نتايج واقعي جنگ تبليغاتي آمريكا عليه داعش

۱۵۴ بازديد
نتايج واقعي جنگ تبليغاتي آمريكا عليه داعش

آخرين آمارها از تحركات داعش در عراق و سوريه / پيشروي داعش در سايه جنگ ساختگي ائتلاف + تصاوير

هرچند نيروهاي ائتلاف در طول يك هفته گذشته به بهانه‌ مبارزه با داعش بخش‌هاي مختلف عراق و سوريه را بمباران كردند اما ظاهرا نحوه حملات هوايي به تحكيم مواضع داعش كمك كرد تا جايي كه اين گروه موفق شد پس از مدت‌ها تحميل شكست از ارتش سوريه و عراق در قسمت‌هايي از خاك اين دو كشور پيشروي كند.

سرويس سياسي«فردا»: بسياري از كارشناسان نظامي معتقدند كه استفاده از بمباران هوايي در مقابله با جنگ‌هاي چريكي گروه‌هاي تروريستي چون داعش نمي‌تواند راه مناسبي براي مقابله با اين گروه‌ها باشد و قطعا حملات هوايي ائتلاف اهداف ديگري را از بمباران عراق و سوريه دنبال مي‌كند.

رسانه‌هاي خبري روز گذشته از پيشروي داعش تا يك ‌كيلومتري شهر كوباني در شمال سوريه خبر دادند و پيش‌بيني كردند كه احتمالا داعش به محض تصرف اين شهر جنايت گسترده‌اي را آغاز خواهد كرد چرا كه مردم كوباني با مقاومت خود تا مذت‌ها مانع پيشروي داعش شدند.

همچنين روزنامه انگليسي ديلي ميل مدعي شد؛ "بنياد امداد رساني و آشتي خاورميانه" تاكيد كرده است كه داعش در حال نزديك شدن به پايتخت عراق است.سخنگوي بنياد مذكور ادعا كرده است كه داعش دو كيلومتر تا ورود به بغداد فاصله دارد.در عين حال، روزنامه اينديپندنت هم در گزارشي به قلم "پاتريك كاكبرن" مدعي شد: حملات هوايي آمريكا نتوانسته است داعش را به عقب نشيني در عراق وادار كند و تروريست‌هاي اين گروه فقط يك ساعت تا بغداد فاصله دارند.

البته نيروهاي ارتش عراق با همكاري پيشمرگان كرد و نيروهاي مردمي توانسته‌اند پيشروي‌هاي خوبي در اطراف تكريت انجام دهند و احتمال آژادسازي اين شهر در آينده نزديك وجود دارد.

يك نكته بسيار حائز اهميت درخصوص مبارزه با داعش در عراق و سوريه كوتاه نبودن زمان نتيجه‌گيري در برابر گروه‌هاي تروريستي است و احتمالا با بهبود مواضع ارتش اين دو كشور تا سال‌ها پاكسازي تروريست‌ها به طول خواهد انجاميد.

از سوي ديگر هدف قرار دادن تاسيسات زيربنايي سوريه نه‌تنها به تضعيف موضع تروريست‌ها نمي‌انجامد بلكه به‌مرور زمان با تحت فشار قرار دادن حكومت مركزي سوريه و تحميل هزينه‌هاي سنگين بازسازي موجب تقويت موضع تروريست‌ها خواهد شد. كارشناسان نظامي واقف هستند كه وجود تاسيسات زيربنايي يكي از عوامل مهم در جنگ‌هاي فرسايشي است لذا هدف قرار گرفتن اين تاسيسات توسط نيروهاي ائتلاف هيچ توجيهي ندارد.

توماس پرت تحليل‌گر مسائل سوريه در مصاحبه با گلف نيوز مي‌گويد: ما در مورد يك ارتش منظم صحبت نمي‌كنيم بلكه داعش يك گروه شبه‌نظامي است كه داراي زيرساخت‌هاي ثابت نيست نيروهاي ائتلاف مناطق اطراف شهر كوباني را بمباران كردند اما اين اقدامات هيچ كمكي به كاهش پيشروي نيروهاي داعش نكرد. فقط در يك مورد از حملات نيروهاي ائتلاف 22 تن از مردم عادي كشته شدند و يك كارخانه توليد آرد هدف قرار گرفت و مجموع اين اتفاقات يعني حملات هوايي نتوانسته است موفق باشد.

آمريكايي‌ها با حمله به پالايشگاه گاز و نفت در شرق سوريه مدعي هستند كه مانع درآمد 2 ميليون دلاري داعش از طريق فروش نفت شده‌اند اما يك كارشناس سوري مدعي شد كه عمده درآمد داعش از طريق باج‌خواهي و آدم ربايي تامين مي‌شود و اين گروه قابليت چنداني در استفاده از تاسيسات پالايشگاهي ندارد.

آمريكا تاكنون 4100 سورتي پرواز بر فراز عراق انجام داده است از طرف ديگر عربستان، بحرين، اردن، امارات و برهي كشورهايي اروپايي هم حملاتي را انجام داده‌اند اما اين ميزان از حملات هوايي تاثير محسوسي بر عملكرد داعش نداشته است. كارشناسان معتقدند با ادامه روند حملات هوايي بزودي تعداد پروازهاي آمريكا در عراق از حملات سال 2011 ناتو در ليبي پيشي خواهد گرفت.

آمريكا تاكنون 224 حمله هوااي عليه مواضع داعش در عراق و 66 حمله عليه داعش در سوريه انجام داده است كه در مجموع اين حملات با 43 جنگنده ايالات متحده و 23 فروند جنگنده‌هاي كشورهاي عرب منطقه صورت گرفته است. پيش بيني مي‌شود كه مرحله اول جنگ عليه داعش حدود 2.5 ميليارد دلار هزينه به آمريكا و متحدانش در منطقه تحميل كند.

ظاهرا پيش روي نيروهاي ارتش عراق و سوريه با هزينه بسيار پايين تر اثر بيشتري بر تحركات داعش داشته است در آخرين اقدامات ميداني روز گذشته ارتش سوريه توانست دو شهرك «البويضه» و «المصاصنه» را در استان حماه آزاد كند و بزودي دو شهرك اللطامنه و مورك نيز از كنترل تروريست‌ها خارج خئاهد شد.


تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد