نخستين طرح ملي «موقعيت‌‌يابي زمين‌پايه» رونمايي شد

۱۴۲ بازديد
با حضور سردار دهقان؛

نخستين طرح ملي «موقعيت‌‌يابي زمين‌پايه» رونمايي شد

نخستين طرح ملي «موقعيت‌‌يابي زمين‌پايه» با حضور وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح رونمايي شد. در دومين روز از هفته پژوهش و همزمان با برگزاري جشنواره پژوهش و فناوري و روز وحدت حوزه و دانشگاه، نخستين طرح ملي موقعيت يابي زمين پايه با حضور سردار حسين دهقان ، وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در دانشگاه صنعتي مالك اشتر وزارت دفاع رونمايي شد.

سردار دهقان در جريان رونمايي از اين طرح ملي در جمع خبرنگاران گفت: موقعيت‌يابي  يكي از اركان عمليات نظامي در ابعاد هوايي، زميني و دريايي محسوب مي‌شود.

وي با  اشاره  به كاربردهاي وسيع موقعيت يابي در امور غير نظامي گفت:  موقعيت ياب‌ها در مواردي نظير،  حمل و نقل شهري، جاده‌اي، ريلي ، هوانوردي، كشتي‌راني ،فعاليت‌هاي عمراني و نقشه برداري كه در مجموع به بيش از 270مورد مي‌رسد ، كاربري دارد.

وزير دفاع خاطر نشان كرد: در حال حاضر بيشترين سرويس‌هاي موقعيت يابي از طريق جي‌پي‌اس آمريكا و اندكي نيز از طريق گلوناس روسيه ارائه مي شود و در عين حال ساير كشورها نظير اتحاديه اروپا، چين، هند و ژاپن درصدد ايجاد سامانه‌هاي مستقل از جي پي اس به صورت جهاني يا منطقه‌اي هستند.

سردار دهقان  با اشاره به رويكردهاي اجرايي وزارت دفاع مبني بر طراحي   سامانه‌هاي چند منظوره كه بتواند همزمان بخش هاي كشوري و لشگري را پشتيباني نمايد تصريح كرد اين سامانه ها بخش  هاي گوناگوني را شامل مي شود كه در آينده‌اي نزديك معرفي خواهند شد.

وزير دفاع در تشريح عملكرد سيستم موقعيت يابي گفت :  در روش موقعيت يابي زمين پايه، سيگنال هاي موقعيت يابي از طريق ايستگاه هاي فرستنده راديويي مستقر در زمين پخش شده و كاربران با دريافت سيگنال هاي راديويي موقعيت خود را با دقت مناسب  تشخيص مي دهند.

سردار دهقان در ادامه اظهار داشت:  طرح پايلوت وزارت دفاع  فناوري‌هاي مورد نياز براي يك زنجيره در ابعاد كوچك را جهت اثبات فناوري فراهم آورده است  كه با آزمايش و ارزيابي كيفيت و دوام براي بهره برداري بخش هاي مربوط  توليدي خواهد شد .

وي افزود: سامانه ي موقعيت ياب زمين پايه از زيرسامانه ها  و فناوري هاي متعددي از جمله فرستنده هاي پرقدرت ، آنتن ها ، مكانيزم هاي همزماني فرستنده ها با قدرت چند نانوثانيه و  گيرنده ها  تشكيل شده است.

وزير دفاع با بيان اينكه در حال حاضر فرستنده‌هايي در چند  نقطه كشور نصب و راه‌اندازي شده، افزود: انشاءالله با  نصب و راه اندازي زنجيرهاي ملي در اقصي نقاط  كشور كه از فرستنده‌هاي بسيار پرقدرت چند مگاواتي ،  با پوشش ملي و منطقه اي تشكيل مي شود  ، آحاد مردم اعم از لشكري و كشوري تا پايان سال   1395  از اين ظرفيت مي توانند بهره مند شوند و با اين ظرفيت به دست آمده جمهوري اسلامي ايران  به جمع كشورهاي داراي سامانه موقعيت يابي و ناوبري ملي و مستقل مي پيوندد.

سردار دهقان تصريح كرد : انحصار شكني در حوزه فناوري هاي پيشرفته آن هم در اوج تحريم هاي دشمنان، نشان از ايمان، اراده مستحكم ، دانش و توانمندي بالاي دانشمندان و متخصصان كشورمان است  كه امروز يكي از مصاديق آن را در فناوري موقعيت‌يابي زمين پايه مشاهده مي‌كنيم.

وزير دفاع  در ادامه  از اساتيد، دانشجويان،  محققان و مديران دانشگاه صنعتي مالك اشتر كه اين پروژه و پروژه‌هاي  ملي ديگري  را طراحي، اجرا و به مرحله توليد رسانده اند تشكر و قدرداني كرد.

وي در پايان  با  اظهار اميدواري نسبت به  تلاش و مجاهدت اساتيد، محققان و صنعت گران دفاعي  براي رساندن كشور به قله هاي فناوري هاي پيشرفته  تاكيد كرد: امروز با اين ظرفيت هاي منحصر به فرد، ايران اسلامي قادر است  به عنوان الگو و قطب علمي و فناوري در   منطقه و جهان اسلام مطرح باشد .

در اين جشنواره، از برترين هاي دانشگاه صنعتي مالك اشتر در بخش هاي پژوهشگر ،دانشجو ،پروژه پژوهشي ، پروژه تجاري سازي شده ، واحد دانشگاهي ،نخبه وظيفه ،مدير پژوهشي و نشريات برتر با لوح سپاس ، توسط وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح قدرداني شد .

همچنين در حاشيه اين جشنواره، نمايشگاه آخرين دستاوردهاي علمي ،پژوهشي و فناوري دانشگاه صنعتي مالك اشتر افتتاح و مورد بازديد وزير دفاع و شركت كنندگان در اين همايش قرار گرفت.
تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد