. بنابراين عقل سليم به ما مي‌گفت كه نبايد در اين انتخابات وارد بازي شويم. با اين تفكر وارد انتخابات دور يازدهم رياست‌جمهوري شديم و انتخاباتي سالم برگزار شد كه به اعتقاد من شكست خورده‌اي در آن وجود نداشت

كشور شبيه تيم بارسلونا شده است

اكبر تركان قائم‌مقام ستاد انتخاباتي حسن روحاني، «ايران را به بارسلونايي تشبيه كرد كه همه چيز دارد اما بد ارنج شده! به گزارش خبرآنلاين، اكبر تركان در برنامه شب آفتابي شبكه 5 سيما تشبيه جالبي داشت از شرايط اين روزهاي ايران. او ايران را كشوري با پتانسيل بالا دانست كه چند سالي را بد اداره شده و اين حرفش را اينگونه توصيف كرد: «ما الان نظام مديريتي‌مان مثل تيم بارسلوناست. بهترين بازيكنان را داريم اما هيچ چيزمان سر جايش نيست.

بهترين فوروارد تيم «مسي» را گذاشتيم جاي توپ جمع كن، توپ جمع كن مان دارد در دفاع راست بازي مي‌كند و دفاع راست هم رفته توي دروازه. اين سردرگمي، نظم تيمي را به هم ريخته. حالا ما نيازمان اين است كه دوباره هر كسي را سر جايش برگردانيم. اين كاري است كه دولت حسن روحاني بايد انجام دهد.»

پشيماني از انحلال سازمان مديريت

غلامعلي جعفرزاده ايمن‌آبادي نماينده رشت در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به موافقت مجلس با احياي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي گفت: اين اولين گام براي رفع برخي مشكلات حوزه اقتصادي كشور است. وي افزود: سازمان مديريت و برنامه‌ريزي به صورت غيركارشناسي منحل شده بود و قطعا احياي آن مي‌تواند در رفع مشكلات حوزه اقتصادي كارساز باشد. عضو كميسيون تلفيق خاطرنشان كرد: اين اولين گام دولت به مجلس براي رفع مشكلات اقتصادي است.جعفرزاده ايمن‌آبادي در ادامه اظهار داشت: البته بنده شنيدم كه آقاي احمدي‌نژاد نيز از انحلال اين سازمان ابراز پشيماني كرده و در صدد احياي آن بوده است.

اگر اصولگرايان وحدت مي‌كردند حتما نتيجه ديگري رقم مي‌خورد

سردار اسماعيل كوثري نماينده اصولگراي مجلس و از منتقدان و مخالفان اصلاح‌طلبان در گفت وگو با عصر ايران مي‌گويد: مشاركت بالاي انتخابات به دليل تاكيد مقام معظم رهبري پيش‌بيني مي‌شد اما كسي تصور نمي‌كرد آقاي روحاني در مرحله اول با اين تعداد راي بتوانند به عنوان رئيس‌جمهوري انتخاب شوند. در واقع همه منتظر رقابت قاليباف و روحاني در مرحله دوم انتخابات بودند. البته راي بالاي 18 ميليوني تصميم مردم است و به همين دليل همه بايد به آن احترام بگذارند. البته بايد گفت كه به كار بردن واژه «غيرمنتظره» براي تصميم مردم كار غلطي است. نظرسنجي‌هاي پيش از انتخابات هم با نتيجه به دست آمده مغاير بود.

كوثري در اين باره كه پيروزي روحاني را مرهون حمايت خاتمي و هاشمي مي‌دانند گفت: بالاخره هر كسي يك تحليلي دارد. اعتقاد من اما اين است كه اين دو چهره تاثير زيادي در نتيجه به دست آمده ندارند و اين شخص حسن روحاني بود كه مورد توجه مردم قرار گرفت.

وي همچنين افزود: اگر اصولگرايان مي‌توانستند وحدت كنند و به لحاظ عددي با كانديداي حداقلي وارد انتخابات شوند، حتما نتيجه ديگري در انتخابات رقم مي‌خورد و نتيجه‌اي متفاوت با آنچه اعلام شد رقم مي‌خورد. يكي از دلايل اصلي اين بود كه اختلافات باعث شد تا مردم به دامن زنندگان به چنين فضايي راي ندهند. مطمئن باشيد اگر اصولگرايان اتحاد انتخاباتي را عملي مي‌كردند، بخش گسترده‌اي از مردم حتما كانديداي اصولگرايي را براي قرار گرفتن در جايگاه رياست‌جمهوري انتخاب مي‌كردند.

 به آنهايي كه سعي مي‌كنند نقش هاشمي و خاتمي را پررنگ كنند، مي‌گويم مردم اين اظهارات را قبول نمي‌كنند و بهتر است چنين رويكردي را ادامه ندهند. آقاي روحاني بارها اعلام كرده است كه اصلاح‌طلب نيست و در دولتش هم از چهره‌هايي استفاده خواهد كرد كه اصولگراي اصلاح‌طلب و اصلاح‌طلبي كه به مرام اصولگرايي پايبند باشند. 18 ميليون رايي كه حسن روحاني را به عنوان رئيس‌جمهوري برگزيد، محصول حضور اقشار مختلف در پاي صندوق‌هاي راي بود و به همين دليل هيچ كس نبايد به فكر مصادره آن باشد.

انتظار مي رود اين حوزه خاكبرداري شود

سايت تابناك با انتقاد از سياست‌هاي فرهنگي دولت، نوشت:با قطعي شدن رياست جمهوري حسن روحاني، يكي از مهمترين حوزه‌هايي كه به شدت تحت تأثير قرار مي‌گيرد، حوزه فرهنگي است؛ حوزه‌اي كه گروهي از طرفداران احمدي نژاد از وزير اصلاحات تحويل گرفتند و در حالي كه پيش از اين دولت‌هاي پيشين را به اقدامات سياسي محكوم مي‌كردند، تيمي مديريتي را در حوزه فرهنگ و به ويژه سينما شكل دادند كه اتفاقاً يكي از اصلي‌ترين ضربات به اصولگرايان و دولت از ناحيه سياست‌هاي چنين اشخاصي وارد آمد. فرهنگ در دولت احمدي نژاد به رغم تزريق بودجه‌هاي ميلياردي، نتوانست به حداقل هدف‌گذاري‌هايش نيز دست يابد.

 با انتخاب احمدي‌نژاد به عنوان رئيس جمهور، فرصت در اختيار گرفتن سكان فرهنگ را يافتند و اين حوزه را به نقطه‌اي بردند كه امروز كمتر كشتي‌باني ياراي رساندن ساكنانش به نقطه امن است و بسياري از مديران فرهنگي، اساساً علاقه‌اي به تحويل گرفتن كرسي‌هاي مديريت وزارت فرهنگ و ارشاد را ندارند. تابناك در ادامه افزوده است: جواد شمقدري كه در دولت نهم به عنوان مدير سينمايي در سايه حضور داشت، در دولت دهم رسماً در رأس معاونت سينمايي قرار گرفت تا عملاً دوران تسويه حساب در سينماي ايران آغاز شود و خودي و غيرخودي بيش از ساير مديران سينمايي پس از انقلاب، مرزهاي مشخصي بيابد.

 او در اين دوران دفترچه‌اي ارائه كرد كه در واقع برنامه‌هاي محوري اش را نوشته بود و براي ارزيابي موفقيتش بايد سرفصل‌هايش را برشمرد و درباره ميزان تحققش سخن به ميان آورد. در واقع به طور خاص مي‌توان چنين گفت كه سينما در سال‌هاي اخير و به طور خاص طي دوره چهار سال گذشته به نقطه‌اي رسيده كه ديگر نمي‌توان از شمقدري و همكارانش ـ كه برخي‌شان به وضع بدي اين حوزه را ترك كردند ـ انتظار بهبود اوضاع را داشت و تنها در اين ماه‌هاي پاياني كه پروژه‌هاي سينماي دولتي دوستان شمقدري سرعت گرفته، انتظار مي‌رود پيش از پس دادن سينما به اهلش، اين حوزه خاكبرداري شود و حداقل يك زمين صاف براي ساخت دوباره شاكله هنر هفتم در ايران به مديران فرهنگي دولت بعد تحويل داده شود.

*جمهوري اسلامي:

صاحب امتياز و مدير مسئول سايت "بازتاب امروز" آزاد شدند

فؤاد صادقي و علي غزالي، صاحب امتياز و مدير مسئول سايت "بازتاب امروز" عصر ديروز از زندان آزاد شدند. اين دو نفر مدتي قبل از انتخابات رياست جمهوري به خاطر انتشار بعضي مطالب بازداشت شده بودند.

سفير انگليس:نبايد در مورد انتخاب دكتر روحاني خوش بين بود

محافل سياسي انگليس، انتخاب دكتر حسن روحاني به رياست جمهوري را با نگاهي ترديدآميز تحليل مي‌كنند. دالتون، سفير انگليس در ايران با صراحت نسبت به اين رويداد اظهار بدبيني كرده است. وي در مصاحبه‌اي به همين مناسبت گفت: "نبايد در مورد انتخاب دكتر روحاني خوش بين بود."

اظهار نظر مريم رجوي درباره انتخاب روحاني

سركرده منافقين هم نگراني خود از انتخاب دكتر روحاني به رياست جمهوري را ابراز نمود. مريم رجوي، كه اكنون در رأس گروهك تروريستي منافقين قرار دارد گفته است: "با رئيس‌جمهور شدن آقاي روحاني هيچ تغييري در ايران پديد نخواهد آمد." منافقين، خواستار تحريم انتخابات 24 خرداد شده بودند و در روز انتخابات، تظاهراتي عليه روحانيت در شهرهاي اروپا از جمله در لندن برپا كردند. حضور پرشور و شعور مردم در انتخابات رياست جمهوري 24 خرداد، سيلي محكمي به صورت عناصر ضدانقلاب و منافقين كه خواستار عدم شركت مردم در انتخابات شده بودند نيز بود.
تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد