هاشمي از طرح«دولت وحدت ملي» رونمايي كرد

۱۴۲ بازديد
تحقق پيش بيني و تحليل «فردا»

هاشمي از طرح«دولت وحدت ملي» رونمايي كرد

طرح دولت وحدت ملي كه پيش از اين هم در دوره هاي گذشته مطرح ولي نافرجام مانده و مورد استقبال گروه هاي سياسي قرار نگرفته بود، از چندي پيش دوباره با محوريت هاشمي و ناطق نوري و حمايت برخي اصلاح طلبان در رسانه ها مطرح شده است. بر اساس اين طرح يك چهره مورد اجماع طيف هاي سياسي نامزد انتخابات مي شود و ... سرويس سياسي «فردا»: بعد از طرح نامزدي آيت الله هاشمي رفسنجاني براي انتخابات رياست جمهوري آينده از طرف برخي رسانه  هاي طرفدار وي، سايت «فردا» در تحليلي تصريح كرد كه طرح كانديداتوري رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در حقيقت تكه اي بزرگ از پازل طرح دولت وحدت ملي است.

بر اساس آن تحليل، مطرح كردن نامزدي هاشمي رفسنجاني مقدمه اي است براي برجسته كردن نقش آفريني و محوريت هاشمي و جا انداختن طرح موسوم به دولت وحدت ملي.طرح دولت وحدت ملي كه پيش از اين هم در دوره هاي گذشته مطرح ولي نافرجام مانده و مورد استقبال گروه هاي سياسي قرار نگرفته بود، از چندي پيش دوباره با محوريت هاشمي و ناطق نوري و حمايت برخي اصلاح طلبان در رسانه ها مطرح شده است.

بر اساس اين طرح يك چهره مورد اجماع طيف هاي سياسي نامزد انتخابات مي شود و از آنجا كه حمايت اكثر گروه ها را پشت سر خود دارد پيروز انتخابات مي شود و در چينش كابينه خود از همه طيف هاي حمايت كننده استفاده خواهد كرد و در حقيقت دولت چيزي شبيه به يك « شركت سهامي» مي شود.حال اين تحليل و پيش بيني سايت فردا محقق شده و رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام صريحا از عنوان دولت وحدت ملي نام برده و آن را راه حل خروج كشور از مشكلات فعلي دانسته است.

آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در ديدار با جمعي از رزمندگان و ايثارگران دوران دفاع مقدس لوازم و زمينه‌هاي مناسب خروج از مشكلات فعلي را ايجاد وفاق و وحدت ملي، فضاي باز سياسي، توجه به خواست مردم، اجراي كامل قانون اساسي، سياست تنش‌زدايي و حل مشكلات بين‌المللي عنوان كرده و گفته است:« در اين مسير مي‌توانيم با مبنا قرار دادن سياست‌هاي كلي مورد تاييد رهبر انقلاب و تدوين برنامه‌هاي كارشناسانه و ايجاد دولت وحدت ملي به پيشرفت و سربلندي كشور و نظام كه خواست رهبر معظم انقلاب نيز هست، تحقق ببخشيم».

بدين ترتيب معلوم مي شود كه رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام از ميان سناريوهاي مختلفي كه مي توان براي نقش آفريني او در انتخابات پيش رو نام برد، سناريوي دولت وحدت ملي را برگزيده است. در ميان گزينه هايي كه مي توانند محقق كننده اين طرح باشند، نام علي اكبر ناطق نوري و علي اكبر ولايتي برده مي شود.

ناطق نوري و ولايتي چهره هايي هستند كه در ميان تقسيم بندي هاي موسوم به اصلاح طلبي- اصول گرايي، در طيف اصول گرا قرار مي گيرند ولي ميانه خوبي با آيت الله هاشمي رفسنجاني دارند و برخي طيف هاي اصلاح طلبان نيز به احتمال زياد از نامزدي آنها حمايت مي كنند آن هم براي كسب حداقل سهم در دولت آينده و هموار شدن راه براي بازگشت آنها به ساختار سياسي كشور.

«فردا»، پيش از اين در گزارشي تحليل بر اين نكته تاكيد كرده بود كه طرح دولت وحدت ملي همانگونه كه در دوره هاي گذشته مورد استقبال جناح هاي سياسي قرار نگرفت، در دوره پيش رو نيز شانس چنداني براي تحقق ندارد. محور عمده تحليل ياد شده بر اين نكته استوار بود كه ماهيت طرح دولت وحدت ملي بر اساس شيخوخيت و ريش سفيدي بنا شده است.در اين طرح بزرگان جناح ها بر اساس مصالح سنجي هاي خود به توافقاتي مي رسند و بدون درنظر داشتن حق انتخاب براي جامعه، گزينه اي را روانه ميدان مي كنند و از همه مي خواهند كه از وي حمايت كنند. مهمترين فاكتور در يك رقابت سياسي يعني تكثر و تعدد ديدگاهها در اين طرح مورد غفلت واقع مي شود.يعني براي تحقق دولت وحدت ملي يك آزمون مهم سياسي مثل انتخابات به منزله يك تقسيم سهم جلوه مي ياد و اساسا فاكتور رقابت و شور و هيجان سياسي و مشاركت گسترده مردمي را نيز تحت الشعاع خود قرار مي دهد.

در اين ميان اما به نظر مي رسد اين طرح در گروههاي اصلاح طلب نيز مخالفاني سرسخت دارد .عباس عبدي از تحليل گران سياسي اصلاح طلب در گفتگويي صراحتا تاييد كرده كه ناطق نوري ( يكي از گزينه هاي مطرح براي دولت وحدت ملي) شانس چنداني براي پيروزي ندارد و تنها در صورتي مي تواند پيروز شود كه كانديداهاي مطرح و شناخته شده اي در اين عرصه وجود نداشته باشند.

عبدي مي گويد: « اما نظرم اين است كه آقاي ناطق نوري شانس چنداني براي پيروزي در يك "انتخابات رقابتي" را ندارد. دليل اولم در تاييد اين حرف، شكست آقاي ناطق در انتخابات رياست جمهوري سال 1376 است. شكست در انتخابات رياست جمهوري، امتياز مثبتي براي هيچ كانديدايي محسوب نمي شود آن هم كسي كه براي پيروزي آمده بود.

دليل دوم اينكه حمله احمدي نژاد به ناطق نوري در انتخابات قبلي، بي پاسخ مانده است. سخنان احمدي نژاد درباره ناطق، اگر درست بوده باشد، كماكان به ضرر آقاي ناطق عمل مي كند.»

ولايتي چه خواهد كرد؟

هر چند علي اكبر ولايتي از جهاتي با ناطق نوري متفاوت است بخصوص كه وي تجربه شكست در انتخابات را ندارد، ولي فاكتور مهم ياد شده در طرح دولت وحدت ملي يعني و مبتني بودن بر تقسيم سهم در مورد او نيز صدق مي كند. يعني ولايتي هم در شرايطي به انتخابات ورود مي كند كه كانديداي مورد حمايت همه يا اكثر طيف هاي سياسي باشد.

بدين ترتيب او هم در چارچوب طرح دولت وحدت ملي هم با شرط تضمين پيروزي و هم با تعهد اعطاي سهم پاي به عرصه انتخابات مي گذارد. اين در حالي است كه اساس انتخابات بر رقابت است و اساسا انتخابات فرصتي است براي گفتمان هاي مختلف كه مولفه ها و برنامه هاي خود را به معرض انتخاب مردم بگذارند. همچنين انتخابات فرصتي است براي مردم تا از ميان برنامه هاي ارائه شده بهترين را انتخاب كنند. اگر قرار بر ريش سفيدي هاي مصلحت مآبانه و تصميم گيري به جاي مردم باشد، بدون شك نمي توان انتظار شد طرح هايي اينچنين با استقبال مردمي مواجه شود


تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد