ايران‌يكي‌ازمقاصداصلي‌جاسوسي‌آمريكا

۱۷۴ بازديد

ايران‌يكي‌ازمقاصداصلي‌جاسوسي‌آمريكا

نگاهي به فهرست آوريل 2013 نشان مي‌دهد كه آمريكا در فهرست امنيتي خود كشورها را به ترتيب ميزان اهميت از 1 تا 5 طبقه بندي كرده است و آلمان در ميانه اين فهرست قرار دارد، هم‌تراز با فرانسه و ژاپن و بالاتر از ايتاليا و اسپانيا. فارس: يك هفته‌نامه آلماني در تازه‌ترين گزارش از سري افشاگري‌هاي مأمور پيشين سيا به فهرستي اشاره كرد كه در آن كشورها و مسائل بر اساس ميزان اهميت جاسوسي براي آمريكايي‌ها مرتب شده بودند و ايران يكي از مهم‌ترين مقاصد جاسوسي بوده است.

پيش از اين مشخص شده بود كه آلمان يكي از مقاصد عمده جاسوسي آمريكايي‌ها بوده است اما هفته نامه آلماني «اشپيگل» به تازگي اطلاعاتي را به دست آورده است كه نشان مي‌دهد سرويس امنيتي آمريكا (NSA) به ويژه به سياست خارجي و اقتصاد آلمان علاقمند بوده‌ است. اين موضوع در يكي از فهرست‌هاي محرمانه افشاگري «ادوارد اسنودن» مامور پيشين سازمان جاسوسي آمريكا قرار داشت كه اشپيگل به آنها دسترسي پيدا كرده است.

نگاهي به فهرست آوريل 2013 نشان مي‌دهد كه آمريكا در فهرست امنيتي خود كشورها را به ترتيب ميزان اهميت از 1 تا 5 طبقه بندي كرده است و آلمان در ميانه اين فهرست قرار دارد، هم‌تراز با فرانسه و ژاپن و بالاتر از ايتاليا و اسپانيا.

اسنودن از اوايل ژوئن افشاگري‌هاي خود را آغاز كرده است و آلمان همواره يكي از محورهاي مطرح شده بوده است.

چين، روسيه و ايران مقاصد اصلي جاسوسي آمريكا

اين گزارش، اتحاديه اروپا را به طور عمده منطقه مورد علاقه آمريكايي‌ها براي جاسوسي معرفي كرده است. موارد مورد توجه آمريكا به 6 دسته تقسيم شده‌اند: سياست خارجي، تجارت بين‌الملل، ثبات اقتصادي در رتبه سوم اهميت قرار دارند و فناوري‌هاي برتر، امنيت انرژي و نيازهاي غذايي نيز با درجه اهميت كمتر در رتبه پنجم قرار دارند.

اما مهمترين كشورهاي مقصد جاسوسي آمريكا چين، روسيه، ايران، پاكستان، كره‌شمالي و افغانستان بوده‌اند.

كشورهايي مانند كامبوج، لائوس و حتي واتيكان نيز تا حدودي مورد توجه آمريكايي‌ها بودند اما به نظر مي‌رسد كه تعدادي از كشورهاي اروپايي مانند فنلاند، كرواسي، دانمارك و جمهوري چك از اهميت بسياري كمي در جاسوسي‌هاي آمريكايي‌ها برخوردارند.

در اين فهرست نشان داده شده است كه آمريكا از دفاتر اروپايي در واشنگتن و نيويورك نيز جاسوسي كرده است.
تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد