صالحي:فكت شيت ايران دردست ظريف است بسیار عالی

۷۵۶ بازديد

صالحي:فكت شيت ايران دردست ظريف است

رئيس سازمان انرژي اتمي با بيان اينكه سازمان و وزارت خارجه فكت شيت ايران را تهيه كرده‌اند، گفت: هم اكنون در دست وزير امور خارجه است و در صورت صلاحديد منتشر مي‌شود. فارس: علي‌اكبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي در گفت‌وگوي اختصاصي با واحد مركزي خبر در پاسخ به اين سؤال كه آيا فكت شيت بيانيه سوئيس تهيه شده است؟ گفت: بعد از ژنو 3 آمريكايي‌ها باز تحت عنوان فكت شيت  يك بيانيه‌اي دادند و اعلاميه‌اي صادر كردند كه واقعاً از ديد ما پر از اشتباه و استنباط غلط بود، براي مثال آن موقع گفتند كه ما غني سازي ايران را به رسميت نشناختيم در حالي كه الان مي‌بينيد اين امر اتفاق افتاد و محقق شد.

وي افزود: الان هم فكت شيتي كه آمريكايي‌ها دادند، درست و نادرست را با هم قاطي كردند و مي‌توان گفت كه روايت و استنباط خودشان را دادند، براي اينكه مقداري آشفتگي در داخل كشورمان ايجاد كنند.

رئيس سازمان انرژي اتمي تاكيد كرد: اما آن چيزي كه خدمت ملت بزرگوار عرض مي‌كنم اين است كه آن چيزي كه مسئولان ايراني مي‌گويند عين حقيقت است و ما هيچ چيزي براي كتمان كردن نداريم.

وي افزود: ما حتي در مذاكراتمان حرفي را كه مي‌زديم پاي حرفمان مي‌ايستاديم در صورتي كه برخي‌ها مثلا تفاهم كه مي‌كرديم روي يك موضوعي، مي‌رفتند و دوباره مي‌آمدند و عليرغم اينكه تفاهم مي‌شد دوباره تغييراتي در آن ايجاد مي‌كردند، ولي گروه مذاكره كننده ما واقعاً با هوشياري، تسلط و اقتدار مذاكرات را انجام مي‌دادند و حرفي را هم كه مي زدند حرف صائبي بود و هم يك كلام بود.

صالحي گفت: درباره مسئله فكت شيت تصميم گرفته شد و آقاي ظريف در حال بررسي هستند و سازمان انرژي اتمي و وزارت امور خارجه متفقاً فكت شيتي تهيه كرده‌اند كه الان دست آقاي ظريف است و اگر مصلحت بدانند اين فكت شيت را اعلام مي‌كنند تا برخي از اين ابهاماتي كه هر چند پاسخ داده شده است در چارچوب فكت شيت به عرض ملت بزرگ ايران برسد.

رئيس سازمان انرژي اتمي در پاسخ به اين سؤال كه چرا از ابتدا اين فكت شيت آماده و همزمان با ارائه فكت شيت آمريكايي‌ها ارائه نشد، تصريح كرد: داستان اين مطلب بسيار پيچيده است، به هر حال اين مذاكرات، بسيار حساس است و مي‌تواند به هر طريقي دچار آفت شود.

وي افزود: اين مذاكرات مخالفان زيادي در خارج از كشور دارد كه در راس همه رژيم صهيونيستي و بعضي كشورهاي منطقه به شدت در اين زمينه كار مي‌كنند و اين را ما با اطلاع مي‌گوييم نه اينكه بخواهيم شعاري مطرح كنيم؛ اگر رسانه‌ها را ببينيد مشهود است؛ ببينيد پشت پرده چه خبر است. به شدت در حال كار هستند كه ايجاد اخلال كنند؛ لذا تا آنجاكه ممكن است چنين مذاكرات حساسي را بايد سربسته به جلو برد و اجازه اختلال، بهانه گيري و بهانه جويي به كسي نداد.

معاون رئيس جمهور اضافه كرد: وقتي شما اطلاعات را مي‌دهيد هر كسي از منظر خود مي‌تواند ان‌قُلتي در اين اطلاعات بياورد، به هر حال اين واقعيتي است و همين ان‌قلت‌ها اگر جمع شود، ممكن است ابهامات و مشكلاتي ايجاد و اصل مذاكرات را با موانع عمده‌اي روبرو كند.

صالحي به حضورش در جلسه غير علني ديروز مجلس درباره بيانيه سوئيس اشاره كرد و گفت: اين جلسه بسيار خوب بود و نمايندگان مجلس اظهار محبت و لطف كردند و ما تا جايي كه امكان داشت چون جلسه غير علني بود برخي امور را شكافتيم.

وي افزود: مشاوران امين ملت در مسير حفظ منافع ملي و اساس حاكميت ملي حركت مي‌كنند، ضمن اينكه نظام هم چارچوبي را مشخص كرده است و ما در اين چارچوب حركت مي‌كنيم، البته در اين چارچوب حاشيه اختياراتي هم هست.

رئيس سازمان انرژي اتمي تاكيد كرد: آنچه در آخرين مذاكرات رخ داده در مجموع مثبت است، حالا ما نمي‌خواهيم زيادي هم غلو كنيم، بالاخره محدوديت‌هايي را پذيرفته‌ايم و اين هم بحث مذاكره است.

وي درپايان گفت: الحمدلله مي‌بينيم كه پويايي و نشاط صنعت هسته‌اي ما حفظ شد نطنز و فردو، اراك و تحقيق و توسعه هسته‌اي هم سر جاي خود باقي است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد