ويژگي‌هاي‌پهپادجاسوسي‌درچنگال‌‌سپاه/تصاوير

۷ بازديد


هواپيماي بدون سرنشين جاسوسي آمريكا «Scan Eagle»، بسيار كوچك و غيرمسلح بوده و توسط نيروهاي عمليات ويژه استفاده مي‌شود.

فارس: در سالگرد شكار پهپاد جاسوسي RQ170 توسط نيروهاي مسلح كشورمان در شرق كشور، امروز شاهد به دام افتادن يك فروند پهپاد شناسايي آمريكايي از نوع Scan Eagle به دست نيروي دريايي سپاه در منطقه خليج فارس بوديم.

اين براي چندمين بار است كه هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكايي اقدام به جمع آوري اطلاعات از مرزهاي جمهوري اسلامي ايران كرده و هربار با مقابله نيروهاي مسلح كشورمان مواجه مي‌شوند.

پهپاد Scan Eagle در ابتدا يك هواپيماي بدون سرنشين كوچك و كم هزينه بود كه توسط شركت «اينسيتو» كه يكي از شركت‌هاي تابعه بوئينگ است ساخته شد.

هواپيماي بدون سرنشين اسكن ايگل

اين هواپيما در ابتدا براي صنعت ماهيگيري و نظارت بر مناطق دريايي در هنگام ماهيگيري استفاده مي‌شد اما بعدها تكنولوژي و قابليت‌هاي آن بسيار افزايش يافت و امروز گونه‌هاي متفاوت آن براي تفنگداران دريايي آمريكا هزاران ساعت مأموريت را در عراق و مكان‌هاي ديگر انجام داده‌اند.

ارتقاي تكنولوژي اسكن ايگل از سوي شركت بوئينگ آنقدر افزايش يافت كه از آن به عنوان يك هواپيماي بدون سرنشين قابل حمل براي نظارت و كنترل مستقل در شرايط جنگي نيز استفاده شد و از ماه اوت 2004 براي جنگ عراق در اختيار ارتش آمريكا قرار گرفت.

پرتاب پهپاد اسكن ايگل از روي عرشه ناو

درحال حاضر اسكن ايگل مجهز به يك دوربين الكترو اپتيكال، يك دوربين مادون قرمز و يك برجك ثابت سبك وزن با دامنه ارتباطات بيش از 100 كيلومتر و استقامت پرواز تا بيش از 20 ساعت است.


سامانه تصويربرداري نصب شده بر روي پهپاد اسكن ايگل

اين هواپيماي بدون سرنشين جاسوسي آمريكا، بسيار كوچك و غيرمسلح بوده و توسط نيروهاي عمليات ويژه استفاده مي‌شود.

اين پهپاد با 1.19 متر طول و 3.05 متر عرض (دو سر بال) و 18 كيلوگرم وزن براي پرواز نياز به باند ندارد و در عوض با يك سامانه هواي فشرده به بالا پرتاب مي‌شود و براي فرود هم يك جرثقيل با طناب و قلاب آن را در ميان هوا مي‌گيرد كه تفنگداران دريايي آن را از روي ناوهاي خود به پرواز در مي‌آورند.

پرتاب پهپاد اسكن ايگل از روي عرشه ناو

پهپاد اسكن ايگل با سرعت 120 كيلومتر بر ساعت و سقف پروازي 16000 پا مي تواند بيش از 20 ساعت استقامت پروازي داشته باشد.

در ماه گذشته نيز يك فروند هواپيماي بدون سرنشين آمريكايي از نوع پريديتور پس از تجاوز به حريم هوايي اين در خليج فارس، با واكنش سريع جنگنده‌هاي سپاه پاسداران روبرو و پس از شليك جنگنده هاي سپاه به سمت آن، مجبور به ترك منطقه شد.

تجهيز سپاه به رادارهاي كشف و شناسايي دقيق و رصد لحظه‌اي تحركات و اقدامات نيروهاي فرامنطقه‌اي و آمريكايي در منطقه خليج فارس باعث شد اين بار نيز پهپاد آمريكايي به محض ورود به مرزهاي جمهوري اسلامي، شكار شود.

بنا بر اين گزارش، چندي پيش جمهوري اسلامي ايران به صورت رسمي با ارسال نامه‌اي به سازمان ملل، ضمن محكوم كردن تجاوز پهپادهاي آمريكايي به آسمان كشورمان، خواهان جلوگيري از اين اقدامات شده بود.


تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد