اخبار ويژه روزنامه هاي شنبه

۱۴۴ بازديد
اخبار ويژه روزنامه هاي شنبه

ربع پهلوي در نوبت خودكشي!/ گلايه از درخواست عجيب بانك دولتي از يك وزارتخانه

خط و نشان بي.بي.سي براي نمايندگان،ظريف بعد از راي اعتماد در فيس‌بوك چه نوشت؟،واكنش سپاه به اظهارات يك وزير و ....از جمله خبر ويژه هاي برخي روزنامه هاي روز شنبه هستند كه ميتوانيد اينجا بخوانيد:  
*كيهان


منوشه امير: باز هم كيهان برنده شد!

اعلام برائت برخي وزراي پبشنهادي كابينه دكتر روحاني در جلسات راي اعتماد مجلس از حوادث «فتنه» سبب برآشفتگي و سردرگمي اپوزيسيون برانداز شد. اغلب تحليلگران رسانه‌هاي فارسي زبان خارج از كشور، اعلام موضع وزيران مورد انتقاد اصول‌گرايان را درباره حوادث پس از انتخابات رياست‌جمهوري 1388، ناشي از «افزايش قدرت نرم رهبري نظام» و موجب «استحكام بيشتر قدرت دروني نظام در برابر غرب‌گرايان» دانستند.

«علي افشاري» دبير فراري تشكيلات تحكيم وحدت در دولت اصلاحات و از فعالان اپوزيسيون برانداز روز پنجشنبه در سايت «خودنويس» نوشت: «تاكنون وزرايي كه از خود دفاع كرده‌اند، در دفاع از رهبري كمتر از مدافعان گفتمان سوم تير مايه نگذاشتند. حكمت، بصيرت، مرحمت و تدبير رهبري كليدواژه‌هايي است كه در سخنان روحاني و برخي وزراء به كرات شنيده مي‌شود. محمد علي نجفي، ولايت فقيه را جان و روح نظام ناميد. همچنين مدعي شد در سال ۱۳۶۷ به خاطر رهبري وزارت در كابينه مهندس موسوي را پذيرفته است.»

اين فعال اپوزيسيون برانداز در ادامه تحليل خود مي‌نويسد: «اين وضعيت باعث افزايش قدرت نرم [آيت الله] خامنه‌اي شده است و او اينك تمجيدكنندگان و مدافعان بيشتري در داخل جناح‌هاي حكومتي پيدا كرده است. اين امر منجر به رويش نيرو براي وي در داخل پايگاه اجتماعي نظام شده است.» به اعتقاد «علي افشاري» هوشمندي رهبري در مديريت چالش‌هاي سياسي و حمايت از رئيس‌جمهور منتخب سبب دگرگوني غيرقابل پيش‌بيني‌اي در آرايش نيروهاي سياسي شد و نقشه‌هاي اپوزيسيون برانداز را براي ايجاد بحران داخلي ميان اركان نظام نقش بر آب كرد.

هفته گذشته در جريان بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي رئيس‌جمهور «محمدعلي نجفي» (وزير پيشنهادي آموزش و پرورش)، «عباس آخوندي» (وزير پيشنهادي راه و شهرسازي)، «جواد ظريف» (وزير خارجه)، «جعفر ميلي منفرد» (وزير پيشنهادي علوم)، «علي ربيعي» (وزير كار) و «بيژن زنگنه» (وزير نفت) در پاسخ به سوالات و انتقادات نمايندگان مختلف پيرامون نقش خود در حوادث فتنه به اعلام برائت از فتنه‌گران و عوامل آنان پرداختند. زنگنه در نطق دفاعيه خود از «ولايت فقيه» به مثابه «عمود خيمه نظام» ياد كرد و گفت كه با هرگونه حركت ساختارشكنانه پس از انتخابات 88 مخالف بوده است.

نجفي نيز زندگي سياسي خود را وامدار رهبري نظام دانست و آخوندي نيز به توضيح كوشش‌هاي خود براي آرام كردن التهابات پس از انتخابات، حساب خود را از فتنه‌گران جدا كرد. همچنين «جواد ظريف» حوزه سياست خارجي را تحت نظارت مستقيم رهبر انقلاب دانست و بارها بر تبعيت كامل از ايشان تاكيد كرد. همه اين‌ها در حالي است كه حجت‌الاسلام «حسن روحاني» نيز در نطق پاياني‌اش براي دفاع از وزراي پيشنهادي «مراعات رهنمودهاي رهبري» را از اصلي‌ترين اصول كابينه خود برشمرد.

تلويزيون BBC فارسي در برنامه زنده اي كه بلافاصله پس از اعلام نتايج راي اعتماد مجلس به كابينه روحاني پخش كرد، ادبيات دفاعيات نجفي، آخوندي، ميلي منفرد، زنگنه و ربيعي را يك «ادبيات اصول‌گرا» ناميد و گفت كه اين وزراء پيشنهادي با اعلام برائت از حوادث پس از انتخابات نشان دادند كه به نظام و رهبري وفادارند و نمي‌توان به حضور آنان در دولت اميد چنداني داشت! BBC گفت «تاكيد بر نزديكي و اطاعت از رهبر ايران، موضع تمام وزراي پيشنهادي روحاني بود.» بنگاه خبرپراكني انگليس همچنين ويژه برنامه‌اي را به نقد سخنان «سعيد حجاريان» اختصاص داد. حجاريان چندي پيش گفته بود «در انتخابات 1388 نه تقلب و نه تخلف رخ داده است.» BBC اين موضع مشاور سابق خاتمي را «نوعي مصالحه و كوتاه آمدن حاميان اصلاحات در برابر اصولگرايان» تحليل كرد.

«اردشير امير ارجمند» مشاور ارشد و سخنگوي «ميرحسين موسوي» كه به پاريس گريخته است در گفتگوي زنده با BBC نتوانست دست پاچگي و عصبانيت خود را از نطق وزراي پيشنهادي پنهان كند و چند بار با لحني سراسيمه تاكيد كرد: «من متاسفم كه وزيران آقاي روحاني از لفظ فتنه استفاده مي‌كنند! اين اردوكشي خياباني چي هست كه به آن فتنه مي‌گويند؟»سرخوردگي شديد هواداران «فتنه سبز» از اعلام برائت برخي وزراء از فتنه‌گران، آنان را در شبكه‌هاي اجتماعي و سايت صهيونيستي «بالاترين» كه تحت مديريت منوشه امير اداره مي‌شود به توهين و فحاشي عليه كابينه دكتر روحاني واداشته است. كاربران فروم‌هاي حامي فتنه دقايقي پس از اعلام نتايج راي اعتماد در «پست‌»هاي مختلفي به اين موضوع پرداختند و به نوشته يكي از چهره‌هاي مطرح اين جريان «كيهان باز هم برنده شد، چون باعث ريزش سنگيني در ميان اصلي‌ترين حاميان جنبش سبز شد.

روزنامه كيهان كاري كرد كه بيژن زنگنه براي اثبات وفاداري خود به رژيم، مجبور شد از كل اصلاح طلبان اعلام برائت كند و نه فقط از فتنه‌گران. همين روزنامه بود كه باعث شد رگ غيرت انقلابي محمدجواد ظريف بالا بزند و خود را تابع محض رهبري بداند و اگر افشاگري‌هاي اين روزنامه نبود، ما يك كابينه تكنوكرات داشتيم نه باز هم يك كابينه انقلابي. در واقع كيهان هويت انقلابي اين وزراء را به آنها برگرداند و همين يعني اينكه مدير كيهان و تك‌تيرانداز [آيت‌الله] خامنه‌اي كارش را باز هم به خوبي انجام داده است.»از ديگر سو موضع قاطع وزراي پيشنهادي دكتر روحاني عليه فتنه‌گران با واكنش‌هاي عصبي نزديكان سيدمحمد خاتمي روبه رو شد.

«زهرا اشراقي» (همسر برادر سيدمحمد خاتمي) در صفحه فيس بوك خود با توهين به وزراي دكتر روحاني نوشت «اي كاش كسي پيدا مي‌شد كه عطاي وزارت را به لقايش مي‌بخشيد و حقيقت را مي‌گفت. امروز بيشتر از هميشه به مظلوميت تو پي بردم. موسوي در تنفيذ، تحليف و كنفرانس روحاني.» سايت «امروز» (ارگان حزب منحله مشاركت) نيز ضمن بازنشر نوشته اشراقي به وزراي فعال در ستاد موسوي كروبي كه از آنان اعلام برائت كرده‌اند، آنان را چاپلوس خواند.«مسيح علي‌نژاد» ديگر روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب فراري كه به استخدام «راديو فردا» (ارگان CIA) در آمده است، در صفحه «فيس بوك» خود به نطق روحاني در تقبيح «اردوكشي خياباني فتنه‌گران» در مجلس شديداً اعتراض كرد و وزراي وي را به دليل مرزبندي شفاف با فتنه‌گران، از «سياستمداران سينه‌چاك» جمهوري اسلامي ناميد.

واشنگتن‌پست: ايران در حال فتح ايدئولوژيك آمريكاي لاتين است

يك روزنامه آمريكايي نسبت به گسترش نفوذ معنوي و اعتقادي جمهوري اسلامي ايران در كشورهاي آمريكاي لاتين ابراز نگراني كرد.
روزنامه واشنگتن‌پست حضور طلاب خارجي در مدارس ديني ايران را اهرم قدرت نرم توصيف كرد و نوشت: مدارس علوم ديني ايران ويژه طلاب و دانشجويان خارجي، در ظاهر با نام آموزش علوم ديني اما در باطن ابزار «قدرت نرم» جمهوري اسلامي براي جذب نيروي عملياتي در راستاي پيشبرد اهداف رژيم تهران به ويژه در آمريكاي لاتين است.

اين روزنامه با بيان اينكه «ايران علاقه دارد جوانان كشورهاي آمريكاي لاتين را كه موافق ديدگاههاي آتشين ايران بر ضد غرب هستند، جذب نمايد،» مي‌افزايد: واشنگتن اين برنامه را جزيي از تلاش‌هاي ايران براي گسترش نفوذ و محكم كردن جاي پاي خود در نيمكره غربي با ساختن شبكه‌اي از هواداران و متحدانش در حياط خلوت آمريكا مي‌داند. هدف اصلي از اين برنامه فقط جذب طلبه و دانشجوي خارجي براي ارائه آموزش‌هاي ويژه داخل ايران به آنها نيست، بلكه اين برنامه پلي براي دسترسي مستقيم ايران به منطقه آمريكاي لاتين است.

واشنگتن‌پست در ادامه خاطر نشان كرد: ثمره اين تلاش‌ها از سال گذشته هويدا گشت كه ايران دست به كار ساخت مسجد و مراكز فرهنگي در كشورهاي منطقه و همچنين راه‌اندازي يك شبكه تلويزيون كابلي به زبان اسپانيولي شد.واشنگتن پست نوشته است: كارشناسان مسائل منطقه، معتقدند كه اين برنامه به طور اخص جاي پاي تهران را در كشورهايي همانند ونزوئلا و اكوادور كه ديدگاههاي مشترك با تهران درخصوص آمريكا دارند، محكم مي‌كند.

در ادامه اين گزارش آمده است: در يكي از مدارس علوم ديني ويژه طلاب اسپانيايي زبان در شهر قم، شهرونداني از كلمبيا، ونزوئلا و آرژانتين مشغول تحصيل بودند كه بيشتر به دين اسلام گرويده بودند و دروس مربوط به دين اسلام را به زبان كامل اسپانيايي مي‌آموختند كه محتواي اسلامي و ضدآمريكايي داشت.واشنگتن پست افزوده است: در سال‌هاي اخير با اجراي اين برنامه، صدها جوان از كشورهاي آمريكاي لاتين عازم ايران شده‌اند تا تحت تعاليم اسلامي قرار بگيرند. برخي از طلاب و دانشجوياني كه سخت مجذوب افكار و تعاليم ارائه شده قرار مي‌گيرند، در پايان تحصيلات به عنوان افراد وفادار به جمهوري اسلامي آماده اعزام براي تبليغ آرمان‌هاي جمهوري اسلامي مي‌شوند.

دانشجويان و طلاب در اين دوره‌هاي آموزشي سخت مجذوب مدرسان و اساتيد مي‌شوند. بخشي از تعاليم انجام گرفته مربوط به آرمان‌هاي انقلاب اسلامي و ضد آمريكايي است.واشنگتن‌پست نوشته است: علي ميريوسفي سخنگوي هيات ديپلماتيك ايران در سازمان ملل دراين‌باره بيان كرده كه تبادل فرهنگي و دانشگاهي رسم متداول ميان كشورها است و ايران هم به عنوان يك كشور كه شمار قابل توجهي دانشمند طراز اول و موسسات فرهنگي دارد، از اين قاعده مستثني نيست. ايران مانند آمريكا و هر كشور ديگري همه ساله صدها دانشجو از قاره‌هاي آفريقا، آسيا و ساير نقاط جهان را مي‌پذيرد.

اين روزنامه تصريح كرد: ايران از سال 2005 با افزايش دو برابري شمار سفارتخانه‌هاي خود در كشورهاي آمريكاي لاتين، اين مراكز را از پنج به 11 سفارتخانه رساند و افزون بر اين نيز 17 مركز فرهنگي هم در اين كشورها داير كرده و شمار بسياري هم مسجد در سراسر منطقه برپا نموده است.شبكه تلويزيون اسپانيايي زبان هم روزانه براي ميليون‌ها اسپانيولي زبان برنامه‌هايي پخش مي‌كند كه سريال «مريم مقدس» از آن جمله است.در اين ارتباط، «ايلان برمن» نايب رئيس «شوراي روابط خارجي» آمريكا اخيرا در كنگره آمريكا گفته است: ايران پيام‌رساني به اين منطقه را شدت داده است و در اين پيام‌ها، ايدئولوژي خود، سطح نفوذ و اثرگذاري‌اش را به بهاي افول قدرت نفوذ آمريكا بسط و انتشار مي‌دهد.

ربع پهلوي در نوبت خودكشي!

يك ترمينال اينترنتي اپوزيسيون احتمال خودكشي رضا ربع‌پهلوي به اعتبار ناكامي‌ها و افسردگي وي را بالا دانست.شبكه بالاترين در اين زمينه نوشت: سرنوشت خاندان پهلوي، سرنوشتي تراژيك است. رضاشاه، جد اين خاندان، در جزيره موريس در تبعيد و انزوا با افسردگي همراه با حس حقارت درگذشت تا در پايان زندگي‌اش از ابهت و شكوه رضاخاني خبري نباشد و سرنوشتش تلخ‌تر از آنچه بدبين‌ترين افراد درباره‌اش پيش‌بيني كرده بودند، رقم بخورد. سرنوشت فرزندش، محمدرضا پهلوي، نيز بي‌شباهت به سرنوشت او نبود.

محمدرضا كه به گواه دوستانش- همچون حسين فردوست- فردي فاقد اعتماد به نفس بود، در دوره‌هايي از عمر پادشاهي‌اش دچار افسردگي شديدي شد؛ تا آنجا كه سفارت آمريكا در ايران به صراحت به آن اشاره مي‌كند. براساس اسناد سفارت آمريكا، او قبل از 28 مرداد سال 1332 يكي از دوره‌هاي افسردگي را پشت سر گذاشت. همين اسناد نشان مي‌دهد كه در روزهاي پاياني حضورش در ايران در سال 1357 باز هم افسردگي ديرين به صورتي فلج‌كننده به سراغش آمد و تا لحظه مرگ رهايش نكرد. سرنوشت تراژيك او نيز همچون پدرش با مرگ در سرزميني بيگانه (مصر) و در انزوا رقم خورد تا همگان شاهد پايان تلخ ديكتاتوري باشند كه روياهاي بزرگ را در سر مي‌پروراند و در اين راه از سركوب شديد مخالفان فروگذار نكرد.

بالاترين افزود: پس از مرگ عليرضا پهلوي، اين سوال در ذهن برخي از افراد مطرح شد كه علت خودكشي در خاندان پهلوي چيست و چرا دو فرزند محمدرضا پهلوي اين‌چنين به زندگي خود پايان دادند.در ادامه اين تحليل با اشاره به افسردگي خانواده محمدرضا پهلوي و از جمله خودكشي عليرضا و ليلا پهلوي آمده است: اين دو ناگهان بخاطر از دست رفتن تاج و تخت دچار افسردگي شديد و بحران گم‌گشتگي شدند و هرگز نتوانستند راه‌حلي براي آن پيدا كنند. چنين افرادي آرزوي پايان دادن به زندگي خود را دارند.بالاترين در پايان نوشت: اكنون سوال اين است كه آيا خودكشي عليرضا و ليلا پهلوي پاياني است بر سرنوشت تراژيك خاندان پهلوي يا باز هم خبر خودكشي ديگري در اين خانواده به گوش خواهد رسيد؟ نمي‌توان پاسخي مشخص به اين سوال داد، اما به نظر مي‌رسد كه بقيه افراد اين خانواده از جمله فرح ديبا و رضا پهلوي دچار بحران باشند. شايد سرنوشت اين خاندان سراغ رضا پهلوي نيز برود.

*خراسان

وزيري كه در تيرماه ۲نشان دولتي گرفت

شنيده شده بر اساس بررسي هاي كارشناسان يك دستگاه نظارتي، در حالي كه يكي از وزراي سياسي دولت دهم در هفته هاي ابتدايي تيرماه و به پيشنهاد وزراي عضو كميسيون بررسي اعطاي نشان هاي دولتي، موفق به دريافت نشان درجه دو خدمت شده بود، پرونده وي چند هفته بعد مجددا توسط اين كميسيون مورد بررسي قرار گرفته و مصوب شده است كه نشان درجه يك خدمت به او اعطا شود، بدون آن كه نشان قبلي نيز لغو شده باشد.

گلايه از درخواست عجيب بانك دولتي از يك وزارتخانه

گفته مي شود، بر اساس گزارشي كه مسئولان ارشد يكي از وزارتخانه هاي اقتصادي به مديران دولتي داده اند، پس از انجام مذاكرات مختلف و اخذ موافقت هيئت مديره يكي از بانك هاي دولتي براي اعطاي تسهيلات به كارمندان اين وزارتخانه، مسئولان بانك مذكور شرط اعطاي تسهيلات را ارائه گردش مالي تمامي حساب هاي اين وزارتخانه و سازمان هاي زيرمجموعه آن در پايتخت و شهرستان ها اعلام كرده اند كه اين موضوع باعث توقف روند اعطاي تسهيلات شده است.

*تهران امروز

فاطمه هاشمي: به كابينه نمي‌روم

فاطمه هاشمي دختر ارشد رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با رد هرگونه پذيرفتن مسئوليتي در دولت يازدهم گفته: بنده هميشه پايبند نپذيرفتن مشاغل دولتي بوده‌ام.وي در پاسخ به پرسش تسنيم مبني بر اينكه با توجه به اينكه شما عضو حزب اعتدال و توسعه هستيد، آيا مسئوليتي در كابينه حجت‌الاسلام روحاني خواهيد داشت، گفته: خير، به هيچ‌وجه. فاطمه هاشمي در حدود 2 دهه رياست بنياد امور بيماري‌هاي خاص را بر عهده دارد.

خط و نشان بي.بي.سي براي نمايندگان


‌همزمان با چهارمين روز رسيدگي به صلاحيت وزراي پيشنهادي كابينه روحاني و در حالي كه مجلس و دولت اوج مردم‌سالاري و فضاي دموكراسي را در جمهوري اسلامي به نمايش گذاشته‌ بودند و وزراي مخالف و موافق و نمايندگان مجلس در فضايي عقلاني به نقد و بررسي برنامه‌ها و سوابق كابينه مي‌پرداختند، رسانه‌هاي ضد انقلاب از اين موضوع خوشحال نبوده و خط خبري خاصي را براي اثرگذاري بر اين شرايط دنبال مي‌كردند. به گزارش فارس، رسانه سلطنتي انگليس BBC مدعي شد كه دولت روحاني نمايندگان مجلس را تهديد كرده در صورتي كه به وزراي معرفي شده فعلي راي ندهند، افراد تندتر و اصلاح‌طلبي را براي تصدي وزارتخانه‌هاي بدون وزير معرفي خواهد كرد.به ادعاي بي‌بي‌سي، اين يكي از سياست‌ها و تاكتيك‌هاي دولت روحاني در مقابله با تندروهاي مجلس ايران

واكنش سپاه به اظهارات يك وزير

به گزارش تسنيم، سردار رمضان شريف مسئول روابط‌عمومي كل سپاه درخصوص اظهارات بيژن زنگنه وزير پيشنهادي نفت مبني بر وابستگي شركت اورينتال كيش به سپاه، گفته: در دوره زماني مسئوليت زنگنه در وزارت نفت مجموعه قرارگاه سازندگي سپاه هيچ‌گونه ورودي در حوزه نفت و گاز نداشته، لذا وابستگي به اين شركت به چنين نامي به مجموعه قرارگاه سازندگي سپاه قويا تكذيب مي‌شود.

واكنش وزرا به خانه‌نشيني احمدي‌نژاد چه بود؟


وزير سابق دادگستري، اظهارات نماينده‌ ماهنشان درباره سكوت وزراي دولت دهم در برابر ۱۱ روز خانه‌نشيني احمدي‌نژاد را تكذيب كرده و گفته: تعداد قابل‌توجهي از وزرا نسبت به اين موضوع، موضع داشتند و تا مرز استعفا پيش رفتند.سيدمرتضي بختياري درباره اظهارات عبداللهي به تسنيم گفته: اين اظهارات غيرمنصفانه بود و مطابق واقع نبود.

ظريف بعد از راي اعتماد در فيس‌بوك چه نوشت؟

ظريف پس از جلسه راي اعتماد نوشت: من با استعانت از خداوند بزرگ و به اميد خدمت به مردم، اعتلاي نام ايران و ايراني و بهبود شرايط بين‌المللي جهت كاستن از فشار اقتصادي بر مردم عزيز اين مسئوليت سنگين را پذيرفته‌ام.دكتر محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان صبح جمعه در فيس‌بوك خود علاوه بر اين نوشته: از محبت‌هاي شما كه اينجانب را مورد لطف قرار داده‌ايد سپاسگزارم و اميدوارم بتوانم شايسته اين همه بزرگواري باشم. تلاش خواهم كرد ارتباط با شما را حفظ كنم و اميدوارم بتوانم در اين صفحه، در سايت وزارت امورخارجه يا از ساير روش‌ها به شما به صورت كم و بيش مرتب گزارش دهم.

*جمهوري اسلامي

* وزير سابق دادگستري از حضور تعدادي از وزرا در خانه رئيس‌جمهور وقت براي پايان دادن به خانه‌نشيني 11 روزه وي در سال 89 خبر داد. سيد مرتضي بختياري در گفت‌وگو با فارس، گفت: در مورد خانه‌‌نشيني رئيس‌جمهور وقت بايد بگويم كه تعداد قابل توجهي از وزرا نسبت به اين اتفاق موضع داشته‌اند. وي افزود: برخي از وزرا باحضور در منزل احمدي‌نژاد خواستار پايان دادن به خانه‌نشيني شدند و بعضي از وزرا نيز تا مرز استعفا پيش رفتند.

* محمود علي چهره گاني، تجزيه‌طلب ايراني كه با پرواز فرانكفورت - باكو به فرودگاه حيدر علي اف وارد شده بود، توسط مسئولين فرودگاه باكو باهمان پرواز از فرودگاه اخراج شد. به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري "آپا" از باكو، تعدادي از عناصر قومگرا از جمله "صابر رستم خانلي"رئيس گروهك به اصطلاح كنگره آذربايجاني‌هاي جهان (موسوم به داك)، براي استقبال چهره‌گاني در فرودگاه باكو، در آن محل حاضر شده بودند.

گروهك‌هاي قومگرا ازجمله داك طي ماه‌هاي اخير با برگزاري نشست‌ها و به خصوص تدارك سفر چهره‌گاني به باكو تلاش كردند به مناسبات دوستانه ايران و جمهوري آذربايجان ضربه بزنند. برنامه‌ريزي و تشويق محمود علي چهره ‌گاني براي سفر به جمهوري آذربايجان هم‌زمان با برگزاري نشست سران كشورهاي ترك زبان در باكو يكي از برنامه‌هاي تنش‌زاي اين گروهك‌ها بود كه با اقدام مناسب دولت باكو خنثي شد. محمود علي چهره‌گاني كه خود را رئيس گروهك به اصطلاح بيداري آذربايجان جنوبي مي‌نامد پيش از اين در سال 1385 نيزاز فرودگاه باكو اخراج شده بود.

* وزارت حمل و نقل عراق از بازرسي يك فروند هواپيماي جمهوري اسلامي ايران در فرودگاه بغداد، خبر داد. به گزارش خبرگزاري آلمان، وزارت حمل و نقل عراق در بيانيه‌اي اعلام كرد مسئولان عراقي چهارشنبه شب از يك فروند هواپيماي ايران كه عازم سوريه بود، خواستند تا در فرودگاه بين‌المللي بغداد فرود آيد وتفتيش شود.در بيانيه وزارت حمل و نقل عراق آمده است هواپيماي ايراني حامل كمك‌هاي بشردوستانه از جمله دارو وغذا بود و پس از بازرسي، اجازه پرواز در مسير فرودگاه دمشق به اين هواپيما داده شد.

مسئولان خطوط هوايي عراق پيش از اين، هواپيماهاي ايراني در حال پرواز به سوريه رانيز براي تفتيش و بازرسي به فرود در فرودگاه بغداد مجبور كرده بودند اما در آنان كالاهاي ممنوعه مشاهده نشده بود. آمريكا ادعا مي‌كند جمهوري اسلامي ايران از آسمان عراق براي سوريه سلاح ارسال مي‌كند در حالي كه خود آمريكا به همراه ديگر كشورها از جمله تركيه و عربستان براي تروريست‌ها در سوريه سلاح ارسال مي‌كنند و حتي تروريست‌ها را در خاك تركيه و اردن آموزش مي‌دهند.

*آرمان

شكايت ايرلند از شركت نفت ايران

شنيده شد كه شركت كاسپين اويل دولوپمنت ايرلند به‌دليل فسخ يكجانبه قرارداد سوآپ نفت خود توسط شركت ملي نفت (نيكو) از ايران شكايت كرده و هم‌اكنون مراحل داوري آن در يك دادگاه بين‌المللي در حال انجام است. مهر نوشت؛ با گذشت حدود سه سال از صدور دستور توقف سوآپ نفت ايران، يكي از چهار شركت سوآپ‌كننده نفت كشورهاي حاشيه درياي خزر از مسير ايران به دليل فسخ يكجانبه قراردادهاي سوآپ از شركت ملي نفت ايران «نيكو» شكايت كرده است. بر اين اساس شركت كاسپين اويل دولوپمنت كه در ايرلند به ثبت رسيده است بابت اين فسخ يكجانبه قرارداد سوآپ براي دريافت غرامت نزديك به 100 هزار دلاري از ايران شكايت كرده است كه هم‌اكنون مراحل داوري درباره اين شكايت در يك دادگاه بين‌المللي درحال انجام است.

جمهوري آذربايجان به دنبال مصادره شاعر ايراني

شنيده شد كه رسانه‌هاي جمهوري آذربايجان گزارش دادند تصاويري از طرح اسكناس‌هاي جديدي كه قرار است در اين كشور به چاپ برسد، در اينترنت منتشر شده است. بر اساس اطلاعات غيررسمي، طرح اسكناس‌هاي رايج در جمهوري آذربايجان از ابتداي سال 2014 تغيير خواهد كرد. بر اساس اين گزارش‌‌ها قرار است اسكناس‌هاي 5 مناتي منقش به تصوير شاعر پرآوازه ايراني، نظامي گنجوي شود كه البته جمهوري آذربايجان مدعي تعلق اين شاعر به خود است و اين كار به نوعي در راستاي تصاحب نام اين شاعر پارسي‌گو انجام مي‌گيرد. پيش‌تر نيز برخي اسكناس‌هاي اين كشور با نام نظامي گنجوي منتشر شده است.

رئيس ستاد مردمي روحاني؛ دبير شوراي مناطق آزاد مي‌شود

شنيده شد كه پس از انتخاب كابينه جديد و انتصاب برخي معاونان رئيس‌جمهور،حال نوبت به برخي سازمان‌ها وادارات زير نظر رئيس‌جمهور رسيده است. تسنيم نوشت؛ بر اساس شنيده‌ها يكي از اين ادارات شوراي هماهنگي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي است كه به‌نظر مي‌رسد محمد ارشدي قرار است به عنوان دبير جديد اين شورا منصوب شود. درحال حاضر صحبت‌هاي ابتدايي با محمد ارشدي كه رئيس‌كل ستاد مردمي رئيس‌جمهور بوده، انجام شده ولي هنوز حكم وي براي اين سمت صادر نشده و احتمالا طي هفته آينده حكم دبيري وي در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي با امضاي رئيس‌جمهور صادر خواهد شد. بنابراين به احتمال قريب به يقين محمد ارشدي به‌عنوان دبير شوراي‏عالي مناطق آزاد جايگزين حميد بقايي خواهد شد.

مديرعامل مس كرمان راهي زندان شد

شنيده شد كه نعمت‌ا... پوستين‌دوز، مديرعامل شركت مس كرمان از نيمه اول مردادماه بازداشت و در زندان به سر مي‌برد. دي‌پرس نوشت؛ ‌نعمت‌ا... پوستين‌دوز مديرعامل شركت مس كرمان و مديرعامل سابق گروه صنعتي سايپا به‌دلايل نامعلومي در تاريخ 14 مردادماه جاري بازداشت شده است. در همين حال محمد‌ هاشم‌زاده از مهم‌ترين چهره‌هاي نزديك به وي از سوي عطاريان مديرعامل صندوق بازنشستگي كشوري به‌عنوان عضو هيات‌مديره شركت پتروشيمي شازند منصوب شده است.

افزايش واردات نفت كره جنوبي از ايران

شنيده شد كه يك پايگاه خبري از افزايش ناگهاني واردات نفت كره‌جنوبي از ايران خبر داده است. خبرگزاري «ترند» نوشت؛ ميزان واردات نفت كره‌جنوبي از ايران در ماه ژوئيه، نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزايش داشته و اين در تضاد با درخواست‌هاي آمريكا از اين كشور براي قطع واردات نفت از ايران است. بر اساس آمارها، ميزان واردات كره‌جنوبي از ايران در مدت مذكور، 38 درصد رشد داشته است. ترند اشاره مي‌كند كه كره‌جنوبي به همراه شماري از ديگر خريداران بين‌المللي نفت ايران وعده داده بودند كه در ازاي دريافت معافيت تحريمي از آمريكا، ميزان واردات خود از ايران را به تدريج كاهش دهند.

پيگيري يك نماينده براي آزادي يك روزنامه‌نگار

شنيده شد كه در پي زنداني شدن يك روزنامه‌نگار در اروميه، نماينده اين شهر در مجلس قول داد موضوع را پيگيري كند. عصرايران نوشت؛ جواد جهانگيرزاده، عضو كميسيون امنيت ملي مجلس گفت: خبر بازداشت يك روزنامه‌نگار اروميه‌اي را دريافت كرده‌ام و در صدد حل مشكل و آزاد شدن او هستيم. نماينده مردم اروميه اظهار كرد: مذاكراتي با مسئولان قضايي، ارشاد و شكات در حال انجام است تا اين روزنامه‌نگار هر چه سريع‌تر آزاد شود و به فعاليت حرفه‌اي خود بازگردد و اميدواريم با حسن همكاري آنها، اين مهم به‌زودي محقق شود. چندي پيش حامد عطايي مدير سايت آينانيوز - از رسانه‌هاي ريشه‌دار آذربايجان‌غربي - به مرجع قضايي احضار و بازداشت شد.

توافق جديد آمريكا و عراق درباره ايران

شنيده شد كه آمريكا و عراق روز پنجشنبه براي افزايش همكاري در جهت متوقف كردن هواپيماهاي ايران در عراق كه به دنبال انتقال سلاح به سوريه از آسمان عراق هستند، توافق كردند. انتخاب نوشت؛ براساس اين توافق، آمريكا اطلاعات در حوزه امنيتي و سيستم دفاع هوايي و جت‌هاي اف 16 را در اختيار عراق قرار خواهد داد. اين توافق طي مذاكرات جان كري وزير خارجه آمريكا و هوشياري زيباري وزير خارجه عراق به‌دست آمد. مسئولان آمريكايي پيش از اين ادعا كرده بودند كه ايران از حريم هوايي عراق براي انتقال سلاح به سوريه استفاده مي كند. جان كري گفت: عراق با پيشرفت هايي در خصوص اين مشكل مواجه شده است. وي افزود: اين ماجرا خياباني دو طرفه و خطرناك است.

احضار جديد دانشجوها

شنيده شد كه احضار فعالان دانشجويي به سازمان سنجش آموزش كشور افزايش پيدا كرده است. پايگاه خبري اميد نوشت؛ «طي روزهاي گذشته با فعالان دانشجويي سراسر كشور كه سال گذشته در آزمون كارشناسي ارشد شركت كرده بودند و پذيرفته شدند از طرف سازمان سنجش تماس گرفته شد. اين دانشجويان با مراجعه به سازمان سنجش به سوالات كارشناسان اين سازمان درباره فعاليت‌هاي دانشجويي‌شان در سال‌هاي گذشته پاسخ دادند.

مقايسه آراي كابينه روحاني و احمدي‌نژاد

شنيده شد كه ميانگين آراي كسب شده توسط كابينه روحاني بيشتر از دولت دوم محمود احمدي نژاد است. خبرآنلاين نوشت؛ در حالي كه سه وزير پيشنهادي حجت‌الاسلام حسن روحاني نتوانستند از مجلس شوراي اسلامي راي اعتماد كسب كنند اما ميانگين آراي كابينه يازدهم نشان مي‌دهد دولت روحاني با 30 راي بيشتر از دولت احمدي نژاد در نظر نمايندگان مجلس مقبول تر است. بر اساس نتايج راي اعتماد مجلس به دولت دهم ميانگين آراي كسب شده توسط وزرا 173 راي بود در حالي كه پس از اعلام نتايج راي اعتماد مجلس به وزراي كابينه يازدهم معلوم شد ميانگين آراي كسب شده توسط وزراي روحاني 204 راي است
تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد