پشت پرده استعفاي رئيس "سيا" چيست؟

۱۲۵ بازديد

پشت پرده استعفاي رئيس "سيا" چيست؟

استعفاي ديويد پترائوس، رئيس سازمان جاسوسي آمريكا به دليل روابط نامشروع تعجب بسياري از كارشناسان و مقامات آمريكايي را برانگيخته است زيرا قرار بود وي اين هفته در مقابل كميته‌هاي اطلاعاتي سنا و مجلس نمايندگان آمريكا پيرامون اتفاقات مرگ سفير آمريكا در ليبي و عملكرد سيا شهادت دهد.

ديويد پترائوس به دليل رابطه نامشروع با زني كه قرار بود زندگينامه وي را بنويسد، از سمت خود استعفا داد كه با موافقت سريع اوباما مواجه شد. بسياري از سايت‌هاي خبري، تحليلي و كارشناسان سياسي آمريكايي اين دليل را صرفا بهانه‌اي براي مخفي كردن واقعيت‌ها دانسته‌اند.

كارشناسان كه از استعفاي يكي از بزرگ‌ترين مقامات آمريكايي شگفت‌زده شده‌اند، با سوالاتي از اين قبيل روبه‌رو هستند:‌

*چرا تنها پس از گذشت دو روز از پيروزي اوباما، اف‌بي‌آي رسوايي اخلاقي پترائوس را فاش كرد؟ 

*چرا رئيس سيا قبل از انتخابات استعفا نداد؟ 

*آيا دولت اوباما از وي خواسته بود تا منتظر نتايج انتخابات شود؟ 

* و مهم‌ترين سوال اينكه چرا در حالي‌كه يك هفته به پاسخ‌گويي پترائوس پيرامون حوادث مرگ سفير آمريكا مانده است، جريان رسوايي وي رو شده و استعفا مي‌كند؟ 

بيزينس‌ اينسايدر، يكي از سايت‌هاي تحليلي آمريكا، استعفاي رئيس سيا را مشكوك و آن را مرتبط با حملات 11 سپتامبر سال جاري به كنسولگري آمريكا در بنغازي ليبي و مرگ سفير آمريكا در اين كشور دانسته است.

بنابر اين گزارش، بن‌شاپيرو كارشناس محافظه‌گر آمريكايي، استعفاي رئيس سيا را رسوايي ديگري براي دولت اوباما دانسته كه نشان دهنده آخرين سلسله از اقدامات دولت او براي مخفي كردن اطلاعات از مردم آمريكا است.

بيزينس‌ اينسايدر در ادامه به تحليل روبرت مورداك؛ غول رسانه‌اي آمريكا كه صاحب دومين شركت رسانه‌اي بزرگ دنيا است پرداخته كه در توئيتر خود، استعفاي پترائوس به دليل رابطه نامشروع را بهانه‌اي دانسته و اذعان داشته: "استعفاي پترائوس، زمان‌ آن، همه چيز مشكوك است. اين همه ماجرا نيست، بايد داستان ديگري در ميان باشد".

ديلي‌ميل نيز به حواشي پيرامون استعفاي پترائوس رئيس اسبق سيا پرداخته و بيان مي‌كند كه قرار بود، پترائوس، پنج‌شنبه هفته جاري درباره اتفاقات پيرامون مرگ سفير آمريكا در ليبي در مقابل كميته‌هاي اطلاعاتي مجلس نمايندگان و سنا پاسخ‌گو بوده و شهادت دهد‌ اما با اين استعفا او ديگر نمي‌تواند در اين جلسه شركت كرده و شخص ديگري به نام ژنرال مايك مورل به جاي او حضو خواهد يافت.

بنابر خبر سايت پوليتيكو، اوباما، مورل را به سرعت به عنوان جايگزين موقت پترائوس انتخاب كرده است.

وب‌سايت Bredpart، در گزارش خود مي‌نويسد:‌ حال كه اوباما پيروز انتخابات شده است، آن‌ها در حال پاك‌سازي كاخ سفيد هستند. دو چهره‌اي كه با حوداث بنغازي مرتبط بودند، هيلاري كلينتون و پترائوس، كاخ سفيد را ترك مي‌كنند.

آيا پترائوس دست دولت اوباما را رو مي‌كرد؟

از انتقادات شديدي كه به سيا و شخص رئيس اين سازمان پيرامون حمله به كنسولگري آمريكا مي‌شود، عملكرد ضعيف و نابهنگام سيا در كمك به كارمندان سفارت آمريكا است. هفته گذشته، فاكس‌نيوز، گزارشي منتشر كرد مبني بر اينكه كنسولگري از سيا درخواست كمك كرده است‌ اما سيا هيچ كار خاصي در قبال آن انجام نداده است در حالي كه دو تيم جداگانه سيا يكي در بنغازي و يكي ديگر در طرابلس حضور داشته‌اند.

پايگاه تحليلي سي‌اس‌ مانيتور، نيز در سر مقاله امروز خود با مشكوك خواندن استعفاي پترائوس، آن را مرتبط با عملكرد ضعيف سيا در حادثه كشته شدن سفير آمريكا در بنغازي و حضور وي در براي پاسخگويي به سنا و مجلس نمايندگان دانسته است.

بر اساس خبر مانيتور، اعضاي كنگره و ديگر مقامات آمريكايي منتظر شنيدن پاسخ‌ها و بي‌كفايتي سيا در كنسو‌لگري آمريكا كه منجر به مرگ مقام بلندپايه اين كشور در ليبي شد، هستند.

نظر مقامات و كارشناسان معروف آمريكايي درباره مشكوك بودن استعفاي پترائوس

از سوي ديگر سي‌ان‌ان نيز در گزارشي اعلام كرد پترائوس اطلاعات مبني بر نقش سيا در بنغازي را آنقدر مخفي نگه داشته بود كه حتي هيلاري كلينتون با وي تماس گرفت تا اطلاعات را شخصا از رئيس سيا دريافت كند.

به گفته سناتور دايان فاينستاين‌، عضو كميته اطلاعات سنا، در مصاحبه با ان‌بي‌سي، رسوايي شخصي پترائوس نبايد منجر به استعفاي وي مي‌شد. ميزان رسوايي بايد بسيار بزرگ باشد تا فردي وادار به استعفا شود.

ريچارد فرمر، سخنگوي سابق ميت‌‌‌رامني اين استعافا را زير سوال برده و بيان مي‌كند: سوالات زيادي در مورد استعفاي پترائوس وجود دارد: چه كسي رابطه مخفيانه وي را رو كرده است؟ چرا اين كار قبل از انتخابات انجام نشد؟ آيا كاخ سفيد از او خواست تا منتظر بماند؟

كارشناس وب‌سايت تحليلي معروف HotAir در گزارش خود نوشت‌: چرا بايد رابطه شخصي رئيس سيا مانع كار وي شود؟‌ آيا به او چيزي پرداخت كرده بودند؟ يا اينكه داستان چيز ديگري است؟

لورا اينگراهام Laura Ingraham، نوسينده و سياستمدار معروف آمريكايي در توئيتر خود با اظهار تعجب نسبت به هم‌زمان بودن استعفاي رييس سيا و شهادت وي درسنا نوشته است:" تداخل؟ پترائوس بايد هفته ديگر درباره اتفاقات بنغازي پاسخگو باشد! يك بوهايي به مشام مي‌رسد"؟


تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد