رونمايي پيشرفته‌ترين سامانه‌هاي پدافند هوايي با نام‌هاي "رفيع"، "رجال" و "غفار1" در دهم شهريور

۱۰۳ بازديد
 امير اسماعيلي به باشگاه خبرنگاران خبر داد

رونمايي پيشرفته‌ترين سامانه‌هاي پدافند هوايي با نام‌هاي "رفيع"، "رجال" و "غفار1" در دهم شهريور

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء(ص) از رونمايي سامانه شبيه‌ساز سلاح موشكي، ارتفاع‌ياب ديجيتالي و رادار بي‌صدا در دهم شهريور ماه سال جاري خبر داد. امير سرتيپ "فرزاد اسماعيلي" با اشاره به مطالبات فرمانده معظم كل قوا از قرارگاه پدافند هوايي اظهار داشت: دستور تاريخي و شجاعانه تفكيك بخش "پدافند هوايي" از "آفند نيروي هوايي ارتش" به تدبير فرمانده معظم كل قوا بود و نظر ايشان از اين تفكيك، داشتن يك نيروي تخصصي در بخش دفاع و پدافند هوايي بود، زيرا ما قبلاً پدافند هوايي داشتيم، اما مأموريت‌هاي آن متفاوت بود.

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبيا(ص)افزود: قبل از شروع جنگ تحميلي، پدافند هوايي صرفاً مأموريت دفاع از چند پادگان نيروي هوايي را بر عهده داشت كه در خلال جنگ تحميلي نيز اين مأموريت كمي گسترش پيدا كرد و در بعضي دهليزها و معابر نفوذي كشور، پدافند هوايي گسترش محدودي داشت.

وي تصريح كرد: پس از پايان جنگ تحميلي، تجارب هشت سال دفاع مقدس و بررسي جنگ‌هاي اخير منطقه و كشورهاي ديگر، اين موضوع به شاكله نيروهاي مسلح ابلاغ شد كه بايد يك نيروي تخصصي داشته باشيم كه نام نيرو هم نداشته باشد.

امير اسماعيلي ادامه داد: اين موضوع دلايل متفاوتي داشت كه يكي از آن‌ها همه‌شمول بودن و شكل پدافند هوايي است؛ يعني بتوان از همه سامانه‌هاي پدافند هوايي نيروهاي مسلح در كل كشور به شكل كنترل عملياتي استفاده و در كل كشور فضا و هوا را رصد كرد.



فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء(ص) افزود: اين رصد كردن 24 ساعته و بدون تعطيلي است كه پدافند هوايي را از ساير نيروهاي مسلح متفاوت مي‌كند، يعني وسيله‌ها يا حتي شكل سازماني ساير نيروها ممكن است در بخشي از زمان و يا مكان تغيير كند يا اصلاً مأموريت خود را لغو كنند. ما در پدافند هوايي از شروع جنگ تحميلي تا به امروز نه‌تنها حتي يك سامانه موشكي، راداري، شنود الكترونيكي و يا ديده‌باني را جمع آوري نكرده‌ايم، بلكه حتي اين نقاط گسترش را افزايش داده‌ايم.

* 250 توصيه فرمانده معظم كل قوا درباره قرارگاه پدافند هوايي

وي اظهار داشت: مطالبه فرمانده معظم كل قوا از قرارگاه پدافند هوايي به خصوص بعد از بحث تفكيك اين بود كه بايد غافلگير نشويم و روز به روز خود را ارتقا دهيم.

امير اسماعيلي تصريح كرد: معظم‌له در 10 شهريور 90 نيز براي بخش پدافند هوايي دعا كردند و گفتند "شما همه جوان و با انگيزه هستيد" و هم توصيه‌هاي مديريتي و فرماندهي داشتند كه "پدافند هوايي خيلي مهم است و بايد به طور جدي به آن پرداخته شود".

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء(ص) گفت: در بخشي از فرمايشات فرمانده معظم كل قوا در جلسات متعدد بالغ بر 250 مرتبه در مورد پدافند هوايي توصيه‌هايي را داشتند و آن را به‌عنوان اولويت اول مطرح كردند.

 
وي اظهار داشت: طبيعتاً بخش غافلگيري امروزه از طريق هوا و فضا ميسر است، زيرا در مقابله با سرعت عمل كشور حريف و دشمن بالقوه با چشم طمع يا تهديد احتمالي عليه جمهوري اسلامي ايران از طريق هواپيماهاي دورپرواز، هواپيماهاي استراتژيك، موشك‌هاي كروز، نيمه بالستيك و بالستيك، بايد پدافند هوايي كشور فعال شده و فعاليت آن مداوم و مستمر باشد.

امير اسماعيلي افزود: ما براي اينكه به اين مطالبه عظيم برسيم بايد همواره پنج الي 10 سال جلوتر از وضع فعلي تهديدات را رصد كنيم، لذا اگر پدافند هوايي را براي تهديدات بالفعل امروزي ترسيم يا آن را براي خود شبيه‌سازي كنيم، محكوم به شكست است؛ زيرا اگر براي امروز دفاع كنيم ديگر از تهاجم احتمالي آينده خبري نداريم و عقب خواهيم ماند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء(ص) تصريح كرد: براي رسيدن به اين مطالبه بايد بسياري از نكات مورد نظر در پدافند هوايي را تقويت كرد كه يكي از آن‌ها موارد تحقيقاتي است. بعد از تفكيك پدافند هوايي از آفند نيروي زميني، در مدت كمتر از پنج سال سامانه‌هاي پدافندي در قرارگاه به شكل تحقيقاتي كليد زده شد، اما آنقدر به اين سامانه‌ها اميدوار بوده و باور داشته‌ايم كه آن‌ها را در رزمايش سال گذشته به ميدان آورده و تست عملياتي كرديم؛ رسانه‌ها نيز به زيبايي نشان دادند كه اين سامانه‌ها اهداف خود را منهدم كردند.

وي اظهار داشت: در پدافند هوايي، مورد آسيب قرار دادن اهدافي كه با سرعت، مانور و انعطاف‌پذيري بالا در حركت هستند يك كار تكنيكي خاص است و افراد تكنيكي خاصي را مي‌طلبد؛ ما براي اينكه به اين تكنيك برسيم هم به دانش موجود در قرارگاه پدافند هوايي و هم به مراكز دانش‌بنيان و هم به صنايع دفاعي و وزارت دفاع و صنايع دفاعي نياز داريم تا دانشي از آن استخراج كنيم كه به مطالبه عملياتي خاص پدافند هوايي برسيم.


امير اسماعيلي تصريح كرد: الحمد‌الله در سال گذشته سامانه موشكي "مرصاد 1" و كمتر از سه ماه بعد از آن، سامانه ارتقايافته "مرصاد 2" كه سامانه موشكي ارتفاع متوسط بود را به دست فرزندان اين مملكت ساختيم كه به شايستگي تست شد و امروز اين سامانه‌ها در بخش‌هايي از كشور مستقر شدند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء(ص) افزود: سامانه موشكي ارتفاع پايين" يازهرا(س) 3" نيز در سال گذشته رونمايي شد كه در رزمايش نقطه‌زني كرد و الحمدالله امروز در ميادين پدافند هوايي مستقر است.

* گسترش رادارهاي "شهاب" و "ثامن"

وي گفت: رادار "شهاب" را متفاوت از ساير رادارهاي موجودمان به صحنه آورده، تست و رهگيري كرديم. اين رادار در اجلاس "سران جنبش عدم تعهد" در تهران به شايستگي، خود را نشان داد و به فضل پروردگار حتي شاهد يك مورد تجاوز هوايي يا حتي قصد تجاوز و شناسايي هوايي و شنود نبوديم، لذا اين رادار هم در يكي از نقاط كشور گسترش پيدا كرده و امسال گسترش اين نوع رادارها را در برنامه داريم.

امير اسماعيلي افزود: رادار " ثامن" نيز كاملاً در داخل كشور طراحي و توليد شد؛ اين رادار هم يك بخش بسيار خوب براي جلوگيري از غافلگيري دارد و گسترش پيدا كرده است.



فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء(ص) اظهار داشت: اين رادارها از جهت "طيف‌هاي فركانسي" كاملاً با هم متفاوت هستند و در حقيقت ما با جنگ الكترونيك به شكل مكانيكي و تكنيكي مقابله كرده، به آن فكر كرده و سامانه‌هاي آن را به صحنه آورده‌ايم.

وي تصريح كرد: جلوگيري از غافلگيري، هم جلوگيري در صحنه و هم جلوگيري در تكنيك و هم انعطاف تاكتيكي است؛ وقتي ما انواع و اقسام رادارها با طيف‌هاي گوناگون را به صحنه مي‌آوريم، آموزش ما نيز بايد آموزش منعطفي باشد.

امير اسماعيلي گفت: در 20 تا 30 سال گذشته، پرسنل پدافند هوايي عادت كرده بودند كه با يك نوع رادار كار كنند، اما در كمتر از پنج سال يك كار جهادي صورت گرفته و پرسنل غيور پدافند هوايي كه عمدتاً محل زندگي و خدمت آن‌ها در دره‌ها و كوه‌ها و خارج از شهر است، توانسته‌اند به اين سطح آموزش برسند تا مقابله و مواجهه احتمالي خود را ارتقا بخشند.

* افتتاح دانشگاه پدافند هوايي


فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء(ص) با اشاره به تأسيس دانشگاه اين قرارگاه اظهار داشت: الحمد‌الله در بخش آموزش، دانشگاه "پدافند خاتم" را به مجموعه قرارگاه اضافه كرده‌ايم كه دهم شهريور ماه راه‌اندازي مي‌شود و از اول مهرماه دانشجو مي‌پذيريم؛ خودمان نيز به صورت مستقل به دانشجويان آموزش داده و اين دانشگاه را اداره مي‌كنيم، زيرا قبلاً دانشجويان پدافند هوايي در دانشگاه افسري و به همت ستاد مشترك ارتش و نيروي زميني ارتش، آموزش داده مي‌شدند.



* رونمايي از پروژه‌هاي "رفيع"، "رجال" و "غفار1"

وي درباره برنامه‌هاي ويژه روز پدافند هوايي گفت: از حدود 10 پروژه كه صد درصد آماده شده در دهم شهريور امسال رونمايي خواهيم كرد كه اعم از پروژه‌هاي راداري، شنودي و موشكي است؛ به طور نمونه در بخش سامانه‌هاي راداري، پروژه "رفيع" (ارتفاع‌ياب ديجيتاليپروژه "رجال" (پروژه رادار بي‌صدا كه صد درصد عملي شده و رادار پسيو و غيرفعال و آرايه فازي است؛ اين تكنولوژي در اختيار پنج كشور دنياست و نزديك به 100 هدف را به طور همزمان پردازش مي‌كند) و پروژه "غفار 1" را داريم كه سامانه شبيه‌ساز سلاح موشكي است؛ يعني ما بدون اينكه حتي يك موشك شليك كنيم مي‌توانيم افسران موشكي خود را با آن آموزش دهيم؛ اين موضوع از بدو تولد پدافند هوايي در قبل و بعد از انقلاب و قبل از تفكيك سابقه نداشته و در انحصار چند كشور خاص دنيا بوده است.

امير اسماعيلي افزود: اين صحنه‌سازي رزمي در بستر " G.I.S" و "3D" كاملاً سه بُعدي كه يك فضاي كاملا جنگي از يك ساعت تا يك سال با همه عوارض جغرافيايي شبيه‌سازي شده است، طراحي مي‌شود كه افسران در آن شرايط قرار گرفته و نحوه دفاع خود را نمره‌دهي كرده و سيستم به آن‌ها نمره عملياتي مي‌دهد.

* برگزاري رزمايش پدافند هوايي در يكي از مكان‌هاي مقدس كشور

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء(ص) از برگزاري رزمايش اين قرارگاه در نيمه دوم سال جاري خبر داد و گفت: اين رزمايش را بسيار برجسته‌تر، بزرگ‌تر، پرحجم‌تر و با اهدافي متفاوت نسبت به رزمايش سال گذشته طراحي كرده‌ايم كه بسته به نوع تهديدات روز و با توجه به اتفاقات منطقه و فرامنطقه است، زيرا معتقديم هميشه بايد چندين سال جلوتر از تهديدات باشيم.

وي درباره مكان جغرافيايي رزمايش امسال پدافند هوايي تصريح كرد: اين رزمايش به مركزيت يكي از مكان‌هاي مقدس كشورمان و در مناطقي كه بخش عظيم و تقريباً نيمي از كشور را دربر مي‌گيرد، برگزار خواهد شد كه البته قبلاً در بخش‌هايي از آن منطقه رزمايش انجام داده بوديم، اما در بخش‌هايي از آن نيز رزمايش صورت نگرفته بود.


امير اسماعيلي در ادامه اظهار داشت: براي نقاطي از كشور كه پوشش آن براي ما دغدغه بود، پوشش بسيار خوبي با سامانه‌هاي راداري و شنود الكترونيكي انجام داديم كه يكي از دستاوردهاي ما در اين زمينه، كشف هواپيماي جاسوسي و پنهان‌كار آمريكايي " U2 " است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء(ص) تأكيد كرد: ما هم‌اكنون نفس اين هواپيما را حس مي‌كنيم و مي‌دانيم از كجا پرواز و از چه مسيري عبور مي‌كند؛ حتي اگر به مرزهاي جغرافيايي ما نزديك شود، اخطار ما را دريافت كرده و به موقع نيز پاسخ مي‌دهد و از مرزها دور مي‌شود.

وي در پايان خاطرنشان كرد: وقتي چنين هواپيمايي با اين خاصيت از سوي شبكه يكپارچه پدافند هوايي كشور و فرزندان اين مرز و بوم به موقع كشف و شناسايي مي‌شود، ما براي ساير اهداف خود نيز مشكل خاصي نداريم.
تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد