نشست خبري فرماندهان ارتش؛

۱۶۶ بازديد
نشست خبري فرماندهان ارتش؛

موسوي: تست موشك و مبارزه با تروريسم در رزمايش هفته آتي/ سياري: نيروهاي فرامنطقه‌اي بايد محدوده رزمايش را ترك كنند/ حيدري: حضور پهپادهاي بومي نزاجا در رزمايش/ اسماعيلي: رصد تمام پروازهاي فرامنطقه‌اي

مرحله اصلي رزمايش محمدرسول الله از 4 دي ماه با رمز محمد رسول الله آغاز و تا روز 10دي با حضور يگان‌هاي سطحي و زيرسطحي برگزار خواهد شد. ، اميرسرتيپ عبدالرحيم موسويجانشين فرمانده كل ارتش در نشست خبري كه به مناسبت انجام رزمايش بزرگ ارتش جمهوري اسلامي برگزار شد اظهار داشت: رزمايش به نام نامي حضرت محمد رسول الله نامگذاري گرديده و مرحله اصلي آن از 4 دي ماه آغاز و در روز 10 دي ماه با رژه يگان هاي زيرسطحي، سطحي و هوايي و با نمايش قدرت به پايان خواهد رسيد. 
 
وي ادامه داد: رزمايش‌ها معمولا از قبل پيش‌بيني‌هاي آن انجام شده و گسيل نيروها زودتر صورت مي‌گيرد و هم اكنون رزمندگان ارتش مشغول انجام وظايف خود هستند.  
 
جانشين فرمانده كل ارتش تصريح كرد: وسعت منطقه رزمايش حدود 2ميليون و 200هزار متر مربع (850 هزار مايل مربع) كه در دريا از مدار ده درجه از شمال اقيانوس هند تا شرق تنگه هرمز و در بخش زمين بخش اعظمي استان سيستان و بلوچستان و هرمزگان است.  
 
وي با اشاره به برشمردن حضور يگان‌هاي مختلف زميني، دريايي و پايگاه‌هاي نيروي دريايي سپاه و يگان هاي احتياط بسيج استان سيستان و بلوچستان در رزمايش گفت: متخصصان وزارت دفاع در بخش‌هايي كه لازم باشد و سامانه‌هايي كه در آن نقش داشته باشند حضور پيدا كرده و آن‌ها را بررسي مي‌كنند.  
 
اميرسرتيپ موسوي با اشاره به اين كه رزمايش براساس تهديدات يگان‌ها به صورت واقعي وارد عمل مي‌شوند تاكيد كرد: قدرت اصلي ما معنويت محوري و ولايت مداري بوده اما براي ارتقاي آمادگي رزمي و توان دفاعي در برابر تهديدات هر آنچه كه از امكانات مادي نياز داشتيم فراهم كرده و تاكتيك‌هاي نوين و عمليات‌هاي مشترك را منطبق برتهديد تمرين مي‌كنيم و در اين رزمايش آنچه را كه مانع پخش ندارد توسط رسانه‌ها پخش مي‌شود و بقيه در سوابق موجود باقي مانده و زماني كه مانع پخش آن برطرف شد پخش خواهد شد.  
 
جانشين فرمانده كل ارتش ادامه داد: نكته جديد در اين رزمايش به منظور انتقال هرچه كاملتر و واقعي‌تر تجربه به افسران جوان تر در كنار هر قرارگاه بوده و بايد همه وظايف پيش‌بيني شده به طور كامل انجام شود.
 
وي با برشمردن ويژگي‌هاي رزمايش اظهار داشت: مشترك بودن رزمايش و اقدام ارتش با سه نيرو و قرارگاه پدافند هوايي به عنوان يك مشت واحد، گستردگي  و وسعت منطقه رزمايش، حضور در دريا تا مدار ده درجه، تحكيم پيوندهاي ارتش و مردم براي دفاع همه جانبه و گسترده ازكشور، انطباق عمليات با تهديدات پيش‌بيني شده، تشكيل قرارگاه‌ها و رده‌هاي جوانان، ارزيابي كفايت طرح‌هاي پيش‌بيني شده براي مقابله با تهديدات، ارتقاي توان رزمي يگان ها، تمرين اقدامات فرماندهي مشترك و بررسي نحوه عملكرد يگان‌هاي حاضر در رزمايش، شناسايي نقاط قوت و ضعف‌هاي تاكتيكي و آزمايش سامانه‌ها و تجهيزات و انتقال تجربه به جوانان از جمله ويژگي‌هاي اين رزمايش است.

اميرسرتيپ موسوي با بيان اين كه ماكشوري هستيم كه به فكر سلطه گري و سلطه پذيري نيستيم اظهار داشت: ارتقاي توان دفاعي و امادگي رزمي ما در راستاي تدوين صلح و دوستي است و ما با حضور بيگانگان در منطقه مخالفيم و به همين دليل شعار رزمايش نمايش اقتدار و صلح و دوستي پايدار در سايه وحدت اسلامي و منطقه‌اي است. 
 
جانشين فرمانده كل ارتش در پاسخ به سوال خبرنگار دفاعي امنيتي باشگاه خبرنگاران درباره اين كه اولويت آغاز رزمايش با كدام نيرو است گفت: شروع رزمايش با نيروي زميني بوده اما محوريت اين رزمايش وزن سنگين آن نيروي دريايي مي‌باشد و همواره در اين ايام سلسله رزمايش‌هايي را نيروي دريايي انجام مي‌دهد كه با حضور تمامي نيروها و با پياده‌سازي تاكتيك‌ها و تكنيك‌هاي رزمي همراه است. 
 
وي در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار دفاعي امنيتي باشگاه خبرنگاران درباره اين كه سهم و نقش نيروها در رزمايش چگونه است تاكيد كرد: از نظر وزن نمي‌توانيم آن‌ها را با هم مقايسه كنيم اما نيروي زميني و دريايي نقش سطحي و ماوركننده داشته و قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبيا و نهاجا از روز شروع رزمايش با امكانات خود آن را پشتيباني مي‌كند كه رزمايش‌ها همواره با يك سري حوادث پيش‌بيني نشده مواجه هستند كه درباره آن‌ها نيز تصميم گيري خواهد شد.  
 
اميرسرتيپ موسوي گفت: پيام صلح و دوستي به كشورهاي منطقه يكي از پيام‌هاي ما بوده و براي كساني كه هنوز پس از سي و اندي سال دور از مرزها افكار شيطاني داشته و خوي استكباري دارند پيام رزمايش دفاع از آرمان‌هاي نظام مقدس جمهوري اسلامي و دفاع از ملت ايران است و نشان دهنده اين موضوع است كه فشار تهديد و تحريم بي‌تاثير بوده و پيام روشن ما اين است كه اگر كشوري به خداي بزرگ و مردم خود تكيه كند عزت و استقلال را كسب كرده و هيچ نيازي به تكيه به ديگران ندارد.  
 
جانشين فرمانده كل ارتش ادامه داد: در بخش‌هايي از اين رزمايش فرصتي براي حضور نيروها و تمرين تاكتيك‌ها بوده و در اين رزمايش مبارزه با تروريسم را نيز تمرين مي‌كنيم. 
 
وي با اشاره به توانايي نيروهاي هوايي، دريايي و زميني براي مقابله با تهديدات براساس آنچه كه تصور دارند تاكيد كرد: در اين عمليات نيروي هوايي داراي نقش‌هاي دفاعي، پشتيباني، تمريني و تاكتيكي است. 
 
اميرسرتيپ موسوي در پاسخ به سوالي درباره تعاملات ارتش و سپاه و رقابت‌هايي كه در اين موضوع وجود دارد تاكيدكرد: ارتش و سپاه پاسداران دو برادر بوده و هر كدام تلاش مي‌كنند زودتر پيش مرگ خانواده بوده و هر كدام سينه به سينه با دشمن رقابت مي‌كنند و ارتش و سپاه پاسداران رقابت هاي علمي و نظامي زيادي دارند و تلاش مي‌كنيم در عرصه‌هاي مختلف نقش آفريني كنيم اما ارتش و سپاه داراي يك آرمان و يك كشور و يك فرمانده بوده و يك فرمانده كه فرماندهي معظم كل قوا مي‌باشد هستند.  
 
جانشين فرمانده كل ارتش اضافه كرد: هيچ گاه سپاه در كنترل ارتش يا ارتش در كنترل سپاه نبوده و همواره بين ارتش و سپاه پاسداران رفاقت و برادري وجود دارد.  
 
در ادامه نشست خبري مشترك رزمايش محمد رسول الله اميردريادار سياري درباره توان موشكي جمهوري اسلامي ايران در رزمايش اظهار داشت: با انواع پرتاب موشك‌هاي سطح به سطح و ساحل به دريا در رزمايش ايفاي نقش خواهيم كرد و نيروي دريايي سپاه پاسداران كه يك پايگاه در جاسك و يك پايگاه در چابهار دارد در رزمايش شركت مي‌كند.  
 
وي در پاسخ به سوالي درباره خارج شدن نيروهاي بيگانه از منطقه رزمايش افزود: منطقه رزمايش از تنگه هرمز تا مدار ده درجه بوده و در داخل خليج فارس يا آب‌هاي بين‌المللي اگر نيروها حضور داشته باشند ما به آن كاري نداشته اما در زمان انجام رزمايش و تمرينات و شليك موشك اطلاعيه مي‌دهيم و بايد آن‌ها منطقه را ترك كنند واگر منطقه را ترك نكنند هر اتفاقي كه بيفتد مسئول آن خود آن‌ها هستند.  
 
فرمانده نيروي دريايي ارتش ادامه داد: گسترش منطقه رزمايش از مدار ده درجه بوده و آب‌هاي بين‌المللي به محض اين كه 40 كيلومتر از ساحل ايران فاصله گرفته مي‌شود شروع شده و ناوگروه‌ نيروي دريايي در خليج عدن هم در آب‌هاي بين‌المللي به ايفاي نقش خواهد پرداخت. 
 
سياري در پاسخ به سوال ديگري درباره تعداد و تنوع هواپيماهاي بدون سرنشين و شركت پهپاد آركيو 170 ايراني در رزمايش تاكيد كرد: استفاده پهپاد ساحلي كه ماموريت گشت، شناسايي و رزمي دارد و پهپادهاي درياپايه كه روي ناوشكن ها قرار دارند در اين رزمايش مورد استفاده قرار مي‌گيرد و آركيو 170 ايراني در رزمايش شركت نمي‌كند و نيروهاي مسلح ما در هر لحظه آماده دفاع از مرزها و منافع كشور هستند و تدبير رهبر معظم انقلاب اين است كه شب حمله‌اي فكر كنيم و نيروي دريايي در اين مسير گام برمي‌دارد. 

در ادامه اين نشست امير سرتيپ فرزاد اسماعيلي فرمانده قرارگاه خاتم الانبيا گفت: براساس اعلام نظر ايكائو آسمان ايران امن‌ترين آسمان خاورميانه بوده و اين موضوع اينجا نمود پيدا مي‌كند كه وقتي هواپيماي ايساف وارد حريم آسماني جمهوري اسلامي مي‌شود به اشتباه خود پي برده و به سمت مقصد خود رهسپار مي‌گردد  و وظيفه قرار گاه پدافند هوايي اين است كه آسمان منطقه را رصد كند و با جمع آوري اطلاعات حريم هوايي را ايمن كند. 
 
وي ادامه داد: قرارگاه پدافند هوايي در يك گستره 133 هزار كيلومتر مربعي رزمايش ايفاي نقش مي‌كند و در سامانه‌هاي پدافند هوايي ارتش و سپاه حدود سه هزار نفر به صورت مستقيم و 10هزار نفر هم پشتيباني مي‌كنند تا به هماهنگي در شبكه يكپارچه پدافند هوايي كشور كمك كنند. 
 
در ادامه نشست خبري رزمايش مشترك ارتش جمهوري اسلامي ايران اميرسرتيپ كيومرث حيدريجانشين فرمانده نيروي زميني ارتش گفت: به تعبير فرماندهي معظم كل قوا توان نيروي زميني محوري و ستون فقرات ارتش بوده و اين نيرو با توجه به منويات مقام معظم رهبري به سمت چابك‌سازي گام برمي‌دارد و در اين رزمايش با همين هدف در بيش از 43 هزار كيلومتر مربع حضور دارد و در مجموع نيروي زميني در 27 رسته تخصصي شركت مي‌كند و در يك سامانه فرماندهي مقتدر قابليت خود را نشان مي‌دهد. 
 
وي ادامه داد: نيروي زميني در بخش آفندي و پدافندي و انتقال سريع نيرو انجام وظيفه خواهد كرد و حضور تيپ 55 هوابرد كه با استفاده از ناوگان نهاجا وارد عمل مي‌شود و يگان ويژه تيپ 65 كه در نبرد ساحلي و پدافندي خواهيم داشت نشان دهنده توانمندي اين نيرو خواهد بود.  
 
اميرحيدري تاكيد كرد: رسته زرهي در نبرد نيروي زميني گوشه‌اي از تاكتيك‌ها را پياده خواهد كرد و در بخش پهپاد و هوانيروز هم گوشه‌هايي از توان و قدرت خود را كه از تجارب سنوات گذشته است نشان داده و منتقل خواهيم كرد.  
 
در ادامه اين نشست اميرسرتيپ دوم حسين چيت‌فروش سخنگوي نيروي هوايي در رزمايش گفت: ما در جايگاه خودمان از بيش از 9 هواپيماي مختلف اعم از بمبرهاي متوسط، كوچك و سنگين و شكاري و بمب افكن‌ها را خواهيم داشت و نيروي هوايي يك نيروي واكنش سريع و آماده به خدمت بوده كه نقش پشتيباني را با حضور گروهي از هواپيماها خواهد داشت.  
 
سخنگوي نيروي هوايي در رزمايش در پايان خاطر نشان كرد: كليه پايگاه‌هاي نهاجا در اين رزمايش درگير هستند و هر جا كه لازم باشد ايفاي نقش مي‌كنيم و كشف و شناسايي و اقدامات آفندي و پدافندي در اين رزمايش پيگيري خواهد شد
تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد