اخبار ويژه روزنامه هاي پنجشنبه؛

۱۳۲ بازديد
اخبار ويژه روزنامه هاي پنجشنبه؛

روايت سازمان حسابرسي از دروغ بزرگ رسانه‌هاي زنجيره‌اي/روايت آسوشيتدپرس از پيشنهاد هسته‌اي روي ميز

روزنامه‌هاي حامي دولت از وعده تأمين مسكن مي‌نويسند، برداشت غيرقانوني 3 هزار ميلياردي، ايران در حمايت از متحدانش هيچ خط قرمزي ندارد و ... از جمله مهمترين اخبار ويژع امروز است. امشب به خاطر روزنامه هاي آخر هفته تنها روزنامه هاي كيهان و ايران خبرويژه دارند و اين روال از روز شنبه به حالت عادي باز خواهد گشت.
*كيهان


روايت سازمان حسابرسي از دروغ بزرگ رسانه‌هاي زنجيره‌اي

رئيس سازمان حسابرسي دروغ بزرگ نشريات زنجيره‌اي درباره فساد 12 هزار ميلياردي را تكذيب كرد.مهدي سهيلي‌پور در نشست خبري، به پرونده موسوم به 12 هزار ميلياردي اشاره كرد و ضمن تكذيب اين رقم گفت: رقم صحيح، 70ميليارد ريال بوده كه در مراحل مختلف از يك حفره اطلاعاتي كوچك استفاده شده است.وي مي‌افزايد: با توجه به اين كه زمان رفت و برگشت چك بانكي دو هفته به طول مي‌انجامد، لذا سوءاستفاده‌كنندگان از اين فرصت استفاده مي‌كردند.سازمان حسابرسي زيرمجموعه وزارت اقتصاد و از مجموعه‌هاي دولتي محسوب مي‌شود.
يادآور مي‌شود روزنامه‌هاي زنجيره‌اي آلوده به انواع مفاسد اقتصادي و زد و بند با مفسدان، طي چند هفته اخير در تيترهاي اول و بزرگ خود سعي كردند دروغ بزرگ خود در اين زمينه را به جاي واقعيت جا بزنند.

شما كه وعده لغو تحريم مي‌داديد چه شد؟يك سايت حامي دولت سابق و لاحق(!) به خيال مچ‌گيري از كيهان، دو تيتر اول اين روزنامه را كنار هم گذاشت تا به خيال خود القاي تناقض كرده باشد.عصر ايران با كنار هم گذاشتن 2 تيتر كيهان در سال 89 و 93 نوشته «نظر كيهان درباره تحريم‌ها چه بود و چه شد؟». بعد از آن هم يك سري كامنت توهين و تمسخر زير آن درج كرده است.يكي از اين دو تيتر از قول احمدي‌نژاد كه «تحريم‌ها بي‌اثر است؛ ايران به آمريكا و اروپا نيازي ندارد» و تيتر دوم «انتظار مردم از توافق هسته‌اي لغو كامل تحريم‌هاست».عصر ايران سايتي است كه در دولت سابق و لاحق به خوشايند برخي از دولتي‌ها نوشته و از اين جهت معاف از پرسش و پاسخ منطقي است. در عين حال براي اطلاع مردم بايد پرسيد كه آيا مسئولان دولتي فعلي مورد حمايت شما، قبل از انتخابات سال 92 بارها با صداي بلند نگفتند كه 70 تا 90 درصد مشكلات اقتصادي مربوط به سوءمديريت و بي‌تدبيري و كوتاهي مديران داخلي است و تنها 10 تا 30 درصد مشكل به تحريم‌ها مربوط مي‌شود؟ حرف آن روز احمدي‌نژاد حرف درستي است مشروط بر اينكه به لوازم سخن خود وفادار مي‌ماند و درگير حواشي و مسائل انحرافي نمي‌شد كه فتنه‌گران و تجديدنظرطلبان به شكل عميق‌تر درگيرش شده و به ناكارآمدي دامن زده بودند. در حقيقت معركه‌گيري فتنه‌گران از يك سو و غلبه حاشيه بر متن در دولت بود كه به تحريم‌ها اثر بخشيد.

اما درباره تيتر «انتظار مردم از توافق هسته‌اي لغو كامل تحريم‌هاست» بايد گفت دست‌اندركاران و حاميان دولت يازدهم هدف از آغوش گشودن به سوي آمريكا و به قول خودشان تابوشكني(!) را لغو تحريم‌ها ظرف 3 تا 6 ماه عنوان كردند و با همين بهانه نيز به ارتكاب انواع رفتارهاي نابه‌جا، تحمل تحقير و توهين‌هاي آمريكا و غرب حتي در نپذيرفتن ويزاي سفير جديد ايران در سازمان ملل (ابوطالبي معاون سياسي دفتر رئيس‌جمهور) تن دادند. اكنون پس از همه اين عقب‌نشيني‌ها، آمريكا امتيازات جديدي را مطالبه مي‌كند اما درباره همان يك تصور طرف ايراني مي‌گويد شايد 10 يا 15 سال ديگر تحريم‌ها را لغو كرديم. تيتر كيهان براي جريان تجديدنظرطلب - و كاسبان واقعي تحريم- از باب «الزموهم بما الزموا انفسهم» (آنها را به آنچه خود را ملزم مي‌دانند، ملزم كنيد) است؛ اگر نه با عزتمندي و تدبير و غيرت و همت و كار مضاعف مي‌توان حربه تحريم‌ها را كند و بي‌اثر كرد. 35 سال تحريم- از جمله در روزگار جنگ 8 ساله كه كشور فاقد كمترين امكانات و ظرفيت‌ها بود- سندي بر اين مدعاست.

روزنامه‌هاي حامي دولت از وعده تأمين مسكن مي‌نويسند

نشريات حامي دولت درباره تدبير دولت براي توليد مسكن ترديد جدي دارند.روزنامه اعتماد با اشاره به اينكه عباس آخوندي با وعده‌هاي مهم از جمله تسهيلات 80 ميليوني بانكي براي تأمين مسكن به وزارت نرسيد، نوشت: اما امروز و پس از يك سال و نيم از آغاز به كار او، يكي از طرح‌هاي پر سر و صداي وعده داده شده منتفي اعلام مي‌شود. اين خبر را مديركل اعتبارات بانك مركزي اعلام كرد و در توضيح دلايل آن به كمبود منابع و تورم احتمالي ناشي از تزريق اين مبلغ به بازار مسكن اشاره كرد. اما نكته‌اي كه سبب شده بود بررسي اين طرح در يك سال و نيم گذشته با وجود تمام دلواپسي‌ها تا امروز از دستور كار خارج نشود؛ راهكارهاي آخوندي وزير راه و شهرسازي بود. با اين حال بانك مركزي كه تا چندي پيش از اعتقاد به خروج مسكن از ركود داشت و رياست آن براي تحقق اهداف تشكيل صندوق‌هاي پس‌انداز به همراه عباس آخوندي دست به قلم شده و در نامه‌اي به رئيس‌جمهوري خواستار تحقق اين مهم شدند، امروز ساز مخالف كوك مي‌كند.

روزنامه ابتكار نيز در گزارشي خاطرنشان كرد: هر چند آمارها از رشد متقاضيان در بخش مسكن خبر مي‌دهد اما هنوز برنامه مشخصي براي خانه‌دار شدن متقاضيان و خروج از ركود بخش مسكن ارائه نمي‌شود. در حالي صحبت درباره خروج مسكن از ركود مي‌شود كه هنوز راهكار مشخصي براي برون‌رفت از ركود در بخش مسكن ارائه نشده است و جزئياتي از برنامه‌هاي وزارت راه و شهرسازي ارائه نمي‌شود. در واقع تمام برنامه‌هاي اعلام شده تاكنون فقط كلياتي از اهداف اين وزارتخانه براي بخش مسكن بوده است كه در دو سال گذشته هم به اجرا نرسيدند. اين روزنامه افزود: يكي از طرح‌هايي كه بخش خصوصي هم بر آن تاكيد دارد، ارائه تسهيلات 80 ميليون توماني به مسكن است. در اين طرح آمده كه متقاضيان مي‌توانند تا 80 درصد قيمت مسكن را تسهيلات بگيرند اما با گذشت چند ماه از طرح اين موضوع، هنوز خبري از تصويب وام نيست. هنوز جزئيات پرداخت وام مسكن و چگونگي اختصاص اين وام مشخص نشده است به همين دليل نمي‌توان گفت كه آيا اين راهكار مي‌تواند به خروج از ركود بخش مسكن كمك كند و يا اينكه دوباره منجر به افزايش قيمت‌ها خواهد شد.  يكي ديگر از راهكارهايي كه وزارت راه و شهرسازي از ابتدا بر آن تاكيد داشت، موضوع صندوقهاي زمين و ساختمان است. اولين صندوق با نام نسيم در شهريورماه امسال در بورس پذيره‌نويسي شده و قيمت اسمي هر واحد سرمايه‌گذاري صندوق زمين و ساختمان نسيم 10 هزار ريال تعيين شد...

ابتكار نوشت: وزارت راه و شهرسازي اعلام كرده كه دليل شكل‌گيري اين صندوق‌ها تامين منابع مالي جهت ساخت و ساز توسط افرادي است كه زمين را به عنوان سرمايه در اختيار دارند و براي ساخت به دنبال سرمايه‌هاي خرد هستند تا از محل اين سرمايه‌هاي خرد پروژه را به انجام برسانند. از آنجايي كه اين  صندوق‌ها نياز متقاضيان واقعي بازار مسكن را پاسخگو نيست و عمده خريداران سهام هم بورس‌بازان و سرمايه‌گذاران هستند بنابراين، اين طرح هم نمي‌تواند به خانه‌دار شدن متقاضيان واقعي بازار مسكن كمك كند و تاكنون هم تاثير خاصي را بر بخش مسكن نگذاشته است. البته بارها اعلام شده كه وزارت راه و شهرسازي در حال تدوين برنامه‌هايي براي خروج از ركود بخش مسكن است كه تاكنون جزئياتي از اين طرح بيرون نيامده و از آنجايي كه اجراي برنامه‌هاي دولتي چند سال زمان مي‌برد، مشخص نيست كه اثرات اجراي اين طرح‌ها چه زماني به خانه‌دار شدن متقاضيان كمك مي‌كند.

دولت ظرف 2 هفته مي‌تواند يارانه‌بگيران پردرآمد را شناسايي كند

رئيس اسبق سازمان مديريت و برنامه‌ريزي مي‌گويد دولت مي‌تواند و بايد در هزينه‌ها صرفه‌جويي كند اما اراده‌اش را ندارد.محمد ستاري‌فر از مديران دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه اعتماد خاطرنشان كرد: اگر قيمت نفت كم شده و تحريم‌ها تداوم پيدا كرده، دانش و خرد جمعي مي‌تواند براي آن چاره‌جويي كند و فشارها را به حداقل برساند. وقتي درآمد كم مي‌شود، دولت مي‌تواند خودش را تنظيم كند. دولت بايد امور توزيعي، تنظيمي، تخصيصي و تثبيتي را مديريت كند. وقتي درآمد كم مي‌شود، مي‌توان اين كمبود را ميان بودجه تخصيص يافته به سازمان‌هاي مختلف تقسيم كرد.وي ادامه مي‌دهد: در شرايط تحريم و بحران بايد اموري را كه اولويت ندارد و تعدادشان كم هم نيست، حذف كرد. با اين كار مي‌توان حدود 15 هزار ميليارد تومان در هزينه‌ها صرفه‌جويي كرد. ما در حال حاضر 29 فايل اطلاعاتي را از طريق سازمان‌هايي چون سازمان ثبت احوال، سازمان هدفمندي يارانه‌ها، تأمين اجتماعي و... در اختيار داريم. اگر مي‌خواستيم و اراده مي‌كرديم، مي‌توانستيم ظرف دو هفته اين 29 فايل را به صورت عميق بررسي كنيم و افراد فاقد صلاحيت براي دريافت يارانه را شناسايي و حذف مي‌كرديم. به اين ترتيب حداقل 20 ميليون نفر از جمع يارانه‌بگيرها كنار گذاشته مي‌شد. اما اين كار را به فردا موكول كرديم و حالا دولت ناچار است در اين شرايط 45هزار ميليارد تومان يارانه بدهد.

ايران در حمايت از متحدانش هيچ خط قرمزي ندارد

يك روزنامه صهيونيستي با اشاره به تنش‌هاي اخير ميان حزب‌الله و رژيم صهيونيستي، هشدار داد كه ايران در حمايت از هم‌پيمانان خود در منطقه ديگر هيچ خط قرمزي را رعايت نمي‌كند.روزنامه يديعوت آحارونوت نوشت: ايران كه از سوريه و حزب‌الله لبنان حمايت مي‌كند، حضور خود را در سوريه و لبنان به طور قابل ملاحظه‌اي افزايش داده و در حال حاضر در مرزهاي اسرائيل به سر مي‌برد. ايران از متحدان خود حمايت چندوجهي مي‌كند كه به هيچ خط قرمزي محدود نمي‌شود. تعهدات ايران به سوريه و حزب‌الله ديگر يك راز نيست و ايران، سوريه و حزب‌الله هيچ يك آن را پنهان نمي‌كنند.در ادامه اين مطلب آمده است: كشته شدن سردار محمد الله‌دادي از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در هجدهم ماه ژانويه در حمله هوايي اسرائيل به القنيطره در پنج كيلومتري سرزمين‌هاي جولان اشغال شده توسط اسرائيل، حضور نظامي مستقيم ايران در مرزهاي اسرائيل را تاييد مي‌كند. اتحاد ميان سوريه و ايران يكي از قديمي‌ترين اتحادها در منطقه و هم سن انقلاب اسلامي ايران است. حزب‌الله لبنان نيز در سال 1982 با مساعدت سپاه پاسداران انقلاب اسلامي تاسيس شد. اما حضور ايران از زمان آغاز بحران در سوريه در منطقه افزايش يافته و شكل متفاوتي به خود گرفته است.در حوزه نظامي ايران صدها تن از اساتيد خود را به سوريه اعزام كرد تا به طور همزمان 80 هزار افسر و سرباز ارتش دفاع ملي را آموزش دهند.

دولت برنامه اشتغال ندارد فقط تقصيرها را به گردن هم مي‌اندازند!

محجوب گفت: بسته دولت يازدهم براي اشتغال نامفهوم است.دبيركل خانه كارگر گفت: مديران دولت به دليل اينكه نمي‌توانند در حوزه اشتغال برنامه مدوني را ارائه دهند، با انداختن تقصير به گردن بانك مركزي و سازمان مديريت به دنبال فرار از اصل مسئله هستند.او با انتقاد از رويه دولت در اشتغال‌آفريني گفت: مديران دولت به دليل اينكه نمي‌توانند در حوزه اشتغال برنامه مدوني ارائه دهند، با انداختن تقصير به گردن بانك مركزي و سازمان مديريت به دنبال فرار از اصل مسئله هستند.محجوب با انتقاد از بسته اشتغال آفريني دولت يازدهم گفت: اگر دولت ادعا مي‌كند كه براي موضوع اشتغال‌آفريني بسته‌اي دارد، پس مشخص كند اين بسته در بخش‌‌هاي مختلف مانند معدن و يا صنعت توريسم چه نسخه‌اي را ارائه كرده است.او گفت: بسته سياستي دولت در زمينه اشتغال‌آفريني نامفهوم است و متأسفانه با حركت به سمت جذب اعتبار از راه‌هاي كور بهره مي‌گيرد كه در دولت گذشته هم از همين روش استفاده مي‌شد.

به جز محجوب برخي مديران دولتي ديگر نيز از انفعال و بي‌برنامگي دولت در حوزه اشتغال انتقاد كرده‌اند. حدود يك ماه پيش معاون وزير كار گفته بود: چرا بسته اشتغال‌زايي دولت هرگز گشوده نشد!؟معاون اشتغالزايي وزارت كار گفت: در كنار تلاش براي به تصويب رساندن برنامه‌هاي اشتغالزايي مدام به بانك مركزي مي‌رفتم و از آنها درخواست مي‌كردم، تا سياست‌هاي اعتباري مناسبي به بحث اشتغال اختصاص دهند.در نهايت بسته در اسفند ماه سال قبل تصويب شد و در فروردين ماه در جلسه شوراي عالي اشتغال با حضور آقاي دكتر روحاني نهايي شد.معاون وزير كار با انتقاد از خلف وعده بانك‌ها بيان كرد: مديران بانكي ابتدا قول سه ماه اول امسال را به ما دادند، سپس اين وعده به شش ماه رسيد، ولي تا به امروز كه نه ماه از سال گذشته است، تنها بانك رفاه كارگران با پرداخت كمتر از 1000 ميليارد تومان به وعده خود عمل كرده و باقي بانك‌ها خلف وعده كرده‌اند.طايي با بيان اين مطلب كه «سياست‌هاي اتخاذ شده توسط بانك مركزي ضدتوليد است» ادامه داد: بارها به بانك مركزي تذكر دادم كه سياست‌هاي اعتباري شما با برنامه اشتغالزايي مدنظر رئيس جمهور همخواني ندارد، اما توجهي به اين مسئله نشد و حتي سياست‌هاي ضدتوليدي هم در بانك مركزي اتخاذ شد.

*ايران

روايت آسوشيتدپرس از پيشنهاد هسته‌اي روي ميز

 همزمان با ورود مذاكره هسته‌اي ايران و 1+ 5 به مرحله حساس خود؛ خبرگزاري آسوشيتدپرس خبر داد: ايران و امريكا در حال بحث درباره پيشنهادي براي توافق هسته‌اي هستند كه به موجب آن ايران بخش زيادي از سانتريفيوژهاي خود را حفظ خواهد كرد. ديپلمات‌هاي غربي، به آسوشيتدپرس گفته اند: در حالي كه زمان مذاكرات در حال پايان يافتن است، امريكا و ايران در حال بحث روي طرحي براي توافق هستند كه به ايران اجازه مي‌دهد بخش زيادي از فناوري غني‌سازي اورانيوم خود را حفظ كند اما توان بالقوه توليد سلاح را كاهش دهد. به گزارش ايرنا، آسوشيتدپرس تأكيد كرده است: چنين سازشي مي‌تواند به بن‌بست يك دهه گذشته در خصوص تلاش‌ها براي محدود كردن فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران پايان دهد و طبق آن ايران از اجابت درخواست‌هاي قبلي امريكا براي كاهش شديد تعداد سانتريفيوژها خودداري مي‌كند. به گفته اين ديپلمات‌ها، طبق پيشنهاد مطرح شده، اكثر تعداد 10 هزار سانتريفيوژ ايران باقي مي‌ماند اما قالب ‌بندي آنها به نحوي تغيير مي‌يابد كه ميزان غني‌سازي آنها كاهش يابد.

بسيج شهرداري تهران و «عنايت امريكايي»

مجموعه تبليغات گسترده‌اي با عنوان «عنايت امريكايي» در خيابان‌هاي پايتخت رونمايي شده است. در اين مجموعه تبليغات كه از ديروز در خيابان‌هاي پر تردد در معرض ديد تهراني‌ها قرار گرفته است؛ تصويرسازي‌هايي انتقادي از نقش امريكا در وقايعي مانند ترور دانشمندان هسته‌اي، حمايت از گروهك منافقين، حمله موشكي به هواپيماي مسافربري، تحريم اقتصادي و نيز كودتاي 28 مرداد ديده مي‌شود. محسن پيرهادي، مسئول بسيج شهرداري تهران كه اين تبليغات را در تهران نصب كرده؛ پيرامون تأثير اين اقدام به «رجا نيوز» گفت: «اگر اين تبليغات بر روند مذاكرات هم تأثيرگذار باشد براي ما باعث خوشحالي است.»

برداشت غيرقانوني  3 هزار ميلياردي


عضو ناظر مجلس در شوراي پول و اعتبار از بررسي برداشت 3 هزار ميلياردي سازمان اقتصاد اسلامي از دست اندازي به منابع صندوق‌هاي قرض‌الحسنه خبر داد. هادي قوامي در گفت‌وگو با مهر با اشاره به بررسي تخلف سازمان اقتصاد اسلامي در برداشت چند هزار ميلياردي اين سازمان از صندوق‌هاي قرض‌الحسنه در جلسه شوراي پول و اعتبار گفت: برداشت ۳ درصدي سازمان اقتصاد اسلامي از صندوق‌هاي قرض‌الحسنه به نام سپرده قانوني نزد بانك مركزي، خلاف است و اين پول بايد بازگردانده شود. نماينده اسفراين در مجلس نهم ادامه داد: سازمان اقتصاد اسلامي بر اساس تكليف بانك مركزي اين كار را نمي‌كند، يعني بانك مركزي از صندوق‌هاي قرض الحسنه تك شعبه‌اي چيزي تحت عنوان سپرده قانوني دريافت نمي‌كند.

عسكري: روحاني افراطيون را  بخوبي مي شناسد

حجت‌الاسلام علي عسكري با بيان اينكه «آقاي دكتر روحاني از نظر تبارشناسي، افراطيون را مي‌شناسد» تصريح كرد: آقاي روحاني مي‌داند كه اينها در تبار انقلاب نبودند و با برخي افرادي كه با امام(ره) همفكر نبودند مجالست داشتند. او مي‌داند كه افرادي كه اكنون به يكباره ادعاي انقلابي‌گري مي‌كنند، در زمان طاغوت چراغاني نيمه شعبان را به نفع شاه برگزار مي‌كردند. معاون پارلماني دانشگاه آزاد اسلامي با بيان اينكه «دكتر روحاني كه يك مبارز انقلابي و اولين فردي است كه در سخنراني خود، لقب امام (ره) را به رهبر كبير انقلاب داد»، خاطرنشان كرد: چه اشكالي دارد آقاي روحاني پرونده اين افراطيون را در شوراي عالي امنيت ملي مطرح كند تا اينها هم دو هفته بروند كباب بخورند!


درخواست محاكمه همزمان احمدي‌نژاد و رحيمي


يك سايت نزديك به احمد توكلي خواستار محاكمه همزمان احمدي‌نژاد و رحيمي شد. سايت «الف» در يادداشتي با تيتر «رحيمي را دوباره محاكمه كنيد» ضمن انتقاد از معاون اول دولت سابق به ارتكاب جنايت عليه «سرمايه اجتماعي» و «اعتماد عمومي»، افزوده است: «البته در اين جنايت عليه سرمايه اجتماعي، محمود احمدي‌نژاد نيز قطعاً شريك جرم رحيمي است و بايد به همراه وي محاكمه شود.»

عذرخواهي كيهان از عراقچي

روزنامه كيهان در شماره روز گذشته خود، از سيدعباس عراقچي، عضو ارشد تيم مذاكره كننده هسته‌اي عذرخواهي كرد. اين روزنامه سه‌شنبه گذشته، با اشاره به حضور برادر دكتر عراقچي در انتخابات اتاق بازرگاني، آن را بخشي از تلاش و خيز دولتمردان و بستگان آنان براي «قبضه كردن» اتاق بازرگاني دانسته بود. كيهان ديروز در ستون «پوزش و تصحيح» خود تأكيد كرد كه «برادر آقاي دكتر عراقچي از بازرگانان خوشنام تهران و يكي از اعضاي قديمي اتاق بازرگاني است.»
تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد