آقاي مرسي! خليج فارس يا خليج ع.ر.ب.ي؟!

۱۳۳ بازديد
آقاي مرسي! خليج فارس يا خليج ع.ر.ب.ي؟! رئيس جمهور مصر در سخنراني خود در نشست وزراي خارجه اتحاديه عرب، با دخالت در امور سوريه خواستار كناره گيري بشاراسد شد. وي همچنين از واژه جعلي "خليج ع.ر.ب.ي" به جاي خليج فارس استفاده كرد.    

جام سياسي؛ "محمد مرسي" رئيس جمهور مصر، در سخنراني خود در نشست اتحاديه عرب، مواضع دولتش را در قبال تحولات منطقه -به ويژه مسايل مربوط به فلسطين و سوريه- بيان كرد.

مرسي در بخشي از اظهاراتش كه به طور زنده از شبكه الجزيره پخش مي شد، گفت: «ملت مصر پس از انقلاب مايل به بازگشت به جايگاه خود در ميان اعراب است.»

وي افزود: «امروز پس از بروز تغييراتي بزرگ در جامعه عربي، اتخاذ مواضعي قوي، در ساختاري جديد، جهت حل مشكلات جهان عرب ضروري به نظر مي رسد.»

 رئيس جمهور مصر درباره روابط كشورش با جهان اعلام كرد: «اين امر بر مصالح كشورهاي عربي و تأمين امنيت آن ها استوار است و بر همين اساس، اولويت ها تعيين مي شود. مصر سياست حسن همجواري عربي را مستلزم حفظ تماميت ارضي كشورهاي عربي، عربي ماندن منطقه و عدم پذيرش هرگونه دخالت خارجي مي داند.»

 رئيس جمهور مصر در ادامه ضمن استفاده از واژه جعلي "خليج ع.ر.ب.ي" به جاي خليج فارس، از تصميم عربستان و كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس مبني بر كمك مالي به يمن استقبال و اضافه كرد: «مصر مانند هميشه در كنار كشورهاي خليج ع.ر.ب.ي[!] ايستاده است و هرگونه تلاش براي دخالت در كشورهاي منطقه را نمي پذيرد. ما هميشه در كنار برادرانمان در عربستان و كشورهاي خليجي خواهيم ايستاد و از هيچ تلاشي براي تأمين امنيت آن ها دريغ نخواهيم كرد.»

 مرسي در ادامه با تكرار عبارت ساختگي پيشين به جاي خليج فارس، گفت: «مواضع ما در قبال كشورهاي خليج ع.ر.ب.ي و امنيت اين منطقه استراتژيك در جهان عرب، دليلي بر دشمني ما و يا جنگ طلبي ما با ديگران نيست. ما فقط خواهان استقرار ثبات در منطقه هستيم.»

 

 

رئيس جمهور مصر به مسأله فلسطين نيز اشاره و تأكيد كرد: «مسأله فلسطين، مسأله نخست جهان اسلام و امت اسلامي است و حمايت كشورهاي عربي از فلسطين براي حل عادلانه و فراگير آن ضروري است. ما از هر تصميمي كه سران فلسطين بگيرند حمايت مي‌كنيم.»

 او با نقض اظهارات اوليه خود مبني بر لزوم عدم مداخله در امور ساير كشورها، مواضع ضد سوري خود را تكرار كرد و خطاب به "بشاراسد" رئيس جمهور قانوني سوريه گفت: «هنوز وقت براي جلوگيري از خونريزي وجود دارد. اگر شما كاري نكنيد، بدانيد كه اراده ملت ها سرنگون كننده خواهد بود. شما هميشه باقي نخواهيد ماند.»

 مرسي با ناديده گرفتن فعاليت گروه هاي تروريستي در خاك سوريه، آن ها را "ملت سوريه" خواند و عنوان نمود: «ملت سوريه خواسته هاي خود را اعلام كرده است و ما پشتيبان آن ها هستيم تا به تمام خواسته هاي خود دست يابند. همه بايد بدانند كه ملت سوريه تصميم خود را براي تغيير گرفته است و مطمئناً به خواسته خود دست خواهد يافت. نظام سوريه بايد از تاريخ درس عبرت بگيرد و به خواسته هاي ملت سوريه جامه عمل بپوشاند؛ در غير اين صورت، خود ملت كار را تمام خواهد كرد.»

 وي در انتها با رد گزينه دخالت نظامي براي حل مسأله سوريه، مدعي شد: «ما در امور داخلي كشورها دخالت نمي كنيم اما حامي خواسته ملت هاي آزادي خواه هستيم. ما هيچ گونه دخالت نظامي خارجي براي حل بحران سوريه را نيز نمي پذيريم.»


تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد