دو نكته مهم در رابطه با توقف سؤال از رئيس‌جمهور با نظر رهبر انقلاب؛

۱۴۱ بازديد
دو نكته مهم در رابطه با توقف سؤال از رئيس‌جمهور با نظر رهبر انقلاب؛

هياهو و انا الحق گويي ممنوع! / نگاه رهبري، مصلحت برتر را نشان داد

بيان رهبري در اين زمينه، چند جانبه است. هم رويكرد مجلس مثبت ارزيابي شده و هم آمادگي و جسارت دولت براي پاسخ‌گويي؛ بنابراين اگر برخي رسانه‌ها يا افراد و جريان‌ها از فردا، داعيه اينكه حق با ما بود را داشته باشند، عملا به ماهيت خواسته رهبري ـ يعني وحدت ـ جامه عمل نپوشانده‌اند...نبايد دو طرف ماجرا يعني موافقان و مخالفان طرح سوال كليدواژه‌هايي از سخنان رهبري استخراج كرده و سپس در صدد نفي رقبا يا تاييد خويش بر بيايند.  مصلحت، مفهومي است كه در نظام سياسي و اعتقادي ما جايگاه مهمي دارد. امروز كه بعد از چند هفته كشمكش، سرانجام رهبر انقلاب درباره سؤال از رئيس‌جمهور اظهار نظر كردند و البته جملاتي كليدي را بيان‌ كردند، به نظر مي‌رسد كه اين بيانات ـ مانند هميشه ـ برخاسته از يك راهبرد قوي و كلان است. اساساً اين ظرفيت جايگاه رهبري است كه نظام جمهوري اسلامي آن را شرعاً و منطقاً حاكم كرده است تا در همين شرايط حركت در بدنه نظام و ملت در مسير مستقيم، دچار انحراف و يا توقف نگردد.

اما مصلحت‌انديشي رهبر انقلاب از دو جهت قابل تأمل است. اول، جايگاه راهبردي رهبري است. جايگاهي كه به بركت تفكر ايدئولوژيك ولايت فقيه و همچنين به واسطه قانون اساسي و چارچوب نظام جمهوري اسلامي، مي‌تواند در شرايط مختلف، راهگشاي گره‌هاي فكري و اجرايي مجموعه نظام شود. از اين روست كه فصل الخطاب بودن سخن رهبري موضوعيت جدي يافته و با درك اين نكته كه سخن رهبري برخاسته از يك نگاه با رصد چشم‌اندازهاي نظام و قله‌هاي پيشِ روست مي‌توان اين مهم را درك كرد. دوم، عدم سوء استفاده ابزاري و نفع‌گرايانه از مواضع رهبري است. زماني كه بنا بر مصلحتي، رهبر انقلاب مسأله‌اي را تبيين مي‌كنند و يا سلب و ايجاب امري را تشريح مي‌نمايند، نبايد دو طرف ماجرا يعني موافقان و مخالفان طرح سوال كليدواژه‌هايي از سخنان رهبري استخراج كرده و سپس در صدد نفي رقبا يا تاييدات خويش بر بيايند. بلكه بايد نگاه ولايت‌مدرانه به آنچه مورد نظر بوده است، داشته باشند و خود را در گرو اهداف منفعت‌طلبانه قرار ندهند.

رهبر انقلاب، روز گذشته درباره بحث سؤال از رئيس قوه مجريه فرمودند: «اين حركت تاكنون از دو جنبه قابل تحسين و تمجيد است ... مسئولان اجرايي نيز با اعتماد به نفس و شجاعت براي توضيح و پاسخ اعلام آمادگي كرده اند ... اقدام قوه مقننه در عمل به وظيفه و نيز اعتقاد قوه مجريه به صحت و صداقت اقدامات خود، امتحان خوبي براي دو قوه بود، اما معتقدم اين حركت تا همين جا كافي است و ديگر ادامه نيابد ... مردم هم با بصيرتند و تشخيص مي دهند كه ادامه اين كار، همان چيزي است كه دشمن مي خواهد.»

نخستين نكته اين است كه فصل الخطاب بودن اين كلام رهبري از سوي نمايندگان سؤال كننده از رئيس جمهور به وضوح، روشن شد. نمايندگاني كه بيشترين پافشاري‌ها را براي وقوع اين سؤال از رئيس‌جمهور صورت داده بودند، امروز با يك كلام رهبري، ولايت‌مداري خويش را ثابت كردند و حتي اگر نظرشان هم، مغاير بود، تصميم رهبر انقلاب را ارج نهادند و اين اقدام، حركتي مهم و وظيفه‌اي ذاتي بود. اما از سوي ديگر، بايد خاطرنشان كنيم كه بيان رهبري در اين زمينه، روشن و البته چند جانبه است. هم رويكرد مجلس مثبت ارزيابي شده و هم آمادگي   براي پاسخ‌گويي؛ بنابراين اگر برخي رسانه‌ها يا افراد و جريان‌ها  نداي انا الحق سر دهند و داعيه اينكه حق با ما بود را داشته باشند، عملا به ماهيت خواسته رهبري ـ يعني وحدت ـ جامه عمل نپوشانده‌اند. تمامي حواشي سؤال از رئيس‌جمهور بايد همين‌جا متوقف گردد و دنباله‌دار كردن اين ماجرا نفعي براي نظام نخواهد داشت بلكه به آنچه موجب متضرر شدن ما مي‌شود، دامن خواهد زد. امري كه به روشني و با قاطعيت، از سوي رهبري به خواسته دشمن تعبير شده است
تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد