نخستين شبيه‌ساز كامل متحرك هواپيماي ايران 140 به بهره‌برداري رسيد

۱۵۷ بازديد
 

نخستين شبيه‌ساز كامل متحرك ايران 140 كه شامل مجموعه‌اي از فناوري‌هاي هوايي، نرم‌افزاري و سخت‌افزاري است، با حضور وزير دفاع به بهره‌برداري رسيد.

نخستين شبيه‌ساز كامل متحرك ايران 140 كه شامل مجموعه‌اي از فناوري‌هاي هوايي، نرم‌افزاري و سخت‌افزاري است، با حضور "سردار احمد وحيدي" وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح افتتاح شد و به بهره‌برداري رسيد.

سردار وحيدي در تشريح اين دستاورد مهم در حوزه صنعت هوايي گفت: از آنجا كه الزامات پرواز هواپيماي ايران 140 در خطوط تجاري، آموزش خلبانان اين هواپيما با شبيه‌ساز است. متخصصان مجرب، زبده و كارآمد شركت صنايع هواپيماسازي ايران «هسا» وابسته به سازمان صنايع هوايي وزارت دفاع با تلاش بي‌وقفه و به رغم تحريم‌هاي بين‌المللي اقدام به طراحي و ساخت اين سامانه پيچيده كردند.

بنا بر گزارش اداره كل تبليغات دفاعي وزارت دفاع؛ وي افزود: دانش و فناوري طراحي و ساخت اين شبيه‌ساز كاملاً بومي مي‌باشد و تمامي الزامات و استانداردهاي بين‌المللي در ساخت آن رعايت شده است و مفتخريم اعلام كنيم كه تنها طراح و سازنده شبيه‌سازهاي پروازي كامل متحرك با فناوري بومي در منطقه خاورميانه و جزء چند كشور محدود، صاحب اين فناوري در دنيا هستيم.

سردار وحيدي با بيان اينكه اين شبيه‌ساز داراي سيستم حركتي كامل 6 درجه آزادي، سيستم تصويري گسترده و كابين واقعي است، گفت: شبيه‌سازي تمامي سيستم‌هاي هواپيما و شرايط پروازي و آموزش خلبانان در مواجه با شرايط اضطراري و بحراني از ويژگي اين شبيه‌ساز به شمار مي‌رود.

وزير دفاع گفت: شبيه‌ساز مذكور، نخستين شبيه‌ساز استاندارد در نوع خود مي‌باشد كه گواهينامه كيفيت و بهره‌برداري از سازمان هواپيمايي كشوري جمهوري اسلامي ايران را دريافت كرده است.

سردار وحيدي، امكان آموزش مراحل قبل، حين و بعد از پرواز در كليه شرايط آب و هوايي و ساعات شبانه‌روز، داراي كنسول استاد پيشرفته با قابليت كنترل كامل شبيه‌ساز، با امكان ترسيم مسير پرواز و قراردادن هواپيما در هر فاصله از باند در فاز فرود ، استفاده از سيستم‌ها و نمايشگرهاي واقعي هواپيما و امكان ارزيابي، تست و گزارش‌گيري شبيه‌ساز به صورت كاملاً خودكار را از ديگر ويژگي اين سامانه ذكر كرد.

وزير دفاع گفت: از نظر تجاري در حال حاضر هر ساعت پرواز با سامانه شبيه ساز در اروپا 1400 يورو و در برخي كشورها حداقل 550 دلار مي‌باشد كه با طراحي و ساخت اين سامانه علاوه بر صرفه‌جويي قابل ملاحظه ارزي ، درآمد و سودآوري نيز دارد.

سردار وحيدي با اشاره به راهبردهاي وزارت دفاع در صنعت هوايي، مشاركت تيمي و برون‌سپاري را از ديگر ويژگي‌هاي ساخت اين سامانه برشمرد و از همه مراكز و دستگاه‌هايي كه در طراحي و ساخت اين پروژه وزارت دفاع را ياري كرده‌اند تشكر و قدرداني كرد.

وزير دفاع از دفتر طراحي شبيه‌ساز شركت هسا به عنوان قطب طراحي شبيه‌ساز هواگردها در كشور يادكرد و گفت اين دفتر طراحي با سابقه طولاني در حوزه شبيه سازها و بهره‌برداري از تجارب پيش‌كسوتان، مشاورين و متخصصان، شبكه‌اي قوي از همكاران را در اين حوزه ايجاد كرده است كه قادرند انواع شبيه‌سازها را با تكيه با نبوغ ذاتي ، دانش و فناوري بومي طراحي و توليد كنند.

سردار وحيدي در ادامه با اشاره به واقعه تلخ 7 تير و شهادت 72 تن از ياران با وفاي امام و انقلاب اسلامي و واقعه دردناك 12 تير و هدف قرار گرفتن هواپيماي مسافربري جمهوري اسلامي ايران توسط ناو آمريكايي و شهادت مظلومانه انسان‌هاي بي‌گناه و گراميداشت ياد و خاطره شهداي اين دو واقعه تصريح كرد:با الهام از خون اين شهيدان مظلوم و به بركت عظمت و ايثار آنان است كه امروز شاهد حماسه هاي بزرگ و پيروزي‌هاي درخشان در عرصه هاي سياسي،علمي، صنعتي ، دفاعي و ورزشي هستيم.

وزير دفاع در پايان با تبريك اين دستاورد گران‌سنگ به ملت شريف ايران، از دانشمندان و متخصصان سازمان صنايع هوايي وزارت دفاع كه سهم بسزايي در توسعه صنعت هوايي كشور ايفاء كرده و مي‌كنند تشكر و قدرداني كرد


تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد