اخبار ويژه روزنامه هاي يكشنبه،

۱۶۴ بازديد
ار ويژه روزنامه هاي يكشنبه،

يك ضدانقلاب فراري: فقط لامذهب‌ها روشنفكر مي‌شوند!/ انتقاد از تعلل سيستم بانكي در همكاري با روس ها

مخالفت نماينده حامي دولت با حزب لاريجاني، دستور ويژه دولت درباره مطالبات برخي مشاوران ، مصرف سالانه 2 ميليارد دلار لوازم آرايشي در ايران و ... از جمله مهمترين اخبار وِيژه رونامه هاي امروز است.

*كيهان 

يك ضدانقلاب فراري: فقط لامذهب‌ها روشنفكر مي‌شوند!

اسماعيل نوري‌علا (سكولار سلطنت‌طلب) در تازه‌ترين مقاله خود كه سايت گويانيوز آن را منتشر كرد به نسخه‌پيچي براي روشنفكران پرداخته است.

نوري‌علا كه پيش از اين نيز سابقه دشمني با فرهنگ اسلامي - ايراني داشته و خواستار تغيير خط‌الرسم فارسي به لاتين شده بود در مقاله تازه خود نوشت: «ما مي‌توانيم روشنفكري فرانسوي يا انگليسي يا عربي و يا ايراني داشته باشيم و مصالح انديشه روشنفكري خود را از سليقه‌ها و گرايشات فرهنگي و زباني ملت‌هاي مختلف اخذ كنيم و در عين حال روشنفكر وطن خود باقي بمانيم!» اين در حاليست كه نوري‌علا از همان سال ابتداي پيروزي انقلاب از وطن گريخته است.

وي با تاكيد بر «اصالت علم» معتقد است كه «روشنفكر نبايد اهل ايمان باشد» و لذا در تبيين خصوصيات روشنفكري مورد قبول خود مي‌گويد: 

«1) بايد به جاي خدامداري به انسان‌مداري روي آورد. (اومانيسم)

2) به جاي همسان‌خواهي جامعه به مفهوم كثرت‌گرايي متمايل باشد. (پلوراليسم)

3) به مشروعيت‌زدايي از حكومت مذهبي بپردازد.

4) خواهان جدايي حكومت و مذهب باشد. (سكولاريسم)»

نوري‌علا در ادامه با تكيه بر عناد خود نسبت به مذهب، روشنفكران را به موضع‌گيري عليه آن دعوت مي‌كند. او كه به طور كامل به عمله فرهنگ غرب تبديل شده است از ديگر روشنفكران نيز مي‌خواهد تا از «تغيير هويت» واهمه نداشته باشند.

نوري‌علا به اين واسطه كه دين مجموعه‌اي از بايدها و نبايدهاست تمام استدلال‌هايش را بر پايه مانع بودن دين در مسير فعاليت روشنفكران استوار كرده است در حاليكه از آغاز تا پايان مقاله خود به صورت گسترده بايدها و نبايدهايي را بر طبق اصول جوامع غربي و سكولاريسم مطرح مي‌كند. اين تضاد و تعارض قول و عمل در سخنان امثال نوري‌علا هيچگاه پاياني ندارد.

وي كه از اعضاي كانون نويسندگان بود پس از فرار از ايران به همراه همسرش شكوه ميرزادگي سال‌ها در خدمت شبكه‌هاي ماهواره‌اي سلطنت‌طلبي مانند «كانال يك» و «آپادانا» بوده و در اين مدت به تبليغ براي خاندان پهلوي پرداخته است. نوري‌علا پس از انتخابات 1388 به يكي از طرفداران فتنه سبز تبديل شد و آن را جنبشي سكولار ناميد.

عرب سرخي: دولت روحاني اصلا‌ح‌طلب نيست

عضو مركزيت سازمان منحله مجاهدين  (انقلاب) مي‌گويد اصلاح‌طلبان در انتخابات با روحاني ائتلاف نكرده‌اند و دولت روحاني هم دولت اصلاح‌طلبان نيست.

فيض‌اله عرب سرخي در مصاحبه با وبسايت آفتاب گفت: ائتلافي بين اصلاح‌طلبان و دولت تدبير و اميد اتفاق نيفتاده است. اصلاح‌طلبان در عرصه انتخابات نتوانستند يك نامزد يا كانديداي حداكثري و اختصاصي داشته باشند. بنابراين از بين نامزدهاي موجود و تأييد شده، فردي را كه بيشترين قرابت و نزديكي را به برنامه‌هاي مورد انتظار داشت، انتخاب كردند. از اين حيث آقاي دكتر عارف و آقاي دكتر روحاني دو نامزدي بودند كه در مجموع بخش‌هاي قابل‌ توجهي از مطالبات و ديدگاه‌هاي اصلاح‌طلبان را نمايندگي مي‌كردند. با كنار رفتن آقاي دكتر عارف اصلاح‌طلب‌ها به اقتضاي نگرش اصلاح‌طلبي خود از تنها نامزدي كه بخش‌هاي مهمي از مطالباتشان را نمايندگي مي‌كرد، حمايت كردند؛ اين اقدام به مفهوم يك ائتلاف نيست.

وي ادامه مي‌دهد: ما اگر نقدي داشته باشيم و بخواهيم مطرح كنيم نه نقد دولت تدبير و اميد براساس يك برنامه اصلاح‌طلبانه است بلكه نقد براساس برنامه دولت تدبير و اميد است.

عرب سرخي در واكنش به اين نظر كه «اما به نظر مي‌رسد ائتلافي نانوشته با آقاي روحاني صورت گرفت؟» مي‌گويد: ائتلاف اصلاح‌طلب‌ها با‌ آقاي روحاني نبوده اما حتما گفت‌وشنودي بين آقاي عارف و آقاي روحاني بوده است كه گفت‌وگوي اصلاح‌طلبان با آقاي روحاني نبود. ائتلاف دو نامزد است كه يكي به ديدگاه‌ اصلاح‌طلبان نزديك‌تر است و يكي به اردوگاه اعتدال‌گرايان.

برخلاف اين ادعا عارف با حالت قهر از انتخابات انصراف داد و حاضر به اعلام حمايت از روحاني نشد.

وي درباره تلقي بهزاد نبوي از دولت و اينكه «برخي از چهره‌هاي اصلاح‌طلب از جمله بهزاد نبوي مطرح كرده‌اند كه اين دولت، دولتي نيست كه اصلاح‌طلبان در آن فعاليت كنند. بهتر است كه كاري نكنند و فقط تماشاگر باشند.» تصريح كرد: نه آقاي نبوي چنين نظري را ندارند. من شخصا با ايشان صحبت كرده‌ام اصلا نگرش ايشان اين نيست. آقاي نبوي اعتقاد دارند با توجه به اينكه دولت آقاي روحاني يك دولت اصلاح‌طلب نيست نبايد ما هزينه‌هاي يك دولت اصلاح‌طلب را به دولت آقاي روحاني تحميل كنيم. اجازه دهيم براساس نگرش‌ها و برنامه‌ها و گرايش‌هاي خود عمل كند. اينكه مداوم به گونه‌اي صحبت كنيم كه گويا ما نمايندگان دولت آقاي روحاني هستيم، بدون اينكه در واقعيت چنين باشد، هزينه‌هايي را به دولت تحميل مي‌كند بدون اينكه فايده‌اي داشته باشد.

مخالفت نماينده حامي دولت با حزب لاريجاني

يك نماينده حامي دولت گفت: براي حزب رهروان كه لاريجاني مي‌خواهد تشكيل دهد چشم‌انداز روشني تصور نمي‌شود.

يك عضو فراكسيون رهروان ولايت در مجلس گفت: براي حزب رهروان ولايت كه اساسا گفتمان او مشخص نيست و معلوم نيست كه به كدام جناح‌بندي‌هاي سياسي نزديك است و چه اهدافي براي تشكيل آن مدنظر است، نمي‌توان چشم‌انداز روشني تصور كرد.

به گزارش فرارو، جعفرزاده، درباره تلاش اعضاي فراكسيون رهروان ولايت و شخص علي لاريجاني براي تشكيل حزبي تحت عنوان همين فراكسيون گفت: واقعيت اين است كه خلا احزاب در عرصه سياسي و اجتماعي كشور به شدت احساس مي‌شود. همواره در آستانه انتخابات‌ها اين كمبود حزبي كارآمد، قوي و منسجم كه بتواند قدم به عرصه رقابت بگذارد احساس مي‌شود. با اين حال برخلاف اين انتظار در هر دوره از انتخابات‌هايي كه در كشور برگزار مي‌شود احزاب موسمي و فصلي و يا جبهه‌هاي سياسي تشكيل مي‌شوند تا بار احزاب واقعي و ريشه‌دار را به دوش بكشند.

وي با بيان اينكه نمي‌توان خلا احزاب در كشور را به هر شكلي پر كرد گفت: اينكه دوستان فكر مي‌كنند مي‌توانند با كنار هم قرار دادن نمايندگان عضو فراكسيون رهروان ولايت كه هر كدام داراي ديدگاه‌هاي بسيار متفاوتي نسبت به يكديگر هستند اقدام به تشكيل حزب كنند كمي خام‌انديشي است.

جعفرزاده با بيان اينكه جايگاه فراكسيون درون مجلس با حزب زمين تا آسمان تفاوت دارد گفت: كار ويژه فراكسيون‌هاي درون مجلس متفاوت از احزاب است و معمولا نمايندگان بيش از آنكه با يكديگر هم نظر و هم عقيده باشند تنها در قالب يك ائتلاف در چارچوب فراكسيون‌ها قرار مي‌گيرند كه بالطبع همين فراكسيون نمي‌تواند كار ويژه‌اي كه براي احزاب تعريف شده است را به مرحله اجرا بگذارد.

اين اظهارات در حالي است كه حاميان دولت در مجلس پيش از اين خيزهاي ناكامي براي تشكيل فراكسيوني موسوم به اعتدال و... برداشته و حتي پيشنهاد تشكيل حزبي با همين اسم و براي حمايت از دولت را بررسي كرده اما به اعتبار فقدان عقبه روشن به نتيجه‌اي نرسيده‌اند.

ال‌ پائيس: مذاكرات هسته‌اي بهانه‌اي براي تغيير نظام ايران است

يك روزنامه اسپانيايي معتقد است مذاكره و توافق هسته‌اي بهانه‌اي براي تغيير در ايران است.

ال پائيس مي‌نويسد: اصلاح‌طلبان و محافظه‌كاران معتدل اتفاق‌نظر دارند كه توافق هسته‌اي مي‌تواند بهانه‌اي براي تغيير در داخل ايران باشد. رسانه‌هاي اين طيف مي‌گويند فرياد مرگ بر آمريكا استدلال تكراري است.

آنخلس اسپينوسا نويسنده اين روزنامه كه از چهره‌هاي نزديك به محافل صهيونيستي است اضافه كرد: رابطه با آمريكا به معناي صرف نظر كردن از باور ضدامپرياليستي به عنوان پايه نظام و هويت انقلاب اسلامي است.

برخلاف اين فضاسازي رفتار موذيانه، طلبكارانه و عهدشكنانه رژيم آمريكا ظرف يك سال پس از توافق ژنو، موجب افزايش نفرت ملت ايران به اين رژيم مستكبر شده است. محافل غربي و صهيونيستي هرگز نخواسته‌اند درباره اين سوال روشن اما مهم انديشه كنند كه چرا ملت ايران شعار مرگ بر آمريكا مي‌دهند و چرا توانستند اين شعار را شعار فراگير جهاني در ميان ملت‌ها كنند؟

دو مرحله‌اي كردن توافق هسته‌‌اي شگرد آمريكا براي طفره از لغو تحريم‌ها

دو مرحله‌اي كردن توافق هسته‌اي با ايران، طراحي آمريكا براي نوشتن يك توافقي مبهم با ابعاد نامعلوم است.

به گزارش رجانيوز «توافق بر روي كليات و چانه‌زني روي جزئيات»؛ اين راهبرد جديدي است كه آمريكا براي 9 ماه باقيمانده تا پايان مهلت تمديد مذاكرات در پيش گرفته است،‌ راهبردي كه تحت عنوان «دو مرحله‌اي كردن توافقات» به دنبال اجراي آن است و شايد بهترين تعبير براي توصيف آنرا بتوان طراحي يك كلاه گشاد ديپلماتيك دانست. در حالي كه در آخرين ساعات مذاكرات وين و با پايان يافتن فرصت مذاكرات، طرحي با عنوان دو مرحله‌اي كردن مذاكرات و به عبارتي «توافق بر سر كليات» براي غلبه بر محدوديت زمان در ميان اصحاب رسانه مطرح شد، اما ظاهرا اكنون و با از بين رفتن اين محدوديت زماني، باز هم آمريكا به دنبال پيگيري اين طرح است، طرحي كه متضمن خسارات جدي براي طرف ايراني در صورت پيگيري و تحقق خواهد بود.

سخنگوي وزارت خارجه آمريكا در آخرين اظهارنظر خود در اين زمينه گفته است: ايالات متحده اميدوار است تا 31 ماه مارس با تهران به توافق جامعي برسد كه جهان را از صلح‌آميز بودن برنامه اتمي ايران مطمئن سازد. پس از آن كارشناسان مي‌توانند به فعاليت‌هاي خود بر سر جزئيات ادامه داده‌ و آنها را مشخص كنند.

رجانيوز نوشت: نكته نگران‌كننده در اين راهبرد كلي آن است كه در آن يكي از ضعف‌هاي بزرگ توافق ژنو در حال تكرار است، بر اين اساس كه طرف ايراني را با كلياتي كه هزاران تفسير مختلف از آن قابل ارائه است سرگرم كرده و در مقابل تعهداتي عيني و غيرقابل تفسير از طرف مقابل گرفته مي‌شود. اين نقيصه بزرگ در توافق «برنامه مشترك اقدام» به نحوي تعبيه شده بود در گام‌هاي نهايي مذاكرات منجر به بن‌بست مذاكرات شد. به نحوي كه طرف مقابل با تعهداتي كلي و اصطلاحا بر كليات، راه تفسيرهاي گوناگون را باز كرده و در مقام عمل در مواردي همچون تحريم‌ها، آنچه را كه طرف مقابل مد نظر داشت به عنوان تفسير مورد قبول اين عبارات كلي به كار برد.

اكنون مشخص نيست با كدام پشتوانه كارشناسي، زمزمه‌هاي حركت به سمت «دو مرحله‌اي شدن توافق» ايران و 5+1 مطرح مي‌شود و حال آنكه به نظر مي‌رسد وجود 7 ماه، زماني كافي براي بحث بر سر جزئيات و كليات به صورت مفصل و همزمان با هم باشد؛ به اين ترتيب كه مشخص شود دقيقا ايران كدام امتياز مشخص را با قيد تعداد و ميزان و حجم در مقابل كدام امتياز مشخص با قيد بند و ماده و مدت زمان خواهد داد و دريافت خواهد كرد.

فارن افرز: دولت آمريكا نمي‌تواند هيچ توافقي را با ايران تضمين كند

يك نشريه آمريكايي اعلام كرد كاخ سفيد حتي اگر در مذاكرات هسته‌اي با ايران به توافق برسد اين توافق داراي هيچ تضميني از سوي آمريكا نيست.

مجله فارن افرز در گزارش تحليلي خود مي‌نويسد: اوباما گفته كه با يك معامله بد توافق نخواهد كرد اما او براي رسيدن به نوعي توافق تحت فشار است، شكست در توافق با ايران مي‌تواند بر فهرست مشكلات فزاينده خارجي وي افزوده شود.

فارن افرز در عين حال با اشاره به چالش‌هاي موجود بر سر توافق و فقدان تضمين براي آن نوشت: حتي اگر دو طرف به توافق دست يابند، روند اجراي آن مي‌تواند منجر به چالش‌هاي مهم‌تري شود. به عنوان مثال اگر كنگره از شرايط توافقنامه راضي نباشد، مي‌تواند تحريم‌هاي اضافي بر ايران تحميل كند؛ رخدادي كه به احتمال زياد توافق رو به شكل‌گيري را متوقف خواهد كرد. شدت تحريم‌هاي امروز نتيجه‌ اقدامات سختگيرانه كنگره در سال 2010 است. اين مجله ادامه مي‌دهد: هر توافقنامه‌اي كه برنامه هسته‌اي ايران را به جاي نابودي، متوقف كند با ترديد و مقاومت كنگره روبرو مي‌شود. اوباما حتي اگر موفق شود تحريم‌هاي كنوني را بدون تأييد كنگره به تعويق بياندازد، كنگره مي‌تواند دست به اقدامات تازه‌اي بزند. بنابراين تحريم‌هاي مذكور نمي‌تواند بدون موافقت كنگره برداشته شود. به همين دليل هم ايران به همكاري بعد از توافق رضايت نخواهد داد.

مجله فارن افرز درباره چالش بعدي نوشت: چالش ديگر، نزديك شدن به پايان دوره رياست جمهوري اوباما است، اولويت اين توافق در دستور كار سياست خارجي واشنگتن تنها تا زماني تضمين شده است كه او در مقام خود باقي بماند. پس از گذشت 2 سال باقي مانده از دوره رياست جمهوري اوباما، رئيس جمهوري تازه آمريكا مي‌تواند مطلوبيت توافق با ايران را بار ديگر ارزيابي كند و تجديد نظري جدي در شرايط و مفاد آن را درخواست كند.

در ادامه اين تحليل آمده است: از اين رو،‌رئيس جمهوري بعدي هر توافقي كه در زمان اوباما ايجاد شده را مي‌تواند به خطر اندازد. در اين ارتباط اوباما خود موافقت‌نامه‌هاي تجاري با كشورهاي كلمبيا و كره‌جنوبي را كه از دوره «جورج دبليو بوش» رئيس جمهوري جمهوريخواه به وي واگذار شده بود، دوباره بررسي كرد.

فارن افرز خاطرنشان كرد: اگر ايالات متحده نياز كمتري به همكاري با ايران داشته باشد يا در صورتي كه منافع مورد انتظار چنين همكاري تحقق نيابد برخي از ستون‌هاي تقويت اين توافق ممكن است فرو ريزد. افزون بر آنچه گفته شد، حتي اگر توافق با ايران برخي تحريم‌هاي مربوط به موضوع هسته‌اي را كه از سوي ايالات متحده و اتحاديه اروپا تحميل شده است از ميان بردارد، هيچ تأثيري بر بسياري از تحريم‌هاي ديگر نخواهد داشت. واشنگتن اعلام كرده كه اقدامات اجرايي تهاجمي خود عليه شركت‌هاي ناقض تحريم‌هاي به جا مانده را حفظ خواهد كرد. چنين اقدامي در تهران به عنوان نقض توافق نگريسته خواهد شد.

*خراسان 

انتقاد از تعلل سيستم بانكي در همكاري با روس ها 

بر اساس گزارش يك نهاد دولتي به تعدادي از مسئولان اجرايي كشور، اعلام شده است كه علي رغم تلاش ها و موافقت هاي صورت گرفته براي افزايش همكاري هاي اقتصادي و كشاورزي بين ايران و روسيه، متاسفانه سيستم بانكي كشور از توانايي لازم در اين خصوص برخوردار نبوده و نمايندگان شبكه بانكي اعلام مي كنند كه فاقد منابع مالي كافي براي فعال كردن خطوط اعتباري جهت صدور كالا و خدمات به اين كشور هستند.

دستور ويژه دولت درباره مطالبات برخي مشاوران 

بر اساس ابلاغيه روزهاي اخير يك مسئول مهم اجرايي به همه وزارتخانه ها و سازمانهاي دولتي، تاكيد شده است كه با توجه به ضرورت تقويت و اعتلاي نيروهاي متخصص فني در كشور كه در قالب واحدهاي خدمات مهندسي مشغول فعاليت هستند، مسئولان دولتي بايد پرداخت مطالبات و حق الزحمه مهندسان مشاور را در اولويت پرداختي خود قرار دهند تا توان فني و بازدهي بيشتر اين واحد مهم محقق شود.
 
*ايران 

يك پرونده ديگر از تخلفات در كيش

بر اساس اطلاعات خبرنگار «ايران» يك پرونده ديگر از تخلفات دولت قبل در منطقه آزاد كيش به جريان افتاده است. گفته مي‌شود اتهام اصلي در اين پرونده واگذاري غير قانوني زمين از سوي مسئولان وقت به برخي افراد خاص بوده است. پيش از اين و در ماه‌هاي اوليه روي كارآمدن دولت يازدهم برخي سايت‌ها از جمله سايت الف خبر داده بودند كه مديرعامل وقت سازمان مناطق آزاد كيش براي پاسخگويي به اتهامات وارده درباره برخي ساخت و سازها و همچنين واگذاري غيرقانوني شمار زيادي قطعه زمين در اين جزيره راهي سازمان بازرسي كل كشور شده تا از خود دفاع كند. سازمان بازرسي كل كشور در سال 92 با تحقيق درباره چگونگي واگذاري زمين در منطقه فاز F دستور توقف و بازپس‌گيري موارد معامله شده به افراد را صادر كرده و خريد و فروش زمين در اين منطقه را براي مشاوران املاك كيش ممنوع اعلام كرده بود. حال به نظر مي‌رسد بعد از انجام تحقيقات و مراحل قانوني پرونده‌اي در همين زمينه با صدور كيفرخواست براي رسيدگي به دادگاه كيفري استان تهران ارجاع شده است. گفتني است دادگاه براي رسيدگي به اين پرونده و محاكمه متهمان تعيين وقت كرده است.

انتقاد روزنامه «جمهوري اسلامي» از آيت‌الله مصباح

روزنامه جمهوري اسلامي از سخنان اخير آيت‌الله مصباح يزدي انتقاد كرد و در سرمقاله‌اي با عنوان «دفاع بد چرا؟» نوشت: «اينكه كساني درست برخلاف نظر خود رهبري اولاً وارد مباحث غيرضروري شوند و جامعه را مشغول حواشي كنند و ثانياً به‌گونه‌اي از رهبري سخن بگويند كه موجب توهين به مردم شود نه تنها خدمت به رهبري نيست بلكه تضعيف رهبري است.» آيت‌الله مصباح يزدي هفته گذشته در يادواره شهداي مؤسسه امام خميني در قم گفته بود: «يكي از نعمت‌هاي بسيار بزرگ براي ما امام راحل بود كه بسيار بزرگ بود و بعد از رحلت ايشان وجود نعمت جانشين ايشان، رهبر معظم انقلاب است كه خدا را شاهد مي‌گيرم جامعه ما لياقت چنين رهبري را ندارد. ايشان بالاترين مراتب مديريت را در جامعه دارد و بزرگ‌ترين دشمنان جامعه كساني هستند كه در زمينه تضعيف ولايت فعاليت مي‌كنند.»

مصرف سالانه 2 ميليارد دلار لوازم آرايشي در ايران

ايراني‌ها سالانه بيش از 2 ميليارد دلار لوازم آرايشي استفاده مي‌كنند. «رسول ديناروند» رئيس سازمان غذا و دارو به فارس گفت: «ايران از نظر جمعيت هفدهمين كشور جهان است اما از نظر مصرف لوازم آرايشي هفتمين كشور دنياست» به گفته وي «واردات رسمي لوازم آرايشي حدود يك ميليارد دلار در سال است اما بيش از اين ميزان مواد آرايشي قاچاق وارد كشور مي‌شود.»وي افزود: ما بدترين وضع را از نظر قاچاق، در فرآورده‌هاي آرايشي داريم و ورود قاچاقي لوازم آرايشي از واردات رسمي بيشتر است. به گفته او «بيشتر لوازم آرايشي مصرفي در كشور ما جزو لوازم آرايشي گرانقيمت نيستند و بيشتر بازار در اختيار اقلام ارزان قيمت چيني است.»

بازداشت 4 سر حلقه عرفان جعلي

چهار استاد مرد و زن «عرفان حلقه» بازداشت شدند. به گزارش تابناك چهار تن از عناصر فرقه انحرافي عرفان حلقه كه در حال برگزاري كلاس‌هاي اين فرقه انحرافي به طور غيرقانوني در جزيره كيش بودند با تلاش سربازان گمنام امام زمان(عج) دستگير شدند. بنا براين گزارش اين گروه 4 نفره كه شامل دو خانم و دو آقا بودند طي بازجويي اوليه به اقدامات غيرقانوني خود اعتراف كرده و سپس به مراجع قضايي ارجاع داده شدند. «حلقه» از جمله عرفان‌هاي كاذبي است كه به‌رغم دستگيري مؤسس آن به جهت ساختار «مسترپروري» همچنان به فعاليت‌هاي غيرقانوني و زيرزميني خود توسط مسترها (سرگروه ها) ادامه مي‌دهد.
تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد