اخبار ويژه روزنامه هاي دوشنبه؛

۱۴۶ بازديد
اخبار ويژه روزنامه هاي دوشنبه؛

تيتري كه ساعت 3 نيمه شب BBC را شوكه كرد!/ شرط عجيب يك وزارتخانه براي استخدام كارمندان

فريد ذكريا: تحريم‌ها عليه ايران حتي با حل مسئله هسته‌اي لغو نخواهد شد،نزديك شدن لاريجاني و حداد!،انتقاد عارف از تصميمات دقيقه نودي اصلاح‌طلبان،فيس‌بوك فابيوس پر از انتقاد ايرانيان شد،اظهارات عجيب دلال رابطه ايران وآمريكا و ...از جمله خبر ويژه برخي روزنامه هاي روز دوشنبه هستند كه ميتوانيد از اينجا بخوانيد:
*كيهان

تقسيم نقش‌ها ميان آمريكا فرانسه و اسرائيل در مذاكرات ژنو


تحليل‌گران و رسانه‌هاي غربي معتقدند مخالف‌خواني فرانسه و اسرائيل با توافق هسته‌اي 1+5 با ايران يك تقسيم كار از پيش طراحي شده با مضمون «پليس خوب، پليس بد» و در جهت گرفتن امتيازهاي بيشتر از ايران است.پال شولت رئيس سابق كنترل و منع گسترش تسليحات در وزارت دفاع انگليس در اين‌باره به بي‌بي‌سي گفت: احتمالا فابيوس [وزير خارجه فرانسه] در مذاكرات با ايران نقش پليس بد را بازي مي‌كند تا سايرين نقش پليس خوب را بازي كنند.او درباره نقش انگليس در اين مسئله اظهار داشت: فكر نمي‌كنم كسي بتواند به طور مشخص بگويد بريتانيايي‌ها چه موضعي دارند، آنها خيلي دوست دارند بيش از آنكه لازم است هزينه در اين مذاكرات پرداخت نكنند اما در عين حال اقدامات اعتمادسازي بايد صورت گيرد تا مذاكرات به جايي برسد. فهميدن نقش انگليس بسيار سخت است.

شولت در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه آيا اعتقاد داريد مذاكرات به نتيجه مي‌رسد؟ اظهار داشت: «به شكلي غيرمعمول خوشبيني دراين‌باره وجود دارد، چنين جوي مدت‌ها ديده نشده بود. در عين حال هر حرفي كه گفته شود و توافقي كه به دست آيد، در نهايت فايده نخواهد داشت مگر اينكه دولت ايران اعتماد غرب را جلب كند»!همچنين كامران متين استاد روابط بين‌الملل دانشگاه ساسكس لندن گفت: مخالفت فرانسه با روند مذاكرات مي‌تواند اقدامي تاكتيكي با آگاهي ديگر كشورهاي غربي محسوب شود و بعيد نيست توافق براي اتخاذ چنين موضعي از سوي فرانسه با هماهنگي ديگر طرف‌هاي غربي صورت گرفته باشد.

وي در گفت‌وگو با بي‌بي‌سي افزود: بعيد نيست اين موضع كه معمولا از سوي ايالات متحده در گذشته اتخاذ مي‌شد، اكنون فرانسه به نوعي اجراي آن را به عهده گرفته باشد.او درباره حمايت فرانسه از مواضع نتانياهو در قبال مذاكرات گفت: فرانسه روابط نزديكي با اسرائيل داشته و گروه‌هاي ذي‌نفوذ بسياري از يهوديان در فرانسه هستند، اما قضاوت در اين مورد مشكل است، چون اين احتمال وجود دارد كه قدرت‌هاي بزرگ تقسيم كاري ميان خود داشته باشند كه در آن، فرانسه موضع تندتري را اتخاذ كرده تا طرف ايراني را به امتيازات كمتري راضي كند.از سوي ديگر فرانسوا نيكولو سفير سابق فرانسه در ايران نيز در همين زمينه گفت: شايد زود باشد كه بخواهيم فرانسه را به خاطر ممانعت از مذاكرات سرزنش كنيم. تا جايي كه به نگراني‌هاي اسرائيل مربوط مي‌شود، مي‌دانيم كه آنها و نتانياهو از نزديك و به واسطه افراد دخيل در مذاكرات و مشخصاً آمريكايي‌ها در جريان مذاكرات قرار مي‌گيرند.

نيكولو در پاسخ به اين سوال كه آيا سخنان كسي كه در اين جلسات نبود (نتانياهو) موجب شده تاكنون مذاكرات بي‌نتيجه بماند؟ گفت: هر كسي در اين جريان نقش خودش را بازي مي‌كند؛ دولت‌هاي 1+5 نه تنها منافع خودشان را دارند بلكه منافع دولت‌هاي ديگر را هم در نظر دارند. غربي‌ها سعي مي‌كنند نماينده اسرائيل هم باشند.همچنين به گزارش ايرنا، هوشنگ اميراحمدي از دلالان و طرفداران قديمي سازش با آمريكا در مصاحبه با راشاتودي اظهار داشت: اگرچه ايران مطالبات گروه 1+5 را پذيرفته اما واشنگتن مايل نيست بدون چراغ سبز اسرائيل، متقابلا چيز با ارزشي به ايران پيشنهاد كند. واقعيت اين است كه ايران از هيچ تلاشي براي اثبات صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌اي‌اش فروگذار نخواهد كرد كه از آن جمله توقف غني‌سازي 20 درصد است، اما آمريكايي‌ها تا اين لحظه چيز زيادي واگذار نكرده‌اند. آنها نمي‌خواهند تحريم‌هاي اصلي در زمينه مالي و نفتي را بردارند.

وي اضافه كرد: دولت آمريكا هر لحظه دولت اسرائيل را از مذاكرات مطلع مي‌كند چرا كه كنگره هم تحت مديريت لابي اسرائيل است. از اين رو فكر نمي‌كنم كري با توافقي موافقت كند كه نتانياهو از آن خشنود نباشد. مطمئنا قبل از اينكه جان كري بله را بگويد، با نتانياهو تماس مي‌گيرد تا از حمايت وي اطمينان كسب كند. زيرا روابط اسرائيل با آمريكا، راهبردي و ناگسستني است.خاطرنشان مي‌شود طبق تقسيم كار چند ماه اخير آمريكا و رژيم صهيونيستي، نتانياهو روز گذشته پس از پايان مذاكرات ژنو گفت: ما اميدواريم سران 1+5 به توافقي خوب دست يابند و براي توافق بد عجله نكنند. من در تماس با رهبران 1+5 گفتم همه جوانب را بسنجند و عجله نكنند.جالب اينكه ديروز جان كري وزيرخارجه آمريكا نيز در مصاحبه با كريم غطاس گزارشگر بي‌بي‌سي گفت: «تأكيد پرزيدنت اوباما پيش از آمدن من به اينجا [ژنو] اين بود كه براي رسيدن به توافق عجله نكنيد. پرزيدنت گفت به توافق نرسيدن بهتر از رسيدن به توافق بد است».

مذاكرات ژنو به مدت 3 روز ادامه داشت و دولت‌هاي غربي طيفي از امتيازات و توقعات شامل تعليق‌ غني‌سازي 20 درصد، عدم بكارگيري سانتريفيوژهاي پيشرفته IR2، خروج بخشي از مواد غني‌سازي 20 درصد يا اكسيد كردن آنها و تعطيلي يا عقب انداختن آغاز فعاليت رآكتور آب‌سنگين را پيش كشيده بودند، اما متقابلا بحث جدي در زمينه لغو تحريم‌هاي اصلي مطرح نكرده‌اند.به نظر مي‌رسد يكي از دلايل اصلي به نتيجه نرسيدن مذاكرات ژنو، زمينه‌سازي براي اخذ امتياز هر چه بيشتر از ايران به شيوه تظاهر به بي‌نيازي به توافق است، ضمن اينكه مقاومت تيم مذاكره‌كننده كشورمان در برابر باج‌خواهي‌هاي يكسويه غرب نيز در اين امر موثر بوده است.

اين ادبيات از شما بعيد بود آقاي روحاني!


اظهارات رئيس‌جمهور در برچسب زدن به نيمي از شركت‌كنندگان در انتخابات، تعجب و انتقاد ناظران رسانه‌اي را برانگيخت.دكتر روحاني ديروز در جريان معرفي وزير پيشنهادي ورزش به مجلس با ادبياتي به دور از عقلانيت و اعتدال گفت: «مردم در 24 خرداد به افراط، تفريط، خشونت، خودرايي، تك‌رايي، عدم مشورت و عدم تدبير راي ندادند و به اعتدال، تدبير و عقلانيت راي دادند.»سايت نيمروز با اشاره به اين اظهارات ناپخته و نسنجيده نوشت: اين روزها شاهد آن هستيم كه روحاني كه به واسطه تنها 250 هزار راي رئيس جمهور قانوني همه ملت شده است در توهين‌هاي مكرر خود، افرادي را كه به وي راي نداده‌اند حامي افراط، تفريط، خشونت، خودرايي، تك‌رايي، عدم مشورت و عدم تدبير معرفي مي‌كند! هر چند كه پس از انتخاب ايشان اين ادبيات در كلام وي و ديگر مردان دولت يازدهم مشاهده شده بود ولي هيچگاه به اين صراحت نيمي از مردم ايران حامي افراط، تفريط، خشونت، خودرايي، تك‌رايي، عدم مشورت و عدم تدبير لقب نگرفته بودند.

اين تحليل مي‌افزايد: سؤال اينجاست كه آقاي روحاني در 24 خرداد با چه كساني رقابت كردند و مردم حق راي به كدام يك از افراد را داشتند؟ در ميان شش نامزدي كه تا روز پايان در صحنه باقي ماندند، حسن روحاني اندكي بيش از 50 درصد آرا را كسب كرد و همه 5 نامزد ديگر 3/49 درصد آرا را كسب كردند. يعني3/49 درصد مردم ايران در 24 خرداد به افراط، تفريط، خشونت، خودرايي، تك رايي، عدم مشورت و عدم تدبير راي داده‌اند؟!نويسنده مي‌پرسد: يعني تنها حسن روحاني نماد اعتدال و مبارزه با خشونت و تك‌رايي است و همه 5 نامزد ديگر كه همانند روحاني از طريق شوراي نگهبان تاييد صلاحيت شده‌اند، چهره‌هايي افراطي و خشونت‌طلبي بوده‌اند؟! آيا اين توهين به 18 ميليون ايراني محسوب نمي‌شود؟ متاسفانه اين رويكرد غيراخلاقي در چند وقت اخير نيز مكرراً شنيده شده است. و شاهد آن هستيم كه همه نامزدهاي انتخابات با تعابيري نظير طالبانيسم و افراط‌گرايي از سوي حاميان دولت خطاب مي‌شوند.نيمروز تصريح كرد: مايه شرمساري دولت يازدهم است كه پاسخ مردم غيوري را كه حماسه سياسي آفريده و پاي صندوق‌هاي راي حاضر شده‌اند با تعابيري همچون حاميان افراط و خشونت‌طلبي توصيف مي‌كنند.

فريد ذكريا: تحريم‌ها عليه ايران حتي با حل مسئله هسته‌اي لغو نخواهد شد

محافل رسانه‌اي آمريكا مي‌گويند گره تحريم‌هاي ايران با توافق هسته‌اي باز نمي‌شود ضمن اينكه آمريكا حاضر نيست پاداش متوازني به ايران بدهد و از سوي ديگر دولت آمريكا در جايگاهي نيست كه رأساً بتواند با ايران توافق كند.فريد زكريا روزنامه‌نگار و تحليل‌گر آمريكا كه با رسانه‌هايي نظير تايم و سي‌ان‌ان همكاري مي‌كند و به برخي مراكز دولتي هم مشورت مي‌دهد در مصاحبه با سايت ديپلماسي ايران اظهار داشت: برنامه هسته‌اي به تنهايي نمي‌تواند به تمامي اختلاف‌ها ميان تهران- غرب پايان داده و تمامي تحريم‌ها هم با باز شدن گره‌هاي هسته‌اي پرونده ايران از ميان برداشته نخواهد شد. مسائل مورد اختلاف كلان ديگري هم در اين ميان وجود دارد. غربي‌ها ادعا مي‌كنند كه ايران از حزب‌الله لبنان و گروه‌هاي شبه نظامي در عراق حمايت كرده و البته نيروهاي خود را به سوريه هم اعزام مي‌كند. بنابراين من گمان مي‌كنم كه به استثناي پرونده هسته‌اي چند مورد اختلافي ديگر هم وجود دارد كه به تيره و تار شدن رابطه‌ها منتهي شده است.

راديو فردا نيز ضمن اميدواركننده خواندن مذاكرات گفت آمريكا حاضر نيست پاداش خيلي خوبي به ايران بدهد. اين راديو آمريكا از قول رسول نفيسي گفت: «اميدواركننده‌ترين زمان در بحران هسته‌اي همين روز‌هاست كه كار در حال رسيدن به نقطه اميد است. آن چيزي كه از لحاظ توافق‌ها به بيرون درز كرده اين است كه ايران قبول خواهد كرد غني‌سازي 20 درصد را متوقف كند، به حد نياز غني‌سازي كند و نيز اينكه احتمالاً حتي فعاليت راكتور اراك را متوقف كند(!) اتفاقاً هم اكنون زماني است كه ايران تا حدودي جدي و چارچوب مشخصي ارائه داده اما به نظر مي‌رسد كه لااقل و تا اين لحظاتي كه ما اطلاع داريم 5+1 پاداش خيلي خوبي براي ايران در نظر نگرفته است چرا كه آنها قصد دارند تا با قدم‌هاي خيلي كوچكي، اين كار را آغاز كنند كه با كمال تأسف ممكن است اين مسأله در ايران دوباره به عنوان گرفتن آب نبات در مقابل گوهر شب چراغ تحليل شود.»

رضا تقي‌زاده ديگر تحليلگر راديو فردا نيز مي‌گويد: توجه داشته باشيم آنچه ممكن است به عنوان بيانيه يااعلاميه مشترك صادر شود، يك توافق قطعي يا قانوني نيست؛ براي اينكه تعهداتي كه دو طرف مي‌پذيرند بايستي در مراجع قانوني خودشان مورد تصويب قرار بگيرد.
براي مثال اگر آمريكاييان در قبال ايران تعهدي را قبول مي‌كنند، مفاد آن بايستي به كنگره برود و همينطور جامعه اروپا بايستي مفاد توافق‌هاي كشورهاي اروپايي را در بروكسل به تصويب برسانند و طبيعتاً اگر بخشي از اين توافق بويژه به اجراي پروتكل الحاقي معاهده منع تكثير سلاح‌هاي اتمي گسترش پيدا بكند، نمايندگان جمهوري اسلامي هم بايد مفاد آنرا به تصويب مجلس شوراي اسلامي برسانند.»

تيتري كه ساعت 3 نيمه شب BBC را شوكه كرد!


شبكه تلويزيوني BBC كه از شامگاه شنبه برنامه‌هاي عادي خود را براي پخش زنده آخرين تحولات مربوط به مذاكرات هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران با گروه 1+5 قطع كرده بود، در 3 نوبت پياپي به رصد وضعيت انتشار روزنامه كيهان پرداخت.در حالي كه مذاكرات هسته‌اي و ادامه جلسه ايران و 1+5 به صبح يكشنبه (ديروز) كشيد، ساعت يك بامداد مجري تلويزيون BBC فارسي گفت كه «بسياري از فعالان سياسي نگران تيتر يك روزنامه كيهان هستند و كاربران بسياري در توئيتر منتظر انتشار نسخه اينترنتي كيهان روي وب‌سايت اين روزنامه مي‌باشند. همه منتظرند كه ببينند آيا سرمقاله روزنامه را حسين شريعتمداري نوشته است يا نه؟ و پيش‌بيني كيهان از مذاكرات جاري چيست؟»

يك ساعت پس از آنكه تلويزيون BBC فارسي از انتظار مخاطبان براي انتشار نسخه اينترنتي روزنامه كيهان خبر داد، نگين شيرآقايي مجري اين شبكه نيز در كنار سعيد سلطان‌پور به اين برنامه زنده پيوست و گفت: «با سابقه‌اي كه از روزنامه كيهان سراغ داريم معمولا ساعت 12شب سايت اينترنتي آن به روز مي‌شود، ولي ظاهرا امشب منتظر مانده تا نتيجه مذاكرات روشن شود و براي همين هنوز منتشر نشده است.» سرانجام در ساعت 3 بامداد و نيم ساعت پيش از خروج وزراي خارجه ايران و 1+5 از جلسه مذاكرات، روزنامه كيهان منتشر شد و تلويزيون BBC فارسي با قطع گزارش‌هاي خود به تحليل و تفسير شماره روز يكشنبه روزنامه كيهان پرداخت. پس از آنكه نگين شيرآقايي تيتر يك (باج‌خواهي حريف و ابهام در نتيجه مذاكرات) و بخش‌هايي از گزارش خبري و سرمقاله كيهان را براي بينندگان خواند، نتيجه گرفت: «ديد روزنامه كيهان اين است كه مذاكرات به نتيجه خاصي نرسيد و شكست خورده است.»

پس از اعلام اين خبر، سعيد سلطان‌پور ديگر مجري برنامه زنده BBC فارسي گفت «با توجه به اينكه روزنامه كيهان از خبرها، خبر دارد به نظر مي‌آيد كه باخبر شده است كه مذاكرات به نتيجه خاص و توافق قطعي نرسيده و طبق معمول خبر آخر را- در حالي كه مذاكرات تمام نشده- داده است.» نگين شيرآقايي در پاسخ گفت: «درسته، متن كيهان اين است، اما مذاكراتي كه اكنون در ژنو جريان دارد، لحظه به لحظه در حال تغيير است، همانطور كه در ساعات پيش ديديم بسياري از خوش‌بيني‌ها افزايش پيدا كرده است»!يك ربع پس از پايان گزارش BBC از خبرهاي كيهان درباره ابهام و عدم توافق در مذاكرات، خبرگزاري رويترز و سپس وزير امور خارجه فرانسه عدم توافق در نشست ژنو را اعلام كردند و نيم ساعت بعد نيز وزير امور خارجه ايران به همراه كاترين اشتون در كنفرانس خبري مشترك خبر از عدم توافق ايران و گروه 1+5 و اختلاف نظر ميان مذاكره‌كنندگان را دادند و مجري BBC فارسي گفت «باز هم خبر و تيتر كيهان درست از آب درآمد!»

روزنامه كيهان روز شنبه در تيتر يك خود خبر از «سراب توافقي در ژنو» داد و در حالي كه اغلب فعالان سياسي و ناظران بين‌المللي از لشكركشي وزراي خارجه كشورهاي غربي به ژنو ذوق‌زده شده بودند، نوشت كه «آمريكا به دنبال باج‌خواهي از ايران است.» ساعاتي پس از انتشار كيهان، محمدجواد ظريف رئيس تيم مذاكره‌كنندگان جمهوري اسلامي در گفت‌وگوي اختصاصي با سردبير بخش خاورميانه‌اي BBC انگليسي گفت كه «از خوش‌بيني‌اش درباره حصول توافق كاسته شده و محتاطانه‌تر به آينده مذاكرات جاري نگاه مي‌كند.» با اين حال كشيدن مذاكرات به بامداد يكشنبه در ژنو اكثر ناظران سياسي را در توهم خوش‌بيني فرو برد.براي اطلاع خوانندگان گفتني است كيهان تا ساعت 30/2 بامداد روز يكشنبه در انتظار نتيجه مذاكرات بود ولي با رصد پي‌درپي اخبار و گزارش‌هاي منتشر شده و اطلاع از درخواست نهايي 1+5 كه نمي‌توانست مورد قبول تيم مذاكره‌كننده كشورمان باشد و البته با دريافت يك گزارش اختصاصي به اين نتيجه رسيد كه مذاكرات بدون دستيابي به توافق پايان خواهد يافت.

*خراسان


 دستور دولت به ظريف براي پرداخت حق عضويت در سازمان ملل
بر اساس ابلاغيه اي كه طي روزهاي اخير از سوي اسحاق جهانگيري معاون اول رييس جمهور براي محمدجواد ظريف وزير خارجه كشورمان ارسال شده، با اشاره به مصوبه هيئت وزيران در تاريخ 12 آبان ماه اعلام شده است كه بر اساس اين مصوبه، وزارت امور خارجه بايد نسبت به پرداخت سهميه و حق عضويت سال 92 جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل متحد و ساير سازمانهاي بين المللي به دلار، يورو و ساير ارزهايي كه از طرف آن سازمان مجاز اعلام شده، اقدامات لازم را به عمل آورد.

شرط عجيب يك وزارتخانه براي استخدام كارمندان
بر اساس گزارش كارشناسان يك نهاد نظارتي كه بر اساس شكايت تعدادي از كارمندان يكي از وزارتخانه هاي اقتصادي صورت گرفته، مشخص شده كه بر اساس متني كه نيروهاي داراي قرارداد انجام كار مشخص بايد براي تبديل وضعيت به پيماني تكميل و آن را ممهور به مهر دفترخانه اسناد رسمي كنند، كارمندان مذكور رسما تعهد مي كنند در صورت هرگونه تغيير در احكام كارگزيني حق هرگونه اعتراض و شكايت در مراجع قانوني را از خود سلب مي كنند.

*جام جم
رئيس‌جمهور، بخش زيادي از سخنان خود در جلسه علني ديروز را به بحث مذاكرات هسته‌اي اختصاص داد و با تاكيد بر اين‌كه حقوق مردم ايران، خط قرمز كشور در مذاكرات است، گفت: خط قرمزهاي ما قابل عبور نيست.
به گزارش ايرنا، روحاني تصريح كرد: حقوق ملت ايران و منافع ملي خط قرمز ماست و از جمله آن حقوق، حقوق هسته‌اي در چارچوب مقررات بين‌المللي و از جمله غني‌سازي در خاك ايران است. وي با قدرداني از حمايت‌هاي مردم، رهبر معظم انقلاب و مجلس گفت: اگر اينها نبود آيا نمايندگان شما به تعبير رهبر معظم، فرزندان انقلاب قادر بودند در برابر قدرت‌هاي جهاني با استحكام سخن بگويند.

رئيس‌جمهور اظهار كرد: ما به زبان و با عمل به طرف‌هاي مذاكره به صراحت گفته‌ايم كه به هيچ عنوان تهديد، تحريم، تحقير و تبعيض جواب نخواهد داد، جمهوري اسلامي ايران در برابر تهديد هيچ قدرتي سر فرود نمي‌آورد و نياورده است. روحاني بار ديگر تحريم را غيرقانوني و راه‌حلي ناكارآمد عنوان و اظهار كرد: ما به خاطر فشار تحريم نيست كه پاي ميز مذاكره نشسته‌ايم، اگر غربي‌ها يادشان باشد، در سال‌هاي 2001 و 2002 و مخصوصا 2003 يعني سال 82 ايران پاي ميز مذاكرات نشست، اما در آن زمان تحريمي در كار نبود. رئيس‌جمهور تصريح كرد: حتي در شرايطي كه دشمن مي‌خواست تحريم ظالمانه را آغاز كند، باز هم ايران مذاكرات را قطع نكرد.

بعد از تحريم هم مذاكرات را قطع نكرد و اين معنايش اين است كه جمهوري اسلامي ايران براي حل و فصل مسائل بين‌المللي، راه اصلي را راه‌حل سياسي، مذاكره و گفت و گو مي‌داند و بر مبناي آن از روز اول حركت كرده است. روحاني با اشاره به اين‌كه برخي به گونه‌اي حرف مي‌زنند كه گويي ايران از سال 91 و 92 مذاكره را شروع كرده است، گفت: ظاهرا حافظه تاريخي برخي دچار اشكال شده است و فراموش كرده‌اند كه ما از روز اول راه مذاكره را برگزيديم.

نزديك شدن لاريجاني و حداد!
سايت نماينده، وابسته به فريد حدادعادل با درج تحليلي درخصوص نزديكي غلامعلي حدادعادل و علي لاريجاني نوشت: نزديك شدن دو فراكسيون اصولگرايان و رهروان در ماه‌هاي اخير و تعامل روزافزون آنها، موجي از نگراني را در جريان سياسي خاص با منشأ اصلاح‌طلبانه ايجاد كرده است.در ادامه اين تحليل آمده است: اين جريان سياسي كه سعي دارد در مجلس آينده و مجلس خبرگان نفوذ كرده و از اقليت خارج و به اكثريت تبديل شود، اكنون اتاق فكر خود را فعال و فعاليت گسترده‌اي را در شهرستان‌ها آغاز كرده است.

اين سايت افزوده است: نشر اخبار اختلاف‌انگيز بين دو فراكسيون اصولگراي مجلس پس از تشكيل دولت يازدهم، مهم‌ترين هدف كوتاه‌مدت اين جريان سياسي است؛ به عنوان نمونه رودررو نشان دادن سايت‌هاي نماينده (نزديك به فراكسيون اصولگرايان) و خبرگزاري خانه ملت (نزديك به رهروان) از جمله اختلاف‌افكني‌هاي اين جريان سياسي خاص است كه سايت وابسته به آنان سعي كرده است، به آن بپردازد. ترس از اتحاد دو فراكسيون از زماني شروع شد كه جريان سياسي مذكور، راي اعتماد به صالحي‌ اميري را قطعي مي‌دانست و با تعجب فراوان با عدم اقبال اكثريت نمايندگان ملت مواجه شد. اين تحليل مي‌افزايد: در اتفاقات هفته گذشته مجلس نيز تذكر ۱۵۰ نماينده درباره عزل و نصب‌ها در وزارت علوم ثابت كرد كه ترس اين جريان سياسي خاص از اتحاد دو فراكسيون اصولگرايان و رهروان بي‌جا نبوده بنابراين اتاق فكر اين جريان در اقدامي دستور اختلاف‌افكني ميان دو فراكسيون را صادر كرده است.

در بخش پاياني اين مطلب آمده است: يك منبع آگاه كه به اين جريان سياسي خاص نزديك است در گفت‌وگو با خبرنگار «نماينده» گفت اين جريان تلاش دارد تا تركيب نمايندگان مجلس را براي دور بعد دگرگون كند تا مجلس از نمايندگان اصولگرا خالي شود و در اين خصوص، فعاليت‌هاي خبري گسترده‌اي آغاز شده است.سايت پارسينه هم با درج اين تحليل در صفحه اصلي خود، راي نياوردن ديروز سجادي را حاصل همگرايي نوشته يا نانوشته حداد و لاريجاني عنوان كرده است.

انتقاد عارف از تصميمات دقيقه نودي اصلاح‌طلبان


محمدرضا عارف با تاكيد بر لزوم برنامه‌محور بودن و تشكيلاتي عمل كردن اصلاح‌طلبان گفت: در جريان اصلاحات برخي تجربه‌ها وجود دارد كه در دقيقه 90 و تحت برخي فشارها تصميماتي گرفته مي‌شود كه معمولا اين‌گونه تصميمات معقول نيست.وي گفت: اصلاح‌طلبان بايد افق درازمدتي براي فعاليت‌هاي خود ترسيم و در اين راستا حركت كنند.

منع شدن معاونان و مديران وزارت صنعت از انجام مصاحبه
فارس در گزارشي نوشت: محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت از معاونان و مديران اين وزارتخانه خواسته است تا هيچ‌گونه مصاحبه‌اي نداشته باشند.براساس اين گزارش، يك مقام مسئول در اين زمينه گفت: وزير صنعت از مديران خواسته است تا هيچ‌گونه مصاحبه‌اي نداشته باشند. فارس در گزارش خود آورده است: به گفته اين مقام مسئول، با هماهنگي مدير روابط عمومي وزارت صنعت هر هفته قرار است يك نشست خبري در اين وزارتخانه برگزار و به پرسش‌ها پاسخ داده شود.

نظر هاشمي‌رفسنجاني درباره برخوردهاي تنبيهي با مطبوعات


رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ديدار اعضاي هيات مديره انجمن صنفي عكاسان مطبوعات ايران گفت: بي‌مهري‌ها و برخوردهاي تنبيهي با مطبوعات اگر تخصصي نباشد و برخاسته از اختلافات ‌سليقه‌اي باشد، مخل امنيت شغلي خواهد بود. به گزارش مهر، آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني اين مطلب را در واكنش به گزارشي كه از سوي اعضاي اين انجمن صنفي درباره برخي برخوردها با روزنامه‌نگاران و عكاسان خبري ارائه شده بود، بيان كرد.
*ايران
 گنه كرد در بلخ آهنگري ...

خبر اول اين كه سايت الف متعلق به احمد توكلي نماينده مردم تهران در مجلس كه به صراحت لهجه شهره است در يادداشتي نسبت به حزب اللهي‌ها و نمايندگان مجلس انتقاد كرده است. در مطلب اين سايت ابتدا به مذاكرات ژنو و موفقيت هيأت ايراني و دكتر ظريف اشاره و نوشته شده؛ آيا بر مبناي حق و انصاف جا نداشت ما حزب‌اللهي‌ها امروز در فرودگاه تجمع مي‌كرديم؟ خيرمقدم مي‌گفتيم و از تيم مذاكره‌كننده استقبال مي‌كرديم؟ حتي اگر هدف ما و همه دوستان دلسوز انقلابي تأكيد بيشتر بر مقاومت هم باشد، اين گلريزان لازم بود. هميشه لغز خواندن و تراكت گرفتن و داد زدن جواب نمي‌دهد. گاهي هم سوت و كف لازم است و بايد تشكر كرد. بچه حزب اللهي بايد قلندر باشد.

 نويسنده در ادامه اين سؤال را پرسيده كه پشت پرده عدم رأي اعتماد به وزير پيشنهادي ورزش چيست؟ اين ۱۰۷ نفر چه مي‌گويند؟ در ادامه اين يادداشت تصريح شده كه فردا روزنامه‌ها بايد درباره دليل اين عدم رأي اعتماد چه بنويسند؟ مردم درباره مجلس چه فكر مي‌كنند؟ نمي‌گويند مجلس اصولگرا نمي‌گذارد دولت جديد براي جوانان كار كند؟ مخالفان براي مردم نمي‌گويند معلوم مي‌شود ميلي منفرد، نجفي، سلطاني و بقيه هم سياسي افتادند؟ يك نماينده مجلس در چرايي اين رأي گفته است: رفتار تند سياسي فرجي دانا بعد از رأي اعتماد از مجلس و دهن كجي او به نمايندگان در انتصاب‌ها از دلايل رأي ندادن به سجادي بود. گنه كرد در بلخ آهنگري / به شوشتر زدن گردن مسگري

فيس‌بوك فابيوس پر از انتقاد ايرانيان شد


خبر ديگر اين كه بسياري از ايرانياني كه مواضع وزير خارجه فرانسه در مذاكرات ژنو را نپسنديدند، واكنش اعتراضي خود را در صفحه فيس‌بوك لوران فابيوس نشان دادند. يك ايراني به زبان فارسي در صفحه فيس‌بوك فابيوس نوشت: ما ايراني‌ها بيهوده و بي‌جهت به كشور شما احترام گذاشته‌ايم. الآن فرانسه هيچ چيزي براي جلب احترام ندارد. يك كشور از نظر اقتصادي ورشكسته كه آن چنان در سياست بين‌الملل بي‌اعتبار است كه به آلت دست امارات و عربستان تبديل شده است. ايران دير يا زود با جامعه جهاني دوست خواهد شد و در آن روز بهتر است كه شما براي هميشه در اقتصاد و حتي جامعه ايران منزوي بشويد. اطمينان داشته باشيد حتي اگر امارات و عربستان براي شما ارزشي قائلند به خاطر ايران است. كاربر ايراني ديگري هم به زبان انگليسي نوشته بود: لحظاتي در زندگي سياسي وجود دارد كه يك سياستمدار را به قهرمان و يك سياستمدار را به يك انسان بد تبديل مي‌كند. آقاي فابيوس شما جلوي مذاكرات ايران به سمت صلح را گرفتيد. ما ايراني‌ها در فرهنگ و تاريخ‌مان با فرانسه نقاط مشتركي داريم. لطفاً كلمات سياه و زشتي را بر اين روابط ننويسيد.

حمله به كنسولگري ايران در اربيل


شنيديم كه خبرگزاري فارس خبر داده كه تجمع معترضين به كنسولگري ايران در اربيل عراق با بازداشت مهاجمان و متفرق كردن تظاهركنندگان پايان يافته است. ساعت 3 بعد از ظهر روز جمعه 17آبان‌ماه برخي افراد در اعتراض به آنچه اعدام زندانيان كُرد در ايران مي‌خواندند در پارك «شاندر» اربيل تجمع كردند، اما تجمع اعتراضي اين افراد با حمله به كنسولگري ايران در اربيل تغيير جهت يافت. بنا بر اين گزارش، معترضين براي تجمع در يك پارك مجوز كسب كرده بودند، اما گروهي از آن‌ها با حركت به سمت كنسولگري اقدام به پرتاب سنگ كردند كه به دنبال اين اقدام، نيروهاي امنيتي (آسايش) وارد عمل شده و معترضان را متفرق و 7 نفر از آن‌ها را بازداشت كردند. وزارت كشور اقليم كردستان عراق نيز ضمن محكوم كردن اين حمله، بر مجازات عاملان اين اقدام خشونت بار تأكيد كرد.

تابلوهاي شمر زمانه در خيابان‌ها


با خبر شديم كه بعد از فروكش كردن داستان بيلبوردهاي خياباني با مضمون رابطه ايران و امريكا و مذاكرات بين دو كشور، به تازگي تعدادي تابلو با نيم چهره‌هايي از اوباما، نتانياهو، شيمون پرز و آريل شارون با عنوان «شمر زمانه‌ات را بشناس» در برخي از خيابان‌هاي تهران نصب شده است. اين تابلوها كه گفته مي‌شود، خانه طراحان گرافيك انقلاب اسلامي با الهام گرفتن از ماه محرم و حادثه روز عاشورا طراحي كرده، در بسياري از مسيرهاي پرتردد تهران نصب شده است. سايت خانه طراحان انقلاب اسلامي در اين زمينه نوشته كه اگر هر روز عاشورا و هر زمان كربلاست، هنوز هم صحنه نبرد پابرجاست و نداي هل من ناصراً ينصرني به گوش مي‌رسد و هنوز هم شمر رجز مي‌خواند و هنوز هم چهره‌اش عيان است. شايد اگر ياران حق اندكند، با حسين ماندن را توان ندارند. اگر با حسين بماني، فردا بهشت از آن توست؛ وگرنه، همان تاريكي شب تو را بس كه بهترين راه گريز است. دراين تابلوها نشان داده مي‌شود كه امام حسين(ع) درحال كشتن شمرهاي زمانه است.

تجمع خانواده جمعي از روحانيون قمي در مقابل مجلس

خبر رسيده كه همسران و فرزندان جمعي از روحانيون قمي صبح ديروز در اعتراض به احكام صادره از سوي دادگاه ويژه روحانيت قم براي همسرانشان به صورت كفن‌پوش مقابل مجلس شوراي اسلامي تجمع كرده بودند. تجمع‌كنندگان مدعي بودند كه دادگاه ويژه روحانيت قم همسران آن‌ها را با اتهامات واهي و بدون داشتن مدرك بازداشت كرده است. آن‌ها خواستار رسيدگي مقامات قوه قضائيه و مقننه نسبت به وضعيت همسرانشان بودند.

گفت‌وگوي رؤساي فراكسيون‌هاي مجلس با نهاونديان


دست آخر اين كه روز گذشته در حاشيه جلسه رأي اعتماد به وزير ورزش و جوانان، رؤساي دو فراكسيون اصلي مجلس از فرصت استفاده كرده و به طور جداگانه با رئيس دفتر رئيس‌جمهور گفت‌وگو كردند. در حالي كه جلسه رأي اعتماد ادامه داشت، دكتر حداد عادل و دكتر كاظم جلالي، رؤساي فراكسيون‌هاي اصولگرايان و رهروان ولايت با دكتر نهاونديان سخن گفتند. اين گفت‌وگوي غيررسمي مدت نسبتاً زيادي به طول كشيد.
*جمهوري اسلامي
* يك حزب وابسته به فرقه صوفيه مصر خواهان ممنوعيت عزاداري شيعيان به مناسبت عاشورا در اين كشور شد. به گزارش "شفقنا" حزب صوفي "النصر" از وزارت اوقاف خواست هر نوع فعاليت شيعيان در بزرگداشت عاشوراي حسيني را متوقف كند. در شب نيمه شعبان گذشته نيز عده‌اي از سلفي‌هاي مصر با حمله به خانه‌اي كه شيعيان قاهره در آن جشن ميلاد امام زمان عليه السلام را برگزار كرده بودند، تعدادي از آنان را با وضع فجيعي به شهادت رساندند.

* يك مبلغ سلفي نيز به شيعيان مصر درباره محرم هشدار داد. به گزارش العالم ناصر رضوان رئيس مركز موسوم به نوادگان صحابه اعلام كرد: اين مركز با مراسمي كه شيعيان مصر در روز عاشورا برگزار خواهند كرد، مقابله خواهد كرد. رضوان در مصاحبه با سايت اليوم السابع مصر گفت: ما از همه مردم مصر خواسته‌ايم كه هر مراسم و فعاليتي را كه شيعيان برگزار مي‌كنند يا هم مذهبان خود را به مشاركت در آن فرا خوانده‌اند، به اين مركز اطلاع دهند و ما در روز عاشورا مقابل مسجد (امام) حسين(ع) مستقر خواهيم شد و هرگونه مراسم و فعاليت شيعيان را به مسئولان دولت اطلاع خواهيم داد. وي افزود: شيعيان مصر نبايد با آتش بازي كنند و بايد بدانند كه مصر كشورش سني مذهب است و مردم اين كشور دوستدار صحابه هستند و به شيعيان اجازه نخواهند داد كه امنيت و آرامش كشور را به هم بزنند. اين مبلغ افراطي گفت: در سال گذشته توانستيم مسجد (امام) حسين(ع) را ببنديم و مانع ورود شيعيان به اين مسجد براي برگزاري مراسم مذهبي آنها شويم و يك شيعه كه هنگام بستن مسجد مي‌خواست با نيروهاي امنيتي درگير شود، بازداشت شد و همانگونه كه ورود گردشگران ايراني به مصر ممنوع شد، شيعيان مصر نيز بايد از برگزاري مراسم مذهبي خود منع شوند.

* رئيس مركز اطلاع رساني و ارتباطات ناجا، در پي چاپ مطلبي در ستون جهت اطلاع مورخ 13/8/92 درخصوص عملكرد راهنمائي و رانندگي زنجان، توضيحي ارسال كرده كه ملاحظه مي‌فرمائيد: "نيروي انتظامي در حوزه راهنمايي و رانندگي علاوه بر اقدامات فرهنگي، ملزم به اجراي قوانين مصوب مجلس محترم شوراي اسلامي است و آمار كاهش جرايم و تصادفات رانندگي منجر به جرح و فوت مبين اين موضوع مي‌باشد. گفتني است براساس آمار پليس راهور ناجا و مشاركت مردم فهيم، استان مذكور با وجود قرار گرفتن در مسير استان‌هاي مسافرخيز و ترانزيتي كشور در رعايت قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي در سال 91 از بعد اعمال قانون كاهش 26 درصدي را شاهد بوده است. همچنين به استحضار شهروندان عزيز در سراسر كشور و بويژه زنجاني‌هاي گرامي مي‌رساند مركز نظارت همگاني نيروي انتظامي با شماره 197 نيز آماده رسيدگي به شكايات، پيشنهادات و تقدير و تشكر مربوط به حوزه راهنمايي و رانندگي و ساير بخش‌هاي نيروي انتظامي مي‌باشد."

*قدس

رحيمي: كاره اي نيستم

فارس: محمدرضا رحيمي، معاون اول رئيس جمهور سابق در پاسخ به اين پرسش كه آيا شما در دانشگاه ايرانيان حضور داريد و براي فعاليتهاي آنجا دعوت به همكاري شده‌ايد يا خير، گفت: من آنجا كاري ندارم و وارد دانشگاه ايرانيان هم نشدم.

برخي طلبكارند

جهان: حجت‌الاسلام ناصر رفيعي، استاد حوزه و دانشگاه گفت: هنوز كساني هستند كه كشور را بهم ريخته و باز هم مي‌گويند، حق با ماست كه نبايد نسبت به اين افراد گذشت داشت.

سايت هيأت «ميثاق با شهدا» هك شد

جهان: سايت هيأت ميثاق با شهداي بسيج دانشجويي دانشگاه امام صادق (ع) توسط وهابي هاي جبهه النصره هك شد.

درحال بررسي هستيم


الف: محمدرضا عارف عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام درباره تشكيل حزب جديد خود گفت: ما در حال بررسي هستيم و حتماً در انتخابات مجلس مشاركت جدي خواهيم داشت.

آلن اير:عجله كار شيطان است!

باشگاه خبرنگاران: آلن اير سخنگوي فارسي زبان وزارت خارجه آمريكا درباره نتيجه مذاكرات ايران و1+5گفت: همانطور كه كري اعلام كرد، عجله كار شيطان است، يعني ما نبايد عجله كنيم، البته ما عجله نكرديم، بلكه پيشرفت كرديم.

اظهارات عجيب دلال رابطه ايران وآمريكا

ايرنا: هوشنگ امير احمدي دلال رابطه ايران وآمريكا در اظهاراتي عجيب مدعي شد كه ايران درخواستهاي اصلي گروه1+5از جمله توقف غني سازي 20 درصد را پذيرفته است. امير احمدي ابراز عقيده كرده است كه آنچه آمريكايي ها اعطا مي كنند، خيلي كمتر از چيزي است كه سال 2003 آماده انجام آن بودند.

خشم وليعهد سعودي از بندر بن سلطان


قدس آنلاين: روزنامه وطن نيوز اردن از خشم وليعهد سعودي نسبت به بندر بن سلطان رئيس سازمان اطلاعات عربستان سعودي به دليل ملاقاتش با رئيس دستگاه جاسوسي رژيم صهيونيستي خبر داد.

علت ناتمام ماندن مستند عسكراولادي


فرارو: حاجعلي محمدي تهيه‌كننده «ما نيز روزگاري» كه قصد ساخت مستندي درباره حبيب‌ا... عسكراولادي را داشت، از به ثمر نرسيدن كار به دليل اينكه به گروهش اجازه حضور در بيمارستان داده نشد، ابراز تأسف كرد.

حمله به كنسولگري ايران در اربيل

فارس: تجمع معترضان به كنسولگري ايران در اربيل با بازداشت مهاجمان و متفرق كردن تظاهركنندگان پايان يافت. وزارت كشور اقليم كردستان عراق نيز ضمن محكوم كردن اين حمله، بر مجازات عاملان اين اقدام خشونت بار تأكيد كرد.

واكنش ظريف به اظهارات وزير خارجه بحرين

مهر: محمد جواد ظريف، وزير خارجه، در واكنش به اظهارات وزير خارجه بحرين در خصوص روابط ايران و آمريكا، با بيان اينكه بحث ما الان بهبود روابط با آمريكا نيست، گفت: من نمي دانم كه چرا برخي از كشورها در منطقه از اين موضوع نگران هستند. وزير خارجه كشورمان افزود: من اگر جاي كشورهاي منطقه بودم كمك مي كردم به اينكه مشكل هسته اي حل شود.

كامنت هاي فارسي درصفحه فابيوس


خبرآنلاين: با توجه به مواضع لوران فابيوس وزير خارجه فرانسه خيلي از ايرانيها مقصر اصلي به نتيجه نرسيدن مذاكرات را دولت فرانسه ميدانند. به همين جهت بسياري از كاربران ايراني شبكه اجتماعي فيسبوك، انتقادات خود را به مواضع فابيوس در صفحه شخصي وزير خارجه فرانسه منعكس كردند
تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد