عقب‌گرد رژيم اسرائيل از تصميم حمله به ايران

۱۴۶ بازديد

عقب‌گرد رژيم اسرائيل از تصميم حمله به ايران

بنا به گزارش جديد آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ايران بخش بزرگي از اورانيوم غني شده خود را در مصارف علمي به كار برده و اين مساله سبب شده است تا اسرائيل مواضع خود را نسبت به حمله نظامي به ايران تعديل كند.

ديپلماسي ايراني: روزنامه اسرائيلي هاآرتص روز سه شنبه به گزارش جديد آژانس بين المللي انرژي اتمي كه در ماه اوت گذشته منتشر شده، اشاره كرده و نوشته است كه ايران بخش بزرگي از اورانيوم غني شده خود را در استفاده هاي علمي به كار برده و اين مساله سبب شده است تا اسرائيل مواضع خود را نسبت به حمله نظامي به ايران تعديل كند.

به گزارش روزنامه الحيات، چاپ لندن، اسرائيل اين حركت را عبور ايران از "سال سخت هسته اي" قلمداد كرده و گفته است كه اين مساله باعث شده است تا ايران گزينه حمله نظامي را از خود دور كند.

مسئولان عالي رتبه امنيتي اسرائيلي در اين باره اعلام كرده اند كه ايران بخش بزرگي از اورانيوم غني شده خود را براي مصارف علمي به مراكز علمي خود منتقل كرده و اين اتفاق به آن معنا است كه "ايران حركت تازه اي را ظرف 8 ماه گذشته آغاز كرده كه به نوعي عقب گرد از پيش روي به سمت ساخت سلاح هسته اي محسوب مي شود و اين مساله باعث شده است تا اسرائيل نيز مواضع خود را تغيير دهد." آنها مي گويند كه مواضع اخير اسرائيل نسبت به برنامه هسته اي ايران متاثر از همين تغيير رويكرد ايران است.

ايران بارها اعلام كرده است كه برنامه هسته اي اش صرفا اهداف صلح آميز دارد و به هيچ وجه قصد دستيابي به سلاح هسته اي را ندارد.

بنا به اين گزارش مسئولان اسرائيلي در ابتداي سال 2012 گفته بودند كه امسال سال سختي در موضوع ايران است، آنها از اين مي ترسيدند كه ايران وارد مرحله اي شود كه ديگر مصونيت كامل داشته باشد و ديگر نتوانند به تاسيسات هسته اي آن حمله كنند. براي همين اسرائيل خواستار حمله نظامي به ايران تا قبل از پايان سال جاري ميلادي شده بود و حتي مي گفت كه اين حمله بدون هماهنگي ايالات متحده امريكا هم شده، بايد انجام شود.

هاآرتص همچنين مي نويسد كه علي رغم سخنراني بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل در مجمع عمومي سازمان ملل كه 10 روز پيش انجام داد، و در آن حملات تندي را متوجه ايران كرد اما با اين حال وي زمان تصميم به انجام هر گونه عمليات نظامي عليه ايران را تابستان سال آينده تعيين كرد، به خصوص كه گفت "خط قرمز" در برابر ايران بايد قبل از بهار يا تابستان سال آينده ميلادي ترسيم شود. نتانياهو دلايل بسياري براي ايراد اين اظهارات داشت. از جمله مهمترين اين دلايل در پيش بودن انتخابات رياست جمهوري امريكا و مخالفت صريح واشنگتن با انجام هر گونه عمليات نظامي عليه ايران تا قبل از برگزاري اين انتخابات بود. انتخابات امريكا قرار است در ماه نوامبر برگزار شود. براي همين است كه فرماندهان و روساي نهادهاي نظامي و سازمان هاي امنيتي اسرائيل نيز از هر گونه اتخاذ تصميمي براي حمله نظامي به ايران بدون هماهنگي ايالات متحده امريكا خودداري مي كنند.

هاآرتص همچنين مي نويسد، اسرائيل پس از آن كه آژانس بين المللي انرژي اتمي گزارش خود را درباره برنامه هسته اي ايران منتشر كرد، مواضع خود را تغيير داد و زمان "سال سختي" كه از آن سخن مي گفت را تمديد كرد، چرا كه در گزارش آژانس آمده بود كه ايران بخش بزرگي از اورانيوم غني شده خود را براي مصارف علمي به مراكز علمي اش منتقل كرده است. سازمان هاي امنيتي اسرائيل گزارش آژانس را كاملا صحيح و قابل اعتماد مي دانند و به آن اعتماد كرده اند. در گزارش آژانس بين المللي انرژي اتمي آمده است كه ايران در مواقع اخير در مناسبت هاي مختلف اورانيوم 20 درصد غني شده خود را مورد استفاده هاي علمي قرار داده كه از جمله آنها تبديل كردن آنها به سوخت مورد نياز راكتورهاي تحقيقاتي در تهران براي توليد داروهاي مورد نياز در درمان سرطان بوده است. اين مساله سبب شده است تا اسرائيل به اين باور برسد كه ايران از اورانيوم غني شده خود براي استفاده احتمالي در توليد بمب هسته اي فاصله گرفته است و اكنون اورانيوم هاي غني شده خود را به مصرف پزشكي و علمي مي رساند. براي توليد بمب هسته اي حداقل بايد اورانيوم را تا 93 درصد غني كرد. كارشناسان بر اين باورند هنگامي كه اورانيومي براي استفاده در مصارف علمي به كار برده مي شود ديگر استفاده از آن براي اهداف نظامي بسيار سخت خواهد بود.


تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد