پيام‌هاي راهبردي شليك جنگنده‌هاي ايراني به پهپاد آمريكايي

۱۳۴ بازديد

پيام‌هاي راهبردي شليك جنگنده‌هاي ايراني به پهپاد آمريكايي

شليك جنگنده‌هاي ايراني به سمت پهپاد امريكايي، محافل اطلاعاتي، نظامي و راهبردي را در واشينگتن دچار سردرگمي كرده است.  شليك جنگنده هاي ايراني به سمت پهپاد امريكايي محافل اطلاعاتي، نظامي و راهبردي را در واشينگتن دچار سردرگمي كرده است.

اقدام تقريبا غير منتظره و بسيار سريع و موثر ايران در راندن هواپيماي بدون سرنشين امريكا از مرزهاي هوايي خود، داراي پيام هاي مهمي است كه منابع غربي تا كنون در تحليل هاي خود قادر به آشكارسازي آن نبوده اند.
 
1- نخستين مسئله اين است كه اين حادثه نشان داد ايران درگيري مستقيم با امريكا را از برنامه نظامي خود حذف نكرده است. اين كاملا بر خلاف تصور امريكايي ها و بويژه اسراييلي هاست كه فكر مي كردند ايران هرگز وارد درگيري نظامي با امريكا نخواهد شد و تهديدهاي آن بلوف است. به عقيده تحليلگران نظامي، معناي مهم اين رفتار ايران اين است كه ايران توان پيروزي نظامي نامتقارن بر امريكا را در خود مي بيند.
 
25- مسئله دوم اين است كه واكنش امريكا به اين اقدام ايران بسيار محتاطانه بوده است. امريكا در حوزه هاي ديپلماتيك و نظامي هيچ واكنشي به اين حركت ايران نشان نداد و در حوزه تبليغاتي هم صرفا يك بيانيه ديرهنگام صادر كرد. اين امر از ديد تحليلگران امور راهبردي در تهران به اين معناست كه امريكا به هيچ وجه خواهان افزايش تنش با ايران نيست و ورود به درگيري نظامي با ايران براي امريكا خط قرمز محسوب مي شود. طبيعي است كه ايران از اين تنگناي نظامي و استراتژيك امريكا مطلع است و از آن به عنوان يك فرصت بهره مي برد.
 
3- سومين نكته اين است كه به نظر مي رسد ايران تصميم دارد برخي اقدامات اخير امريكا و اسراييل در منطقه خصوصا تحولات سوريه و سودان را از طريق نشان دادن توان ضربه زني خود در محيط هاي مرزي تلافي كند. از ديد برخي تحليلگران اين راهبرد، نوعي بازدارندگي تاكتيكي ايجاد خواهد كرد.
تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد