نيازي نداريم براي بانوانمان از غرب الگو بگيريم/ هنوز كاستي‌هاي فراواني در زمينه حقوق زنان در كشور وج

۷ بازديد
دكتر روحاني در همايش ملي "زنان، نقش آفرينان عرصه اقتصاد و فرهنگ":

نيازي نداريم براي بانوانمان از غرب الگو بگيريم/ هنوز كاستي‌هاي فراواني در زمينه حقوق زنان در كشور وجود دارد

رئيس‌جمهور با بيان اينكه نه مرد را جنس اول مي‌دانيم و نه زن را جنس دوم، گفت: زن و مرد را در برابر يكديگر نمي‌بينيم، زنان در كنار مردم و در كنار مردان و هر دوي آن‌ها عين هم و مانند هم داراي مقام و كرامت انساني هستند، نه زن برتر است و نه مرد بالاتر، نه اين فرو دست است و آن بالا دست نه اين دون است و آن يكي عالي.  سخنراني حجت‌الاسلام و المسلمين دكتر حسن روحاني رئيس‌جمهور كشورمان در همايش ملي "زنان، نقش آفرينان عرصه اقتصاد و فرهنگ" آغاز شد.

دكتر روحاني در ابتدا با تبريك روز فرخنده ميلاد دخت نبي گرامي اسلام حضرت فاطمه زهرا (س) و همچنين حضرت امام خميني(ره) گفت:‌ آيا با وجود شخصيتي در ميان زنان جهان همچون فاطمه(ع) باز هم نياز است كه از مقام و استعداد و شايستگي و عروج زن سخن گفت؛ فاطمه‌اي كه نه تنها الگو براي زنان كه الگو براي همه انسان‌هاست.

وي ادامه داد:‌ فاطمه(س) يعني شهامت، يعني شجاعت، فاطمه(س) يعني حق‌باوري و حق‌مداري، فاطمه(س) يعني دفاع از حق، فاطمه(س) يعني بانويي كه محبت و عشق و صفا را به خانه مولايمان برد و آن را الگويي براي همه همسران جهان قرار داد.

رئيس جمهور اضافه كرد: اين بدان معنا نيست كه احترام و تكريم زنان و سخن گفتن از حقوق بانوان به اين روز و اين هفته و اين ايام اختصاص يابد، اما روز زن و نام فاطمه(س) همان علامتي است كه راه را گم نكنيم و بدانيم مسير راه تعالي بانوان و همه انسان‌ها در چه مسيري قرار دارد.

نه مرد را جنس اول مي‌دانيم و نه زن را جنس دوم

دكتر روحاني افزود: ما طبق معياهاي اصيل اسلامي، نه مرد را جنس اول مي‌دانيم و نه زن را جنس دوم؛ زن و مرد را در برابر يكديگر نمي‌بينيم، زنان در كنار مردم و در كنار مردان و هر دوي آن‌ها عين هم و مانند هم داراي مقام و كرامت انساني هستند، نه زن برتر است و نه مرد بالاتر، نه اين فرو دست است و آن بالا دست نه اين دون است و آن يكي عالي.

وي ادامه داد: در تاريخ ايرانمان از قرن‌ها پيش زنان براي احقاق حقوق خود به پا خواستند، سخن گفتند، عمل كردند و مسير تعالي را پيمودند، آن زمان كه نهضت تنباكو بود آن كسي كه توانست قليان را از كنار شاه بردارد و به زمين بكوبد او يك بانوي شجاع بود كه اين قهرماني را از خود بروز و ظهور داد و وقتي شاه به او اعتراض كرد گفت اين فتواي مرجع تقليد، ميرزاي شيرازي بزرگ است.

زنان و بانوان در نهضت اسلامي و در انقلاب اسلامي نقششان از مردان كمتر نبود

رئيس جمهور گفت: زنان و بانوان همان‌ها هستند كه در نهضت اسلامي و در انقلاب اسلامي نقششان از مردان كمتر نبود، در روز 15 خرداد 42 صبحگاهان وقتي مردم قم در صحن مطهر براي اعتراض به دستگيري امام(ره) اجتماع كردند اين زنان قم بودند كه چادر به كمر بسته و عكس امام(ره) در دست داشته و حتي شمشير به دست داشته وارد صحن قم شدند و با فرياد "يا مرگ يا خميني" قم را به حركت درآوردند؛ اين آغاز نهضت اسلامي ماست كه زنان در صف مقدم بودند.

وي اظهارداشت:  از 17 شهريور و به خاك و خون غلطيده شدن زنان و مردانش و تا 21 و 22 بهمنش همه جا زنان دوشادوش مردان پرچم انقلاب و نهضت اسلامي را بردوش داشتند.

انقلاب اسلامي، فضاي جديدي را براي زنان با ايمان فراهم كرد
رئيس قوه مجريه ادامه داد: انقلاب اسلامي، فضاي جديدي را براي زنان با ايمان فراهم كرد، امام (رضوان الله تعالي عليه) زن را از گوشه خانه با حجاب و عفت به صحنه جامعه آورد، آن مرجع تقليدي كه فتواي صريح داد در برابر آنهايي كه شبهه مي‌كردند زنان در تظاهرات شركت كنند  امام راحل بود، كسي كه جلوي متحجرين ايستاد كه مي‌خواستند در دانشگاه تهران در كلاس‌ها بين دختر و پسر ديوار بكشند امام راحل بود، كسي كه براي حضور زنان در صحنه‌هاي اجتماعي و سياسي شبهه مي‌كردند و در برابر همه آنها ايستاد و راه را براي ارتقاي بانوان و زنان ما فراهم كرد امام(ره) بود.

وي بيان كرد: ما امروز راه و مسير آن امام را طي مي‌كنيم، زنان ايراني در فراز و نشيب‌هاي تاريخي مشكلات فراواني را داشته‌اند و هنوز نيز اين مشكلات به اتمام نرسيده است.

رئيس‌جمهور گفت: زناني كه در دوران حاكميت سنت به يك گونه مشكلات داشتد و گرفتار بودند و در زمان ظهور و بروز تجدد و مدرنيته نيز از سوي ديگر آن زمان انها را زنداني نه خانه كه اتاق آن هم نه اتاق اول حياط، آخرين اتاق و پستو اين چنين مقام و شان و موقعيت زن را فرو كاستند و نه در زمان تجدد كه عده‌اي خواستند زنان بازيچه و ابزار دست مردان قرار گيرند؛ در هر دو دوره به بانوان و زنان ما ظلم شد اما بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، قدم‌هاي مهمي برمبنا و معيار احكام خدا برداشته شد.

آنهايي كه از آزادي زن به معناي مشروع اسلامي مي‌ترسند اين اعتقاد غلط را پاي دين و اسلام و قرآن ننويسند

دكتر روحاني ادامه داد: زني كه استقامت مي‌كند و مردي كه استقامت مي‌كند، عبادتش، قنوتش، اطاعتش همه را قرآن در كنار يكديگر قرار مي‌دهد پس آنهايي كه از آزادي زن به معناي مشروع اسلامي و از حضور زن و از تعالي زن مي‌ترسند و يا ايده و اعتقادي دارند لطفا اين اعتقاد غلط را پاي دين و اسلام و قرآن ننويسند.

وي افزود: خداوند اجر و پاداش هيچ كدام را نه مرد و نه زن را فراموش نمي‌كند، راست است و درست است كه مادري و مقام مادري مقام بسيار بالاست، جاي ترديد نيست اما مگر وقتي پدر به جامعه مي‌آيد وظيفه پدري يا حق پدري يا مسئوليت پدري را فراموش مي‌كند؟ مادر هم اگر به جامعه آمد مسئوليت مادري و وظيفه مادري را فراموش نخواهد كرد.

دكتر روحاني گفت: درست است كه هيچ وظيفه و رسالتي را بالاتر از تربيت فرزندان و انسان‌ها نمي‌توانيم قرار دهيم، اما آيا تربيت فرزندان و رسيدگي به امور خانه و رئيس خانه بودن با حضور در جامعه و رسالت‌هاي اجتماعي و فرهنگي و اقتصادي در تضاد است؟

وي بيان كرد: آيا تنها خانه مامن زنان است؟ ما اين امنيت را بايد به اداره و جامعه و خيابان و همه جاي كشور گسترش دهيم.

دكتر روحاني افزود: زنان جامعه ما وقتي به تاريخ 4 دهه گذشته و 5 دهه گذشته در دوران نهضت اسلامي و پس از انقلاب نگاه مي‌كنيم مي‌بينيم به عنوان انسان‌هايي كه مبارز بودند در برابر استبداد و رژيم استبداد ايستادگي و مقاومت كردند، صبور و استوار بودند و به عنوان همسران و مادران رزمندگان و شهيدان و جانبازان و آزادگان با صبرشان و ايستادگي‌شان به همه روحيه دادند و كشور را از تجاوز متجاوزين نجات دادند.

رئيس‌جمهور افزود: زنان يعني انسان‌هاي هوشمندي كه با تلاش و استعدادشان در دانشگاه و مدرسه و بيمارستان و كارخانه و همه جا حضور يافتند؛ حضوري موثر و حضوري تاثيرگذار.

وي تصريح كرد: كجاست كه امروز ما حضور زنان را احساس نمي‌كنيم؟ در مدرسه، دانشگاه در معلمي مدارس و دبيرستان، در مراكز تحقيقاتي، در آزمايشگاه‌ها، در مطب پزشكان، در بيمارستان‌ها؟ كجا هست كه زنان والا و شريف ما حضور ندارند.

زنان پاسدار عفت جامعه هستند
وي گفت:‌ چرا عده‌اي حضور زنان را تهديد احساس مي‌كنند؟ زن چه تهديدي است؟ بعضي فكر مي‌كنند به محض اينكه زن از درب خانه خارج شد عرش اخلاق و عفت عمومي به اهتزار درامده است، چرا اين چنين مي‌انديشيد؟ زنان خود پاسدار عفت جامعه هستند.

رئيس قوه مجريه اظهارداشت: ترديد نكنيد حضور زنان در صحنه‌هاي اجتماعي فرصت است، تهديد نيست، اگر اشكالي در گوشه اي وجود دارد به خود بانوان ما واگذار كنيد ،بگذاريد خود آن‌ها حل و فصل كنند، با خشونت و تبختر و تكبر با زنان عزيز جامعه ما برخورد نكنيد.

خشونت و تبعيض فرهنگي را براي زنانمان نخواهيم پذيرفت
دكتر روحاني ادامه داد: ما نه فرهنگ خشونت و نه خشونت فرهنگي نه فرهنگ تبعيص نه تبعيض فرهنگي نه فرهنگ افراط نه افراطي‌گري فرهنگي را براي جامعه مان به ويژه براي زنانمان نخواهيم پذيرفت.

وي بيان كرد: امروز زنان ما در تمام صحنه‌ها با وقار، با كرامت، با شخصيت باعفاف همانند مردان فعاليت مي كنند، مگر مي‌توانيد شما نيمي از جامعه را فراموش كنيد؟ مگر مي‌شود 50 درصد اعضاي جامعه را به گوشه‌اي راند و يا در حاشيه گذاشت؟ زنان بايد داراي فرصت برابر مصونيت برابر و حقوق اجتماعي برابر باشند.

رئيس قوه مجريه افزود: ما براي اينكه در مسير راه به مقصد برسيم، راهي طولاني در پيش داريم اقدامات بسيار ارزشمندي براي زنان در زمينه علم و دانش و تحصيل در زمينه كار و اشتغال و تحقيق فراهم شده است، امروز زنان ما در همه بخش‌هاي فرهنگي و اقتصادي حضور دارند.

وي گفت: در كدام فيلمي هست كه شما حضور برجسته زنانمان را به عنوان بازيگر يا حتي كارگردان يا حتي فيلمنامه نويس يا حتي محقق نبينيد و مشاهده نكنيد؟ در كدام دانشگاه و كدام دبيرستان و مدرسه است كه حضور فرهيخته زنان را نبينيد و مشاهده نكنيد؟ در كدام كارخانه در كدانم صحنه كار مخصوصا در شرايط پپيشرفت علمي و تكنولوژيكي؟ امروز شرايط كسب و كار الكترونيك راي خانم‌ها مهياتر است تا ديروزي كه تجارت الكترونيك و كسل و كار الكترونيك وجود نداشت، امروز با پيشرفت و علم و دانش صحنه‌هاي فراواني براي حضور زنان ما از ديروزمهياتر است و ما نيازي نداريم براي بانوانمان و راه آينده آن‌ها از غرب تبعيت كنيم يا از آن‌ها الگو بگيريم.

دكتر روحاني تصريح كرد: روز زن، روز فاطمه اطهر(س) است، زن يعني انساني كه توان پيمودن راه فاطمه(س) و فاطمه(س) شدن را دارد و اين بالاترين اسوه و الگو براي زنان جامعه ماست، نه تنها در اقتصاد و فرهنگ كه اين همايش به نام كارآفرينان در عرصه فرهنگ و اقتصاد است و امسال سخن اصلي رهبري فرهنگ و اقتصاد بوده بلكه در تمام صحنه‌ها زن‌ها حضور داشتند و خواهند داشت.

اعتراف مي‌كنم هنوز كاستي‌هاي فراواني در زمينه احقاق حقوق زنان و عدالت جنسيتي در كشور وجود دارد
رئيس‌جمهور ادامه داد: اما در عين حال هنوز ظلم و خشونت نسبت به زنان پايان نيافته است، از روستاها گرفته كه زنان زحمتكش ما در مزرعه و در كنار كارگاه قالي بافي و در هنرهاي دستي و همه جا بار سنگين اقتصاد روستا را بردوش مي‌كشند تا زنان شهري و حتي مركز كشور ما هنوز زناني هستند كه از رفتار ناعادلانه مردان نه تنها در فغانند حتي در هراسند و اين دوران بايد پايان يابد.

وي اظهارداشت: ما امروز زناني را در جامعه‌مان داريم كه از بسياري از حقوق برخوردارند، اما هنوز هم كاستي‌هاي فراواني وجود دارد، من هم به وصف يك حقوقدان و هم به وصف رئيس دستگاه اجرايي كشور اعتراف مي‌كنم كه هنوز كاستي‌هاي فراواني در زمينه احقاق حقوق زنان و عدالت جنسيتي در اين كشور وجود دارد.

نظام جمهوري اسلامي خود را مرهون حضور فعال زنان آگاه و مشاركت‌جو مي‌داند
رئيس جمهور بيان كرد: دولت تدبير و اميد و بالاتر از آن، نظام جمهوري اسلامي و انقلاب اسلامي خود را مرهون حضور فعال زنان آگاه مشاركت‌جو در صحنه اجتماع و در پاي صندوق آرا مي‌داند و اين عهدي كه دولت تدبير و اميد از روز اول با دختران و زنان و بانوان عزيز جامعه ما داشته است كه فرصت‌هاي بيشتري را براي حضور آن‌ها مهيا كند براين عهد وفادار خواهد ماند.

رئيس قوه مجريه گفت: در بسياي از زمينه‌ها من دست ياري را به سوي ملت، به سوي خود بانوان و به سوي اركان ديگر نظام دراز مي‌كنم، براي اينكه ما به هدف نهايي براي احقاق حقوق زنان برسيم بايد همه مشاركت و كمك كنند.

فقها نياز امروز جامعه را با منابع پوياي فقه و منابع عظيم اسلامي ما منطبق سازند

دكتر روحاني ادامه داد: براي تبيين و باور جايگاه زنان و حقوق زنان بايد انديشمندان، فرهيخنگان، اساتيد به ويژه حقوقدانان و فقهاي انديشمند با فقه پويا به صحنه بيايند و بايد نياز امروز جامعه را با منابع پوياي فقه و منابع عظيم اسلامي ما منطبق سازند كه اسلام ما براي هر زمان و هر دوره‌اي ، راه و مسير تعالي و فلاح و رستگاري آماده كرده است.

وي افزود: اميدوارم اين اجتماع و اين اقدام معاونت امور زنان و خانواده رياست جمهوري اولين قدم و آغاز راه باشد، من از اين معاونت مي‌خواهم با همكاري با مراكز تحقيقاتي با انديشمندان و جوامع مردم نهاد و جامعه مدني و بخش خصوصي و بخش‌هاي عمومي با همه دلسوزان همكاري و مشاركت كنند و راه را براي فرصت بيشتر خدمت زنان به جامعه هموارتر كنند چرا كه مي‌دانم بدون شما مادران و زنان در اين كشور اعتدال اميد و تدبير استقرار نخواهد يافت.

رئيس جمهور اضافه كرد: اين شما هستيد كه بايد نهال اميد را در خانه‌ها غرس كنيد، اين شماها هستيد كه بايد نشاط را در خانه نه تنها در دل فرزندانتان،حتي همسرانتان، پدرانتان و مادرانتان روز به روز بيشتر كنيد، اگر پيشرفت مي‌خواهيد از خانه شروع مي‌شود، اگر تعالي مي‌خواهيد از خانواده شروع مي‌شود.

وي در پايان خاطرنشان كرد: اين حرف درست است كه خانواده اساس و بنيان اصلي براي اجتماع و جامعه ماست، اين سخن به حق است كه اصلاح از داخل خانه آغاز مي‌شود اما بايد بدانيم اگر به نيمي از جمعيت كشور توجه نكنيم در آن كشور شاهد رشد و توسعه واقعي نخواهيم بود و قطعا با حضور زنانمان با حق زن با نقش زن با توان زن ما شاهد جامعه‌اي بهتر و توسعه يافته تر خواهيم بود.
تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد