در پي پخش اشتباهي برنامه رسوايي آزار جنسي كودكان

۱۶۴ بازديد
در پي پخش اشتباهي برنامه رسوايي آزار جنسي كودكان

در بدترين روزهاي نيم قرن گذشته در بنگاه خبرپراكني: مديركل بي بي سي استعفا كرد

در پي متهم شدن يكي از سياستمداران سابق حزب محافظه كار انگليس به آزار جنسي كودكان در يكي از مهم ترين برنامه هاي خبري بي بي سي، "جورج انتويسل" مديركل اين بنگاه خبرپراكني مجبور به كناره گيري از سمت خود شد. به نقل از بي بي سي، " تيم ديوي"، مدير بخش صدا و موسيقي اين شبكه از يكشنبه به طور موقت مديريت "بي‌بي‌سي" را برعهده خواهد گرفت.
استعفاي مدير كل بي بي سي پس از ان صورت گرفت كه مجري يك برنامه خبري به طور اشتباهي  نام يك سياستمدار انگليسي را در ارتباط با مسئله رسوائي اخلاقي يك مجري فوت شده  اين  شبكه برده است.
استعفاي مدير كل بي بي سي تنها دو ماه بعد انتصابش صورت گرفته است. او هفدهم سپتامبر به اين سمت انتخاب شده بود.
"انتويسل" پيش از استعفا گفته بود كه گزارش برنامه نيوزنايت به غلط لرد مك آلپاين، از اعضاي برجسته حزب محافظه كار را به كودك آزاري متهم كرده بود و نبايد از برنامه پخش مي شد.
گزارش نيوزنايت كه به بررسي سوء استفاده جنسي كودكان در مراكز نگهداري كودكان ولز در دهه ۱۹۸۰ اختصاص داشت، از لرد آلپين به اسم نام نبرده است ولي مطالب منتشر شده در سايت هاي ايترنتي با استناد به اين گزارش، او را به عنوان متهم شناختند. 
انتويسل گفته است كه او پس از پخش گزارش از محتواي آن مطلع شده است. 
به گفته وي، او به عنوان مديركل بي بي سي و سردبير اين سازمان خبري، مسوول محتواي همه برنامه هايي است كه از اين رسانه پخش مي شود. 
انتويستل در بيانيه اي كوتاه گفته است در حال حاضر كار شرافتمندانه، كناره گيري كردن از مقام خود است؛ وي گفت است با توجه به اينكه مدير كل مسئول و سردبير اصلي نهايي آنچه كه پخش مي شود به شمار مي آيد و معيارهاي غير قابل قبول روزنامه نگاري به كار رفته در برنامه نيوز نايت در روز جمعه دوم نوامبر، تصميم من اين است كه در حال حاضر، كار شرافتمندانه كناره گيري از مقام خود است.
وي گفت زماني كه من با بيست و سه سال تجربه به عنوان توليد كننده و رهبر بي بي سي به اين مقام برگزيده شدم، باور داشتم كه انتخاب معتمدان بهترين گزينه براي مقابله با چالش هاي پيش روست ولي رويدادهاي چند هفته اخير باعث شدند به اين نتيجه برسم كه بي بي سي به رهبري تازه نيازمند است.
انتويستل گفت قبول كردن رهبري بي بي سي حتي به مدت كوتاه در چالشي ترين زمان افتخاري بزرگ براي من به شمار مي آيد ولي در كنار درك برخي از نگراني هاي عمومي مطرح شده در رسانه ها كه يقين دارم در بازبيني، مورد بررسي قرار مي گيرند نبايد ديدگاه خود را از اين حقيقت دور كنيم كه بي بي سي سرشار از افرادي با استعدادها بزرگ و بالاترين هماهنگي است.
انتويسل در طول ۵۴ روزي كه هدايت بي بي سي را برعهده داشت، با چالش ديگري هم روبرو شد كه مربوط به پخش نشدن گزارش تهيه شده به وسيله برنامه نيوز نايت درباره اتهام هاي وارد شده به يكي از شخصيت هاي تلويزيوني بي بي سي(جيمي سويل) بود. سويل، مجري سابق بي بي سي ممكن است كه در طول ۴۰ سال فعاليت هنري خود، حدود ۳۰۰ نفر را مورد آزار جنسي قرار داده باشد.
ماريا ميلر، وزير فرهنگ انگليس نيز استعفاي انتويسل را تاسف آميز دانست.

نگاهي به رسوايي‌هاي اخبر بي بي سي:

بي بي سي شايد بدترين روزهاي نيم قرن گذشته خود را مي گذراند.
ماجراهاي اخير در بي بي سي تاكنون به كناره گيري شماري از سردبيران بي بي سي منجر شده بود و جورج انتويسل، رييس بي بي سي هم عصر شنبه از كار خود كناره گرفت تا گستردگي ابعاد فشارهاي موجود روي بي بي سي آشكارتر شود. 
تازه ترين مورد به پخش گزارشي در برنامه نيوزنايت بي بي سي مربوط مي شود كه جمعه پيش روي آنتن رفت و در آن، يك سياستمدار سابق حزب محافظه كار در دوران مارگارت تاچر به تعرض جنسي متهم شد.
زماني كه رسوايي جنسي جيمي سويل، كه به مدت ۴۰ سال از مجري‌هاي معروف بي بي سي بود علني شد، برنامه نيوزنايت بي بي سي در خط اول اين ماجرا قرار گرفت. 
طولي نكشيد كه نوبت به ماجراي تازه اي رسيد كه در آن هم پاي برنامه نيوزنايت وسط بود.چند شب پيش نيوزنايت در برنامه اي، اتهامات مطرح شده توسط فردي به نام استيو ميشم را پخش كرد. ميشم در آن برنامه بدون اينكه از كسي نامي ببرد، يك سياستمدار معروف حزب محافظه در دوران مارگارت تاچر را به عنوان فردي شناسايي كرد كه چند 10 سال پيش او را مورد آزار جنسي قرار داده بود. اما چيزي نگذشت كه وي بطور علني عذرخواهي كرد و (تحت فشارها) گفت كه آن فرد، شخصي نبوده كه به وي تعرض كرده بود.
سياستمدار مورد بحث يعني "لرد مك آلپاين" نيز هرگونه ارتباط با اين اتهام‌ها را رد كرده بود. او سپس اعلام كرد كه از بي بي سي شكايت قضايي خواهد كرد. 
بي بي سي به سرعت بابت پخش چنين برنامه اي عذرخواهي كرد اما برخي افراد مانند جان ويتينگديل، نماينده محافظه كار مجلس انگليس، عذرخواهي را كافي ندانستند. 
به گفته اين نماينده مجلس، اكنون مساله اين است كه برنامه نيوزنايت با چنان اتهام بزرگي كه در خود داشته، بسيار حساس بوده و سوال اينجاست كه مدير كل بي بي سي از اين جريان خبر داشته يا خير. 
جورج انتويسل، مدير كل بي بي سي كه بر سر ماجراي جيمي سويل هم تحت فشار بود، پيش تر در مقابل كميته اي از نمايندگان مجلس قرار گرفته بود.  اما با بحران تازه اي كه بر سر متهم كردن يك سياستمدار پيشين براه افتاده است، فضا بر مدير كل بي بي سي بسيار تنگتر شد.  او صبح شنبه اين هفته در يك مصاحبه راديويي با سوال هاي چالشي پي در پي مجري برنامه روبرو شد كه مي‌خواست بداند وي تا چه حد در جريان امور بوده است.  در انتهاي مصاحبه زماني كه سوال به اينجا رسيد كه آيا وي از سمت خود كنار خواهد رفت يا نه، انتويسل چنين جواب داد كه او تنها مدير روزهاي خوب و آرام نيست و مدير روزهاي سخت و دشوار هم هست. اما روز شنبه به انتها نرسيده بود كه مدير كل بي بي سي اعلام كناره گيري كرد.
وي تنها چند هفته بر بي بي سي رياست كرد.
ديويد كامرون نخست وزير انگليس از همان ابتداي كار به وسعت نگراني ها اشاره صريحي كرده و گفته بود "همه ما شوكه شده ايم".
 در چنين فضايي كه پاي اعتماد مردم انگليس به بي بي سي در ميان است، تحقيقات مختلفي از جمله توسط خود بي بي سي در جريان است تا ابعاد و جزييات ماجراهاي اخير مشخص شود.

پیشگیری از سوء استفاده جنسی کودکان یکی از مسائل حیاتی و حساس در جامعه است که نیازمند توجه و آگاهی همگانی است. برای پیشگیری از این اتفاقات ناخواسته و محافظت از کودکان، ابتدا باید آگاهی لازم را درباره علائم و نشانه‌های ممکن وجود داشته باشیم. آموزش پیشگیری از سوء استفاده جنسی کودک شامل آموزش به کودکان درباره بدن و حقوق شخصیشان، تشویق ایجاد ارتباط با والدین و افراد اعتماد‌بخش، و آموزش به آن‌ها درباره مرزها و محدودیت‌های موقعیت‌های مختلف می‌شود.

 

علاوه بر این، برنامه‌های آموزشی برای والدین و مربیان نیز بسیار حائز اهمیت است. ارتقاء آگاهی آن‌ها از روش‌های تشخیص و جلوگیری از سوءاستفاده جنسی، ایجاد فضای باز و امن برای صحبت درباره مسائل حساس با کودکان، و ارائه حمایت و پشتیبانی به آن‌ها در صورت وقوع این اتفاقات، از جمله اقدامات مهم در این راستا هستند. همچنین تقویت سیستم‌های حمایتی و قضایی برای تحقق عدالت و مجازات متناسب با مرتکبین از دیگر راهکارهای مؤثر در پیشگیری از این مشکلات است.

امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد