در صورت افزايش تحريم‌ها سانتريفيوژهاي بيشتري فعال خواهند شد

۱۶۳ بازديد
مديركل امور سياسي و امنيت بين‌المللي وزارت خارجه هشدار داد

در صورت افزايش تحريم‌ها سانتريفيوژهاي بيشتري فعال خواهند شد

مديركل امور سياسي و امنيت بين المللي وزارت امور خارجه هشدار داد كه با تصويب تحريمهاي بيشتر، برنامه‌هاي هسته‌اي ايران ادامه خواهد يافت و حتي سانتريفيوژهاي بيشتري نيز فعال خواهند شد.  به نقل از واحد مركزي خبر، حميد بعيدي نژاد مديركل سياسي و امنيت بين المللي وزارت امور خارجه كه در صدر هياتي براي گفتگوهاي دوجانبه هسته‌اي عازم مسكو شده است، افزود: از آغاز مذاكرات ايران و كشورهاي ۱+۵ در مراحل فعلي مشورتهاي ايران و روسيه به سطح بالاتري ارتقا پيدا كرده است و ما به مشورتها با روسيه اهميت زيادي مي‌دهيم.

وي گفت: در اين گفتگوها به مشورت درخصوص مباحث مهم خلع سلاح از جمله تبادل نظر پيرامون كنفرانس آينده معاهده عدم اشاعه سلاحهاي هسته‌اي (NPT) و اجراي ديگر معاهدات ممنوعيت سلاحهاي كشتارجمعي، و نحوه پيگيري ابتكار ايجاد منطقه عاري از سلاحهاي هسته‌اي و ديگر سلاحهاي كشتار جمعي در منطقه خاورميانه پرداختيم.

مديركل امور سياسي و امنيت بين المللي وزارت خارجه موضوع مذاكرات خود را با مسئولان وزارت امور خارجه روسيه، رايزني درباره خلع سلاح و هماهنگي لازم براي همكاريهاي دو كشور در مذاكرات هسته‌اي استانبول اعلام كرد.

مديركل امور سياسي و امنيت بين المللي وزارت امور خارجه با بيان اينكه از آغاز مذاكرات ايران و كشورهاي 5+1 در مراحل فعلي مشورتهاي ايران و روسيه به سطح بالاتري ارتقا پيدا كرده است افزود: ما به مشورتها با روسيه اهميت زيادي مي‌دهيم و با توجه به اينكه مذاكرات ايران با غرب به مرحله مهمي رسيده است لازم دانستيم همكاريهاي دو كشور را افزايش دهيم. 

وي با بيان اينكه امروز در 4 ساعت مذاكره با مقامات روسيه داشتم پيشرفت‌هاي خوبي داشتيم گفت: در ديدار با آقاي ريابكف معاون وزير خارجه روسيه آخرين مرحله مذاكرات را با برخي از كشورهاي گروه 5+1 به اطلاع وي رسانديم و درباره اينكه ايران و روسيه چه اقدامات مشتركي مي توانند به طور هماهنگ داشته باشند گفتگو كرديم.

بعيدي نژاد گفت: هرچند ما در مرحله بسيار مهمي از مذاكرات قرار داريم اما در كنار برنامه‌هاي جنبي از هر فرصتي براي مذاكرات دو جانبه استفاده مي‌كنيم.

وي با بيان اينكه در نشست استانبول برخي از مسايل مورد تبادل نطر قرار گرفت و در رابطه با برخي ايده‌هاي مشخص در خصوص پيشبرد مذاكرات رايزني شد افزود: امروز هم در ادامه همان مشورتها مذاكرات با مقامات روسيه برگزار شد.

مديركل امور سياسي و امنيت بين المللي وزارت امور خارجه با تاكيد براين موضوع كه مسائل مهم و حساسي در مذاكرات وجود دارد گفت: مسايلي از جمله ظرفيت غني سازي در ايران از يك طرف و نيز برداشته شدن تحريمهاي ظالمانه عليه ايران از مهمترين مسايل اين مذاكرات است كه اين موضوعات خود شامل مسايل حقوقي و فني مفصلي هستند.

بعيدي نژاد گفت: هرچند هم اكنون طبيعتا ايران و كشورهاي 5+ 1 تلاش مي‌كنند توافق جامع به دست بيايد اما بديهي است كه اگر توافقي در اين خصوص حاصل نشود طبيعتا دو طرف مي‌توانند به مواضع قبلي خود برگردند.

وي افزود: ايران مي‌تواند به توسعه برنامه‌هاي هسته‌اي خود به نحوي كه با منافع ملي خودش سازگار باشد بازگردد.

بعيدي نژاد با اشاره به اينكه البته عناصر تندروي كنگره آمريكا ممكن است به رويكرد افزايش تحريم اقدام كنند گفت: اين وضعيت چيزي نيست كه هيچ يك از اعضاي مذاكره كننده هسته اي با ايران خواهان آن باشند.

مديركل امور سياسي و امنيت بين المللي وزارت امور خارجه هشدار داد با تصويب تحريمهاي بيشتر، برنامه‌هاي هسته‌اي ايران ادامه خواهد يافت و حتي سانتريفيوژهاي بيشتري نيز فعال خواهند شد و در اين صورت اگر در آينده آنان بخواهند با ايران مذاكرات را از سر بگيرند بايد مطابق شرايط فني همان مقطع يعني با ايران داراي ظرفيت و فناوري هسته اي بالاتر گفتگو كنند.

وي با بيان اين كه بحث ايجاد منطقه عاري از سلاح هسته اي در خاوميانه همواره مورد توافق ايران و روسيه است گفت: امروز هم در گفتگو با ديگر مقامات وزرات خارجه روسيه اين موضوع مورد تبادل نظر قرار گرفت.

وي با تاكيد براينكه هم مذاكرات ما با مسئولان وزارت خارجه روسيه حول اين موضوع ادامه خواهد يافت گفت: از نظر ايران مهمترين مانع براي عاري شدن منطقه خاورميانه از سلاح‌هاي هسته اي سياستهاي رژيم صهيونيستي است و تا اين سياستها تغيير پيدا نكند دستيابي به اين هدف غيرممكن خواهد بود.

بعيدي نژاد افزود: ايران عضو تمامي كنوانسيونهاي مبارزه با سلاحهاي كشتار جمعي است و روسيه هم با ايران مواضع مشترك فراواني در اين زمينه در مجامع بين المللي دارد.
تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد