تنگ‌تر شدن حلقه محاصره داعش

۱۶۸ بازديد
تنگ‌تر شدن حلقه محاصره داعش/حضور سردار سليماني جبهه واحد ايجاد مي‌كند سردار جواني با اشاره به نقش موثر سردار سليماني در پيروزي هاي اخير نيز گفت: سرلشكر سليماني يك چهره شناخته شده جهاني و از دلاوران دوران دفاع مقدس است و در هر زمان كه احساس كند كه در صحنه‌اي موثر خواهد بود در خط مقدم حضور پيدا مي كند. افرادي چون ايشان كه در اين عرصه قدم گذاشته اند راه را آگاهانه انتخاب كرده اند. ارتش عراق با حمايت نيروهاي مردمي و عشاير در يكي از بزرگ‌ترين عمليات نظامي خود توانست به طور كامل بر شهر «جرف الصخر» و اطراف آن تسلط يابد و پرچم داعش را از ساختمان‌هاي شهر پايين كشد. اين پيروزي بعد از شكست نيروهاي داعش در آمرلي رخ داد. در عمليات آزادسازي منطقه جرف‌الصخر نيروهاي مقاومت و ارتش عراق نسبت به پاكسازي منطقه وسيعي از خاك عراق اقدام كردند كه در نتيجه بسياري از مناطق از اشغال نيروهاي داعش خارج شد. اين در حاليست كه بسياري از رسانه‌ها و كارشناسان سياسي معتقدند كه  پيروزي هاي اخير ارتش عراق ، در سايه حمايتهاي ايران به دست آمده است و اين در ميان پيروزي در جرف الصخر را از آن رو مهم مي‌دانند كه پيروزي در اين نبرد حساس، بدون كمك هوايي ائتلاف آمريكايي بدست آمد.

•    برنامه تروريستي داعش و آمريكا در مسير شكست قرار دارد 

در اين خصوص دكتر يدالله جواني در گفتگو با «فردا»، با اشاره به تحولات يك ماه گذشته در عراق گفت: تحولات يك ماهه گذشته در عراق نشان داد كه يكي از پيچيده ترين نقشه‌ها و توطئه‌هاي آمريكا با شكست مواجه شده است. اگر به عقب بازگرديم مي‌بينيم كه جريان داعش در عراق و سوريه داراي عقبه‌اي است كه در اين عقبه نقش آمريكا و برخي كشورهاي منطقه مانند عربستان، قطر و تركيه و  البته صهيونيست‌ئها بسيار بارز و پر رنگ مي‌باشد. 

وي در ادامه اظهار كرد: عمده هدف آنها، جلوگيري از گسترش پديده بيداري اسلامي بود كه  در منطقه در حال شكل گيري است. آنها با سرمايه گذاري‌هاي هنگفت و به راه انداختن جنگ‌هاي فرقه‌اي قصد دارند، كشورهاي منطقه را دچار بي‌‌ثباتي كنند. 

اين كارشناس سياسي تاكيد كرد: تحولات يك ماه گذشته و پيروزي‌هاي ارتش و ملت عراق در آمرلي و جرف الصخر نشان داد كه برنامه تروريستي داعش و آمريكا و بقيه بازيگران اين صحنه با شكست مواجه شده، حلقه محاصره داعش تنگ‌تر و عراق در مسير بازيابي خودش است. اين روند، روند پر شتابي است و مي‌توان به آينده بسيار اميدوار بود. ارتش عراق و خصوصا نيروهاي مردمي بسيار اميدوارند كه بتوانند شهرهاي تكريت و موصل را نيز از دست گروه هاي تروريستي خارج كنند. 

•     نقش ايران در پيروزهاي عراق عليه داعش پررنگ است 

سردار جواني با اشاره به نقش جمهوري اسلامي ايران در پيروزي‌هاي اخير در عراق گفت: سهم ايران در پيروزي‌ها و موفقيت‌هاي عليه داعش چشم گير است و اين نشان از توجه و فهم بالاي ملت ايران دارد. عراقي‌ها، جمهوري اسلامي ايران را كشور قدرتمند و بزرگي مي دانند كه در همسايگي آنها قرار دارد و اين كشور را قابل اتكا و قابل اعتماد مي دانند. در همين راستا وقتي دچار بحران و  توطئه هاي منطقه اي شد از  ايران درخواست كمك و همكاري كرد. 

وي افزود: همگان نيز مي دانند كه اگر كمك هاي جمهوري اسلامي نبود اين پيروزي ها بعيد بود. ايران همواره خودش را در كنار ملت عراق و در راستاي مبازره با تروريسم مي داند. ملت ايران امنيت عراق را امنيت خودش مي داند و توطئه عليه عراق را توطئه عليه خود و جهان اسلام مي داند. اين حقيقت را كردهاي عراقي، ارتش عراق و جريان ها سياسي در عراق به آن اذعان دارند مي دانند.  

•     ائتلاف ضد داعش تاثيري در تحولات عراق ندارد 

سردار جواني معتقد است: در جبهه مقابل داعش نيز، نبايد سهمي براي نيروهاي ائتلاف ضد داعش قائل بود. كساني كه تحولات صحنه سوريه و عراق را دنبال مي كنند اذعان دارند كه جريانات ائتلاف ضد داعش تاثير چنداني در تحولات عراق نداشته است. آنها معتقدند كه بمباران نمي تواند عاملي براي مهار داعش باشد. تنها عامل مهم در شكست اخير داعش حضور مردم عراق و نيروهاي باسابقه مبارزه در عراق بود كه توانستند با يك روحيه قوي و انگيزه‌ بالا ضربه مهلكي بر پيكره داعش وارد آورند. 

وي در ادامه اضافه كرد: عمدتا در مناطقي كه عمليات بزرگ انجام گرفته است، نيروهاي ائتلاف ضد داعش وجود نداشته و اين جريان‌هاي مدافع عراقي بودند كه براي پاكسازي به عراق كمك كردند و نيروهاي بيگانه هيچ گونه دخالت نداشته‌اند. امروز مردم عراق اين قدرت را درخود مي‌بينند و مي‌دانند كه تنها كساني كه مي توانند تروريست را از كشورشان بيرون كنند خودشان هستند.  

•    حضور سردار سليماني، باعث ايجاد جبهه واحد مي شود 

سردار جواني ادامه داد: جمهوري اسلامي اجازه نمي‌دهد كه ناامني به سوي مرزهاي ايران كشيده شود. روند تحولات هم نشان داده كه هر زمان حمايت‌هاي جمهوري اسلامي با اقدامات مردمي مناطق درگير همراه شده نتايج مطلوب بدست آمده است. بررسي و مطالعه روند تحركات داعش طي چند ماه گذشته نشان مي‌دهد كه اين گروه در سوريه با شكست‌هاي سنگيني مواجه شد، در حاليكه تصور مي‌كرد مي‌تواند شهرهاي بزرگ را به تصرف دربياورد و دايره نفوذ خود را گسترش دهد و حتي ساقط كردن دمشق از برنامه‌‌هاي اين گروه بود، اما با شكست مواجه شد. 

وي با اشاره به نقش موثر سردار سليماني در پيروزي هاي اخير نيز گفت: سرلشكر سليماني يك چهره شناخته شده جهاني و از دلاوران دوران دفاع مقدس است و در هر زمان كه احساس كند كه در صحنه‌اي موثر خواهد بود در خط مقدم حضور پيدا مي كند. افرادي چون ايشان كه در اين عرصه قدم گذاشته‌اند راه را آگاهانه انتخاب كرده‌اند.  

 سردار جواني تأكيد كرد: صداقت و پايداري اين افراد در اين صحنه‌ها، علاوه بر بالا بردن روحيه باعث ايجاد جبهه‌اي واحد در برابر دشمن مي‌شود. امروز حمايت ما از مردم كشورهاي عراق و سوريه صادقانه است و كساني كه در اين عرصه كمك و پشتيباني مي‌كنند و مشاوره مي دهند، به طور طبيعي در صحنه حضور مي يابند و اين هم به صفا و صداقت و روحيه جهادي و شهادت طلبي آنها باز مي‌گردد كه اين راه را انتخاب كرده اند و آن را يك حركت مقدس مي‌دانند. 

•    اقتدار ايران در مذاكرات به دليل پيشرفت هاي نظامي ايران است 

سردار جواني در ادامه درباره پيشرفت‌هاي قابل توجه موشكي ايران نيز گفت: آمريكايي‌ها خصوصا سردمداران‌شان در طي يكسال گذشته مدام بر اين نكته تاكيد داشتند كه تحريم‌ها، جمهوري اسلامي ايران را پاي ميز مذاكره كشانده است. 

وي افزود: آنها خود نيز مي دانند كه اين يك دروغ بزرگ است. وقتي اوباما چنين صحبت‌هايي را مطرح مي‌كند قصد دارد كه به ملت خودشان و افكار عمومي در جهان را فريب دهند. رويكرد ايران همواره مذاكره براي رفع ابهام بوده است و اين آمريكاست كه هر نوع مذاكره را مشروط به حذف انرژي هسته‌اي ايران مي‌دانست. 

اين كارشناس سياسي خاطر نشان كرد: موفقيت‌ها و دستاوردهاي ايران در زمينه‌هاي گوناگون خصوصا در زمينه نظامي و دفاعي، آنها را پاي ميز مذاكره كشاند. از اين روست كه پيشرفت‌هاي ايران در اين عرصه مورد توجه رسانه‌ها و كارشناسان قرار گرفته است. آمريكا همچنان از نيروي نظامي و دستاوردهاي نظامي ايران در هراس است و جرات نمي‌كند كه ايران را به حمله نظامي تهديد كند به همين دليل است كه ممنوعيت استفاده از برخي سلاح هاي موشكي را در مذاكرات 5+1 مطرح كرده‌اند. 

وي در پايان تاكيد كرد: در اينجاست كه نقش قدرتمند ايران مشاهده مي‌شود و مي‌بينيم كه آمادگي نيروهاي مسلح پشتوانه مذاكرات شده است. اقتدار و قدرت ايران در اين مذاكرات به توانمندي‌هاي روز افزون ايران خصوصا در راستاي نظامي باز مي‌گردد. همين قدرت دفاعي ايران است كه مانع از هرگونه اقدام بارز دشمن عليه كشورمان مي‌شود.
تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد