بررسي نقاط اختلاف ايران و عربستان سعودي؛

۱۴۶ بازديد
بررسي نقاط اختلاف ايران و عربستان سعودي؛

آيا يخ روابط تهران و رياض آب مي‌شود؟/ اختلافات مبنايي ايران و عربستان در مساله هسته‌اي و بحران سوريه

سياست غرب در قبال اين دو همسايه مسلمان است. غرب همواره با سياست ايران هراسي سعي كرده است تا اين دو كشور را از هم دور سازد و البته در اين راه نيز موفق بوده است. آمار و ارقام نشان دهنده آن است كه عربستان سعودي بزرگترين خريدار تجهيزات نظامي است و اين كشور بيشتر تسليحات نظامي را از آمريكا خريداري كرده است. اين وضعيت هم از لحاظ سياسي و هم از لحاظ اقتصادي در راستاي منافع آمريكاست. تنش سياسي در منطقه خاورميانه با توجه به بحران سوريه شدت گرفت. در اين ميان عربستان سعودي كه اينك به عنوان ژاندارم غرب در منطقه خاورميانه شناخته مي شود، خود را در كورس رقابتي شديد با ايران مي بيند. از همين رو تنش‌ها و اختلاف نظر عربستان با كشورمان شدت گرفته است. كارشناسان سياسي اختلافات ايران و عربستان را مبنايي قلمداد مي‌كنند و معتقدند كه نزاع اين دو كشور در صحنه سوريه يكي از اين موارد مبنايي است.

از سوي ديگر، عربستان سعودي يكي از مخالفين توافق هسته‌اي ايران و پنچ قدرت جهاني است و در اين خصوص آنچنان آشكار اقدام كرده است كه برخي از كارشناسان عملكرد سياست خارجي اين كشور را مانند يك بچه حسود تعبير كرده‌اند. اما در اين ميان نشانه‌هايي از ايجاد ارتباط براي بهبود اوضاع نيز به چشم مي خورد. دعوت شاه عربستان از اكبر هاشمي رفسنجاني، رئيس دولت سازندگي نيز از اين نشانه‌هاست. اما اينكه چگونه يخ روابط تهران و رياض آب خواهد شد، اين سئوالي است كه با توجه به رويدادهاي منطقه و منافع ايران و عربستان در منطقه خاورميانه بايد بدان پاسخ گفت.

 در اين باره، روزنامه الراي كويت به نقل از يك منبع نزديك به رياست جمهوري ايران نوشت: اوضاع كنوني تنها به ارسال سيگنال‌هاي مثبت بين ايران و عربستان سعودي منحصر نمي‌شود بلكه روابط طرفين به سمت مبادله پيام و گام‌هاي عملياتي رسيده كه با هدف تعيين برنامه كاري اساسي براي شكستن يخ روابط رياض و تهران انجام شده است.

وي در ادامه افزود: برقراري رابطه بين رياض و تهران به ميانجي نياز ندارد به دليل اينكه دوستان در منطقه به روابط مستقيم و دائمي براي نزديك كردن ديدگاه ها و بررسي مشكلات موجود نياز دارند كه برخي از آنها بنيادين است و به امنيت ملي و مصالح استراتژيك دو كشور ارتباط دارد.

ابن منبع آگاه با اشاره به اينكه مقدمات ديدار مستقيم بين مقامات ايران و عربستان براي شكسته شدن يخ روابط بين دو كشور مهيا شده است افزود: رايزني‌هاي آتي بين دو كشور شامل پرونده‌هايي مانند عراق، يمن، سوريه و به ويژه پرونده هسته‌اي ايران كه تهديدي براي هيچ يك از كشورهاي خاورميانه نيست، مي‌شود كه ايران آن را از طريق بازكردن درهاي نيروگاه‌هاي خود به اثبات رسانده است.

وي در بخش ديگري از مصاحبه خود گفت: پرونده تسليحات پيشرفته ايران تهديدي براي منطقه نخواهد بود بلكه سامانه دفعي محض بوده كه پس از تهديدات ادامه داري كه امريكا و اسرائيل در قبال ايران مطرح كرده و تلويحا به حمله به زيرساخت ها و مصالح ملي ما تهديد كردند، پيشرفت كرد.

اما موضوع قابل توجه در اين زمينه، سياست غرب در قبال اين دو همسايه مسلمان است. غرب همواره با سياست ايران هراسي سعي كرده است تا اين دو كشور را از هم دور سازد و البته در اين راه نيز موفق بوده است. آمار و ارقام نشان دهنده آن است كه عربستان سعودي بزرگترين خريدار تجهيزات نظامي است و اين كشور بيشتر تسليحات نظامي را از آمريكا خريداري كرده است. اين وضعيت هم از لحاظ سياسي و هم از لحاظ اقتصادي در راستاي منافع آمريكاست.

درواقع عربستان سعودي نيز با توجه به شروع جنبش‌هاي مردمي در كشورهاي مسلمان خاورميانه احساس خطر جدي كرد و اين مساله سبب شد تا روابط آمريكا و عربستان مستحكم تر شد. زيرا با توجه به تزلزلي كه حاكمان مستبد و حكومت هايي نظير عربستان در لايحه هاي زيرين و بطن اجتماع خود احساس مي‌كنند سبب مي شود كه اين حكومت‌ها براي تقويت خود به قدرت هاي جهاني تكيه كنند.

عربستان سعودي در كورس رقابتي با ايران در زمين سوريه با شكست مواجه شد و از سوي ديگر اختلافاتي كه در سيستم حكومتي آل سعود بوجود آمد، اين كشور را دچار تغييراتي كرد. مهمترين اين مسائل بركناري «بندربن سلطان»، رئيس سابق سازمان اطلاعات اين كشور بود. موضوعي كه گفته مي شود آمريكا نيز در آن دست داشته است. چراكه اختلافاتي كه پيش از اين ميان آمريكا و عربستان سعودي بوجود آمد از عملكرد يكه تازانه و خشونت طلبانه بندربن سلطان ناشي مي شد كه يكي از عوامل عزل بندربن سلطان نيز تصميم عربستان براي بهبود روابط با آمريكا بود.

به هرجهت بهبود روابط عربستان سعودي و ايران با توجه به حوزه رقابتي كه با يكديگر دارند كاري بسيار مشكل است اما به نظر مي رسد با بركناري بندربن سلطان و تعديل برخي از سياست‌هاي آل سعود در قبال ايران اين مساله تا اندازه اي قابل حل باشد اما در اين ميان نكات منفي در روابط ايران و عربستان بيشتر از نكات مثبت وجود دارد.
تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد