اوباما افزايش تحريم ها عليه ايران را بي فايده خواند

۲۳۳ بازديد
اوباما افزايش تحريم ها عليه ايران را بي فايده خواند

امريكايي ها هدف خود در مذاكرات را رو كردند / توافق 10 ساله با ايران

باراك اوباما رئيس جمهور امريكا سرانجام راهبرد خود براي توافق هسته اي با ايران را اعلام و تصريح كرد كه امريكا به دنبال آن است كه ايران قبول كند دستكم به مدت يك دهه فعاليت هسته اي خود را محدود نگاه دارد.

باراك اوباما رئيس جمهور امريكا سرانجام راهبرد خود براي توافق هسته اي با ايران را اعلام و تصريح كرد كه امريكا به دنبال آن است كه ايران قبول كند دستكم به مدت يك دهه فعاليت هسته اي خود را محدود نگاه دارد.
توافق ده ساله با ايران موضوعي بود كه طي روزهاي گذشته به نقل از ديپلماتهاي ناشناس و منابع آگاه  مورد اشاره قرار گرفته بود اما منبع رسمي حاضر به تائيد آن نشده بود، چرا كه مذاكرات پشت درهاي بسته صورت مي گيرد و ايران و امريكا توافق كردند كه جزئيات نشست هاي دو طرف محرمانه و غير قابل انتشار باشد.
با اين حال اوباما مقصود نهايي خود از توافق با ايران را در يك مصاحبه مفصل در كاخ سفيد بيان كرده و گفته توافق 10 ساله با ايران شامل اين است كه ايران بپذيرد به مدت 10 سال توانايي اتمي خود را در همين سطح فعلي نگهدارد .
آنچه كه از حرف اوباما بدست مي آيد اين است : توافق 10 ساله با ايران به نحوي كه  يك راه گريز 1 ساله باقي باشد كه اگر برنامه هسته اي  ايران خواست به سمت و سوي ديگري  سوق يابد آنها فرصت كشف و بررسي آن را داشته باشند.
مقصود اوباما از راه گريز اين است كه اگر ايران با بازرسي هاي سفت و سخت مخالفت كرد ، توان اتمي اش هم پائين بود ، يك سال زماني در خلال اين 10 سال باقي باشد كه موضوع را كشف كنيم و آن را راست آزمايي كنيم.
اوباما اذعان كرد كه ايراني ها در مذاكرات جدي بوده اند و گفت: اكنون مي توانيم بگوئيم كه نسبت به 3 يا 5 ماه قبل شانس توافق با آنها بيشتر شده است، آنها در اين مدت برنامه اتمي خود را پيش نبرده اند و در مواقعي به عقب هم برگشته اند.
رئيس جمهور امريكا در اين مصاحبه از نتانياهو هم انتقاد مي كند و مي گويد او حرفش اين است كه يا تحريم هاي ايران دو برابر شود يا با حمله نظامي توان هسته اين كشور منهدم شود اما من هيچ كارشناسي سراغ ندارم كه تضمين دهد با افزايش تحريم ها  آنها برنامه هسته اي خود را كنار خواهند گذاشت
به عبارت ديگر اوباما مطمئن شده است كه  هر گونه افزايش تحريم ، غني سازي ايران را به حد بالاتر از 20 درصد خواهد برد كه خواب را از چشمان آنها خواهد ربود .
به غير از اوباما سوزان رايس نماينده امريكا در سازمان ملل هم همين راهبرد را عنوان مي كند. او مي گويد اينكه ما از ايران بخواهيم كل ظرفيت غني سازي خود را كنار بگذارد واقعگرايانه نيست.
وي گفت: اينكه ما به حرفها اعتماد نداريم به خاطر بي اعتمادي است كه بين دو كشور نسبت به يكديگر وجود دارد، بنا بر اين ما فقط عمل را مي بينيم.
از مجموع اظهارات مقامات امريكايي چنين بر مي آيد كه آنها به اين باور رسيده اند كه  برنامه هسته اي ايران از توان فعلي خود عقب تر نمي تواند برود.
همچنين آنها به خوبي متوجه شده اند كه افزايش تحريم مساوي است با افزايش سطح غني سازي كه امريكايي ها و 1+5 از آن وحشت دارند.
بنا بر اين به نظر مي رسد امريكايي ها در عين زياده خواهي سعي دارند تركيب و چارچوب ديپلماسي دوجانبه را بر هم نزنند و اساسا راهبرد آنها اين است كه همه چيز پشت ميز مذاكره حل و فصل شود . واضح ترين دليل اين مدعا اظهارات اوباما در مصاحبه فوق الذكر است كه گفت : شركاي بين‌المللي آمريكا در مذاكرات هسته‌اي از نفي «توانمندي ايران براي دنبال كردن انرژي صلح‌آميز هسته‌اي حمايت نمي‌كنند .
در حال حاضر ديپلماتهاي ارشد ايراني و امريكايي در ژنو مذاكرات سخت و پيچيده اي را دنبال مي كنند كه هر يك از طرفين شانس رسيدن به توافق تا 11 فروردين را 50 – 50 مي دانند.


تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد