حمله سايبري تجاوز به خاكمان محسوب مي‌شود

۱۵۶ بازديد
سردار جلالي:

حمله سايبري تجاوز به خاكمان محسوب مي‌شود/ ايجاد ساز و كارهاي دفاع و حمله سايبري در كشور

رئيس سازمان پدافند غيرعامل در افتتاحيه دومين كنفرانس ملي دفاع سايبري در دانشگاه امام حسين (ع) گفت: تجاوز سايبري به جمهوري اسلامي تجاوز به خاكمان محسوب مي‌شود و بايد در جهت ساز و كارهاي دفاع و حمله سايبري برآييم.، دكتر سردار غلامرضا جلالي صبح امروز (يك‌شنبه 21 ارديبهشت‌ماه) در افتتاحيه دومين كنفرانس ملي دفاع سايبري كه در دانشگاه امام حسين (ع)  برگزار شد، گفت: با ورود كاركردهاي فناوري اطلاعات در فضاي سايبري حوزه‌هاي مختلفي به وجود آمده است كه همين امر باعث پيچيدگي در فضاي سايبري مي‌شود و فناوري‌هاي موجود در فضاي سايبري، تعريف اين حوزه را با مشكل روبرو ساخته است. 

وي افزود: در سال ۲۰۰۰ صرفا شبكه‌ها و نرم‌افزار‌ها فضاي سايبري را تشكيل مي‌دادند كه به تدريج تا به امروز گسترش يافته است و به همين دليل است كه اين فضا پيچيدگي خاص خود را دارد. 
رئيس سازمان پدافند غيرعامل در ادامه اظهار داشت: عده‌اي فضاي مجازي را براي درك فضاي سايبري عنوان مي‌كنند كه همين امر فضاي انتزاعي را در ذهن ما تداعي خواهد كرد ولي امروزه همه زندگي بشر در اين فضا شكل گرفته و حوزه‌هاي نيازمندي بشر در آن به وجود آمده است به شكلي كه بعضي‌ها مي‌گويند فضاي سايبري، فضاي زندگي است. 

سردار جلالي ادامه داد: وقتي اين فضا برپايه نظامي- جنگي شكل مي‌گيرد سخنان و ادبيات خاص خود را مي‌طلبد و تلاش اين كنفرانس بر اين است كه حتي يك ورق از اين ادبيات را به جلو ببرد. 

وي هم‌چنين خاطرنشان كرد: مفاهيم مشتركي در حوزه‌هاي دفاع سايبري وجود دارد كه اگر ادبيات آن باز نشود جدي گرفته نشده و يا درك صحيحي از آن اتخاذ نمي‌شود، پس بايد اولين درگيري‌هاي ذهني در رابطه با مفاهيم دفاع سايبري در دانشگاه‌ نظامي شكل بگيرد. 

سردار جلالي با تاكيد بر حملات گسترش‌يافته در فضاي سايبري گفت: ما در چند سال اخير جزء كشور‌هايي هستيم كه  به آن حمله سايبري شده لذا بايد درك شود كه تجاوز به اين فضا تجاوز به خاكمان محسوب مي‌شود و مسئولان بايد با توجه توجه به ادبيات خاص دفاعي- سايبري بايد اين امر را درك كنند، به همين دليل ادبيات دفاع سايبري در كشور ما يك دانش اساسي است. 

سردار جلالي در راستاي برگزاري اين كنفرانس گفت: يكي از تلاش‌هاي اين كنفرانس توسعه ادبيات سايبري به شكلي است براي مسئولان قابل فهم باشد تا در اين حوزه با اتخاذ رويكردي از خاك‌مان دفاع كنند. 

وي خاطرنشان كرد: همان‌طور كه آمريكايي‌ها عنوان كردند كه حمله به فضاي سايبري ما حمله به خاك‌مان است و در صورت مواجه با آن با كشور متخطي وارد جنگ خواهيم شد، ما نيز بايد در تكاپوي اين موضوع قرار بگيريم و به اين چالش بپردازيم. 

رئيس سازمان پدافند غيرعامل افزود: حمله روسيه به گرجستان و حملات اخير به شبه‌جزيره كريمه كه از نمونه‌هاي جنگ سايبري محسوب مي‌شود، درواقع باعث اتخاذ رويكردي مي‌شود كه اولويت‌هاي فضاي سايبري در آن نمود پيدا مي‌كند و امروزه استراتژي بگونه‌اي است كه هر نوع جنگي در هر كشوري به طور قطع تبعات حمله سايبري را در پي خواهد داشت. 

سردار جلالي در ادامه ضمن گوشزد نكاتي در مورد جنگ سايبري اظهار داشت: نكته مهم در جنگ‌هاي سايبري حوزه‌هاي اهداف اين جنگ است كه مي‌توان به آن تحت عنوان سرزمين‌هاي جنگي پرداخت و بايد گفت در اين جريان سلاح‌هاي سايبري تفاوت‌هاي بسياري با ويروس‌ها و كرم‌هاي فضاي سايبري دارد البته در اين نوع جنگ‌ها سطح تهديد سايبري نكته تعيين‌كننده‌اي است. 

اين سردار سپاه پاسداران در مورد دفاع سايبري در كشور آمريكا گفت: آمريكا اولين كشور دنيا است كه رسما براي فناوري‌هاي سايبري فرمانده تعيين كرده و فرمانده سايبري آن به سه بخش فرماندهي دفاع سايبري، فرماندهي حمله سايبري و فرماندهي تركيبي تقسيم مي‌شود و جدا از آن در فرماندهي نيروهاي دريايي، زميني، هوايي و فضايي ارتش آمريكا فرماندهي دفاع سايبري وجود دارد. 

وي در ادامه يادآور شد: در بررسي‌هاي ما مشخص شده كه رسوايي  آمريكايي‌ها در حمله به سايت نطنز باعث شده تا سران اين كشور تغييرات جديدي را در فضاي سايبري خود به وجود آورند. 

سردار جلالي تاكيد كرد: اين نوع جنگ ابزار خاص خود را مي‌خواهد و آمريكايي‌ها معتقدند بهترين دفاع حمله است و بايد همه منافع را در فضاي سايبريك خود براي انسجام دفاعي داشته باشند لذا ما نيز بايد توجه كنيم كه اين جنگ شروع شده و اولين حمله رسمي نيز بر عليه ما اتفاق افتاده است و بايد در جهت ساز و كارهاي دفاع و حمله سايبري برآييم. 

سردار سپاه پاسداران اضافه كرد: ما در حوادث اخير نشانه‌هايي از حملات سايبري دشمن را در اين فضا مي‌بينيم، رويكرد ما در مواجه با اين نوع حمله‌ها استراتژي دفاع سايبري بوده كه اقداماتي واكنشي را در پي خواهد داشت و اين فضا مجازي نيست بلكه فضاي جنگ است و همان‌طور كه در سرويس‌هاي امنيتي دفاعي خود اقتدار داريم بايد در اين فضا نيز اقتدار خود را ثابت كنيم. 

وي در پايان خاطرنشان كرد: ما بايد در بهداشت سايبري كه برپايه اقدامي پيش‌دستانه است به جلو حركت كنيم و اقدامي اقتدارگونه در اين راستا داشته باشيم.
تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد