آغاز تقلاي رسانه‌اي «آيپك» عليه مذاكرات

۱۵۰ بازديد

آغاز تقلاي رسانه‌اي «آيپك» عليه مذاكرات

همزمان با آغاز دور نهايي مذاكرات هسته‌اي ايران و گروه ۱+۵ در وين، بزرگترين لابي اسرائيل در آمريكا ۶ شرط را به عنوان الزامات هرگونه توافق نهايي با تهران مطرح كرد. كميته امور عمومي آمريكا و اسرائيل «آيپك» كه بزرگترين لابي صهيونيست‌ها در ايالات متحده است با انتشار مطلبي در بخش ايرانِ وبگاه خود، خواستار درنظر گرفتن 6 شرط مشخص در هرگونه توافق نهايي بر سر برنامه هسته‌اي كشورمان شد.

اين شروط در حالي مورد تأكيد قرار گرفته‌اند كه از ظهر امروز به وقت محلي وين دور نهايي مذاكرات هسته‌اي ايران و گروه 1+5 با ناهار كاري ظريف و اشتون عملا آغاز مي‌شود.

در صفحهِ ايرانِ وبگاه آيپك شروط زير به عنوان الزامات اساسي هرگونه توافقي عنوان شده‌اند:

1. ايران بايد زيرساخت سانتريفيوژهاي خود را برچيند به گونه‌اي كه هيچ راهي براي تبديل اورانيوم به يك بمب هسته‌اي نداشته باشد.

2. ايران بايد تأسيسات آب سنگين اراك را برچيند، يا اينكه آن را به يك رآكتور آب سبك تبديل كند،‌ در نتيجه هيچ راهي براي تبديل پلوتونيوم به يك بمب هسته‌اي نداشته باشد.

3. بازرسان بين‌المللي بايستي اجازه دسترسي به هر نقطه‌اي را داشته باشند تا تقلب ايران كشف كنند.

4. ايران بايد به طور كامل تلاش‌هاي گذشته خود براي مسلح شدن (به بمب هسته‌اي) را توضيح دهد.

5. كاهش تحريم‌ها بايستي به صورت مرحله به مرحله انجام شود تا زمان كافي براي قضاوت در مورد پايبندي ايران (به تعهداتش) وجود داشته باشد.

6. توافق‌نامه‌اي كه بتواند برنامه هسته‌اي ايران را محدود كند بايد براي دهه‌ها (چندين دهه) و نه چند سال اجرايي شود.

اعلام اين شروط از سوي آيپك از آن جهت اهميت دارد كه اين لابي نقشي بي‌بديل در شكل‌دهي به سياست‌هاي دولت آمريكا داشته و عموماً رؤساي جمهوري، وزاري خارجه و رهبران احزاب دوگانه اين كشور خود را ملزم به حضور در نشست سالانه اين لابي و برشمردن سياست‌ها و رويكردهاي داخلي و خارجي خود مي‌دانند.
تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد