گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در آستانه نشست سالانه/

۱۵۵ بازديد
گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در آستانه نشست سالانه/

اسرائيل تنها دارنده زرادخانه هسته‌اي در خاورميانه است

دفتر يوكيا آمانو مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در گزارشي اعلام كرد: آمانو در برطرف كردن اختلافات اعراب و رژيم صهيونيستي درباره حركت به سوي خاورميانه‌اي عاري از سلاح هسته‌اي ناكام بوده است اما وي همچنان به تلاش خود در اين زمينه ادامه مي‌دهد.   به نقل از خبرگزاري رويترز، دفتر يوكيا آمانو مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در گزارشي اعلام كرد: آمانو در برطرف كردن اختلاف اعراب و رژيم صهيونيستي درباره حركت به سوي خاورميانه‌اي عاري از سلاح هسته‌اي ناكام بوده است اما وي همچنان به تلاش خود در اين زمينه ادامه مي‌دهد.

در اين گزارش آمده است: گفتگوها با مقامات منطقه نشان داده است تفاوت اساسي در ديدگاههاي اسرائيل و ديگر كشورهاي خاورميانه وجود دارد.
اين گزارش را آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در آستانه نشست سالانه ماه آينده 159 عضو اين آژانس آماده كرده است.
بر اين اساس اسرائيل تنها دارنده زرادخانه هسته‌اي در خاورميانه است كه اين امر واكنش‌هاي مكرر كشورهاي عربي و ايران را در محكوميت اسرائيل به دنبال داشته است.
اين در حاليست كه اسرائيل و آمريكا براي سرپوش گذاردن بر اين اتهام، ايران را به تلاش براي دستيابي به توانمندي سلاح هسته‌اي متهم مي‌كنند؛ اتهامي كه جمهوري اسلامي ايران با سند آن را تكذيب مي‌كند.
در ادامه اين گزارش آمده است: طرح مصر براي برگزاري نشستي بين‌المللي به منظور آماده كردن زمينه براي ايجاد خاورميانه عاري از سلاح‌هاي كشتار جمعي در كنفرانس بازبيني معاهده منع اشاعه هسته‌اي (ان پي تي) در سال 2010 با استقبال كشورها همراه شد. اما آمريكا، انگليس و روسيه سال گذشته اعلام كردند اين كنفرانس طبق برنامه در دسامبر 2012 برگزار نمي‌شود و همچنين هيچ اشاره‌اي به تاريخ برگزاري اين كنفرانس نكردند.
مقامات آمريكايي و اسرائيلي اعلام كرده‌اند تا زماني كه توافقنامه گسترده صلح ميان اعراب و اسرائيل حاصل نشود، نمي‌توان به خاورميانه‌اي عاري از سلاح هسته‌اي دست يافت.
آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در نشست سال 2012 خود همچون سال‌هاي گذشته از آمانو درخواست كرد جلسات مشورتي را با كشورهاي خاورميانه برگزار كند و از آنها بخواهد همه فعاليت‌هاي هسته‌اي خود را تحت نظر آژانس قرار دهند. در گزارش امسال آمانو آمده است وي از مطرح شدن رويكردها و ايده‌هاي جديد دلگرم شده است.
اين گزارش مي‌افزايد: به رغم اين ايده‌هاي جديد، آمانو نتوانسته است درباره اعمال پادمان‌هاي جامع آژانس كه همه فعاليت‌هاي هسته‌اي را در خاورميانه تحت پوشش قرار مي‌دهد به پيشرفت هاي بيشتري دست يابد اما وي همچنان به مشورت‌هاي خود ادامه مي‌دهد
تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد