جزيره‌هاي ايران در منطقه خليج فارس به مثابه 19ناو هواپيمابر هستند

۱۳۶ بازديد
دريادار تنگسيري:

  جزيره‌هاي ايران در منطقه خليج فارس به مثابه 19ناو هواپيمابر هستند

جانشين فرمانده نيروي دريايي سپاه گفت: تنگه هرمز يكي از نقاط سوق‌الجيشي جهان بوده و بيشترين ذخاير گاز و نفت جهان در همين منطقه حساس قرار دارد و در اين منطقه، خداوند به ما 19 جزيره داده كه به مثابه 19 ناو هواپيمابر محسوب مي‌شوند. سردار عليرضا تنگسيري جانشين فرمانده نيروي دريايي سپاه پاسداران در ديدار با مسئولان ستاد همايش سراسري جغرافيا، توسعه، دفاع و امنيت و جمعي از اساتيد و دانشجويان اظهار داشت: جزاير ايران در خليج فارس در عميق ترين نقاط واقع شده و كليه شناورها براي ورود به آن مجبورند از كنار اين جزاير عبور كنند؛ لذا اين جزاير و اين وضعيت خاص جغرافيايي در خليج فارس براي ما يك نعمت خداداي است و از اين نعمت بايد به درستي استفاده كرد.

وي با تشريح عوامل توانمندساز جغرافيايي كشور در منطقه خليج فارس و تنگه هرمز افزود: طولاني‌ترين ساحل در خليج فارس را ما دارا هستيم، بيشترين عمق آب در خليج فارس آب‌هاي ساحلي ايران است. اما كشورهاي جنوبي خليج فارس مجبور هستند براي نزديك شدن به سواحل از كانال‌ها و موانع متعدد عبور كنند زيرا عمق آب در آنجا بسيار كم است.

* نيروي دريايي سپاه بر ورود و خروج شناورها از تنگه هرمز تسلط كامل دارد

سردار تنگسيري با تشريح اقدامات و توانمندي‌هاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در كنترل تنگه هرمز اظهار داشت: نيروي دريايي سپاه بر ورود و خروج شناورها از تنگه هرمز تسلط كامل دارد. ما تمامي كشتي‌ها، شناورها و ناوهاي نظامي كه وارد تنگه هرمز مي‌شوند را در مورد مقصد، نوع كشتي، مبدأ، مليت و غيره مورد سوال قرار مي‌دهيم.

وي افزود: اين كنترل را تا قبل از انقلاب فقط كشور عمان انجام مي‌داد اما پس از انقلاب اين فرزندان انقلاب هستند كه نظارت و كنترل تنگه هرمز را انجام مي‌دهند و امنيت رادر آن جا برقرار مي‌كنند و اگر هم آنها جواب ندهند، شناور گسيل كرده و شناسايي ميداني و مثبت انجام مي‌دهيم و در زمان شناسايي مثبت با ارتباطي كه با آن شناور دارند، دقيقا جواب سوالات ما را مي‌دهند كه اين يك اقدام اساسي و از موضع اقتدار است.

وي حضور نظاميان فرامنطقه‌اي در خليج فارس را بيانگر اهميت منطقه دانست و افزود: تاريخ خليج فارس بيانگر اهميت و حساسيت خليج فارس است و حضور بيگانگان در آن نشان از اهميت خليج فارس دارد و اين حقيقت بر هيچ‌كس پوشيده نيست. به تاريخ كه برگرديم در قرن 19 استعمارگران، اسپانيايي‌ها و بعد پرتقالي‌ها آمدند و در اواخر قرن بعد و در قرن 21 هم آمريكايي‌ها آمدند و اين اهميت بالاي منطقه را نشان مي‌دهد.

* نيروهاي فرامنطقه اي، مخل امنيت هستند


جانشين فرمانده نيروي دريايي سپاه حضور نظاميان فرامنطقه اي درخليج فارس را چالش آفرين دانست و خاطرنشان كرد: امروزحضور ناوهاي بيگانه در منطقه خليج فارس مهم‌ترين چالش منطقه است. آنها مخل امنيت هستند. كشورهاي دوست و همسايه ما بايد اين حقيقت را درك كنند كه نيروهاي فرامنطقه‌اي امنيت را باخود هديه نمي‌آوردند. آنها با چند هدف در منطقه هستند الان كه ديگر صدامي وجود ندارد، خطري نيست؛ جمهوري اسلامي ايران نيز تا به امروز نه به كشوري حمله كرده و نه اسلام اين اجازه را به ما مي‌دهد. ما هرگز به دنبال خاك كسي نيستيم و اين خط تبليغاتي ايران‌هراسي هيچ معنا و مفهومي ندارد.

وي در تشريح تبعات حضور نظامي كشورهاي فرامنطقه‌اي در خليج فارس تصريح كرد: يكي از تبعات و مخاطرات حضور بيگانگان در منطقه، خطر زيست محيطي است. به عنوان مثال ناوهاي هسته‌اي كه آنها دارند اگر اتفاقي براي يكي از آنها بيفتد فاجعه‌آفرين خواهد بود؛ چون خليج فارس يك خليج بسته بوده و ممكن است در صورت بروز هر گونه آلودگي، سال‌هاي سال در اين منطقه بحران زيست‌محيطي ايجاد شود.

دريادار تنگسيري افزود: وجود اين ناوها در منطقه و پسماندهايي كه دارند مثل سوخت‌هاي ديزل، روغن‌هايي كه وارد آب مي‌شود و زباله‌هايي كه مي‌ريزند خطرات جدي را متوجه منطقه كرده است.

وي خاطرنشان كرد: من خودم ديدم كه يكي از ناوهاي نظامي كوهي از زباله را كه داخل يك تور بسته شده بود را به دريا انداختند، آنها كه دلسوزي نمي‌كنند كه بخواهند زباله‌ها را در اسكله تخليه كنند.

* هيچ  هدفي غير از برقراري امنيت نداريم

وي فروش سلاح و تجهيزات نظامي را از دلايل حضور كشورهاي فرامنطقه‌اي در خليج فارس دانست و افزود: حربه و تاكتيك آنها براي ترغيب كشورهاي جنوبي خليج فارس به خريداري سلاح و تجهيزات نظامي، پروژه ايران هراسي و در واقع اسلام‌هراسي است و هم‌اكنون متأسفانه كشورهاي مسلمان حاشيه خليج فارس به طور گسترده درحال خريد تسليحات هستند؛ بدون اينكه توجه كنند كه چقدر ايران در بحث نظامي خودش سرمايه‌گذاري كرده است.

جانشين نيروي دريايي سپاه با اشاره به سرمايه‌گذاري نظامي و دفاعي نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي اظهار داشت: ما يك سوم آنها هم در بحث نيروهاي مسلح سرمايه‌گذاري و بودجه‌ريزي نكرديم. ما هدفي غير از امنيت نداريم. حتي در رزمايش‌هايي كه برگزار مي‌كنيم همواره پيام دوستي، مودت و برادري به آنها مي‌دهيم و اعتقاد داريم در خليج فارس اين امنيت را مي توان با مشاركت كشورهاي منطقه‌اي ايجاد كرد.

سردار تنگسيري در بخش ديگري از سخنان خود با تأكيد بر ضرورت و اهميت برگزاري همايش سراسري جغرافيا، توسعه، دفاع و امنيت گفت: واقعيت اين است كه ما بايد يك كار علمي كنيم ، اعتقاد داريم كه كار علمي و دانشگاهي مي‌تواند هزينه كمتري داشته باشد، محافل دانشگاهي بسيار مي‌توانند تأثيرگذار باشند، در عرصه پيشرفت و توسعه جزاير بي‌ترديد اساتيد و دانشجويان با تمركز بر وضعيت و قابليت‌هاي منطقه مي‌توانند نقش بسزايي ايفا كنند و با آشنا شدن با نيازها و چالش‌هاي موجود موثر واقع شده و مسئوليت بپذيرند.

وي ادامه داد: ما در مسائل نظامي مي‌گوييم هدف ما بايد داراي چند خصوصيت باشد؛ اول اينكه اهميت لازمه را براي ما داشته باشد. شما مي‌خواهيد جانتان را نثار كنيد، بايد بدانيد كه هدف چقدر براي شما اهميت دارد، لذا اگر شما نفهميديد يعني جوانان ما، دانشگاهيان ما ندانند خليج فارس، تنگه هرمز، سواحل و جزاير ما از چه اهميت بالاي استراتژيك برخوردارند، قطعا كمتر به آن اهميت مي‌دهند، اما با علمي كه پيدا مي‌كنيد متوجه اهميت آن مي‌شويد، پس بايد برويم در ميدان و علم پيدا كنيم و دانشگاه‌ها و نخبگان ما مي‌توانند اين ذهنيت را ايجاد كنند كه اين يكي از ثمرات و نتايج برگزاري اين‌گونه همايش‌هاست.

سردار تنگسيري نام و عنوان همايش سراسري جغرافيا، توسعه، دفاع و امنيت را بسيار مهم و قابل تأمل عنوان كرد و اظهار داشت: جغرافيا، در برگيرنده همان وضعيت و اهميت جغرافيايي منطقه است، توسعه معطوف به الزامات، ابزارها و چگونگي تحقق آن است. بخشي از توسعه نيز به امنيت برمي‌گردد و اينكه هم در آينده و هم در زمان كنوني چه بايد كرد، چگونه دفاع بايد كرد و امنيت را با چه راهكارها و اقداماتي برقرار و پايدار كرد.

وي تصريح كرد: به نظر من با يك موضوع بسيار جامع و مناسبي اين همايش برگزار مي‌شود؛ موضوعات بسيار خوب و موثر هستند و مقالاتي كه نوشته مي‌شود بايد در اين چارچوب باشد و راهكار عملي ارائه بدهد.

گفتني است، در پايان اين ديدار، جمعي از مسئولان همايش سراسري جغرافيا، توسعه، دفاع و امنيت گزارشي از رونداقدامات و برنامه‌هاي آينده خود ارائه دادند.
تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد