توانايي "رعد 85" براي حمله به پايگاه‌هاي نيروهاي فرامنطقه‌اي

۱۳۹ بازديد
سرهنگ خاكي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران عنوان كرد

توانايي "رعد 85" براي حمله به پايگاه‌هاي نيروهاي فرامنطقه‌اي/ سرنگوني پرنده‌هاي متجاوز به وسيله پهپادهاي انتحاري ارتش

فرمانده گروه پهپاد حضرت ولي عصر(عج) نيروي زميني ارتش گفت: پهپاد رعد 85 با 100 كيلومتر برد و داشتن سر جنگي قوي به عنوان هواپيماي رزمي انتحاري عمل مي‌كند و براي انهدام هدف‌هاي متمركز بزرگ مثل سنگرهاي اجتماعي، شهرهاي بزرگ، پالايشگاه‌ها، پادگان‌ها و ... هواپيماي بسيار ايده‌آلي است.  ايران يكي از معدود كشورها در جهان و به ويژه منطقه خاورميانه است كه در زمينه ساخت "پهپاد" فعاليت مي‌كند.

"پرندهٔ هدايت‌پذير از دور" كه به اختصار "پهپاد" ناميده مي‌شود، هواپيماي بدون سرنشيني است كه هدايت آن از راه دور صورت مي‌گيرد. اين وسيله پرنده از نيروهاي آيروديناميكي براي پرواز در مسير دلخواه استفاده كرده و يا به وسيله كنترل از راه دور يا با برنامه‌هاي پيش پروازي ريخته شده از قبل يا با سامانه‌هاي خودكار ديناميك هدايت مي‌شود.

نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران، علاوه بر استفاده از دستاوردهاي نوين در عرصه رزم زميني، با به‌كارگيري پهپادهاي "شناسايي" و "انتحاري"، گامي بلند در راستاي دفاع مقتدرانه از ميهن اسلامي‌مان برداشته است.

در همين زمينه سرهنگ "رضا خاكي" فرمانده گروه پهپاد حضرت ولي عصر(عج) نيروي زميني ارتش در گفتگويي مشروح با خبرنگار دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران، به تشريح جزئياتي از جديدترين پهپادهاي انتحاري و شناسايي اين نيرو پرداخت.

مشروح اين مصاحبه را در ادامه مي‌خوانيد.

باشگاه خبرنگاران: نيروي زميني ارتش براي استفاده از پهپادهاي انتحاري و تهاجمي چه برنامه‌هايي را در دست اقدام دارد؟

سرهنگ خاكي: يگان پهپاد نيروي زميني ارتش اولين يگان پهپادي در كشور بود كه به سوي استفاده از پهپاد رزمي انتحاري رفت. ما در سال 85 هواپيماي رزمي انتحاري را به كار گرفتيم كه طراحي آن از 4 يا 5 سال پيش از آن آغاز شده بود و مختص پهپاد نيروي زميني ارتش است، اين هواپيما در حال حاضر با 100 كيلومتر برد و دارا بودن سر جنگي قوي به عنوان هواپيماي رزمي انتحاري عمل مي‌كند.

همچنين عملكرد آن به دقت مختصاتي كه ما به او مي‌دهيم بستگي دارد و مي‌تواند هدف ثابت و يا متحرك را در 100 كيلومتري مورد اصابت قرار دهد؛ يعني مثل يك "موشك كروز" كوچك عمل مي‌كند و در آن واحد تا آخرين لحظه برخورد به هدف هم تصوير را به ما مي‌دهد. اگر خلبان ورزيده باشد مي‌تواند آن را به پنجره يك ساختمان هم هدايت كند. در عين حال براي انهدام هدف‌هاي متمركز بزرگ مثل سنگرهاي اجتماعي، شهرهاي بزرگ، پالايشگاه‌ها، پادگان‌ها و... هواپيماي بسيار ايده‌آلي است. طراحي اين پهپاد توسط نيروي زميني و شركت‌هاي صنايع هوايي وابسته به وزارت دفاع صورت گرفته است.

باشگاه خبرنگاران: آيا اين پهپاد همانند "پهپاد شاهد 129" سپاه است؛ يعني با خود موشك حمل مي‌كند يا به صورت ا نتحاري عمل مي‌كند؟

سرهنگ خاكي: شاهد 129 تسليحات را حمل كرده و رها مي‌كند، ولي پهپاد "رعد 85" با جثه و سر جنگي كه دارد مانند يك موشك كروز عمل مي‌كند.

باشگاه خبرنگاران: آيا رعد 85 قادر است نقاطي مثل پايگاه پنجم نيروي دريايي آمريكا را هدف قرار دهد؟

سرهنگ خاكي: در صورتي كه از سوي مقامات بالا دستور صادر شود اين توانايي را داريم كه هر نقطه‌اي كه در شعاع عملياتي پهپاد باشد را هدف قرار دهيم.

باشگاه خبرنگاران: يعني اگر در خليج فارس رعد 85 را بلند كنيم مي‌توانيم در بحرين پايگاه پنجم دريايي آمريكا را هدف قرار دهيم؟

سرهنگ خاكي: هر چيزي در علوم نظامي ممكن است، به شرطي كه اراده، هدف و دستور پشت سر آن باشد؛ يعني نياز به اين كار باشد. اين پهپاد به عنوان يكي از ادوات دفاعي كشور ساخته شده است؛ تمام تجهيزاتي كه ما داريم در واقع بالابرنده توان دفاعي ما هستند و به دنيا نشان مي‌دهند كه ما اين توان را داريم در مقابل هر دشمني از خود دفاع كنيم و هر كس بخواهد دست تجاوز به سوي كشور ما دراز كند چه در زمين و چه در هوا مي‌توانيم با آن مقابله كنيم.

رعد 85 و ساير پهپادهاي ما اين قدرت را دارند. ما حتي مي‌توانيم به بالگردها و هواپيماها حمله كنيم اين توانايي را در هواپيماهاي بدون سرنشين داريم و به همين دليل مي‌گوييم در منطقه جايگاه نخست را داريم.

هيچ كشوري مانند ايران نيست. ممكن است كشوري پول داده و يا دو نمونه پهپاد خريداري كند، اما به محض اينكه پشتيباني‌هايش قطع شود ديگر نمي‌تواند از لحاظ آموزشي و تجهيزاتي از آن‌ها بهره‌اي ببرد، اما ما خيالمان راحت است. هم مي‌توانيم در ورژن‌هاي مختلف پهپاد توليد كنيم و بسته به نوع مأموريت ماژول‌هايي كه هواپيما حمل مي‌كند را تغيير دهيم و هم مي‌توانيم دائماً پشتيباني قطعه و تجهيزات داشته باشيم و به همين دليل از نظر تجهيزات كم نمي‌آوريم.

باشگاه خبرنگاران: يگان پهپاد نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران پهپادي شبيه به شاهد 129 كه بتواند تسليحات حمل كند در اختيار دارد و يا قصد توليد آن را دارد؟

سرهنگ خاكي: ما گروه پهپاد حضرت ولي عصر (عج) هستيم. گروه در اصطلاح عامه به چند نفر مي‌گويند، اما در ارتش اينطور نيست. در ارتش با يك سري تحقيقات سازماني چيزي شبيه به يك تيپ سبك است، يعني در حال حاضر پهپاد در نيروي زميني به آن بلوغ ذهني و عملياتي رسيده كه يك پادگان را به طور مستقيم در اختيار دارد و نفرات آموزش ديده و توان اداره مستقل خود را داراست.

اينكه مي‌فرماييد چنين پهپادي (مانند شاهد 129) دارد، بله ما زماني بود كه به صورت خودجوش توانستيم هواپيماهاي "شاهين نزاجا" و يا همان "مهاجر 4" يا "مهاجر 2" را به تسليحاتي كه رها شونده از هواپيما هستند مسلح كنيم، مي‌توانيم اين كار را انجام دهيم، همان‌طور كه قبلاً اين كار را انجام داده‌ايم. در بعضي از رزمايش‌ها هم شايد دوستان فيلم‌برداري كرده باشند.

درخواست ما از سازمان‌هاي سازنده وزارت دفاع و شركت‌هاي سازنده، توسعه عملكرد رفتارهاي پروازي و برد ارتفاع است، زيرا هرچقدر برد و ارتفاع پروازهايمان را بهتر كنيم قابليت‌هاي پروازي ما بهتر مي‌شود.

باشگاه خبرنگاران: آيا پهپادهاي انتحاري ارتش جمهوري اسلامي اين امكان را دارند كه هر پرنده متجاوزي را در آسمان مورد هدف قرار دهند؟

سرهنگ خاكي: ما اين امكان را داريم.



باشگاه خبرنگاران: لطفاً درباره "پهپاد يسير" و جزئيات آن توضيح دهيد؟

سرهنگ خاكي: هواپيماي بدون سرنشين يسير هواپيمايي است با طراحي كاملاً بومي كه براي پروازهاي مراقبت و شناسايي طراحي شده و مي‌تواند بين 7 تا 10 ساعت پرواز كند، از نظر برد هم بين 100 تا 200 كيلومتر بسته به نياز عملياتي برد دارد.

از نظر مداومت پروازي، پرسنلي كه با اين هواپيما كار مي‌كنند آموزششان با پرسنل ديگر هواپيماها فرق دارد، به اين لحاظ كه ساير كادرهاي پروازي ما شايد براي 3 يا 4 ساعت پرواز دوره ديده‌اند، اما كادر پروازي "يسير" بايد ساعات بيشتري را مراقب پرنده‌اي باشند كه در حال پرواز است.

واقعيت در مورد اين هواپيما اين است كه كاملاً بومي بوده و طراحي داخلي دارد و در اين زمينه كشور ما در منطقه از جايگاهي برخوردار است كه هيچ‌كدام از كشورهاي منطقه در اين جايگاه قرار ندارند، اين موارد مهم‌ترين خصيصه‌هايي است كه يسير براي ما داشته است.

باشگاه خبرنگاران: آيا تمام قطعات هواپيماي بدون سرنشين يسير ايراني است؟

سرهنگ خاكي: بله؛ اما بايد به اين مسئله توجه كرد كه شما استارت ساخت هر نوع پرنده‌اي را بزنيد در واقع علوم و تكنولوژي را از نو اختراع نمي‌كنيد، علوم و تكنولوژي كه تا به امروز به آن استناد مي‌كرديد بعد از وارد شدن بومي شده و با تكيه بر تكنولوژي داخلي آنچه كه نيازتان است طراحي مي‌كنيد و مي‌سازيد.

باشگاه خبرنگاران: در خصوص رادارگريز بودن اين پرنده هم توضيح دهيد.

سرهنگ خاكي: رادارها بايد امواجي را فرستاده و امواج برگشتي را دريافت كنند كه بر اين اساس ما سه نوع رادار داريم، فعال، نيمه فعال و يا به طور معمول غيرفعال هستند كه بايد فركانس برگشتي از بدنه هواپيما را داشته باشند تا بتوانند RCS يا سطح مقطعي آن جسم را تشخيص دهند.

اختلاف يسير با نمونه‌هاي قبلي آن در جثه است. هواپيماهاي بدون سرنشين قبلي ما جثه‌هاي بزرگ‌تري داشتند، البته آن‌ها هم به دليل نوع بدنه و طراحي‌شان رادارگريز است، اما يسير چون جثه كوچك‌تري دارد و موادي كه در ساخت آن به كار رفته فلزي نيست، يعني از مواد مركب استفاده شده و طراحي بدنه‌اش به گونه‌اي است كه تا به حال راداري موفق به رويت آن نشده و به همين دليل كاملاً رادارگريز است، حتي اگر در ارتفاع پايين پرواز كند و شما با چشم آن را رويت كنيد.

باشگاه خبرنگاران: يسير تا به حال چند مأموريت را انجام داده است؟

سرهنگ خاكي: يسير در نيروهاي مختلف در حال استفاده بوده و اين‌طور نيست كه بگوييم صرفاً نيروي زميني و يا نيروي هوايي ارتش از آن استفاده مي‌كنند، در حال حاضر در مأموريت‌هاي آغازين يسير هستيم به دليل اينك جديداً رونمايي شده چند مأموريت بيشتر انجام نداده اما در دوره‌هاي آموزشي بالاي ده‌ها پرواز را انجام داده و الان هم نيروهاي ديگر همانند ما از يسير استفاده مي‌كنند.

باشگاه خبرنگاران: اين مأموريت‌ها آموزشي بوده يا عملياتي؟

سرهنگ خاكي: ما انواع مأموريت‌ها را داريم، يا آموزشي، يا رزمايشي و يا عملياتي. حتي ممكن است پرسنل عمل كننده هم اطلاع نداشته باشند مأموريتي كه در حال انجام آن هستند در آخر به چه چيزي تبديل شود، پهپادها بنا به دستور و يا بنا به مأموريت مي‌پرند اينكه از اول مأموريت ما بگوييم امروز پرواز مي‌كنيم براي فلان مقصد نمي‌شود تشخيص داد.

باشگاه خبرنگاران: آيا اين هواپيما مشابه خارجي دارد يا خير؟

سرهنگ خاكي: بعضي اوقات طراحي‌ها در كشورهاي مختلف و علم طراحي يا علم به‌كارگيري به مرور شبيه مي‌شود، من و شما اگر بخواهيم در حال حاضر يك خودرو را طراحي كنيم تمام علوم و طراحي‌هاي قبلي را كنار نمي‌گذاريم، به عنوان مثال چرا احساس مي‌كنيم يك هواپيماي جنگنده در آمريكا، روسيه و يا چين شبيه به يكديگرند فكر مي‌كنيم F25 آمريكايي يا ميگ روسي يا G8 چيني شبيه به هم‌اند، اما شايد كپي 50 درصد كار باشد. بقيه كار اين است كه طراحان هنگامي كه بررسي مي‌كنند، آيروديناميكي و عملكرد پروازي كه مي‌خواهند به يك چيز مشترك مي‌رسند كه خواسته يا ناخواسته باعث مي‌شود به يك دستاورد مشترك برسند.

ممكن است در كشورهاي ديگر هواپيماهايي شبيه به يسير باشد يا به عنوان مثال چرا تمامي هواپيماهاي بدون سرنشين موتورشان عقب است، شما نمي‌توانيد بگوييد به تقليد از كشوري ديگر موتور هواپيما را عقب گذاشته‌ايم. اين طراحي مشترك است، اگر قرار است دوربين هواپيما بهترين حالت را داشته باشد و بتواند تصوير خوبي به دور از آلودگي‌هاي موتور بگيرد اين است كه هميشه دوربين در دماغه بوده و موتور به انتها مي‌رود. اين‌ها موارد مشتركي است كه گفتيم.

باشگاه خبرنگاران: يسير در هر حالتي اطلاعات خود را ارسال مي‌كند؟

سرهنگ خاكي: بله به صورت آنلاين.

باشگاه خبرنگاران: اگر خدايي ناكرده يسير در جايي زمين‌گير شود آيا مي‌توان حافظه‌اش را پاك كرد تا اطلاعات آن به دست دشمن نيافتد؟

سرهنگ خاكي: ما بر روي هواپيماي بدون سرنشين چيزي ذخيره نمي‌كنيم، امكانش را داريم و ممكن است سيستمي بر روي هواپيما نصب كنيم كه آنچه را كه در آن واحد مي‌فرستد خودش هم ضبط كند، مي‌توان اين كار را كرد، اما معمولاً نمي‌كنيم. اگر در جايي هم اتفاقي براي يسير بيافتد مرحله‌هايي كه سير كرده خالي است.

باشگاه خبرنگاران: يعني همراه خود ابزاري دارد كه در صورت لزوم با ارسال فرمان تخريب شود؟

سرهنگ خاكي: اگر مجبور شويم كار مي‌گذاريم. يك مدار آتش ساده است كه مي‌توانيم برايش تهيه كنيم. البته در حال حاضر نيز اين مدار را دارد، اگر لازم باشد آن را كار مي‌گذاريم. همه هواپيماهاي بدون سرنشين اين مدار را دارند
تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد