مرسي با ايران چه اختلافاتي دارد؟

۲۳۹ بازديد

سخنان محمد مرسي، رييس جمهور مصر در افتتاحيه اجلاس سران جنبش عدم تعهد، با بازتاب گزينشي رسانه‌هاي مخالف جمهوري اسلامي روبه‌رو شد، به گونه‌اي كه آنها با پررنگ كردن بخش‌هاي خاصي از اين سخنراني تلاش كردند مواضع مرسي را مخالف ديدگاه جمهوري اسلامي نشان دهند. اما واقعيت صحبت‌هاي مرسي چه بوده است؟ تحليل محتواي سخنراني رئيس جمهوري عربي مصر و قياس آن با سخنان مسئولين جمهوري اسلامي در صحن اجلاس به ما نشان مي‌دهد كه ايران و مصر در آينده در چه راه‌هايي همكاري خواهند داشت و در چه زمينه‌هايي با چالش در روابط روبه‌رو خواهند بود.
سخنان و ديدگاه‌هاي محمد مرسي را مي‌توان در ده محور به شرح زير دسته‌بندي كرد؛ محورهايي كه نقاط توافق بسياري را مي‌توان از ميان سخنان وي و مواضع اصولي جمهوري اسلامي ايران پيدا كرد.


محورهاي مورد اشاره  سخنان محمد مرسي
 انقلاب مصر و حاكميت مردم  

انقلاب مصر توانست اهداف خود و حاكميت مردمي را محقق سازد / پس از انقلاب مسالمت‌آميز ملت مصر در ۲۵ ژانويه ۲۰۱۱ مصري‌ها توانستند شرايط خود را تغيير دهند و به منافع جديد خود برسند / توانستيم از مرحله دشوار انتقال بگذريم و چالش‌ها را با يكپارچگي و وحدت از سر بگذرانيم.(موافق با مواضع جمهوري اسلامي ايران )

تأكيد بر كاركردهاي جنبش عدم تعهد
 

 جنبش عدم تعهد بايد به همه قدرت‌ها پشت كرده، با سيستم مديريت جهاني در راه عدالت گام بردارد / جنبش عدم تعهد در راستاي اهداف خود گام مؤثري برداشته و از منافع و منابع كشور‌هاي در حال رشد حمايت كند/ بايد به مديريت كارآمد و واحد برسيم و با سيستم مديريت جهاني در مسير عدالت گام برداريم و از وابستگي به ديگران‌‌ رها شده و از دايره قدرت آنها بيرون آمده تا بنا بر قوانين دمكراتيك آن‌ها را در جهان اشاعه دهيم / امروز بيش از پيش بايد به اهداف جنبش چنگ بزنيم و آن را اعلام كنيم / تعهد خود را حفظ مي‌كنيم تا اين جنبش بتواند صلح هميشگي و همه‌جانبه و عدالتمند را حفظ كند . (موافق با مواضع جمهوري اسلامي ايران)

اصلاحات در سازمان ملل براي مديريت مشترك جهاني 
  بايد در اصلاح مديريت جهاني گام برداريم و اصلاح و توسعه شوراي امنيت را همه‌جانبه در نظر داشته باشيم / ما براي مديريت مشترك جهاني تلاش مي‌كنيم.
(موافق با مواضع جمهوري اسلامي ايران)

فلسطين 

بايد فلسطين كشور و دولت مستقلي داشته باشد؛ بايد در برابر مشكلات فلسطين چاره‌انديشي كنيم تا به صلح و آشتي ملي دست يابند؛ تقدير از بيانيه نشست وزيران خارجه جنبش در شرم‌الشيخ و اشاره به وضع اسفناك زندانيان فلسطيني در زندان‌هاي اسرائيل؛ اعلام همبستگي با زنداني‌هاي فلسطيني و حمايت از هر گونه تحرك شوراي امنيت براي عضويت فلسطين به عنوان كشوري مستقل در اين سازمان؛ احزاب و گروه‌هاي فلسطيني وحدت صفوف خود را حفظ كنند و گروه‌ها با افكار گوناگون به صلح و آشتي ملي رجوع كرده و به دنبال اختلافات كوچك ميان خود نباشند و به جاي آن بر مقاومت عليه اشغالگر پافشاري كنند؛ اعلام مخالفت با اقدام اخير دشمن صهيونيستي نسبت به جلوگيري از ورود برخي وزراي عضو جنبش غيرمتعهدها در پنجم اوت سال جاري. (موافق با مواضع جمهوري اسلامي ايران)
سوريه  

همبستگي ما با فزندانمان عليه نظام غيرقانوني و غير مشروع، واجب اخلاقي و استراتژيك است؛ خونريزي در سوريه بر گردن همه ماست و اين خونريزي‌ها توقف نمي‌شود، جز با يك دخالت كارآمد از سوي همه ما؛ بايد حمايت خود را از دانشجويان معترض كه به دنبال عدالت هستند، داشته باشيم، چرا كه برخاسته از نظام دمكراتيك است؛ سوريه بايد از جنگ‌هاي داخلي خودداري كند تا ملت سوريه به همه خواسته‌هاي خود برسند؛ مخالفان بايد صفوف خود را متحد كنند، به گونه‌اي كه همه جريان‌ها را در بر گيرد و مخالفتي در ميان آن‌ها نباشد؛ ما كاملا آماده‌ايم از اين مسأله حمايت كنيم. همه طرف‌ها در بحث سوريه بايد جلوي خونريزي را بگيرند و سوريه‌اي آزاد و جديد را بسازيم و وارد يك مرحله سازندگي در اين كشور شويم. (عدم موافقت با مواضع جمهوري اسلامي ايران )

حق كشورها در استفاده‌ صلح‌آميز
حق استفاده از انرژي صلح‌آميز هسته‌اي براي همه‌ كشورها همراه با احترام به تعهدات بين‌المللي از جمله معاهده «ان.پي.تي» برجاست.
(موافق با مواضع جمهوري اسلامي ايران )

خاورميانه عاري از سلاح هسته‌اي 

همه كشورها در خاورميانه به معاهده «ان.پي.تي» پيوسته‌اند، جز اسرائيل؛ بر ما واجب است تا بر عاري‌سازي منطقه از سلاح هسته‌اي پافشاري كنيم.
(موافق با مواضع جمهوري اسلامي ايران )

تلاش براي دمكراسي 

 تلاش مي‌كنيم تا ساختارهاي نهادهاي خاورميانه‌اي بيش از پيش دمكراتيك باشند.
(موافق با مواضع جمهوري اسلامي ايران)

هماهنگي‌‌هاي مصر و ايران  

آمده‌ايم تا رياست جنبش را به كشور برادر ايران تحويل دهيم، اميدواريم اين كشور رهبري جنبش را بر پايه اصول و اهداف آن در صحنه‌هاي بين‌المللي تقويت و از موفقيت‌هاي آن پاسداري كند / مصر هماهنگي با كشور برادر ايران در رياست سه ساله را دنبال مي‌كند.
(موافق با مواضع جمهوري اسلامي ايران)

همكاري مشترك جنبش عدم تعهد، گروه ۷۷ و چين
بايد همكاري خود را در چهارچوب جنبش عدم تعهد، گروه ۷۷ و چين براي تحقق اهداف مشتركمان در راستاي توسعه كشورهاي در حال توسعه و همكاري‌هاي جنوب ـ جنوب داشته باشيم.
(موافق با مواضع جمهوري اسلامي ايران)










تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد