اساس قدرت ملي ما را مردم تشكيل مي‌دهند/ هيچ دولتي با مشكلات پيش‌روي دولت يازدهم مواجه نبوده است/ كار

۷ بازديد
روحاني در جمع علما و روحانيون:

اساس قدرت ملي ما را مردم تشكيل مي‌دهند/ هيچ دولتي با مشكلات پيش‌روي دولت يازدهم مواجه نبوده است/ كار بررسي تشكيل كابينه را آغاز كرده‌ام

رئيس جمهور منتخب در جمع علما و روحانيون گفت: مدتي است كه با دوستاني بي ادعا، كار بررسي تشكيل كابينه را آغاز كرده و اميدوارم در مهلت مقرر شايسته ترين‌ها را بدون درنظر گرفتن ارتباطات حزبي معرفي كنم.  ديدار علما و روحانيون با حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر حسن روحاني، رئيس جمهور منتخب مردم دقايقي پيش در تالار وزارت كشور  آغاز شد.

 در اين مراسم چهره‌هايي همچون حجج‌ اسلام موسوي رئيس سازمان حج و زيارت، سيدمهدي طباطبايي، سيدرضا اكرمي عضو جامعه روحانيت مبارز، هاشم‌زاده هريسي عضو مجلس خبرگان رهبري، اشرفي اصفهاني و برخي ديگر از چهره‌هاي كشور حضور دارند.
 
مصطفي محمدنجار وزير كشور نيز رئيس‌جمهور منتخب را همراهي مي‌كند.‌

مهمترين محورهاي سخنان حجت‌الاسلام و المسلمين روحاني به شرح ذيل است:

** حضور من در اين جمع شكوهمند علما،‌ مراجع، دانشمندان ديني و ... براي سپاس‌گذاري است و همه اقشار و همه مردم در اين انتخابات شكوهمند تلاش و ايثار كردند و روحانيت در حماسه سياسي نقش بسيار بسزايي  داشت، از مراجع، علما و بزرگان روحانيت گرفته تا خطبا و همه آنهايي كه از تريبون‌هاي مختلف و منابر مردم را براي تحقق حماسه مورد تاكيد رهبر انقلاب دعوت كردند.


** در آستانه ماه مقدس نزول قرآن، ماه بركت،‌رحمت و مغفرت.بي‌ترديد در اين ماه وعظ و خطابه رونق خاص خود را خواهد داشت. به اين مناسبت فرصت سخن گفتن با روحانيون،‌علما و وعاظ محترم را غنيمت مي‌شمارم.


**  من خود يك طلبه هستم و به يافته‌ها و داشته‌هاي طلبگي خود افتخار مي‌كنم. اعتماد اكثريت مردم ايران به اين طلبه، آن هم در پرتو حماسه سياسي سرنوشت‌‍سازي كه مدنظر مقام معظم رهبري بود براي من مباهات و افتخار از يك‌سو و موجب سنگيني وظايفم از سوي ديگر است.


**خود را به دعا، نصيحت و نقد دلسوزانه محتاج مي‌دانم، عليرغم همه تخريب‌ها نسبت به روحانيت در سال‌هاي گذشته شده است از سوي كساني است كه در قرابت و نزديكي به دين و اهل بيت  دو آتشه و سنگ دين را به سينه مي‌كوبيدند.اصل روحانيت و كسانيكه در انقلاب اسلامي نقش اساسي داشتند مورد تخريب و حملات ناجوانمردانه قرار گرفتند.جايگاه روحانيت همواره در جامعه محفوظ است چراكه اين نهاد همواره در طول تاريخ از دل ايمان و خواست مردم برآمده و همواره مردم را تكيه‌گاه خودذ قرار داده است.


**  مردم در اين انتخابات پاسخ دادند و خواستند بگويند كه ما روحانيت را وراي مسائل سياسي مي‌بينيم وآن‌ها را اُمنا الرُسل مي‌بينيم.


** مردم اساس قدرت ملي را ما را تشكيل مي‌دهند و هويت روحانيت در مردمي‌بودن آن است، روحانيت بايد همواره مستحضر از امور مردم و متوجه خواسته‌هاي آنان باشد. امروزه حساسيت اين مسئله از هميشه بيشتر است و بايد اعتماد متقابل برقرار باشد بين مردم و روحانيت.


** روحانيت بايد سخنگوي حرمت، عزت و حقوق اساسي مردم باشد و خواست جامعه براي اصلاح، بهبود معيشت و ارتقاي اخلاق و منزلت شهروندان را به حاكمان منتقل كند، ما بايد پاسخگوي نيازها و پرسش‌هاي مردم باشيم.


** حكومت براي تامين امنيت، حفظ عظمت، زندگي و حقوق مردم است، چه بخواهيم و چه نخواهيم، كارهاي ما به عنوان مسئولان نظام اسلامي كم و بيش به پاي روحانيت نوشته مي شود، نبايد شكاف و گسستي بين حكومت، روحانيت و مردم باشد.


 ** ما همه انسانيم و احتمال خطا و اشتباه در اعمال و رفتارمان وجود دارد؛ اين اشكالي ندارد بلكه لازم و مفيد است كه حكومت اسلامي هم به مردم بگويد كه چه موفقيت‌هايي داشته و چه ناكامي هايي داشته است.


** جلب اعتماد مردم و تكيه بر همبستگي آنان كليد اصلي همه مشكلات خواهد بود، اين مردم هستند كه بايد براي حل مشكلات در صحنه حضور يابند و دولت تسهيل كننده و سامان دهنده هستند و در اين ميان نقش علما و روحانيت بسيار تعيين كننده است.


 ** دولت قوي از يك جامعه قوي بر مي‌خيزد امروز زمينه مشاركت مردم فراهم شده و مردم با اميد به آينده در اين انتخابات حضور پيدا كردند اما اين مشاركت و حضور مردم هنوز در آغاز راه است. ما بايد زمينه مشاركت مردم را هر روز بيشتر و زمينه تصدي گري دولت در امور جامعه و مردم را هر روز كمتر كنيم.


 ** دولت قوي و توانمند به معناي دولت متصدي در همه امور و محدود كننده زندگي مردم و مداخله كننده در زندگي خصوصي مردم نيست. مردم را بايد صاحب كشور بدانيم.


** كلام دولت، روحانيت و كلام و سخن همه بايد قول سديد باشد، قول سديد كلام محكم، استوار،‌راست و درست است. اسلام صدق است. قول سديد قول قصد است.


** البته مسائل معيشتي مردم،‌تورم، بيكاري نه تنها دامن طبقات فقير بلكه دامن طبقات متوسط را هم فراگرفته است، مردن بايد احساس كنند سرمايه‌هاي مادي و معنوي آن‌ها اسراف نخواهد شد، بايد افراط و تندروي كنار گذاشته شود همواره تفزاط و تفريط به ما ضربه زده است.


** مردم بايد احساس آرامش و امنيت كنند، امنيت فكري و ... امروزه مسائل و مشكلات فراواني پيش روي ما است و من با آگاهي از همه امور پا به عرصه گذاشتم.


** هيچ دولتي در تاريخ ملت ايران با مشكلاتي كه اين دولت با آن مواجه است، مواجه نبوده است اما من با وجود مشكلات و بيشتر از آن اميد دارم و با كمك و همكاري مردم ما مشكلات را پشت سر خواهيم گذاشت اما بايد به دولت يازدهم فرصت داد و مردم مي‌دانند تبايد مشكلات را با سعه صدر تحمل كنند.


** نهاد روحانيت يك نهاد مستقل است و نبايد استقلال اين نهاد صدمه ببيند، اين نهاد مستقل است اما مي‌تواند واسطه‌اي امين ميان مردم و دولت باشد و دولت يازدهم ساز و كار لازم براي ارتباط ميان دولت و روحانيت و قاطبه روحانيون را برقرار خواهد كرد تا از اين نهاد مردمي تاثيرگذار حداكثر استفاده بشود.


** بايد از افراط و تندروي فاصله گرفته و جامعه را طبيعي و معتدل بسازيم و از سوي ديگر سليقه هاي گوناگون را هم پذيرا باشيم. در يك جامعه بزرگ نمي توان يك سليقه را حاكم كرد بلكه بايد سلايق گوناگون را بپذيريم.


**‌ خطر آن زماني است كه خدايي نكرده يك گروه خود را مساوي انقلاب، مساوي نظام و مساوي ولايت فقيه بداند و گروه مخالف را ضد دين و ضد ولايت فقيه معرفي كند، همه مشكلات از اينجا نشات مي‌گيرد.


**  بايد از راهي كه مقام معظم رهبري پيش پاي ما گذاشتند، بهره ببريم. واقعيت اين است كه مردم را انتخاب گر ببينيم. بايد حق را به مردم عرضه كرد اما انتخاب با مردم است، هيچگاه نبايد روحانيت،‌حاكميت و نظام خود را قيم مردم بداند.


** جامعه بايد احساس كند كه روحانيون ملجا و پناهگاه و مدافع حقوق مردم هستند. بايد با صعه صدر گرايش ها را تحمل كرد. اگر اشكالاتي را در برخي گرايش ها مي بينيم، با حكمت و جدال احسن با انها صحبت كنيم نه خداي ناكرده با انگ و اتهام.


**  جامعه ما جامعه‌اي جوان است و جوانان ويژگي هاي خاصي دارند و نقش روحانيت بايد جذب اين جوانان باشد اگر گاهي در رفتار آن‌ها ايرادي مي بينيم و اگر انحرافي  هست، اصلاح كنيم  و بايد باور داشته باشيم كه اكثريت جوانان ما بر اعتقادات خود پايند هستند، به پرسش جوان پاسخ دهيم و اگر ديديم پرسش آن‌ها درست است اما ما جواب درستي نداريم در راه اصلاح خود گام برداريم. جوانان بايد احساس حرمت كنند.اديان ديگر هم بايد احساس كنند كه از نظر اسلام همه اديان محترم هستند.


** اعتدال هم مسير است و هم مقصد است، اعتدال بدون فكر، تحول‌خواهي، واقع‌گرايي، آزادي،‌ مدارا،‌ احترام به نظر ديگران، احترام و سعه‌صدر امكان‌پذير نخواهد بود. بايد بدانيم در اين مسير سخت با صبر و حوصله و عقلانيت و اعتدال قادر خواهيم بود مشكلات را پشت سر بگذاريم.


** از همه فرهيختگان، دلسوختگان و ... كه در آستانه ماه رمضان مي‌خواهم كه به دولت يازدهم كه در حال تشكيل است ياري رساندند. برخي با گمانه‌زني هم خود و هم ما را خسته مي‌كنند و گاهي هم توقع بي‌جا در جامعه ايجاد مي‌كند و  تقاضاي از مردم و مبلغان اين است كه مطالبات را در چارچوب امكانات موجود كشور مطرح كنند و دولت يازدهم را كمك كنند و اينكه تدبير اين دولت بدون اعتماد و اميد مردم راه به جايي نخواهد برد.


** مدتي است كه با دوستاني بي ادعا، كار بررسي تشكيل كابينه را آغاز كرده و اميدوارم در مهلت مقرر شايسته ترين‌ها را بدون درنظر گرفتن ارتباطات حزبي معرفي كنم.

انتهاي پيام/

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد