ماجراي معدوم‌شدن شماره تلفن‌هاي ظريف

۱۵۱ بازديد

ماجراي معدوم‌شدن شماره تلفن‌هاي ظريف

نگراني‌هاي مادر درباره ارتباطات فرزند به حدي بود كه پيش از آنكه ظريف به آمريكا برود تمام شماره‌هايي را كه يكي از مسئولان مدرسه علوي به ظريف داده بود را معدوم مي‌كند.محمد جواد ظريف وزير خارجه كشورمان روز جمعه مادر خود را از دست داد. مادر او دختر مرحوم حاج ميرزا علي نقي كاشاني از تجار بزرگ تهران است. 

او درباره خانواده خود مي گويد: خانواده ما خانواده مذهبي سنتي تاجر هم از طرف مادري و هم از طرف پدري بودند. 

پدر محمد جواد ظريف بعد از فوت همسر اولش از اصفهان به تهران مي آيد و با عفت كاشاني (مادر جواد ظريف) ازدواج مي كند. 

ظريف در كتاب آقاي سفير در اين باره مي گويد: پدرم از تجار بنام اصفهان بود. ايشان بعد از فوت همسر اولش به تهران آمد و بعد با مادرم ازدواج كرد. پدرم يك دختر و مادرم نيز يك دختر و پسر از ازدواج قبلي شان داشتند.

ظريف در توضيحات بيشتر درباره حاجيه خانم عفت كاشاني مادر خود مي گويد: مادرم بسيار متدين بود. خانواده شان نيز سنتي و مذهبي هستند. ما در مجموع خانواده مرفهي بوديم و وضع مالي مادر و پدرم خوب بود. هنوز از قبل آن هاست كه زندگي مي كنم و منزل و زندگي من از اموالي است كه پدرم برايم به ارث گذاشته و يا مادرم به من بخشيده است.

خانه اول اين خانواده بين خيابان كاشان و خيابان كمالي، پشت باغ شاه سابق بود. خانه اي بزرگ و قديمي كه تا فوت پدر ظريف اين خانواده در همين خانه ساكن بودند اما بعد از فوت پدر در سال 63، خانواده ظريف از اين منزل به دليل مشكلات اداره آن جابجا مي شود.

اولين برخورد ظريف با جهان خارج به واسطه مادر

در 13 سالگي ظريف؛ حاجيه خانم عفت كاشاني، دچار ناراحتي شديد كمر و سل استخواني مي شود. ظريف در كتاب آقاي سفير مي مي گويد: عمل جراحي ايشان در انگليس انجام شد و مجبور شدند حدود هفت ماه در اين كشور استراحت كنند. اين اولين برخورد من با جهان خارج بود...مادرم همراه برادرش به انگليس رفت. من نيز به همراه پدرم بعد از تمام شدن مدرسه به آن ها پيوستيم و سه ماه تابستان را همراه مادرم گذرانديم. دشواري هايي كه آن سفر داشت، ميگرن من را تشديد كرد.

آن عمل در انگلستان انجام مي شود. چهل سال پيش در انگليس طي يك عمل جراحي هفت ساعته، سه مهره را از كمر مرحوم حاجيه خانم عفت كاشاني بيرون مي آورند و سه مهره را جايگزين آن مي كنند. به گفته ظريف در آن زمان مي گفتند فقط تنها يك پزشك است كه توانايي انجام اين عمل را دارد.

اهميت تربيت مادري بر ظريف در تمام مراحل زندگي اش مشهود است. او مي گويد كه خانواده به شدت محافظه كاري داشته و با وجود توانايي مالي در خانه تلويزيون نداشتند. پدرو مادرش اجازه رفت و آمد با هيچ كس را به او نمي داند و او فقط هر روز صبح به مدرسه مي رفته است. بحث عزيمت او به آمريكا كه پيش مي آيد پدر و مادرش مخالفت مي كنند. نظر مرحوم عفت كاشاني بر اين بود كه در صورت ضرورت او براي ادامه تحصيل به انگليس برود نه آمريكا.

وقتي مادر شماره تلفن هاي ظريف را از بين برد

نگراني هاي مادر درباره ارتباطات فرزند به حدي بود كه پيش از آنكه ظريف به آمريكا برود تمام شماره هايي را كه يكي از مسئولان مدرسه علوي از فارغ التحصيلان مدرسه علوي مشغول به تحصيل در آمريكا به ظريف داده بود را معدوم مي كند. ظريف مي گويد: يكي از مسئولان مدرسه علوي به اسم آقاي عدالتي كه خدا حفظش كند شماره تلفن بعضي فارغ التحصيلان مدرسه علوي را كه در انجمن اسلامي آمريكا بودند، از جمله آقاي حسين وهاجي كه پس از انقلاب وزير بازرگاني شد، به من دادند.

بنده نيز اين شماره ها را در چمدانم گذاشتم. مادرم پس از گشتن چمدان، اين شماره ها را پيدا كرد و از بين برد.تاثير مادر بر زندگي فرزند در تمام مقاطع مشهود بوده است. ظريف در بخشي از خاطرات خود به اقتداري كه مادر از پدر به ارث برده بود و تاثيرپذيري اش از اين اقتدار اشاره مي كند و مي گويد: مادرم و همسرم بسيار بر من تاثير گذاشتند. وضعيت مادرم كه مشخص است. ايشان نه تنها از پدرشان اموال و املاك فراواني به ارث برده اند بلكه مديريت و اقتدار معروف پدرشان را هنوز در سن 85 سالگي دارند.

اقتدار پدري كه ظريف در اين كتاب به آن اشاره كرده است صادق خرازي درباره شجره نامه مادر محمد جواد ظريف مي نويسد: «اين بانوي محترمه از خانداني شريف و نجيب و تحت اشراف پدري محترم تربيت و رشد يافت. قدماء نام حاجي علينقي كاشاني از تجار نامدار و موتمن ايران را بخوبي بياد دارند مرحوم حاجي علينقي كاشاني از جمله تجار و باررگانان محترمي بود كه نقش برجسته اي در پشتيباني از مرجعيت عامه مرحوم ايت الله العظمي بروجردي زعيم جهان تشيع داشت مرحوم حاجي علبنقي كاشاني چون مرحوم ريسمانچي دستمالچي، حاج سيد مهدي خرازي، مرحوم مرحوم حاج صادق ناجي در قوام مرجعيت شيعه در ايران نقش با ارزشي داشتند»


تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد